Šamponi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 49, jun 2008.)

 

ČISTA I NEGOVANA KOSA

 

Nešto više od petine ukupne količine šampona se, po istraživanju Nielsena, proda u centralnoj Srbiji, manje od petine u Beogradu, dok ostatak odlazi na Vojvodinu.

 

Engleski naziv za šampon ‘shampoo’ datira još iz drevne Indije, a nastao je od Hindu reči ‘shampa’ što znači masaža. Ovaj drevni naziv svoje korene nalazi u cvetu biljke Michelia champaca, koji se tradicionalno koristi kao aromatično ulje za kosu. Veruje se da su Indijci prve šampone pravili od mešavine vode i pepela ljuski i slamčica pirinča. Tu mešavinu su utrljavali u kosu, koja je pritom ostajala čista ali veoma suva, tako da su nakon toga na kosu nanosili razna mirišljava ulja. Termin ‘shampoo’ je u Engleskoj počeo da se upotrebljava davne 1759. godine, kada je bengalski preduzetnik Sake Dean Mahomed otvorio u Brajtonu ‘kupatilo za masažu’, tada znano kao ‘Mahomed’s Indian Vapour Bath’s’. Ovo kupatilo je bilo slično turskim kupatilima, s tim da su klijenti dobijali ‘indijski tretman šamponiranja’, odnosno terapeutsku masažu glave. Mahomed je bio veoma cenjen u elitnim krugovima južne obale Engleske, a u prilog tome govori i podatak da je svoje usluge ‘šamponiranja’ pružao i Džordžu IV i Vilijamu IV. Prvi šamponi sadržali su sapun, kome su dodavane razne biljke, poput aloe, jasmina, ruže itd, kako bi kosa dobila sjaj i volumen. Razvoj modernih šampona, bez sapuna, započinje 1930. godine sa Drene šamponima.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i beleže maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce.
– Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi; velike i srednje prodavnice; male prodavnice; kiosci i paviljoni.
– Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (na primer pijace); velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (na primer Metro).
Terminologija:
– Obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (na primer kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
– Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Šamponi se mogu pronaći u skoro četiri petine od ukupnog broja maloprodajnih objekata u kojima se prodaju proizvodi za ličnu i kućnu higijenu (uključujući apoteke i kioske). Približno jedna šestina ovih proizvoda proda se u hiper i supermarketima, 70 odsto u velikim i malim prodavnicama, dok ostatak otpada na specijalizovane radnje za prodaju proizvoda za ličnu higijenu (apoteke, parfimerije, drogerije i slično). Nešto više od petine ukupne količine proda se u centralnoj Srbiji, manje od petine u Beogradu, dok ostatak odlazi na Vojvodinu. Top pet proizvođača/robnih marki predstavlja oko dve trećine tržišta šampona.
Top 5 proizvođača (po abecednom redu, a ne prema količinskom tržišnom udelu): Colgate-Palmolive, Hi Novo Miloševo, Merima, Panonija i P&G.
Top 5 robnih marki (po abecednom redu, a ne prema količinskom tržišnom udelu): Ego (Panonija), Glamur (Merima), Head&Shoulders (P&G), Kosa-San (Hi Novo Miloševo), Wash&Go (P&G).
Napomena: podaci su za period mart ’07- februar ’08 i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.

