Marjana Davidović, Renata Matusinović, Nestlé

NOVO USPEŠNO POGLAVLJE

Otvaranje nove fabrike u Surčinu za proizvodnju prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi predstavlja veliki korak napred za Nestlé kao kompaniju i za tržište u celini. Ovo ulaganje je pokazatelj naše posvećenosti inovacijama i prilagođavanju potrebama potrošača, ali i potvrda naše vere u potencijal održivih, zdravih alternativa u ishrani.

O blizu dve decenije uspešnog poslovanja kompanije Nestlé u Srbiji, njenom razvoju i planovima za budućnost, kao i trendovima u prehrambenoj industriji, najnovijim investicijama kompanije u srpsku privredu i ekonomiju i društveno-odgovornim aktivnostima iza brendova sa svrhom govorimo sa Marjanom Davidović, generalnom direktorkom Nestlé Srbija, Crna Gora i Severna Makedonija, i Renatom Matusinović, izvršnom direktorkom kategorije hrane za jugoistočni evropski region kompanije Nestlé.

Marjana Davidović

Nestlé je kao proizvođač u Srbiji prisutan od akvizicije dela Centroproizvodovog portfolija. Kako biste uporedili put koji je kompanija prešla od tog trenutka do danas, sa iskustvima sa drugih tržišta?
Nestlé je došao u Srbiju pre 2005. i iza nas je zaista neverovatan put konstantnog razvoja, inovacija i zajedničkog rasta, koji se teško može uporediti sa iskustvima na drugim tržištima. Preuzimanjem fabrike Centroproizvoda 2012. nastavili smo proizvodnju domaćeg brenda C i započeli smo proizvodnju svetski poznatih Thomy i Maggi proizvoda, kao i asortimana za profesionalne kupce, koje izvozimo u više od 40 zemalja širom sveta. Voljeni srpski brend C smo unapredili i proširili portfolio, donoseći inovacije i poboljšanja. Kroz kontinuirana ulaganja u proizvodne kapacitete, zaštitu životne sredine i jačanje saradnje sa dobavljačima, pokazali smo da uspeh nije samo merljiv profitom, već i pozitivnim uticajem na zajednicu. S novom fabrikom u Surčinu koju smo otvorili krajem februara započeli smo novo uspešno poglavlje, potvrdivši posvećenost Srbiji i njenoj ključnoj ulozi u našoj strategiji širenja asortimana na biljnoj bazi.

Od konditorskih proizvoda, preko kondimenata i cerealija, do instant proizvoda i alternativa, Nestlé upravlja izuzetno širokim portfolijom. Koji segment je trenutno najdominantniji, a koji ima najveći potencijal rasta?
Jedna od naših najvećih snaga jeste upravo širina portfolija kojim uspešno upravljamo. Sa tim, naravno, dolazi i velika odgovornost koju imamo kao najveći svetski proizvođač hrane. I u ovoj godini naš fokus ostaje da održimo takav trend kroz povećanje obima i raznovrsnosti, uz podršku naših brendova i aktivno ulaganje u inovacije i renovacije proizvoda. Konstantno radimo na unapređenju kvaliteta i pristupačnosti proizvoda, kao i na razvoju opcija sa većom nutritivnom vrednošću, što nam omogućava da zadovoljimo potrebe potrošača i zaslužimo njihovu lojalnost. Jedan od naših ključnih prioriteta je zadovoljavanje potrošača kroz raznovrsne ponude, a naši najveći segmenti su svakako kafa, kategorija za kućne ljubimce i gotova jela i pomoćna sredstva za kuvanje, gde pripada i potrošačima omiljeni C brend. Uvereni smo da imamo pravu strategiju, asortiman i sposobnosti da ostvarimo ciljeve za 2024. godinu.
Krajem prošlog veka Nestlé je u Srbiji percipiran, pre svega, kao brend kafe i čokolada. Da li smatrate da ste od donošenja strategija kojima ste krenuli u transformaciju ciljeva, okrećući se održivosti i zdravijoj hrani, tokom prethodne dve decenije uspeli da promenite potrošačku percepciju kompanije?
Svestan promena u potrošačkim preferencijama i globalnim trendovima koji se kreću ka zdravijoj ishrani i održivosti, Nestlé je preduzeo hrabre korake ka transformaciji svojih ciljeva i strategija tokom protekle dve decenije. Naš strateški pravac je usmeren ka zdravoj, izbalansiranoj i održivoj ishrani. Ukratko, naš cilj je da poboljšamo kvalitet života naših potrošača, nudeći proizvode koji ne samo da imaju dobar ukus, već su i hranljiviji. Zato nastavljamo da radimo na razvoju novih proizvoda i inovativnih rešenja koja podržavaju naše strateške ciljeve održivosti i zdravlja. Međutim, isto tako verujemo da povremeno možemo dozvoliti sebi i čisto uživanje u slatkišima, ukoliko se konzumiraju umereno. Kroz napore da u proizvodne i poslovne procese uključimo što veći broj principa i praksi održivosti, i kroz promociju zdravije ishrane, verujemo da smo postepeno menjali percepciju potrošača. Poverenje koje oni ukazuju našim brendovima govori nam da smo na dobrom putu.

