PROLEĆNO ČIŠĆENJE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 156, mart, 2018)

 

SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE U DOMAĆINSTVU

Ukoliko posmatramo segmente u okviru kategorije sredstava za čišćenje u domaćinstvu, možemo da vidimo da čak 47% vrednosti kategorije čine kupovine univerzalnih sredstava za čišćenje. Sledeći segment po vrednosti jesu sredstva za čišćenje toaleta sa 21% učešća u kategoriji. Sredstva za čišćenje staklenih površina ‘zauzimaju’ oko 15% učešća, dok ostale vrste sredstava za čišćenje generišu preostalih 17% vrednosti kategorije.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Senior Research Consultant,Consumer Panel Services:
Analiza tržišta sredstava za čišćenje u domaćinstvu u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do novembra 2017. godine. Broj domaćinstava koja su u posmatranom periodu bar jednom kupila neko od sredstava za čišćenje opao je za bezmalo 4 procentna poena u odnosu na isti period prethodne godine i iznosi nešto više od 80% svih domaćinstava u zemlji. Ovaj pad broja kupaca povukao i je pad ukupne vrednosti kategorije, pri čemu su drugi ključni indikatori performansi – kao što su učestalost kupovine, prosečna cena i prosečna potrošnja po kupovini na sredstva za čišćenje – ostali relativno stabilni. Ubedljivo najveću vrednost kupovina kategorije generišu minimarketi, čije je vrednosno učešće u ukupnoj potrošnji domaćinstava na sredstva za čišćenje iznosilo 38%, uz znatnije povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Slede tradicionalne prodavnice sa 28% i supermarketi sa 21% učešća, dok su veliki formati sve manje zastupljeni i njihovo učešće bilo je nešto manje od 7%. Kupovina sredstava za čišćenje na akcijama i promocijama je u posmatranom periodu ostala stabilna u odnosu na isti period 2016. i to sa učešćem od oko 19% u kategoriji. S druge strane, učešće trgovačkih marki u ovoj kategoriji je opalo sa 6% na 5% ukupne vrednosti između dva posmatrana perioda.
• Na domaćem tržištu prisutno je preko 90 kompanija koje u svojoj ponudi imaju sredstva za čišćenje u domaćinstvu, sa ukupno više od 130 brendova proizvoda iz ove kategorije. Pet vodećih robnih marki pritom ‘zauzima’ skoro polovinu (48%) ukupne vrednosti kategorije, i ti brendovi su (abecednim redom): Ajax, Axel, Cif, Domestos i Mer.
Ukoliko posmatramo segmente u okviru kategorije sredstava za čišćenje u domaćinstvu, možemo da vidimo da čak 47% vrednosti kategorije čine kupovine univerzalnih sredstava za čišćenje. Sledeći segment po vrednosti jesu sredstva za čišćenje toaleta sa 21% učešća u kategoriji. Sredstva za čišćenje staklenih površina ‘zauzimaju’ oko 15% učešća, dok ostale vrste sredstava za čišćenje generišu preostalih 17% vrednosti kategorije.

