Omekšivači za veš

1892020-omeksivaci

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 180, septembar 2020)

 

STABILNA BAZA KUPACA I NEŠTO VEĆA UČESTALOST KUPOVINA

 

Brendovi su prvi izbor kupaca kada je reč o omekšivačima za veš. Trgovačke marke su ostvarile učešće od svega 5% vrednosti kategorije u posmatranom periodu. Ušteda na kategoriji se najčešće ostvaruje kupovinom na promocijama koja ‘odnosi’ 40% vrednosti kategorije, pokazuju podaci GfK. 

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta omekšivača za veš odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava u Srbiji za period od septembra 2019. do marta 2020. godine.
Uz stabilnu bazu kupaca i nešto veću frekvenciju kupovina u odnosu na isti period godinu dana ranije, kategorija omekšivača za veš je ostvarila rast. Bazu kupaca čini 72% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji, odnosno ova domaćinstva su bar jednom u toku analiziranih sedam meseci kupila omekšivač.
Brendovi su prvi izbor kada je reč o omekšivačima. Trgovačke marke su ostvarile učešće od svega 5% vrednosti kategorije u posmatranom periodu. Ušteda na kategoriji se najčešće ostvaruje kupovinom na promocijama, iako su trgovačke marke oko 40% jeftinije od brendiranih proizvoda. Kupovina na promocijama je ‘odnela’ 40% vrednosti kategorije, što predstavlja blago smanjenje učešća u odnosu na godinu dana ranije.
Iako je na tržištu prisutno oko 70 brendova omekšivača, pet vodećih je ‘odgovorno’ za blizu 3/4 vrednosti kategorije. To su (po abecednom redosledu): Bohor, Coccolino, Duel, Lenor i Silan. Prema veličini baze kupaca Lenor je vodeći brend, sa 41% relativne penetracije. Sledi ga Silan, koji je kupilo bar jednom 29% kupaca kategorije omekšivača za veš. Za Bohor se bar jednom u posmatranom periodu odlučila 1/4 kupaca kategorije. Duel je ostvario relativnu penetraciju od 21%, a Coccolino od 20%. Prema lojalnosti, ili odnosu ukupnog novca potrošenog na brend i novca potrošenog na kategoriju, vodeći brendovi su veoma bliski. Lider je Lenor sa lojalnošću od 46%, dok preostala četiri vodeća brenda imaju lojalnost između 34 i 38%.
U supermarketima je kupljeno najviše omekšivača za veš, 29% od ukupne vrednosti. Slede ih minimarketi sa 21% i tradicionalne prodavnice sa 20%. Najveći formati imaju veliki značaj za kategoriju i oni ‘pokrivaju’ 17% vrednosti.