Mlečni i sirni namazi

Photoxpress_10546168

LAKI ZA MAZANJE, BLAGOG UKUSA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.18, novembar 2005.)

Lider na tržištu Mlekara Sabac. Slede Mlekara Subotica, Mlekoprodukt iz Zrenianina, Imlek iz Beograda i kraguievačka Kuč Company.

Možda i nisu neizbežni sastojak na svakodnevnoj trpezi, ali mlečni i sirni namazi svakako su vrlo praktični za pripremu ‘obroka na brzinu’, odnosno raznih vrsta sendviča. Sve se češće koriste i za pripremu jela, salata i raznih vrsta preliva i umaka. lako se mlečni i sirni namazi tretiraju isto, ili bar slično, treba praviti razliku, jer kao što sam naziv kaže, jedni se prave od mleka, a drugi od sira.

Mlekara Subotica
Mlekara Subotica je, kako ističu iz ove kompanije, prva na teritoriji bivše Jugoslavije koja je počela sa proizvodnjom Krem Maslaca, 1992. godine. “Od tada do danas, trend proizvodnje i prodaje Krem Maslaca prati kontinuirani rast. Danas se naše tržišno učešće kreće oko 17 odsto, u poređenju sa 2000. godinom prodaja je porasla za 35 odsto”, ističu iz subotičke mlekare. Mlekara Subotica ovim proizvodom snabdeva gotovo celo tržište SCG, a od pre nekoliko meseci, subotički Krem Maslac može da se nađe i u rashladnim vitrinama u Makedoniji, gde je, kako ističu, veoma lepo prihvaćen i tražen. “Subotički Krem Maslac je kombinacija kvalitetne pavlake i maslaca, koja se posebnim tehnološkim postupkom obrađuje, tako da se dobija proizvod lakomazive konzistencije, prijatnog karakterističnog ukusa. Može da se koristi za pripremu sendviča, kao i mnogih toplih i hladnih jela. Sadrži najmanje 42 odsto mlečne masti i 48 odsto suve materije, pa je bogat izvor visoko vrednih sastojaka mleka: belančevina mleka, mlečne masti i vitamina rastvorljivih u mastima. Izlazeći u susret zahtevima potrošača, asortiman pakovanja je proširen, tako da se osim ambalaže od 100g, od pre godinu dana, na tržištu može naći i porodično pakovanje od 250g”, naglašavaju iz Mlekare.
Mlekara Subotica je među prvima na domaćem tržištu lansirala i Kremsi, sirni namaz – kombinaciju svežeg sira i maslaca, čije se tržišno učešće kreće oko 20 odsto, a čija je potrošnja za više od 55 odsto veća nego 2000. godine. “Široka paleta raznolikih ukusa je obezbedila visoko tržišno učešće ovih proizvoda na prostoru SCG, a to su Kremsi a la urnebes (kombinacija svežeg sira, paprike, sudžuk paprike, belog luka i začina), zatim Kremsi sa renom, Kremsi sa povrćem, kao i Sendvič namaz sa povrćem. Ali, to nije sve, jer planiramo da obogatimo asortiman ovih proizvoda u narednoj godini”, najavljuju iz Subotice. Kremsi sadrži najmanje 70 odsto mlečne masti u suvoj materiji, tako da je bogat izvor visoko vrednih sastojaka mleka: belančevina mleka, mlečne masti i vitamina rastvorljivih u mastima. I kod ovog proizvoda, izlazeći u susret zahtevima potrošača, Mlekara Subotica je proširila asortiman pakovanja, tako da se osim ambalaže od 100g, od pre godinu dana, na tržištu može naći i porodično pakovanje od 250g. Kremsi se, takođe, može naći na gotovo celom tržištu SCG, a od pre nekoliko meseci, i u Makedoniji.