Erdal Rex

Predrag Todorović, Regional Business Development Manager:
‘Vašem podu je potrebno više od običnog čišćenja. Morate i da ga zaštitite.’ Ove rečenice su kredo brenda jer svi proizvodi iz naše linije, osim kvalitetnog čišćenja, daju uvek naglasak na negu. Prvi smo izbacili specijalizovani proizvod za Laminat, a i dalje smo jedini koji imaju PROtec formulaciju koja štiti od vlage kako laminat, tako i parket. Imamo znatne probleme sa kopiranjem po pitanju ambalaže i portfolija, ali se trudimo da naši proizvodi odskaču po kvalitetu, kao i da budu cenovno povoljniji od dela konkurenata, a stalnim akcijama gledamo da potrošačima omogućimo da naše proizvode mogu naći skoro u svim formatima. Loša kupovna moć i niska svest o zaštiti raznih tipova podova su glavni problem, jednostavno ona maksima ‘nisam toliko bogat da bih kupovao jeftino’ kod nas ne važi. Emsal se proizvodi u Nemačkoj i ima isti kvalitet svuda u Evropi.
Cilj kompanije je da se postigne jos veća eko odgovornost, a u skladu sa EMAS sertifikatima smo osvojili proizvodnju Emsal boca od 100% korišćene reciklirane plastike. Za ovo postignuće, Emsal je osvojio nagradu ‘German Packaging 2016’ u kategoriji ‘Održivost’.
Emsal Laminat 750ml i Emsal Parket 750ml su jedinstveni jer na podovima koji su njima negovani voda jednostavno klizi. PROtec formula koristi isključivo odabrane sastojke koji neguju pod i nisu štetni za ljude. Ona kreira mikro-tanak impregnacioni sloj koji štiti osetljive delove poda, kao što su spojevi i ivice. Voda ne može da prodre u pod i ostaje na površini odakle se može lako obrisati. Emsal Carpet Shampoo 750ml sredstvo za čišćenje tepiha idealno je za održavanje svih vrsta tepiha. Snaga limuna daje mu sposobnost da temeljno očisti vlakna, osveži boju i tepihu na duže vreme pruži izgled novog.
Emsal Wood Cleaner 750ml je idealan za čišćenje srednjeg intenziteta i održavanje drvenih površina koje se smeju prati, u okviru domaćinstva. Prirodni zaštitni elementi poput lanenog ulja neguju drvo, daju mu laki sjaj i ne ostavljaju mrlje. Antistatički efekat usporava nakupljanje prašine. Emsal Furniture Lotion Spray 250ml za čišćenje nameštaja od drveta i ostalih drvenih površina napravljen je od pčelinjeg voska. Ima antistatičko delovanje. Emsal Furniture Polish 250ml je bogat uljem badema i čini da površine koje se tretiraju izgledaju kao nove i da budu otporne na ogrebotine. Takođe ima antistatičko delovanje.

Henkel Srbija

Marketing tim,Sektor deterdženata i kućne hemije:
Proces čišćenja često spada u neke od najmanje zabavnih kućnih poslova. Zahteva od nas ulaganje našeg vremena, našeg truda i energije. Ali, činjenica je da svi volimo da nam dom bude čist i da sve površine u njemu budu dezinfikovane. Kako bismo prilikom čišćenja postigli maksimalne rezultate potrebni su nam partneri na koje se možemo osloniti u ovom procesu. Već dugi niz godina Henkel nudi svojim potrošačima veliki izbor kada se radi o liniji sredstava za čišćenje. Na tržištu smo prisutni u kategoriji sredstava za čišćenje staklenih površina i u kategoriji sredstava za čišćenje toaleta. Stalnim ulaganjima u kvalitet i dizajn naših proizvoda radimo na pronalaženju inovativnih rešenja sa ciljem da našim potrošačima učinimo manje napornim zahtevne kućne poslove. U kategoriji sredstava za čišćenje staklenih površina već dugi niz godina prisutni smo sa brendom Clin. Zahvaljujući njegovom unapređenom raspršivaču, samo jednim potezom, Clin pokriva veću površinu nego ranije i čini proces čišćenja prozora kraćim. Njegova inovativna formula čini staklene površine savršeno čistim i sjajnim, bez ostavljanja tragova čišćenja. Za čišćenje svih ostalih površina tu je Clin Multi-shine, univerzalno sredstvo za čišćenje, namenjeno uklanjanju svakodnevne prljavštine poput prašine, tragova prstiju, fleka od hrane. Clin Multi-shine namenjen je čišćenju 25 različitih površina poput mermera, plastike, drvenih površina kao i mnogih drugih. U kategoriji sredstava za čišćenje toaleta u kojoj smo pristutni sa brendom Bref ove godine donosimo još jednu inovaciju. Bref 10xEffect, sredstvo za čišćenje WC šolje, sada poseduje inovativnu tehnologiju koja mu omogućuje da menja boju ispod nivoa vode. Na taj način možete biti sigurni da je njegova aktivna formula delovala. Dok efikasno čisti i deluje u celoj WC šolji Bref 10xEffect gel deluje i ispod nivoa vode. Neki od naših brendova iz linije sredstava za čišćenje su već dugi niz godina prisutni na tržištu. Među njima je Mer Sanit, naš brend koji poseduje dugu tradiciju i koga potrošači već dugi niz godina biraju.