BEIERSDORF:
Kompanija Beiersdorf sa svojim brednom Nivea Hair Care spada u prvih pet proizvođača šampona na tržištu Srbije. U svom veoma bogatom asortimanu, nudi šampone koji mogu zadovoljiti raznovrsne potrebe potrošača. Najprodavanija pakovanja iz Nivea Hair Care linije proizvoda jesu šamponi zapremine 250ml. Među najpopularnijim šamponima iz ove linije su šampon za sjaj kose, šampon za farbanu kosu, šampon za braon/plavu kosu, za ispravljanje kose, šampon protiv peruti, šamponi za muškarce. Svi Nivea šamponi se proizvode u Beiersdorf fabrikama u inostranstvu, a sastav i kvalitet su, po rečima Ane Milićević, Junior Product Managera Beiersdorfa Beograd, identični sastavu i kvalitetu Nivea proizvoda koji se mogu kupiti, na primer, u Nemačkoj ili Francuskoj.
Ulaganje u proizvode
Iz kompanije Beiersdorf ističu da će, kao i do sada, nastaviti da maksimalno ulažu u svoje proizvode. “Istraživanja potreba i navika potrošača, kao i konstantan rad na inovacijama, deo su svakodnevne strategije svih brendova kompanije Beiersdorf, pa ni ova brend grupa nije izuzetak u tom pogledu”, kaže Ana Milićević. Ona dodaje da glavni konkurenti u ovom segmentu jesu svakako poznati svetski brendovi, kao što su Head&Shoulders, Wash&Go, Palmolive i Pantene. Poslovnica Beiersdorfa u Beogradu zadužena je za tržišta Srbije, Kosova i Crne Gore.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB se bavi praćenjem maloprodaje u segmentu proizvoda široke potrošnje. Kompanija pokriva maloprodajne kanale, koristeći klasičnu metodologiju maloprodajnog inventarisanja koja podrazumeva mesečne ili dvomesečne posete stalnom i reprezentativnom panelu (uzorku) maloprodajnih objekata, u cilju prikupljanja informacija o zalihama, nabavci, cenama, kombinujući ih sa skeniranim podacima iz lanaca sa kojim sarađuje. Pored mnoštva drugih proizvoda MEMRB prati i kategoriju šampona. Analizom koja sledi obuhvaćeno je tržište Srbije u periodu od januara 2007. do februara 2008. godine.
Kada se posmatra prodaja šampona prema veličini pakovanja, podaci pokazuju da najveću vrednost prodaje generišu pakovanja veličine 200ml tokom celog posmatranog perioda. Njihov doprinos vrednosti prodaje u periodu januar/februar 2008. godine je na tržišu Srbije iznosio 27,9 odsto. Situacija je osetno drugačija kada se posmatraju ukupno prodate količine, gde najveće učešće imaju pakovanja veća od 1.000ml, što u poslednjem periodu, januar/februar 2008, iznosi 45,3 odsto. Oba učešća tokom vremena beleže neosetan pad.
Kada govorimo o učešću pojedinih tipova prodajnih objekata, potrošači skoro podjednako kupuju šampone u velikim bakalnicama, supermarketima i malim bakalnicama. Međutim, velike i male bakalnice ostvaruju i vrednosni i količinski pad učešća u prodaji u periodu januar/februar 2008. godine, u odnosu na prethodni period, novembar/decembar 2007. godine. Naime, kod velikih bakalnica vrednosno učešće je sa 33,6 odsto palo na 29,5 odsto, dok njihov doprinos količini prodaje, pada sa 35,6 odsto na 32 odsto. Kod malih bakalnica vrednosno učešće sa 28,9 odsto pada na 26,8 odsto. Nasuprot njima, supermarketi beleže rast učešća u prodaji, tako da je njihov doprinos vrednosti prodaje u periodu januar/februar 2008. godine, u odnosu na period novembar/ decembar 2007. godine, porastao sa 20 odsto na 27,5 odsto.
Segmentacija šampona prema nameni ukazuje na dominaciju regularnih šampona u odnosu na šampone za decu i 2in1 šampone, tokom celog posmatranog perioda. Njihovo vrednosno učešće u ukupno prodatim količinama na teritoriji Srbije u periodu januar/februar 2008. je iznosilo 84,9 odsto, dok je količinsko učešće bilo 91,6 odsto.
Dominacija šampona za normalnu kosu primetna je takođe i kod segmentacije na šampone za normalnu kosu i šampone protiv peruti. Njihovo učešće tokom vremena je stabilno. U periodu januar/februar 2008. godine, oni ostvaruju količinsko učešće 89,6 odsto, dok vrednosno učešće iznosi 74,4 odsto. Situacija je slična i kod podele šampona na šampone za nefarbanu kosu i šampone za farbanu, u korist šampona za nefarbanu kosu. Njegovo vrednosno učešće u ukupno prodatim količinama na teritoriji Srbije u periodu januar/februar 2008. je bilo 91,4 odsto, dok je količinsko učešće bilo 91,6 odsto.
Vodeći proizvođači šampona na tržišu Srbije u poslednjih godinu dana, poređani po abecednom redu, su: Beiersdorf, Colgate-Palmolive, Henkel/Merima, Procter&Gamble. U tom periodu njihovo zbirno vrednosno učešće u ukupno prodatim količinama iznosilo je 64,7 odsto (januar/februar 2008, 63,2 odsto), dok je zbirno količinsko učešće iznosilo, 49,1 odsto (januar/februar 2008, 47,4 odsto).

