Kečap

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 156, mart, 2018)

 

ZA SVAKI OBROK

 

Na osnovu Nielsen istraživanja kojim je obuhvaćen period od decembra 2016. do novembra 2017, uočljivo je da je ukupna prodaja kečapa na teritoriji Srbije u odnosu na period prethodnog istraživanja porasla jedino po vrednosnom udelu za 1%, dok i po količinskoj i po komadnoj prodaji beleži pad: -4,5% i -5%.

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Većina ljudi danas ne može da zamisli picu, pomfrit, topli sendvič, kobasicu, hamburger, viršle ili meso sa roštilja bez finog slatkasto-kiselkastog sosa od paradajza. Ima i onih koji bez njega ne mogu da zamisle nijedan obrok. Gastronomski trendovi dolaze i prolaze, ali on je uvek tu – kečap, jedan od najomiljenijih sosova na svetu. Baš zato što ga svi doživljavaju kao svoj, čini se da o njegovoj istoriji malo ko razmišlja, a ona je zanimljiva, burna i vezana je za Aziju. Zapravo, početkom 17. veka holandski i engleski moreplovci doneli su iz Kine slano-kiseli riblji sos zvan ‘ketsiap’, koji uopšte nije ličio na crveni kiselkasti sos koji danas zovemo kečap. Ubrzo je nastala britanska verzija kečapa od pečuraka, ostriga i oraha, kratko se zvala ‘catchup’, a onda je preimenovana u ‘ketchup’. Prvi recept za paradajz kečap napravio je krajem 18. veka jedan Amerikanac, od tada su se povremeno javljali i novi recepti, a sve vreme trajala je borba između američkog kečapa od paradajza i engleskog kečapa od pečuraka. Američka verzija pobedila je 1981, kada je Reganova administracija odlučila da ‘ketchup’ uvrsti u zvanične proizvode od povrća. Od tog trenutka nema mesta na planeti na kom ne postoji kečap, a proizvođači ne prestaju da stvaraju nove ukuse. Osnovni sastojci kečapa su paradajz, paprika, beli luk, peršun, šećer, cimet, karanfilić, sirće, te razni začini. I u Srbiji je ovaj crveni sos jedan od omiljenih dodataka jelima i zato je iz godine u godinu i na tržištu sve više kečapa najrazličitijih receptura i ukusa, ali i sve više proizvođača. Kakva je situacija kada je reč o prodaji kečapa u Srbiji iz godine u godinu govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen. Na osnovu istraživanja kojim je obuhvaćen period od decembra 2016. do novembra 2017. godine, uočljivo je da je ukupna prodaja kečapa na teritoriji Srbije u odnosu na period prethodnog istraživanja porasla jedino po vrednosnom udelu za 1%, dok i po količinskoj i po komadnoj prodaji beleži pad: -4,5% i -5%. Pritom, posmatrano po regionima, u Beogradu je evidentan pad količinske (-6,7%) i komadne (-6,7%) prodaje. Takođe, kada je reč o kanalima prodaje koji su uključeni u analizu – hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i trafike – u odnosu na godinu dana ranije prodajakečapa porasla je u velikim prodavnicama i po vrednosti (10%), i po količini (4,4%), i po broju komada (4%). U hiper/super marketima i u malim radnjama beleži se manja prodaja kečapa. Ukoliko pogledamo kakav je trend vrednosne prodaje kečapa prema regionima, najviše ovog sosa prodato je u Vojvodini (31,5%), a najmanje u centralno-zapadnoj Srbiji (20,4%). U Beogradu je prodato 25,3%, a u jugoistočnoj Srbiji 22,8%. Ako posmatramo kanale prodaje, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i trafike, u hiper/super marketima proda se najveća količina kečapa (50,4%), a u tim objektima najveći je i vrednosni prodajni udeo (47,5%), dok se prema broju komada najviše kečapa proda u velikim prodavnicama (36,8%).
• Kada govorimo o najvećim proizvođačima kečapa, najzastupljeniji na srpskom tržištu jesu sledeći proizvođači (po abecednom redu): Dijamant, Min-Commerce, Nectar, Unisol (Polimark) i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Ovih pet proizvođača na srpskom tržištu ‘zauzima’ 92,5% vrednosnog i 94,4% količinskog udela u prodaji kečapa.
Za analizu prodaje kečapa veoma je važna podela ovih proizvoda po ukusu, i to na: blagi (mild), pica (pizza), ljuti (hot), bez dodatog ukusa (without extra flavour). Najveći udeo u prodaji i po vrednosti (58,6%) i po količini (59,4%) ima blagi kečap, sledi onaj sa ukusom pice (23% i 24%), dok najmanju prodaju ima kečap bez dodatog ukusa – 2,4% vrednosnog udela i 1,5% količinskog udela. I podela prema tipu pakovanja uključena je u analizu prodaje kečapa. Pakovanja ovog sosa dele se na: boce (bottles), kesice (bags), tube (tubes), kesice sa zatvaračem (stand-up-bag), boce sa otvorom na dnu (upside down bottle) i kofice/kantice (buckets). Najviše kečapa proda se u bocama, pa ukupnoj prodaji ovo pakovanje zauzima 69,7% vrednosnog i 73,9% količinskog udela. Sledi prodaja kečapa u kesicama (24,2% i 21%), dok prodaja ovog sosa u koficama/kanticama po oba kriterijuma učestvuje sa tek 0,1% udela u prodaji.
Što se pak tiče veličine pakovanja, najviše kečapa se proda u pakovanju od 500g. Naime, pakovanje te gramaže učestvuje sa 41,8% vrednosnog i 43,4% količinskog udela u ukupnoj prodaji. Na drugom mestu po količinskom udelu nalazi se pakovanje od 1.000g (21,4%), a po vrednosti kečap u ambalaži od 100g (18,9%). Sva ostala pakovanja, manja i veća, imaju znatno manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovog proizvoda.

