Srećko Nakić, Droga Kolinska

(tekst objavljen u Ptrogressive magazinu br. 80, januar 2010.)

 

Srećko Nakić, predsednik upravnog odbora Droge Kolinske

 

SINERGIJA PROIZVODNJE I DISTRIBUCIJE

 

“Atlantic grupa namerava da ulaže u dalji razvoj brendova Droge Kolinske i u unapređenje njihovih tržišnih pozicija na području čitavog regiona. Kvalitetna distribucija i odnos s kupcima su važan faktor u jednačini tržišnog uspeha, to svakodnevno dokazujemo našim asortimanom u celom regionu. Upravo to je sada u našem fokusu – kvalitetnom distribucijom, snagom ukupnog asortimana koji imamo pod našim okriljem i razvijenim partnerskim odnosima s kupcima omogućiti brendovima koji imaju kvalitet, tradiciju i prepoznatljivost adekvatne pozicije na tržištu.”

 

Atlantic grupa nastala je na temeljima kompanije Atlantic Trade, osnovane 1991. godine. Do 2001. Atlantic je bio distributivna kompanija, kojoj je osnovna delatnost bila distribucija robe široke potrošnje na teritoriji Hrvatske. “Nakon akvizicije Cedevite i širenja poslovanja u regionu, 2002. godine osnovana je Atlantic grupa, kao društvo koje upravlja ukupnim poslovanjem svih operativnih kompanija. Organskim rastom i akvizicijama – 2001. Cedevita, 2003. Neva, 2004. Zagrebački Melem, 2005. Haleko GmbH, 2006. Sports Direct UK, 2007. Multivita i Dietpharm, 2008. niz zdravstvenih ustanova farmaceutske delatnosti, 2010. Droga Kolinska, Atlantic grupa je do danas, sledeći promišljenu strategiju razvoja, postala jedna od vodećih regionalnih kompanija u prehrambenom sektoru. Takođe je vodeći evropski proizvođač hrane za sportiste, vodeći proizvođač vitaminskih instant napitaka i dodataka ishrani u regionu, značajan proizvođač proizvoda za ličnu negu, ali i vodeći regionalni distributer robe široke potrošnje i vlasnik najvećeg privatnog lanca apoteka u Hrvatskoj”, kaže za Progressive magazin Srećko Nakić, predsednik uprave Droge Kolinske. On dodaje da je većinski vlasnik Atlantica Emil Tedeschi, a sledeća dva najveća deoničara su Evropska banka za obnovu i razvoj i DEG, nemačka državna razvojna banka. Kompanija danas posluje na 12 tržišta u regionu, zapadnoj Evropi i u ZND-u i zapošljava više od 4.000 ljudi, a njen konsolidovani prihod u 2010. iznosiće oko 630 miliona evra.

Od novembra se nalazite na mestu predsednika UO kompanije koja je postala jedna od najvećih u prehrambenoj industriji u ovom delu Evrope. Koji su bili prvi koraci koje ste preduzeli nakon preuzimanja dužnosti?
Nakon što je Atlantic grupa uspešno sprovela preuzimanje Droge Kolinske, fokusirani smo na realizaciju svih zacrtanih sinergija zbog kojih smo i ušli u ovaj proces. Atlantic grupa i Droga Kolinska su izuzetno kompatibilne kompanije – i po delatnostima, i po asortimanu, i po tržištima, pa kao ujedinjena kompanija možemo da ostvarimo još bolje pozicije. Mi u Atlanticu kažemo da smo u ovom procesu do sad pobedili dva puta – prvi put kad smo osigurali finansiranje akvizicije u izuzetno kratkom periodu, a drugi put kad smo u poslednjem krugu izabrani kao najbolji ponuđač za Drogu Kolinsku u konkurenciji sa četiri jaka finansijska fonda koji zajedno upravljaju sa više od 60 milijardi dolara. Uveren sam da je za Drogu Kolinsku najbolji izbor strateški investitor, koji će nastaviti da razvija poslovanje u svim segmentima. Ostaje nam da pobedimo i treći put, a to znači uspešno sprovesti integraciju dveju kompanija kako bi se ostvarile sinergije koje smo planirali. U tom smislu sam izuzetno optimističan, jer osim brendova i proizvodnih kapaciteta, kvalitet ljudi koje smo zatekli u našoj novoj članici je iznad naših očekivanja.