COLGATE PALMOLIVE:
Na tržišta Srbije i Crne Gore, Colgate Palmolive plasira sve svoje šampone pod jedinstvenim brendom Palmolive. Palmolive kao brend je dugo prisutan na ovim tržištima, tako da je zbog svoje tradicije lako prepoznatljiv i omiljen među mnogim potrošačima. Palmolive Naturals šamponi su obogaćeni prirodnim ekstraktima koji su poznati po svojim svojstvima i obogaćujućim kvalitetima. Dostupni su u različitim varijantama i formulama, za sve tipove kose, tako da mogu da zadovolje specifične potrebe potrošača. Standardno pakovanje Palmolive Naturals šampona je pakovanje od 400ml. Kompanija Colgate Palmolive, preko svojih distributera, AWT za teritoriju Srbije i EXPO Commerce za teritoriju Crne Gore, pokriva celokupnu teritoriju Srbije i Crne Gore obuhvatajući tako različite kanale i formate prodaje.

Bogat asortiman
Palmolive Naturals Long&Shine je kremasti šampon sa ekstraktom masline, namenjen potrošačima sa dugom ili srednje dugom kosom koja zahteva posebnu negu. Sadrži ekstrakt masline koja je poznata po svojim antioksidantnim i omekšavajućim svojstvima, čini kosu snažnijom i pomaže pri sprečavanju pojave ispucalih vrhova. Za potpunu zaštitu farbane kose tu je Palmolive Naturals Color Brilliance šampon koji održava blistavu boju, sa narom, uljem jojobe i UV filterom, koji hrane i štite obojenu kosu. Kosa upotrebom ovog šampona postaje mekša, lakše se češlja i ima blistavi odsjaj. Kremasti Milk&Honey šampon za suvu kosu sa mlekom i medom hrani kosu od korena do krajeva. Bogata formula je čini glatkom i lakom za oblikovanje, a rezultat je zdravija kosa koja sija. Dalje, tu su i: Silky Shine Effect šampon, sa Aloe verom za normalnu kosu; Fresh&Light, Citrus&Vitamin complex za normalnu ili masnu kosu; Extra Control, Wild Mint&Sea minerals, šampon protiv peruti, za svakodnevnu upotrebu; Extra volume, Lavander&Lemon Grass, za tanku i ravnu kosu; Blond Shine effect, Camomiles&Golden Honey, za plavu i svetlu kosu; Citrus&Vitamin complex, Fresh&Light za normalnu ili masnu kosu; White Peach&Slikproteins, 2 u 1 NutriPlus, za sve tipove kose; Multi Fruit extracts Active Strong, za normalnu kosu i svakodnevnu upotrebu. Glavni konkurenti Colgate Palmoliveu su: Wash&Go (P&G), Nivea (Beiersdorf), Dove (Unilever) i Schauma (Henkel).

HENKEL/HENKEL MERIMA:
Na tržištu Srbije, kompanija Henkel u kategoriji šampona nastupa sa četiri brenda: Glamur porodičnim šamponima, Glamur specijalnim šamponima, kao i sa Schwarzkopfovim brendovima Schauma i Gliss. U Henkelovom asortimanu se nalazi više od 40 različitih varijanti šampona. Brend Glamur je već dugi niz godina prisutan na našem tržištu. Ovaj univerzalni šampon održava prirodnu lepotu kose i namenjen je celoj porodici. Dostupan je u pakovanjima od 1l i 500ml, u šest različitih mirisnih nota: jabuka, breza, kamilica, aloe vera, herba i cvetni šampon. Glamur specijalni šamponi se mogu nabaviti u pakovanju od 250ml i dostupni su u četiri varijante: šampon protiv peruti, šampon i balsam 2 u 1, šampon za intenzivnu negu, kao i šampon za sjaj kose.