Dijamant

Vida Putnik, Senior Brand Manager:
Kompanija Dijamant, pored ostalih proizvoda koji su potrošačima dobro poznati dugi niz godina, nudi i omiljeni Dijamant Kečap. Ovaj proizvod je na tržištu više od 10 godina i jedan je od glavnih dodataka jelima i u mnogim domaćinstvima neizostavni deo kuhinje. Na tržištu su trenutno dostupna tri ukusa Dijamant kečapa: blagi, ljuti i pizza. Preporučuju se kao prelivi uz različita jela od mesa i povrća, sendviče, pice i testenine. Krajem 2016. godine Dijamant je poboljšao kvalitet i ukus ovog dodatka. Dijamant Kečap se proizvodi od kvalitetnog koncentrata paradajza, dok likopen – sastojak paradajza, odoleva svim tretmanima prilikom kuvanja i zadržava svoja blagotvorna dejstva.
Dijamant Kečap je pakovan u moderne, praktične boce od 500g i 1.000g. Zahvaljujući širokoj distributivnoj mreži, Dijamant kečapi se danas mogu naći u gotovo svim prodajnim objektima.
Kompanija Dijamant kontinuirano ulaže u razvoj novih i unapređenje postojećih proizvoda, kao i u razvoj samih proizvodnih procesa, u skladu sa najnovijim svetskim tendencijama u razvoju prehrambene tehnologije. Mnogobrojna domaća i međunarodna priznanja dokaz su liderske pozicije Dijamanta u proizvodnji ulja, biljnih masti i margarina, gde se Dijamant kečap ističe kao jedan od omiljenih dodataka jelima u svakodnevnoj ishrani.

Min-Commerce

Saša Gulas, Key Account Manager:
Min-Commerce je već više od 20 godina prisutan na tržištu sa svojim premijum brendom Gurman. U kategoriji prodajnih formata (hiper/super, velike radnje, male radnje) kompanija je razvila asortiman od preko 20 različitih pakovanja kečapa pod nazivom Gurman Ketchup, dostupnih u tri različita ukusa: blagi, pizza i ljuti. Najtraženiji je Gurman Ketchup Blagi u boci od 450g.
Za HoReCa kupce, razvijena je posebna Gurman Professional Ketchup linija u velikim pakovanjima od 5.000g, u tri standardna ukusa. Zahvaljujući odličnom odnosu kvaliteta i cene, Gurman se pozicionirao kao jedan od vodećih brendova u kanalu profesionalnih kupaca. Upravo zbog sve veće potražnje, uskoro će se u ponudi naći inovativna, redizajnirana i praktičnija HoReCa ambalaža. Gurman Ketchup se dobija visokom tehnologijom prerade prvoklasnog paradajza, po odabranim recepturama i uz nadzor stručnog tima. Proizvodnja se odvija u moderno opremljenoj fabrici uz poštovanje IFS i BRC standarda o bezbednosti hrane, što kupcima omogućava kontinuiranu ponudu proizvoda vrhunskog kvaliteta, po kojem je i Gurman Ketchup prepoznatljiv.
U dinamičnim tržišnim uslovima, kupcima su omogućene razne promotivne aktivnosti kako bi se bolje upoznali sa asortimanom i povoljnije kupili proizvode kojima su verni. Prodaja proizvoda sa Gurman brendom iz godine u godinu beleži rast zbog inovativnih promena koje smo, pored marketinških aktivnosti, uveli sa novom bocom i zaštitnom folijom, što je donelo dodatnu vrednost potrošačima kečapa Gurman. Zadovoljni potrošači u našoj zemlji, ali i u Mađarskoj, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Sloveniji i Makedoniji, su najveća preporuka i motivacija za dalje investicije u ponudu Gurmana.