Šta je sledeće što ćete učiniti?
Trenutno smo u procesu objedinjavanja distributivno-logističkih sistema i ujednačavanja standarda na nivou Atlantic grupe na svim tržištima u regionu, uvažavajući pritom najbolju praksu i s jedne i s druge strane. Sigurni smo da ćemo kroz kratko vreme iz ovih procesa izaći kao još jači i konkurentniji sistem i kada je reč o unapređenju tržišnih pozicija asortimana iz sopstvene proizvodnje, i kad je reč o saradnji sa našim principalima.

Koji razlog vas je u najvećoj meri opredelio za kupovinu Droge Kolinske?
Droga Kolinska i Atlantic grupa su savršen par, a poklopio se takođe niz okolnosti u pravo vreme. Mi smo u Atlantic grupi strateški planirali značajniji iskorak u regionu, a bivši vlasnik Istrabenz je otvorio proces prodaje Droge Kolinske. Droga Kolinska je kompanija visoko razvijenih brendova koji zauzimaju vodeće tržišne pozicije u regionu, dok su Argeta, Bebi i Donat već prešli granice regiona i zauzimaju značajne pozicije u najpoznatijim evropskim lanacima poput Metroa, Rewea, Migrosa i drugih. U našoj strategiji je ujednačenost u smislu tržišnih pozicija, gde gledano po kategorijama uglavnom zauzimamo vodeća mesta i u tom smislu smo koncentrisani na potencijal. Sinergije po pitanju tržišta su takođe izražene, zbog dominantne pozicije Droge Kolinske u Srbiji i Sloveniji, kao i Atlanticove u Hrvatskoj, BiH i Nemačkoj, tako da objedinjavanje kapaciteta znači zaista ekstra kvalitet i kvalitetno ujednačen pristup na svim tržištima regiona, kao i pojačavanje aktivnosti na evropskim tržištima.

Da li osim Droge Kolinske postoji još neka kompanija koju biste rado preuzeli? Na kojem tržištu i koja?
Prethodno smo, vrlo otvoreno, izrazili interes za preuzimanje Podravke u Hrvatskoj, koja se takođe uklapala u strategiju regionalnog jačanja. Međutim, naš je uslov bio izlazak države iz vlasničke strukture, o čemu nije bilo konsenzusa koalicionih partnera. U međuvremenu se otvorio drugi scenario i mi smo danas vrlo zadovoljni što su se stvari upravo ovako odigrale. Uložili smo u kompaniju koja sa svojim brendovima, pozicijama i ljudima, u kombinaciji s Atlantic grupom daje značajnu dodatnu vrednost.

Predsednik vaše kompanije već je izjavljivao da neće doći do ‘gašenja’ srpskih brendova. Da li Vi možete da nam kažete šta će oni ‘dobiti’ ulaskom u portfolio vaše kompanije?
U više navrata smo javno rekli da Atlantic grupa namerava da ulaže u dalji razvoj brendova Droge Kolinske, što svakako uključuje jake brendove na srpskom tržištu kao što su Grand kafa, Smoki, Bananica, Najlepše želje. Osim samog razvoja brendova, intenzivno ćemo ulagati u unapređenje njihovih tržišnih pozicija na području čitavog regiona. To pre svega znači intenzivan rad na distribuciji, u čemu Atlantic grupa, kao vodeći regionalni distributer robe široke potrošnje, sa vrlo razvijenim znanjima i tehnologijom u ovom području, sigurno može dati veliki doprinos. Kvalitetna distribucija i odnos s kupcima su važan faktor u jednačini tržišnog uspeha, to svakodnevno dokazujemo našim asortimanom u celom regionu. Upravo to je sada u našem fokusu – kvalitetnom distribucijom, snagom ukupnog asortimana koji imamo pod našim okriljem i razvijenim partnerskim odnosima s kupcima omogućiti brendovima koji imaju kvalitet, tradiciju i prepoznatljivost adekvatne pozicije na tržištu. Svaki moj povratak iz Beograda znači pun prtljažnik Bananica i Smokija, jer poznanici još uvek pamte jedinstveni kvalitet i ukus.