Nestlé je u Srbiji zabeležio veći rast u 2023. nego kompanija na globalnom nivou i to za više od 3%. Čemu pripisujete najveću zaslugu za takav rezultat i da li ste, lično, zadovoljni postignutim?
Najveće zasluge pripisujem našem uigranom, energičnom timu i lokalnim partnerima uz čiju pomoć smo dostigli organski rast od 10,4%, uz snažnu posvećenost održivim praksama koju potrošači znaju da cene. U 2023. smo uložili skoro 800.000 evra u edukaciju i pružanje podrške srpskim dobavljačima i njihovim poljoprivrednicima da na 3.000 hektara zemlje primene regenerativne poljoprivredne prakse kojima se obnavlja plodnost zemljišta i unapređuje biodiverzitet. To je bila treća godina sprovođenja našeg programa regenerativne poljoprivrede u Srbiji, kojim su naša zemlja i lokalni proizvođači postali deo globalnog programa kompanije koji obuhvata više od 500.000 poljoprivrednika. Održivost je ključna za dugoročni uspeh, a raditi u kompaniji koja aktivno radi na ostvarivanju održivih praksi u proizvodnji hrane je velika čast i odgovornost koju i lično osećam.

Da li ova godina, barem za sada, ispunjava očekivanja, uprkos globalnim i lokalnim izazovima koji se umnožavaju?
Poslednje dve godine bile su obeležene inflacijom bez presedana, što je imalo uticaja na mnoge potrošače, kao i na potražnju za prehrambenim proizvodima. Bez obzira na izazove, ova godina za sada definitivno ispunjava, pa i premašuje naša lokalna očekivanja. Otvaranje nove fabrike u Surčinu za proizvodnju prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi predstavlja veliki korak napred za nas kao kompaniju i za tržište u celini. Ovo ulaganje je pokazatelj naše posvećenosti inovacijama i prilagođavanju potrebama potrošača, ali i potvrda naše vere u potencijal održivih, zdravih alternativa u ishrani. Na tržište Evrope, a uskoro i Srbije, donosimo visokokvalitetne, ukusne proizvode na bazi biljnih proteina koji su sve traženiji širom sveta zbog svojih nutritivnih prednosti i manjeg ekološkog otiska. Verujemo da će nova fabrika dati pozitivan impuls domaćoj prehrambenoj industriji i privredi uopšte.