Proširen asortiman
Schauma šamponi čine kosu 100 odsto jačom i 100 odsto sjajnijom. Sve varijante šampona iz Schauma asortimana sadrže vitamin za jačanje kose kao i specifične sastojke koji su specijalno formulisani za određeni tip kose. Kada je ovaj brend u pitanju, konstantno se radi na uvođenju novih proizvoda i modernizaciji pakovanja, kako bi se zadovoljile specifične potrebe potrošača. Trenutno, u ponudi je 12 varijanti šampona od 250ml i sedam varijanti u pakovanju od 400ml. U okviru Schauma asortimana postoje i dve varijante dečijih šampona prijatnog mirisa i blage formulacije koji nežno čiste kosu bez iritiranja kože glave i očiju. Od marta meseca, Schauma asortiman je osvežen novim Oil Intense šamponom sa uljem makadamije koje čini kosu glatkom i efikasno sprečava njeno lomljenje i oštećenje. Gliss šamponi sa posebnim Scan Repair kompleksom koji precizno oporavlja oštećene delove kose prilagođeni su različitim potrebama potrošača, pa se u ponudi nalazi sedam različitih linija. Pored regularnih šampona, Gliss nudi i šampone koji u sebi sadrže 1/3 intenzivnog tretmana. U ponudi su četiri varijante: za suvu i oštećenu kosu, za obojenu kosu, za slabu i lomljivu kosu, kao i za dužu kosu čiji su krajevi skloni krzanju. Gliss asortiman je od maja proširen novim Nutri Protect šamponom sa proteinima i uljem divlje ruže koji štiti kosu od štetnih spoljnih uticaja, čineći je primetno mekom i sjajnom.

HI NOVO MILOŠEVO:
Preduzeće HINOM (Hemijska Idustrija Novo Miloševo) osnovano je 1981. godine sa akcentom na proizvodnji sredstava za kućnu upotrebu. Iako su danas u procesu tranzicije, sa minimalnim brojem radnika i bez reklame, u ovoj firmi smatraju da još uvek mogu da se ‘nose’ sa vodećim proizvođačima. Zbog privatizacije, HINOM je trenutno ograničen na teritoriju Vojvodine i Beograda, i njegovi proizvodi su dostupni uglavnom u megamarketima. Jedan od najvećih kupaca ove firme je M-Rodić, slede benzinske pumpe, supermarketi i razne veleprodaje. U najpoznatije brendove HINOM-a spadaju šamponi Kosasan i Herbal šamponi u malim kesicama. Šamponi se uglavnom naručuju u pakovanjima od 1/2,1l i 2l.

PANONIJA:
Panonija ima dve linije šampona – Ego šampone i Strong&Shine. Ego šamponi su dostupni u pakovanju od 1.000ml i od 500ml, a Strong&Shine isključivo u pakovanju od 250ml. Strong&Shine je inače nova linija šampona koja je lansirana 2007. godine. Šamponi Panonije Pančevo se izvoze za Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Albaniju i Crnu Goru. Ove godine planiran je plasman proizvoda i na tržišta Rusije i Rumunije.