Unilever

Biljana Ljubojević,Customer Marketing Manager, Unilever Srbija i Crna Gora:
Unilever je u kategoriji sredstava za čišćenje na našem tržištu prisutan sa robnim markama Cif, Domestos i Savo. Naši najprodavaniji artikli su Cif abrazivno sredstvo sa mirisom limuna, kao i Domestos univerzalno sredstvo. Savo brend smo lansirali pre 2 godine. Prvo smo nastupili sa sredstvom koje je namenjeno uklanjanju buđi i koje je pokazalo odlične rezultate, da bismo od prošle godine lansirali Savo podopere i pumpice koji čiste i dezinfikuju, a nemaju hlor u svom sastavu. Savo podopere imamo dostupne na tržištu u 3 mirisa (Lavanda, Eukaliptus i Spring Fresh) u pakovanju od 1l. Savo pumpice su dostupne u vidu 2 pakovanja, Savo pumpice za kupatilo i Savo pumpica za sve ostale površine, i mogu se nabaviti u pakovanju od 650ml.
Veći deo prodaje nam dolazi iz hipermarketa i supermarketa koji su i inače najvažniji kanali prodaje u ovoj kategoriji. Cif abrazivno sredstvo i Domestos univerzalno sredstvo, koji su naš core asortiman, imaju i značajnu prodaju u tradicionalnim radnjama.
Pored cenovnih aktivnosti na koje potrošač najviše reaguje, konstantno smo usmereni i na investicije u brendove kroz TV kampanje i promocije unutar radnji. Digitalne kampanje su takođe jedan od alata koji koristimo sve više u poslednje vreme, jer smo svesni da digital postaje važan element i deo marketing komunikacije.

SC Johnson

Predstavništvo SC Johnson Beograd:
Kompanija SC Johnson prisutna je u domovima širom sveta preko 120 godina, održavajući ih čistim, svežim i atraktivnim svakog dana. Svaka površina zaslužuje sjaj i čistoću koja će potrajati što duže, a proleće je pravo vreme da se u domove unese svežina tradicionalnim prolećnim čišćenjem. Idealni za tu priliku su naši renomirani brendovi Pronto, Duck i Mr.Muscle, sa kojima smo prisutni na tržištu Srbije u toj kategoriji. Brend Pronto je jedan od lidera u kategoriji proizvoda za čišćenje i negu podova i nameštaja, a uskoro će biti dostupan i u novom, atraktivnijem dizajnu pakovanja. Najprodavaniji proizvod u ovoj kategoriji svakako je Pronto Legno Pulito koji čisti, hrani i neguje podove i nameštaj napravljen od drveta. Dostupan je u pakovanju od 750ml i promo pakovanju od 1l. Za negu nameštaja izdvojili bismo Pronto Classic sprej za drvo, proizvod koji sadrži mešavinu sredstva za poliranje i balzama, pa lako uklanja prašinu, nečistoću i štiti drvene površine od prljanja i ponovnog nakupljanja prašine. Za higijenu i održavanje kupatila, izuzetni su proizvodi brenda Duck, pre svega Duck Fresh diskovi, koji su i jedan od najprodavanijih formata, kao i Duck WC tečnost. Duck WC tečnost karakteriše specifičan zakrivljeni vrat boce, koji omogućava da tečnost za čišćenje dopre tačno ispod ruba WC šolje, gde se nakupljaju bakterije i prljavština. Dostupne su u ambalaži 750ml i u 6 mirisnih nota. Za održavanje kuhinje predlažemo Mr.Muscle sredstvo za čišćenje kuhinje koje lako prodire kroz kuhinjsku masnoću i nečistoću, higijenski čisti i ostavlja svež miris limuna. Koristi se za rerne, sudopere, pločice i radne površine. Dostupno je u ambalaži od 500ml i promo pakovanju 750ml.
Naši proizvodi imaju široku distribuciju na celoj teritoriji Srbije. Prodaja u hipermarketima i  supermarketima za nas je najznačajnija. Povremenim puštanjem u prodaju promo pakovanja i kopaka, prodaja beleži stabilan rast iz perioda u period. Kroz kontinuirano prisustvo u akcijskim prodajama/sniženjima, kao i putem promocija, trudimo se da učvrstimo i uvećamo naše prisustvo u segmentu.