Možete li nam reći da li su za ovo kratko vreme, od pokretanja proizvodnje u novoj fabrici u februaru ove godine, ispunjeni primarni ciljevi proizvodnje i prodaje?
Sa novom fabrikom, Srbija postaje važan centar za proizvodnju hrane na biljnoj bazi, ne samo u jugoistočnoj Evropi već na celom kontinentu. Ponosna sam što je nakon 18 godina izvanrednih poslovnih rezultata za Nestlé Srbija, otvoreno novo, verujem, još uspešnije poglavlje, kojim nastavljamo da ulažemo u razvoj lokalnih resursa i stručnih ljudi. U pokretanju fabrike ove kompleksnosti, u kojoj smo zaposlili 220 novih kolega, učestvovalo je više od 2.000 ljudi i 250 partnera. Uzimajući u obzir i tehnološke inovacije koje smo usvojili na jednoj od proizvodnih linija, sigurni smo da će predan rad naših kolega u fabrici prirodno pratiti i rezultati, koje ćemo nastaviti pomno da pratimo.

Renata Matusinović

Kao neko ko odlično poznaje prehrambenu industriju i poseduje bogato internacionalno iskustvo stečeno u kompaniji Nestlé, da li primećujete razlike u prihvatanju prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi na našem i inostranim tržištima?
Primećujem da su naši biljni medaljoni, ćuftice, burgeri i ostali proizvodi iz asortimana brenda Garden Gourmet proizvedeni u novoj fabrici u Surčinu, koji će se uskoro naći u prodaji i kod nas, veoma dobro prihvaćeni i na našem i na inostranim tržištima. Iskustvo nam je pokazalo da srpski potrošači veoma prate trendove i vole novitete, te ovi proizvodi, iako često označeni kao ‘vege’, privlače sve koji žele da uživaju u ukusnoj hrani i povećaju unos namirnica biljnog porekla, koje bi svima trebalo da budu zastupljenije u ishrani. Na tržištu Srbije su posebno dobar izbor tokom posta, koji je i sada u toku, jer pružaju sve potrebne nutritivne vrednosti za izbalansiranu ishranu. Bez obzira na razloge zbog kojih kupci biraju hranu na biljnoj bazi – bilo da su to zdravstveni, etički, verski ili ekološki motivi – naša misija je da im pružimo vrhunski kvalitet i ukus, snažno verujući da svako treba da ima mogućnost izbora.

Koje potrošačke trendove vidite kao glavne pokretače rasta celokupne prehrambene industrije u narednom periodu? Šta novo možemo da očekujemo od proizvođačkih trendova?
Sve veća svest o značaju zdrave ishrane i njenom uticaju na opšte zdravlje i blagostanje je trend koji je već neko vreme prisutan, te očekujemo da će i dalje uticati na povećanje tražnje za proizvodima koji nude nutritivne prednosti. Potrošači se takođe sve više okreću proizvodima na biljnoj bazi i sa više pažnje čitaju deklaracije, tako da očekujemo veći naglasak na razvoju novih proizvoda koji odgovaraju ovim zahtevima tržišta. Ono što je primetno u celoj industriji jeste veći fokus na inovacije u oblasti zdrave hrane, smanjenje soli i šećera u proizvodima, kao i korišćenje lokalnih sirovina. Osim toga, od proizvođača se očekuje transparentnost o poreklu sirovina i proizvodnim procesima, kako bi zadovoljili rastuće zahteve potrošača za informacijama o proizvodima koje konzumiraju. Naša dužnost kao najveće prehrambene kompanije na svetu jeste da aktivno pratimo i predviđamo trendove u ishrani naših potrošača i uspešno odgovorimo na njih, nudeći beskompromisni ukus i kvalitet.

