MANFRED KUHNER, DM-DROGERIE MARKT

IntervjuDM

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 125 januar/februar 2015)

 

LJUDIMA DAJEMO PRIORITET – KAKO KUPCIMA, TAKO I ZAPOSLENIMA

 

dm Srbija se razvija natprosečno dobro u odnosu na ostatak koncerna. Time smo vrlo zadovoljni, posebno sa veoma pozitivnim razvojem prometa na ovim prostorima. Razgovarala: Dragana Vraneš

Godine 1973, profesor Götz W. Werner je osnovao preduzeće dm drogerie markt, otvorivši prvu filijalu u gradu Karlsruhe, u Nemačkoj. Godine 1976. otvorio je prvu filijalu u Lincu, Austriji. U međuvremenu, preduzeće se proširilo po jugoistočnoj Evropi, u takozvanim povezanim zemljama: Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji, BiH, Rumuniji, Bugarskoj i Makedoniji. Danas dm drogerie markt ima ukupno preko 3.000 filijala i oko 52.000 zaposlenih, što ga čini jednim od najvećih drogerija u Evropi. U poslovnoj 2013/14, dm drogerie markt u Evropi je ostvario ukupan promet od 8,3 milijardi evra, dok je promet u Srbiji bio 4,96 milijardi dinara. U Srbiji dm drogerie markt broji 57 filijala i zapošljava 480 radnika, ima skoro 13.000 proizvoda u asortimanu, od toga 3.000 proizvoda dm privatne robne marke. O poslovanju kompanije u Srbiji za Progressive magazin govori Manfred Kühner, zamenik predsednika Uprave dm drogerie markt.

Sa kakvim ste poslovnim rezultatima završili 2014 - godinu jubileja u Srbiji – i da li ste zadovoljni u poređenju sa rezultatima ostvarenim na tržištima u okruženju?
dm Srbija se razvija natprosečno dobro u odnosu na ostatak koncerna. Time smo vrlo zadovoljni, posebno sa veoma pozitivnim razvojem prometa na ovim prostorima

Kako to da vi postižete uspeh u uslovima kada većina drugih stagnira ili nazaduje, u čemu je tajna?
Postoji mnogo razloga zašto je dm drogerie markt veoma uspešan na tržištima 12 zemalja, od Nemačke pa do Bugarske. Ono što svakako treba istaći je dosledna orijentisanost ka potrebama naših kupaca, najaktuelniji asortiman i atraktivne cene, stalni razvoj asortimana, vizuelnog izgleda prodavnica, kao i komunikacije ka kupcima. Veliki akcenat je na kvalitetu i produktivnosti svake pojedinačne lokacije, uz jasno fokusiranje na stručno i lično usavršavanje zaposlenih. Posebnu pažnju usmeravamo na internu korporativnu kulturu, a u cilju postizanja duha pozitivne zajedničke saradnje u kome zaposleni mogu dati pun doprinos, kako razvoju kompanije, tako i daljem ličnom razvoju.
Sa našim sloganom ‘Tu sam čovek, tu kupujem‘ želimo da istaknemo da nam je važan svaki čovek, što naši kupci prepoznaju i cene i doprinosi našem uspešnom razvitku. Dodatno, načelo dm-a je da uvek raste sopstvenim snagama i na zdravoj osnovi.

Koje vrednosti vaša kompanija neguje i šta je Vama kao menadžeru najbitnije?
U okviru celog dm koncerna svakog dana težimo tome da ljudima damo prioritet – kako kupcima, tako i zaposlenima. Za mene lično, kao direktora dm drogerie markta, važi načelo: Preduzeće je tu za ljude, a ne ljudi za preduzeće.
Našim zaposlenima ne želimo da pružimo samo ‘mesto gde će ostvarivati prihode‘, već radno mesto na koje će rado ići, jer mogu da ostvare ideje, jer postoji dobra saradnja u timu, jer je smisao u tome šta treba da se radi, čime
se unapređuje stručni i lični dalji razvoj.