Mlekoprodukt
Prema rečima Đura Jarića iz Mlekoprodukta Zrenjanin, njihovi pokazatelji govore o povećanju potrošnje Vajkrema između tri i pet odsto. “Mlekoprodukt je počeo proizvodnju Vajkrema (krem maslaca) 1998. godine po licenci jedne mađarske mlekare, koja je u međuvremenu prestala da radi”, navodi Jarić. Ističući razliku između Vajkrema kao mlečnog namaza, koji se pravi od pavlake i maslaca, i sirnih namaza, Jarić kaže da im je na domaćem tržištu, u toj kategoriji, konkurent samo subotička mlekara, sa svojim proizvodom Krem Maslac. Najpopularnija pakovanja su od 250g, ali kako ističe Jarić, u poslednjih godinu dana je znatno povećana potrošnja pakovanja od 100g. “U poređenju sa prošlom godinom, potrošnja pakovanja od 100g porasla je za skoro 100 odsto”, naglašava Jarić i dodaje da se u pakovanjima od 250g može naći običan – natur Vajkrem, kao i sve četiri varijante sa dodacima, a da je u malom pakovanju za sada samo običan Vajkrem, mada se ima u planu proširenje ponude i na ostale ukuse. Za sledeću godinu u Mlekoproduktu planiraju razne novitete u sferi namaznih sireva. “Oko pet odsto ukupne proizvodnje Vajkrema namenjeno je izvozu, i to pre svega u BiH. Nedavno je počeo izvoz i u Makedoniju, a uskoro očekujemo da će se naši proizvodi naći i u Hrvatskoj”, navodi Jarić.

Imlek
Kako navodi Srba Jovanović, zadužen za odnose sa javnošću Imleka, njihov finansijski i fizički udeo na tržištu je u stalnom porastu. Kada je u pitanju ovaj proizvod, na srpskocrnogorskom tržištu najpoznatiji brend je Krem sir, Imperijal, a najpopularnija su pakovanja od 100g. “U kompaniji planiramo razne novitete – uvođenje novih proizvoda i redizajn ambalaže postojećih”, navodi Jovanović i dodaje da su im glavni konkurenti na domaćem tržištu Mlekara Šabac i Mlekoprodukt. Imlek svoje proizvode i izvozi i to u susedne zemlje, uglavnom u Bosnu i Hercegovinu.

Kuč Company
Kako navode iz kompanije Kuč, u grupi ovih proizvoda njihovi brendovi su Kremko – sirni namaz, svež sir u kesi, svež sir u čaši i ekstra beli i lagani sir u termoforming pakovanju. Proizvodi Kuč kompanije, kao pre svega lokalnog proizvođača, imaju zapaženu zastupljenost na celokupnoj teritoriji centralne Srbije, a deo proizvodnje namenjen je i izvozu, i to u bivše jugosiovenske republike, najviše u Makedoniju, a zatim i u Hrvatsku i BiH. Neki od proizvoda Kuča našli su se i u SAD. Iz kompanije navode da su početkom oktobra otvorili predstavništvo u Beogradu, preko kojeg će roba biti distribuirana na tom području, kao i u Vojvodini. Za sada proizvodi Kuč kompanije mogu se naći u Maxiju i Metrou, a pregovara se i sa Verom, Mercatorom i Interexom. Kremko se prodaje upakovanjima od 100g, svež sir u kesama od 0,5kg, 1kg i 5kg, a sveži sir u čašama od pola kilograma. Ono što ističu iz Kuč kompanije su nova termoforming pakovanja ekstra belog i laganog sira, od 30, 60 i 120g. Kako navode, njihovi planovi za narednu godinu upravo su usmereni na što veću reklamu ove vrste pakovanja, koja je, kako ističu, naročito praktična za upotrebu u javnim ustanovama. Kao glavne konkurente, za odgovarajuće kategorije proizvoda, navode Imlek, šabačku mlekaru i Mlekaru Mladost iz Kragujevca.

Pripremila: Ana Filipović