POSTAVLJANJE TEMELJA ZA BUDUĆI RAST U ONLAJN SVETU

131221-onlajn_kupovina

13. XII 2021. | Kako ulazimo u još jednu prazničnu sezonu sa COVID-19 i dodatnim inflamatornim poremećajima, trgovci shvataju da je pred nama još jedna godina izazova. Kako bi ublažili neke od ovih poremećaja tokom poslednjih 18 meseci pandemije, videli smo da su se kompanije širom Evrope fokusirale na širenje omni kanala.

Sličan trend je primetan i u Srbiji. Pandemija je promenila čitavu paradigmu svakodnevnog života ljudi i ne samo da je donela rad od kuće, onlajn školovanje, i povećanu potrošnju u domaćinstvima vec je pokrenula i onlajn kupovinu. NielsenIQ u Srbiji izveštava o značajnom dvocifrenom rastu CPG kupovina preko interneta. Onlajn kupovina je porasla vrednosno za 28% u poslednjih 12 meseci u poređenju sa godinu dana pre. Sa druge strane, oflajn kupovina, odnosno kupovina u prodavnicama beleži vrednosni rast od svega 3,3,%.

“U poređenju sa 2019. godinom, onlajn prodaja se udvostručila”, napominje Miroslav Tasić, NielsenIQ Market Leader za Adriatik region, koji takođe predstavlja poseban prikaz razvoja onlajn kanala u Srbiji trenutno – “Iako je ukupni doprinos udela onlajna ispod 1% od ukupnog maloprodajnog tržišta, on se ne može nazvati ‘niša kanalom’ koji opslužuje određenu grupu ljudi, već kanalom koji se brzo razvija, čiji rast je podstaknut promenjenim ponašanjem potrošača i novom rastućom potrebom na tržištu. Zadovoljavanje te potrebe može rezultirati u distinktivnoj konkurentskoj prednosti kojoj će trgovci na malo težiti.

Najvažnije neposredne prepreke još većeg rasta i bržeg udela u širenju ‘kolača’ onlajn kanala povezane su sa ključnim pokretačima kupovine u prodavnici. Sveže voće i povrće, sveže i prerađeno meso i mlečni proizvodi su neki od najznačajnijih pokretača izbora prodavnica. Zabrinutost oko kvaliteta proizvoda kupljenih preko onlajn kanala je jedna od ključnih barijera što je, po mom mišljenju, usko povezano upravo sa Fresh segmentom.

Sam doživljaj kupovine u prodavnicama i potreba za detaljnim pregledom proizvoda pre donošenja odluke o kupovini su drugi ključni elementi koje srpski potrošači vrednuju a Onlajn kanal ne nudi. Pored toga, dodatni troškovi, potencijalne greške u isporuci i vreme isporuke su dodatni atributi koji obeshrabruju Onlajn kupovinu.

U nedavnoj Shopper Trends studiji koju smo sproveli u Srbiji, 8% kupaca je izjavilo da su kupili namirnice onlajn u poslednjih mesec dana, dok 23% ima nameru da kupuje namirnice onlajn u budućnosti.”

Kako tehnologija onlajn usluga bude evoluirala, srpskim potrošačima će biti još udobniji pristup onlajn asortimanu. Kupci najviše vole onlajn da kupuju pelene za bebe, mineralnu vodu, UHT mleko, mlevenu kafu i deterdžente za veš. Sa druge strane jabuke, sir, sveže povrće, sveže meso, nisu u vezi sa rastom onlajn kupovine u regionu. Ipak, vidljiva su značajna ulaganja i fokus velikih trgovaca na onlajn kanal i brze usluge isporuke. “Neće to biti samo konkurentska borba za ostvarivanje dodatne prodaje, već bi onlajn mogao biti ključni pokretač rasta prodaje pojedinih lanaca ali i diferencijator brenda maloprodaje u svesti kupaca i potrošača“, zaključuje Tasić.

E-trgovina je tu da ostane, ali ostaje da se vidi koliko će kompanije dobro meriti stvarni uticaj Onlajn prodaje, što će zauzvrat igrati značajnu ulogu u pripremama za 2022. i dalje. Uspeh leži u ispunjavanju novih očekivanja od iskustva kupovine i predviđanju ponašanja potrošača u skladu sa normama kupovine nakon pandemije.