Nectar

Vladimir Bošković, Group Brand Manager:
Nectar Tomatello kečapi se prave isključivo od najkvalitetnijeg domaćeg paradajza koji naša kompanija uzgaja na sopstvenim plantažama površine preko 200ha. Zaokružen proces proizvodnje omogućava neposrednu i efikasnu kontrolu kvaliteta domaće sirovine koja se direktno prerađuje u Nectar Tomatello proizvode.
Prodaja Tomatello kečapa ima kontinuirani godišnji rast, kako u Srbiji, tako i u regionu. Prisutni smo u KA ali i u tradicionalnim trgovinskim radnjama, a sve više se Tomatello kečap koristi i u HoReCa kanalu.
Nectar je, kao kompanija koja je lider u regionu u preradi voća i povrća, navikao svoje potrošače na konstantne inovacije, te u tom smislu potrošači mogu očekivati novosti i u kategoriji kečapa. Tome u prilog govori i činjenica da je pre nekoliko godina Nectar investirao značajna sredstva u fabriku za preradu paradajza sa dnevnim kapacitetom od 600 tona sirovine. Ovo je prva i jedina fabrika za preradu paradajza u Srbiji, ali i regionu. Konkurencija je oštra, kao i u ostalim kategorijama, a Nectar Tomatello se izdvaja kvalitetom koji dolazi iz najkvalitetnijeg domaćeg paradajza, kao i iz kotinuiranog ulaganja u komunikaciju ka potrošačima. Mi verujemo da Tomatello potrošačima u svakom smislu pruža dodatnu vrednost i da je nezaobilazan sastojak dobre kuhinje ‘uvek spreman za velika jela’.

Unisol

Tamara Kovačević, menadžer brenda i kategorija:
Već više od 25 godina Polimark izlazi u susret i odgovara zahtevima svojih kupaca, korisnika i konzumenata. Svaki od proizvoda iz bogatog asortimana proizveden je uz pažljivu selekciju sastojaka, kao i uz poštovanje najviših standarda kvaliteta. Uz BRC i IFS sertifikate, po kojima se naši proizvodi godinama proizvode, Polimark predstavlja pouzdanog saveznika u kuhinji.
Originalna receptura i izuzetan kvalitet su karakteristike koje Polimark kečap izdvajaju na tržištu proizvoda iz ove kategorije. Ponosni smo što Polimark kečap, koji se pravi od brižljivo uzgajanog i biranog paradajza i posebno odabrane mešavine začina, već više od četvrt veka, ukusom i kvalitetom zadovoljava postojeće i osvaja srca novih kupaca, korisnika i konzumenata. U kategoriji kečapa, Polimark je prisutan sa tri brenda – Polimark, Polimark Professional i Polimark Junior. Takođe, prisutan je u svim potkategorijama: blagi, pizza&pasta i ljuti. Kako bi se zadovoljile potrebe svih ciljnih grupa, paleta pakovanja je veoma raznovrsna – od kesica, preko dojpaka, boca, tuba, do kantica. Polimark Professional je linija proizvoda namenjena HoReCa kupcima, te je recepturom i pakovanjem prilagođena potrebama profesionalnih kuvara. Asortiman proizvoda koji su u ponudi pod imenom Polimark Junior namenjen je našim najmlađim korisnicima i konzumentima.
Osmišljeni su tako da, sa 20% manje dodatog šećera i sa 162g paradajza u 100g kečapa, svaki dečiji obrok učine zabavnim i jednako ukusnim. Plasman Polimark proizvoda se vrši na teritorijama Adriatic regije koja uključuje tržišta Srbije, BiH, Crne Gore, Makedonije, Albanije i Hrvatske, kao i u Danube regiji koja uključuje tržište Rumunije. Prema Nielsen podacima za tržište Srbije, Polimark čvrsto drži lidersku poziciju u kategoriji kečapa sa preko 61% vrednosnog tržišnog učešća1. Sa ponosom ističemo da se u top 10 najprodavanijih SKU-ova u Srbiji nalazi čak 7 proizvoda iz Polimark asortimana kečapa**.
Svoju lidersku poziciju učvrstili smo i u zemljama u regionu gde se posebno izdvaja tržište Crne Gore, na kome Polimark kečap ima preko 65% vrednosnog učešća, kao i tržište BiH, sa blizu 30% vrednosnog učešća*.
Motiv koji nas pokreće je zadovoljstvo svih naših kupaca, korisnika i konzumenata, ali i praćenje svetskih trendova u kondimentima zbog čega konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda.
* Prema podacima iz Panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za kategoriju ‘kečapi’ izveštavano vrednosno učešće za brend Polimark, proizvođača Universal Brands, za kumulativni period DJ16-AM16 iznosi 61,3%. U Crnoj Gori za istu kategoriju i isti posmatrani period izveštavano vrednosno učešće je 67,5%, dok je u BiH taj procenat 29,2%.
** Prema podacima iz Panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za kategoriju ‘kečapi’ u Top 20 SKU-ova nalazi se 11 proizvoda brenda Polimark.