Atlantic grupa ima razvijenu distributivnu mrežu u svim bivšim jugoslovenskim republikama. U kojoj meri to doprinosi uspešnosti poslovanja vaše kompanije? A kakve benefite imaju proizvodi koje distribuirate?
Distribucija ima značajnu ulogu u ukupnom poslovanju Atlantic grupe i svakako je važan deo ukupne priče o uspehu naše kompanije. Naš model distribucije podrazumeva visokorazvijenu tehnologiju rada u svim segmentima – od logistike, distribucije u svim kanalima i prema svim kupcima, preko key account menadžmenta, trade marketinga… Našim proizvodima i partnerima pružamo celovitu uslugu i što je najvažnije – adekvatnu tržišnu valuaciju. Upravo zato se mnogi međunarodni sistemi odlučuju za saradnju upravo sa Atlantic grupom. Sa nekima, kao što je Wrigley, sarađujemo skoro 20 godina, a kontinuirano nam se pridružuju novi partneri koji procenjuju da će kroz saradnju u distribuciji s Atlanticom ostvariti bolji rezultat nego što bi mogli sami, kao što je Ferrero u Sloveniji ili odnedavno Red Bull u Hrvatskoj.

Kako ćete organizovati distribuciju, s obzirom na povećani i složeniji portfolio?
Nakon zatvaranja transakcije, odmah smo pristupili objedinjavanju distributivnih sistema i ujednačavanju standarda poslovanja, tako da i unutar kompanije i prema tržištu nastupamo kao jedinstveni entitet. Imamo sve potrebne kapacitete za optimalnu uslugu ukupnom portfoliu proizvoda, i iz sopstvene proizvodnje i naših partnera principala, prema jednakim standardima u odnosu na sve proizvode. Širi portfolio je za nas obaveza više, jer smo svesni da je to prvo pitanje za buduće principale, ali naš odgovor je uvek u rezultatima nezavisnih agencija koje prate rad na tržištu i po kojima mi u svim kategorijama imamo najkvalitetnije pokazatelje kada je reč o distribuciji. Činjenica je da upravo zahvaljujući ovom kvalitetu, koji evaluiraju nezavisni faktori, i poslovni ugovori koje smo sklopili u poslednje vreme dolaze kao plod snimanja i procene od strane potencijalnih partnera onoga šta i kako smo radili s postojećim partnerima.

Na osnovu iskustva koje imate na hrvatskom tržištu u pogledu uticaja vlade na stvaranje povoljne investicione i poslovne klime, kako biste ocenili situaciju na srpskom tržištu?
Konkretno iz primera Atlantic grupe, ne mogu da kažem da smo imali bilo kakvih problema u poslovanju, kada govorimo o uslovima za rad ili ulaganjima, a teško mi je da govorim iz neke druge perspektive. Situacija je u regionu generalno teška, posebno usled krize koja još traje. Uloga države je da stvori okvir podsticajan za preduzetništvo i investicije. Možete očekivati da se otvore neka vrata, ali ne možete računati da će država uraditi posao za vas. U transakciji sa Drogom Kolinskom, Atlantic grupa nije kontaktirala nijednog političara ni u Sloveniji, ni u Hrvatskoj, ni u Srbiji, niti u Briselu. Mora da postoji inicijativa, sposobnost da odradite neki projekat i partnerski odnos s druge strane, što smo mi svakako imali. S druge strane, činjenica je da država može da učini više tamo gde ima prostora, ali za to bi ona morala da ima jasnu strategiju razvoja privrede i da bude efikasnija nego što je danas slučaj u većini zemalja regiona. Ono što smatram izuzetno važnim je ljudski potencijal koji je u Srbiji natprosečan i u tom smislu vidim veliku priliku, jer je to ipak najvažniji resurs razvoja društva. Kadrovi na različitim pozicijama u Drogi Kolinskoj na srpskom tržištu to svakako potvrđuju. Reč je o odgovornim, stručnim i visoko motivisanim ljudima na koje se sistem može osloniti.