GfK analiza tržišta
GfK Beograd ConsumerScan – Panel domaćinstava je istraživački projekat specifičan po svojoj kontinuiranosti – ispitivanje traje neprekidno. S obzirom da je metodologija standardizovana na nivou GfK grupe, svi rezultati su uporedivi i lako se mogu uočiti specifičnosti tržišta različitih država. Uzorak panel istraživanja u Srbiji čini 1.500 domaćinstava koja, putem posebnog dnevnika, prijavljuju svoje dnevne kupovine robe široke potrošnje namenjene isključivo potrošnji unutar domaćinstva (potrošnja van domaćinstva nije uključena). Na taj način se mogu dobiti informacije o veličini tržišta, učešću proizvođača ili uočiti promene u kupovnom ponašanju, razvoju maloprodaje, trendovima i drugo. Analiza tržišta šampona odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava od januara do kraja decembra 2007. godine.
– Tržište šampona u Srbiji je veoma segmentirano. Ne samo da postoji veoma veliki broj proizvođača (oko 50 registrovanih panelom domaćinstava), već je i vrlo jasna podela na jeftinije proizvode u velikim (porodičnim) pakovanjima, nasuprot skupljim proizvodima uglavnom u standardnim pakovanjima od 250ml.
– Radi lakšeg poređenja, prosečna cena je računata po jednoj litri proizvoda. Tako je posečna cena jednog litra šampona iznosila 302 dinara u 2007. godini. Ipak, razlike između marki (i segmenata!) ukazuju da se prosečne cene šampona kreću od jedva 60 dinara do više od 1.000 dinara za litar (medicinski šamponi čak premašuju cenu i od 3.000 dinara za litar).
– Zanimljiv je i podatak da prvih devet stranih robnih marki zauzima 1/3 količinskog tržišta, ali čak 2/3 vrednosnog.
– Vodećim proizvođačima pripada blizu 70 odsto tržišta. To su: (abecednim redom): Albus, Beiersdorf, Colgate Palmolive, Henkel&Henkel Merima, Panonija, P&G i Stančić).
– Za godinu dana 85,3 odsto domaćinstava je kupilo bar jedan šampon.
– Tržištem dominiraju ‘obični’ šamponi sa 91 odsto, dok je segment 2u1 u razvoju i zauzima preostalih devet odsto.
– Najzastupljeniji su univerzalni šamponi (za sve tipove kose), koji vuku čak 62 odsto tržišta, a slede oni namenjeni normalnoj kosi sa 11 odsto. Šamponi sa drugim namenama su uglavnom izjednačeni, ali se za nijansu ističu šamponi protiv peruti, sa količinskim učešćem od pet odsto.

PROCTER&GAMBLE:
“Sve H&S varijante brzo uklanjanju perut posle samo devet pranja. Obezbeđuju kontinuiranu zaštitu od peruti tako što drže Malassezia bakteriju pod kontrolom i između dva pranja kose. Osim efikasne borbe protiv peruti, Head&Shoulders sa svojom ‘ActiZinc’ formulom takođe se bori i protiv drugih simptoma nezdrave kože glave povezanih sa peruti (svrab, iritacija, suvoća…)”, kažu iz kompanije Procter&Gamble. H&S nudi nekoliko varijanti za postizanje željenog izgleda, bez obzira na tip kose. Može da se koristi čak i na dnevnoj bazi, zato što je dizajniran za čestu upotrebu. Dostupan je u 10 varijanti koje obezbeđuju uspeh u otklanjanju peruti i kozmetički benefit. Postoje četiri kategorije – bazirano na benefitima: za funkcionalnu čistoću kose, za specijalan osećaj, za određeni krajnji izgled kose, za obnavljane kose.

Novo pakovanje i formula
Kada je u pitanju Wash&Go, ovaj šampon je od marta ove godine potrošačima dostupan u novom pakovanju i sa novom formulom, sa.konceptom fleksibilnog (pokretljivog) volumena. Asortiman Wash&Go šampona obuhvata sledeće varijante: Normal za normalnu kosu, u pakovanjima od 200ml i 400ml; Normal 2u1, u pakovanjima od 200ml, 400ml i 750ml; Frutty power, u pakovanjima od 200ml i 400ml, sa formulom koja sadrži ekstrakte voća koji daju sjaj kosi; Reviva od 200ml, 400ml i 750ml za tanku kosu, sa formulom koja sadrži ekstrakte koprive; Jojoba Color, za obojenu kosu od 200ml i 400ml; Herbal Coctail od 200ml, 400ml i 750ml za masnu kosu; Clear od 200ml za masnu kosu; Aloe od 200ml, 400ml i 750ml za suvu kosu.