Koji procenat sirovina za proizvodnju prehrambenih proizvoda na biljnoj bazi dolazi iz domaće proizvodnje? Da li planirate dalje uvećanje tog procenta?
Jedan od glavnih sastojaka Garden Gourmet proizvoda jeste soja koja se uzgaja u Srbiji. Nestlé je u Srbiji pune tri godine posvećen promociji regenerativnih poljoprivrednih praksi i veoma smo ponosni na to što smo u naš lanac snabdevanja uključili i lokalne proizvođače ove žitarice. Regenerativna poljoprivreda jedan je od najvažnijih projekata naše kompanije, koji je veoma uspešno pokrenut i implementiran i u Srbiji, prvo sa lokalnim proizvođačima sušenog povrća, potom i sa proizvođačima suncokreta i soje. Kada je reč o proizvodnji proizvoda iz asortimana brenda Garden Gourmet, važno je istaći da ove godine imamo u planu povećanje površina na kojima se primenom regenerativnih praksi uzgaja soja na ukupno 3.300ha, s očekivanim prinosom od oko 8.000t. Razumemo važnost podržavanja domaće proizvodnje i održavanja jakih partnerskih odnosa sa lokalnim dobavljačima i zbog toga u narednom periodu planiramo da intenziviramo naše napore kako bismo dalje povećali udeo domaćih sirovina u našem proizvodnom procesu. Ovo je deo naše dugoročne strategije koja teži jačanju lokalne ekonomije, smanjenju ekološkog otiska i pružanju visokokvalitetnih proizvoda našim potrošačima.

Možete li nam izneti neke zanimljivosti koje su proizašle iz saradnje sa lokalnim dobavljačima i šta jedan primarni proizvođač treba da ispuni da bi se uključio u neki od vaših programa?
Regenerativna poljoprivreda je sama po sebi zanimljiva jer na srpske njive donosi spoj tradicionalnog i modernog. U protekle tri godine, koliko se program sprovodi u Srbiji, pružamo podršku srpskim proizvođačima u primeni precizne poljoprivrede, koja je pravi primer integracije poljoprivrede i novih informacionih tehnologija. Cilj precizne poljoprivrede jeste upravljanje prostornim i vremenskim varijabilnostima sa ciljem poboljšanja rezultata, uz efikasniju upotrebu resursa i smanjenje negativnog uticaja na životnu sredinu. Jedan uspešan primer iz prakse jeste primena naprednog farmdroida na jednoj od farmi našeg dobavljača, kojim se prate relevantni faktori za uspeh prinosa i smanjuje upotreba fosilnih goriva. Osim korišćenja ovih savremenih alata, mi pružamo podršku dobavljačima da se vrate na tradicionalne prakse kao što su plodored, minimalna obrada i organska đubriva. One pomažu da se obnovi plodnost zemljišta koja je svuda u svetu prilično narušena intenzivnom poljoprivredom. Kada je reč o kriterijumima za učešće u programu, biramo dobavljače sirovina za Nestlé proizvode koji dele našu posvećenost održivosti i spremni su na inovacije koje dugoročno donose dobrobit.

Svake godine organizujete veliki broj aktivnosti vezanih za zdrave navike u ishrani, pogotovo za mlađe naraštaje. Iako rezultati ovih aktivnosti nisu konkretno merljivi, kako biste ocenili njihovu uspešnost i da li je i kompanija naučila nešto od dece koja su učestvovala?
Predano radimo na podizanju svesti o važnosti formiranja zdravih životnih navika u domenu pravilne ishrane i fizičke aktivnosti u detinjstvu. To je period intenzivnog rasta i razvoja, i mi verujemo da je od suštinskog značaja obezbediti deci odgovarajuće uslove i edukaciju. U okviru našeg programa ‘ZdravoRastimo’, koji je za proteklih 13 godina edukovao više od 120.000 osnovaca u Srbiji o zdravim životnim navikama, prošle jeseni smo u veliku kampanju razmrdavanja uključili celu naciju. Pored toga, svesni smo izazova sa kojima se roditelji i staratelji svakodnevno suočavaju kada je u pitanju ishrana najmlađih i iz tog razloga svake godine ulažemo napore u razvijanje ‘ZdravoKlopajmo’ kuvara, u želji da podignemo svest o važnosti pravilne ishrane kod najmlađih. Najvažnija lekcija koju smo tokom svih ovih godina naučili od dece jeste da vole kada ih odrasli vode primerom, i zato imamo odgovornost da kod dece razvijemo ljubav prema zdravim navikama u ranom detinjstvu.

I.F.