 

SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE PODOVA

 

U analizi je posmatran period od januara do decembra 2017, a podaci pokazuju da je prodaja sredstava za čišćenje podova u odnosu na isti period godinu dana ranije u Srbiji opala i po vrednosnom kriterijumu (-7,9%) i po količinama (-7,4%). Najveći pad količinskog udela u prodaji, posmatrano po regionima, zabeležen je u Beogradu (-13,8%).

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Da bi prostor u kom živimo bio udoban, osim što treba da bude lep i prijatan, trebalo bi da bude i čist. Urednost svakog enterijera i svakog doma počinje od njegove osnove – odnosno od poda. To najbolje znaju ljudi koji imaju malu decu, jer mališanima je pod važan poligon za igru i prve korake. Takođe, higijeni podova posebnu pažnju posvećuju i ljudi koji imaju kućne ljubimce, kao i oni čiji gosti ne odlažu obuću kraj ulaznih vrata, a opet vole da uživaju u svakom kvadratu svoga doma koji se blista od poda.
Zato se poslednjih godina proizvođači kućne hemije trude da kreiraju sredstva za čišćenje podova koja se lako primenjuju, imaju produženi efekat čistoće i pritom nisu škodljiva za korisnike prostora. Budući da je sredstava za čišćenje podova na tržištu sve više, kakva je situacija kada je reč o prodaji tih proizvoda na tržištu Srbije pokazuju podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen. U analizi je posmatran period od januara do decembra 2017. godine, a podaci pokazuju da je prodaja sredstava za čišćenje podova u odnosu na isti period godinu dana ranije u Srbiji opala i po vrednosnom kriterijumu (-7,9%) i po količinama (-7,4%). Pritom, najveći pad količinskog udela u prodaji, posmatrano po regionima, zabeležen je u Beogradu (-13,8%). Takođe, kada se posmatraju kanali preko kojih su ovi proizvodi stigli do ispitanika, hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice, trafike i drogerije, primetno je da je u većini objekata prodaja opala, a najveći je pad vrednosne prodaje u malim prodavnicama (-21,1%). Kada je reč o ukupnoj vrednosnoj prodaji po regionima Srbije, najviše sredstava za čišćenje podova prodato je u Beogradu (41%), a najmanje u jugoistočnoj Srbiji (15,8%).
U centralno-zapadnoj Srbiji prodato je 16% kategorije, a u Vojvodini 27,2%. Posmatrajući kanale za prodaju sredstava za čišćenje podova, najviše njih prodato je u hiper/super marketima, i po vrednosti (51,8%), i po količini (53,4%), kao i po broju komada (52,2%), dok je najmanje prodato u trafikama, gde je po sva tri kriterijuma prodajni udeo 0%.
• Najveći proizvođači sredstava za čišćenje podova (po abecednom redu) su: Colgate Palmolive, Erdal Rex (Werner& Mertz), SC Johnson, Unilever i proizvođači PL proizvoda zbirno. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 86,6% vrednosnog i 79,2% količinskog tržišnog udela u prodaji ovih proizvoda.
U analizi tržišta prodaje sredstava za čišćenje važna je njihova podela prema formi proizvoda na: tečnost (liquid), gel i vlažne maramice/krpe (wipes). U vezi sa tim, ubedljivo najveći vrednosni prodajni udeo imaju tečna sredstva za čišćenje podova sa 93,2%, dok je i po količinskom udelu ova forma proizvoda najviše zastupljena (95,3%). Mali procentualni udeo u ukupnoj prodaji, po oba prodajna kriterijuma, imaju i gel (2,4% i 4,6%) i maramice/krpe (4,4% i 0,1%). Još jedna podela važna je za analizu prodaje ovih proizvoda, a to je podela po tipu pakovanja na: boce (bottles) i vrećice (bags). I po vrednosnoj prodaji (95,6%), a posebno po količinama (99,9%), sredstva za čišćenje pakovana u boce imaju najveći udeo u ukupnoj prodaji. Poslednja podela vezana za ove proizvode odnosi se na veličinu pakovanja. U vezi sa tim primetno je da se i po vrednosti (50,4%) i po količinama (73,1%) najviše sredstava za čišćenje podova proda u pakovanju od 1.000g/ml, slede ona u ambalaži od 750g/ml sa 44,4% vrednosnog i 25,1% količinskog udela, dok je prodaja svih ostalih manjih (15g/ml) i većih (1.250g/ml, 1.500g/ml, 2.000g/ml i 5.000g/ml) pakovanja po oba prodajna kriterijuma znatno manja.