– Posmatrano po robnim markama, uočavamo da Glamur ima najbrojniju bazu kupaca. Od svih kupaca šampona, 32,1 odsto je bar jednom u toku prošle godine kupilo Glamur. Ostale marke ne zaostaju previše, ali su međusobno izjednačenije, što može da ukaže da njihovi kupci vole da menjaju i isprobavaju i druge marke.
– Kupci marke Glamur su najlojalniji, jer skoro polovinu potreba za šamponom zadovoljavaju tom markom. Kupci ostalih analiziranih marki znatno veći deo svojih potreba za šamponom zadovoljavaju konkurentskim markama.

Synovate analiza tržišta
U martu 2008. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje upotrebe robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od predmeta istraživanja bili su i šamponi za kosu. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika oba pola, starosti 18-60 godina, koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu. Najpre se uočava da ispitanici za pranje kose skoro isključivo koriste šampon (99 odsto), a samo jedan odsto ispitanika pere kosu sapunom. Ispitanici u najvećem broju peru kosu 2-3 puta nedeljno (64 odsto). Učestalost pranja kose opada sa povećanjem godina ispitanika. Muškarci značajno češće peru kosu svaki dan nego žene, što je i razumljivo s obzirom na dužinu kose, dok žene pretežno peru kosu 2-3 puta nedeljno. Zaposleni i studenti znatno češće peru kosu u odnosu na penzionere i domaćice. Takođe se uočava trend da sa povećanjem primanja domaćinstva ide i veća učestalost pranja kose. Kada je u pitanju spontana poznatost marki šampona, ispitanici u najvećem broju navode Head&Shoulders (40 odsto), zatim Niveu (31 odsto), Wash&Go (27 odsto) i Merimu (22 odsto). Odnos između ove četiri marke samo se malo menja kada je u pitanju najčešće korišćena marka. Head&Shoulders je i najkorišćenija marka (20 odsto), zatim sledi Merima (13 odsto), i Wash&Go i Nivea sa 12 odsto. Sve ostale marke, od kojih su najjače Palmolive i Fructis, imaju dosta niže rezultate po ovim parametrima, a marke šampona čija je spontana poznatost među ispitanicima bila manja od tri odsto nisu ni prikazane. Detaljnija analiza ovih podataka je pokazala da postoje značajne razlike među demografskim grupama u spontanoj poznatosti i najčešće korišćenoj marki. Spontana poznatost stranih marki Head&Shoulders, Nivea, Wash&Go, Palmolive, Pantene, Fructis i Loreal opada sa povećanjem godina ispitanika, dok se kod poznatosti domaćih marki (Merima i Kosili) uočava suprotna tendencija. Niveu, Fructis i Pantene značajno više spominju žene. Uočavamo i povezanost spontane poznatosti i obrazovnog nivoa. Ispitanici sa nižim obrazovanjem značajno više spominju domaće marke (Merima i Kosili), a strane (Head&Shoulders, Nivea, Palmolive i Pantene) značajno manje u odnosu na one sa višim nivoom obrazovanja. Kada govorimo o korišćenju, broj ispitanika koji navode Merimu kao najčešće korišćeni šampon raste sa povećanjem godina ispitanika. Muškarci kao najčešće korišćenu marku značajno više navode Head&Shoulders, dok žene više navode Pantene, Fructis, Elseve i Loreal, dok je Head&Shoulders unisex šampon. Pri odluci o kupovini određene marke šampona za kosu, presudnu ulogu kod kupaca ima oznaka za koji tip kose je šampon namenjen. Po važnosti zatim slede dejstvo na zdravlje kože glave, cena i marka šampona. Detaljnija analiza ovih podataka je pokazala da žene značajno više od muškaraca obraćaju pažnju na oznaku tipa kose za koji je šampon. Značaj cene, kao i u većini istraživanja, raste sa povećanjem godina starosti, i sa porastom primanja domaćinstva. Cena je značajno bitnija domaćicama, i ispitanicima u južnoj Srbiji. Marka šampona i dejstvo na zdravlje kože glave su najmanje bitni poljoprivrednicima, a reklama je značajno bitnija studentima nego ostalim grupama.

Pripremila: Marija F. Šmit