Margarin

FokusMargarin2019

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 171, septembar 2019)

 

NAJBOLJE SE PRODAJE U VOJVODINI

Najviše margarina prodato je u hiper/super marketima, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno 47,2%, količinski 48,4% i komadno 47,6%, a slede velike/srednje prodavnice, odnosno formati od 40m² do 300m².

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od avgusta 2018. do jula 2019. godine, u Srbiji je uočljiv pad ukupne prodaje margarina u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri kriterijuma – vrednosno -10%, količinski -9,6% i komadno -8,8%.

Značajno je pomenuti da je u vezi sa kanalima preko kojih margarin stiže do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica, malih prodavnica i kiosaka i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period zabeležen pad prodaje margarina u svim kanalima prodaje osim u kioscima i paviljonima koji u ukupnoj prodaji učestvuju tek sa 0,1%.

Po regionima

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja margarina najveća je u Vojvodini (37,9%), u Beogradu iznosi 22,7%, u centralno-zapadnoj Srbiji je 18,6% i u jugoistočnoj Srbiji 20,7%. Ukoliko pogledamo trend količinske prodaje margarina, po tom kriterijumu takođe prednjači region Vojvodine sa 36,3%, na drugom mestu je Beograd sa 21,6%, sledi jugoistočna Srbija sa 22,1% i na kraju centralno-zapadna Srbija sa 21,4%.

Po kanalima prodaje

Posmatrajući kanale preko kojih margarin stiže do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i trafike, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima, i to po sva tri prodajna kriterijuma (vrednosno 47,2%, količinski 48,4% i komadno 47,6%), slede velike/srednje prodavnice odnosno formati od 40m² do 300m², dok je najmanje ovih proizvoda u posmatranom periodu prodato u malim prodavnicama i kioscima i paviljonima.

Vodeći igrači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima margarina, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (poređani po abecednom redu): Dijamant, Minerva SA, Nizegorskij, Unisol i Vital AD. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 99% vrednosnog i 98,7% količinskog udela u ukupnoj prodaji margarina na srpskom tržištu.

Po nameni i količini masti

Stoni margarin učestvuje sa 54% vrednosnog i 61,7% količinskog udela, margarin za mazanje sa 44,1% vrednosnog i 37% količinskog udela, dok stoni margarin i margarin za mazanje sa ukusima imaju znatno manje učešće.

Za analizu prodaje margarina važna je i njegova podela po nivou masti na: margarin sa 81,5% masti, margarin sa 80% masti, margarin sa 60% masti, margarin sa 40% masti… Najveći udeo u prodaji ovih proizvoda ima margarin sa 81,5% mlečne masti, na koji ‘odlazi’ 21,5% vrednosnog i 24,3% količinskog udela, slede margarin sa 80% mlečne masti i margarin sa 60% masti.

Najviše se proda margarina bez dodatog ukusa i u ukupnoj prodaji margarina on učestvuje sa 98,1%, dok margarin sa ukusom vanile učestvuje sa 0,7%.

Ukoliko posmatramo da li je dijetalan ili ne, vrednosno se više proda nedijetalnog margarina – on učestvuje sa 80,6% u ukupnoj prodaji margarina.

Po tipu pakovanja

Takođe, u analizu prodaje ovog proizvoda uključena je i njegova podela po tipu pakovanja na: uvijeni (wrapped) i u posudi (tub). U Srbiji je u analiziranom periodu najviše prodato margarina uvijenog u foliju, na njega u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 55,6% vrednosnog i 63,2% količinskog udela.

Po veličini pakovanja

Na kraju, takođe važna za analizu prodaje margarina jeste i njegova podela po veličini pakovanja. Najviše margarina prodato je u pakovanju od 250g (vrednosno 77,6% i količinski 76,7%), a zatim od 500g. Sva ostala pakovanja margarina imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovog proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.