 

MEHANIČKA SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE U DOMAĆINSTVU

 

Kako efikasno očistiti podne površine

Česta je dilema koji podni brisač koristiti, pločasti ili onaj sa resama popularno nazvan džoger. Najvažnije je odabrati odgovarajući, efikasan, komforan za korišćenje i inovativan podni brisač. Dobro je da se može koristiti za pranje svih vrsta podnih obloga i da se može primeniti u prostorijama različite namene. Vrlo bitno je da je brisač opremljen resama ili navlakom od materijala koji odlično upija vodu, koji se lako u odgovarajućoj kanti oceđuje, kako bi se mogao koristiti i za pranje parketa. Ukoliko ima i dodatnih pogodnosti, na primer da je takvog sastava materijala, kombinacija pamuka i mikrovlakna, da efikasno uklanja i najtvrdokornije sasušene mrlje na podu, onda je to od velike pomoći. Domaćinstvima sa malom decom je poznato o čemu govorimo. Deca u igri često prosipaju sok, hranu… Bojice i plastelin za igru često se nenadano nađu i na podu. Drška kojom je brisač opremljen treba da je prilagodljiva, zglobna ili fleksibilna i da brisač dopire do svih uglova, stepeništa i ispod nameštaja. Takođe je vrlo važno da je uz brisač u ponudi odgovarajuće dizajnirana kanta kako bi u zavisnosti od tipa brisača ceđenje bilo što bolje i lakše i da ruke ne moraju da se kvase.
Nedavno se na tržištu pojavio brisač sa kantom koja ima mehanički pogon za oceđivanje, to je vrlo praktična inovacija i štedi mnogo truda i energije, a efekat oceđivanja brisača je odličan. Sami možete odrediti koliko vlažan brisač želite u zavisnosti od vrste poda.

Efikasno čišćenje krpama od mikrovlakna

Višenamenske krpe od mikrovlakna su višestruki partner u domaćinstvu. Posebna tekstura vlakana ih čini pogodnim za sve namene korišćenja. Velika površina mikrovlakana, sposobnost dobrog upijanja tečnosti, dugotrajnost i posebne karakteristike ih čine mnogo podesnijim i efikasnijim nego uobičajena pamučna krpa. Dobra krpa od mikrovlakna skoro da ne zahteva korišćenje hemijskih sredstava. Odlično prijanja uz površine koje pere i čestice nečistoće uspešno sakuplja svojim vlaknima. Takođe dobra krpa od mikrovlakna čisti i masne mrlje efikasno i bez hemijskih sredstava. Krpa od mikrovlakna je odlična u primeni na glatkim površinama kao što su ogledala, prozori i slično. One kvalitetnije ne ostavljaju ni vlažne tragove ili tačkice i dlačice za sobom. Njihova višenamenska karakteristika ih preporučuje suve za efikasno brisanje prašine, a vlažne za prozore, pločice, svakodnevno brisanje radnih površina u kuhinji i ostalim prostorijama, kao i za pranje poda. Krpe od mikrovlakna štede uloženu snagu i vreme, a efekat je izvanredan.

Rukavice za jednokratno korišćenje štite vaše ruke

Upotrebom jednokratnih rukavica za domaćistvo se jednostavno štite ruke kod zahtevnih poslova u domaćinstvu. Koža je osetljiva i ne treba je iritirati. Rukavice osim što zaštite ruke omogućavaju i siguran čvrst stisak i prijanjanje ili uz neku dršku brisača, krpu ili kada pripremate namirnice. Važno je da su rukavice od prirodnog lateksa, da nemaju neprijatan miris i da obezbeđuju dobru zaštitu. Za one alergične na lateks u ponudi su na tržištu jednokratne rukavice od nitrila. One su otporne na ulje i kiseline i to ih preporučuje za korišćenje u pripremi hrane.