Omekšivači za veš

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.5, septembar 2004.)

Sa promenama životnog standarda i navika potrošača, potrošnja omekšivača za veš raste.

Prilikom kupovine omekšivača za veš kupci se uglavnom rukovode mirisom kao osnovnim kriterijumom pri izboru. Ali da li je prijatan miris oprane odeće jedini učinak koji omekšivač za veš ima, i šta su omekšivači za veš? Omekšivači za veš se uobičajeno dodaju prilikom pranja odeće da bi oprana odeća bila mekša i prijatna na dodir. Dodaju se tokom procesa pranja u mašini za veš. Omekšivači zaista daju odeći prijatan miris, ali ima i puno drugih prednosti koje se ostvaruju njihovom upotrebom, kao što su smanjenje antistatičkog efekata (veoma značajno kod pranja sintetičkih tkanina), čine opranu odeću mekšom, smanjuju gužvanje odeće, čine proces peglanja lakšim, i naravno daju odeći prijatan miris.

Koncentrisani inekoncentrisani
Na našem tržištu omekšivači mogu da se nađu u tečnom obliku. Prema osnovnoj klasifikaciji delimo ih na koncentrovane i nekoncentrovane. Poslednji niz godina na tržištu preovlađuju koncentrovani 3 i 4 puta koncentrovani) omekšivači koje je potrebno dodati tokom procesa mašinskog pranja veša u znatno manjoj količini od nekoncentrovanih, a za postizanje maksimalnog efekta. Prilikom upotrebe omekšivača za veš potrebno je pridržavati se navedenog uputstva proizvođača, jer se prevelikom upotrebom omekšivača neće postići srazmerno očekivani efekti. Treba izbegavati stavljanje omekšivača za veš direktno na tkaninu, jer će to napraviti fleke na odeći. Najbolje je da se omekšivač sipa u predviđene pregrade na mašini (gde se stavlja i deterdžent).

Traženija veća pakovanja
Na tržištu se mogu naći omekšivači u pure pak ambalaži ili u PET bocama, i to: 35ml ili 40ml (test pakovanja, za probnu upotrebu, i dovoljni su samo za jedno mašinsko pranje), 500 ml (500ml koncentrovanog omekšivača isto je što i 2.000ml nekocentrovanog), 1.000ml (1.000ml koncentrovanog omekšivača isto je što i 4.000ml nekoncentrovanog), 1.500ml, 2.000ml, i veća pakovanja. Uočena je tendencija porasta potrošnje većih pakovanja omekšivača 1.000ml, 1.500ml i 2000ml. Kupci omekšivača za veš su uglavnom žene, te prilikom izbora omekšivača uzimaju u obzir mirisnu notu, boju, ambalažu, uputstva proizvođača, i naravno cenu. Kao što smo već naveli, jedna od važnih karakteristika omekšivača za veš je miris. S obzirom da je miris jedan od kriterijuma pri izboru, proizvođači nastoje da zadovolje potrebe različitih ciljnih grupa potrošača nudeći veliku paletu različitih mirisa.

Egzotični mirisi za mlade
Omekšivače možemo da podelimo i u nekoliko grupa u zavisnosti od mirisne note. Tako su na primer, na tržištu prisutni omekšivači namenjeni osobama sa osetljivom kožom ili za pranje dečije odeće, takozvani Sensitive ili Balsam. Ovo su omekšivači nežnog mirisa, uglavnom bele boje. Veliku grupu omekšivača čine oni koji imaju kao osnovu cvetnu mirisnu notu: omekšivači sa mirisom ruže, jasmina, orhideje, ljiljana, kamelije itd. Za one potrosače koji više vole mirise prirode namenjene su mirisne note leta, proleća, kiše, alpa, itd. Ne treba izostaviti ni segment koji je orjentisan na mlađu populaciju potrošača kojima su namenjene na primer egzotične mirisne note. Naravno, miris omekšivača treba da bude u skladu sa njegovom bojom. Omekšivači bele boje su uglavnom namenjeni osobama sa osetljivom kožom ili za pranje dečije odeće. Omekšivači roze boje asociraju na ruže ili ljiljane i njihov miris je u skladu sa tim. Plava boja asocira na čistoću i to su uglavnom svežije mirisne note. U trendu su i različite nijanse zelene boje koje asociraju na prirodu. Prilikom kreiranja mirisa omekšivača uzimaju se u obzir i novi modni trendovi. Tako su sada, na primer, u trendu egzotični mirisi, i različite cvetne kombinacije, kao bela lala i menta, ili lotusov cvet i orhideja. Neprekidno se radi i na unapređenju same formule omekšivača da bi oni imali što bolji efekat, a koji se uglavnom ispoljava u još većoj mekoći oprane odeće i dugotrajnijem mirisu.

Tekst pripremili stručnjaci Henkel Merime