Evidentno je da su hrvatske kompanije zastupljenije na srpskom tržištu nego što je obrnuto. Koji je, prema Vašem mišljenju, glavni razlog za to?
Smatram da je tu zaista reč primarno o jednostavnoj ekonomskoj zakonitosti, odnosno da je disproporcija u količini ulaganja među državama u regionu pre svega odraz disproporcije u razvijenosti njihovih ekonomija. Zato je Slovenija u suficitu prema Hrvatskoj, Hrvatska prema Srbiji, Srbija prema BiH… To ne znači da pojedini investitori ne mogu naići na poteškoće, ali ni lokalni investitori nemaju manje problema u tom smislu. Hrvatska je, posebno danas, željna investicija i sumnjam da bi bilo koji investitor sa jasnom strategijom ulaganja naišao na neodobravanje. Verujem da i poslednja naša transakcija pomaže u ubrzavanju ovih procesa, jer će osigurati zastupljenost regionalnih brendova na tržištima celog regiona, bilo da se radi o Smokiju, Cockti, Multiviti ili Cedeviti i pritom će povećati kapacitete, proizvodnju i zaposlenost na postojećim proizvodnim lokacijama i tržištima generalno.

Da li je u Hrvatskoj problem likvidnosti ‘isplivao’ sa krizom i da li je vaša kompanija imala takvih poteškoća? Kako ste te probleme rešavali? I u državi i u kompaniji?
Mnoge kompanije su usled krize, koja još nije gotova, imale ili još uvek imaju problema s likvidnošću. Atlantic grupa, na sreću, nije aktivna u industrijama koje su bile direktno na udaru krize, što ne znači da ne osećamo uticaj smanjene kupovne moći na potrošnju, ali nismo imali problema s likvidnošću. Naš pažljivo osmišljeni poslovni model omogućuje nam stabilnost, ali i fleksibilnost koja je potrebna u otežanim uslovima poslovanja, tako da smo izuzetno zadovoljni činjenicom da smo u vreme kada je uspeh već padati manje od proseka, mi uspeli realno da rastemo.

Kakvi su planovi kada je u pitanju razvoj poslovanja na srpskom tržištu? Šta imate u planu na nivou čitave grupe?
U proširenoj Atlantic grupi ima puno prostora za sinergije, u distributivnoj delatnosti, kao što sam objašnjavao, ali i u proizvodnji, na svim tržištima. Već smo spominjali neke mogućnosti koje se odnose konkretno na srpsko tržište, kao što je proizvodnja dela asortimana u portfoliu našeg brenda sportske hrane Multipower u pogonima Štarka. Trenutno smo fokusirani na integracione procese i realizaciju svih sinergija koje smo zacrtali, a rezultati tih procesa će biti vidljivi u periodu koji je pred nama.

Da li imate u planu nove akvizicije? Na kojim tržištima?
Atlantic grupa sistematski prati stanje na svim tržištima na kojima posluje. Strateški gledano, planiramo širenje u onim delatnostima u kojima smo prisutni, ne samo na području regiona. Ali, trenutno smo fokusirani na integraciju Droge Kolinske i u narednoj godini ne planiramo akvizicije.

Da li ste razmišljali o pokretanju sopstvene proizvodnje?
Atlantic je već akvizicijom Cedevite 2001. godine proširio svoju delatnost sa isključivo distribucije i na proizvodnju, koju od tada širimo unutar sistema. Većina naših akvizicija od tada su brendovi sa sopstvenom proizvodnjom. Danas, Atlantic grupa ima 17 sopstvenih fabrika, to je respektabilna proizvođačka delatnost koju nameravamo i dalje da širimo.

S obzirom na to da se odnos snaga na svetskom tržištu unazad nekoliko decenija promenio, i da je moć iz ruku proizvođača prešla u ruke trgovaca, u kom pravcu će se dalje razvijati prilike u FMCG sektoru?
Nesumnjivo je da svetski trendovi ne zaobilaze ni ovaj sektor, ali isto tako i na razvijenim tržištima ne postoje situacije u kojima trgovci ne daju adekvatnu podršku kvalitetnim proizvođačima i brendovima. Često je, štaviše, lakše s pravom strategijom razgovarati s trgovcima izvan regiona. Mi imamo takvih iskustava sa, na primer, Multipowerom i Argetom i na visokorazvijenim zapadnoevropskim tržištima, gde smo prisutni u svim relevantnim trgovačkim lancima.

Da li će doći do promene uloge distributera i na koji način? Kako vidite budućnost distribucije? Da li će ona polako nestati, s obzirom na to da se trgovci sve više opredeljuju za direktne pregovore sa proizvođačima?
Iz primera Atlantic grupe i Droge Kolinske pre akvizicije, evidentno je da jedni u Srbiji, a drugi u Hrvatskoj, nisu mogli da ostvare potpuno idealne distributivne parametre, jer je to za portfolio pre akvizicije bilo izuzetno skupo. Danas, kada su se ove dve kompanije objedinile imamo pretpostavke da kroz objedinjeni portfolio ostvarimo još kvalitetniju distribuciju i dostupnost proizvoda potrošačima i to je ono što prepoznaju i principali koji nam pristupaju s idejom da budu deo našeg portfolia. Distribucija sa kvalitetnim brendovima i prihodom uvek će imati smisla, ona ima svoje poslovno opravdanje, i kao takva nije nepoznata i na bitno razvijenijim tržištima. U nabavnom lancu važnije je nego ikada ostvariti nove vrednosti, a mi kao kompanija u tom smislu kontinuirano pronalazimo rešenja, i opredeljenjem na visokokvalitetne brendove kroz koje potrošači dobijaju ekstra vrednost za svoj novac u punom smislu doprinosimo u nabavnom lancu.

Privatne robne marke postaju sve jače i njihovo učešće sve više raste. Da li su brendovi po vašem mišljenju ugroženi? Kako vi štitite vaše brendove?
Danas kupac odlučuje o kupovini u zavisnosti od odnosa cene, kvaliteta i pristupa tržištu nekog proizvoda. Iako postoji značajan broj privatnih robnih marki, kupci na našim prostorima su tradicionalno vezani za brendove koji garantuju kvalitet i deo su, recimo to tako, kućnog asortimana. Ne mislim da je budućnost brendova – posebno onih s jakom prisutnošću, tradicijom kvaliteta i vernošću potrošača, ugrožena. Naravno, to podrazumeva i kontinuirana ulaganja u brend, njegovu prezentaciju i promociju, ali budućnost nije nesigurna za snažne prepoznatljive brendove, kao što su i naši Smoki, Bananica, Cedevita ili Cockta.

Kako je Atlantic grupa završila 2010. godinu?
U prvih devet meseci, dakle pre zaključenja akvizicije Droge Kolinske, Atlantic grupa je ostvarila prihod od oko 235 miliona evra, što je tri odsto više u odnosu na isti period lani. Na nivou cele godine, ne možemo javno da govorimo u brojkama, jer smo kao kompanija koja se kotira na Zagrebačkoj berzi o tome dužni najpre da izvestimo berzu. Možemo da kažemo da će konsolidovani prihod, uključujući i Drogu Kolinsku, iznositi oko 630 miliona evra.

Kakva su Vam očekivanja od 2011? Prema Vašoj oceni, kada se mogu očekivati prvi znaci izlaska iz krize, kako na svetskom nivou, tako i u našem okruženju?
Kriza još nije gotova. Kad je reč o Atlantic grupi, mi rastemo i ove godine, i bez akvizicije, ali rašćemo i naredne godine. To sigurno neće biti jednostavno, ali naši planovi su jednako ambiciozni kao i realni. Što se tiče okruženja, nisam tako optimističan i mislim da ćemo još iduće godine sigurno osećati uticaj krize. Mislim da u 2011. možemo biti zadovoljni, na nivou države, ako situacija bude ista, a ne gora nego što je bila tokom 2010. Voleo bih da kažem da makroekonomski uslovi u okruženju upućuju na veći optimizam, ali, nažalost, mislim da nije tako.

Ana Filipović