U kojoj meri osećate krizu i kako se sa njom nosite - postoji li neki poseban strateški pristup u izuzetno teškim vremenima i u čemu se ogleda?
Živimo u vremenu kada kupci moraju više da paze na izdatke u domaćinstvu i trgovac mora da pazi da ima pravu poziciju na tržištu. Kod robe za svakodnevnu upotrebu kriza se nije odrazila koliko kod većih investicionih dobara. U teškim vremenima za ljude je važno da mogu da priušte sebi ‘makar mali luksuz svakodnevnice‘ – na primer, dobru kremu za lice ili opuštajuću kupku. Od pomoći je bila i činjenica što smo već u prošlosti
obratili pažnju na produktivnost na svakoj pojedinačnoj lokaciji, kao i na to da preduzeće u svakom trenutku finansijski stoji čvrsto na nogama. To daje sigurnost da i u teškim vremenima možemo održati potrebnu stabilnost.

Kakav je trend kada je reč o drogerijskim proizvodima - da li će se u bliskoj budućnosti oni više prodavati kroz specijalizovane radnje ili klasične hipermarkete/supermarkete?
Po pravilu, drogerija u okviru svojih kompetentnih segmenata može da nudi širi i obimniji asortiman, ali i bolje cene. Polazi se od toga da će se raspodela udela na tržištu između trgovine hranom i specijalizovanih drogerija pomerati u pravcu specijalizovanih drogerija, osim ako kod pojedinih učesnika na tržištu ne dođe do većih promena.

U kojoj meri se uporna kriza odražava na potrošnju kozmetičkih i proizvoda kućne hemije? Da li će u 2015. entuzijazam potrošača još više splasnuti?
Za dm drogerie markt u 2015. godini očekujemo i dalje stabilni razvoj prometa.

Kakve lokacije birate za svoje objekte u Srbiji i kakve standarde oni moraju da zadovolje?
Sa našim filijalama zauzimamo najbolje pozicije u kategoriji najatraktivnijih lokacija – dakle, pozicije u najboljim tržnim centrima, specijalizovanim centrima, šoping i pešačkim zonama u centru grada. One moraju da se
nalaze u atraktivnom trgovinskom okruženju, da budu dostupne i da se lako pronađu, kako bi se na optimalan način izašlo u susret navikama naših kupaca. Poslovni lokali moraju da imaju prodajnu površinu od najmanje
250-300m², kako bi moglo da dođe u obzir razmatranje lokacije za tipičnu dm filijalu.

Po vašem mišljenju, za koliko objekata dm-a ima mesta na srpskom tržištu? Da li biste možda išli na preuzimanje nekih manjih lanaca?
Ne može se pouzdano proceniti koliki broj dm filijala treba da bude na srpskom tržištu – takve prognoze smo morali stalno da korigujemo u prošlosti, po pravilu na veći broj od prvobitno planiranih. Ono što nam je primarno važno na svim tržištima nije kvantitativan broj lokacija, već kvalitet
svakog pojedinačnog tržišta. Trenutno u Srbiji ne postoje planovi za preuzimanjem nekog od lanaca konkurencije.

Kada je reč o asortimanu, na kojim grupama proizvoda će biti fokus u 2015. godini?
U skladu sa rezultatima poslovanja, trendovima tržišta, kao i fokusima dm-a kao trendsetera na tržištu, stalno nastojimo da u skladu sa potrebama kupaca vršimo dalju asortimansku optimizaciju, kao i proširenja asortimana. U tom
smislu, fokus u 2015. će i dalje biti na razvoju asortimana proizvoda iz segmenta lepote, koji uz široko prepoznatljive dm robne marke (Balea, alverde) kupcima nudi najreprezentativniju ponudu ovih proizvoda na tržištu Srbije.

Da li u vašem asortimanu postoje neke kategorije za koje smatrate da nisu još uvek ostvarile svoj pun potencijal?
Dodatnu pažnju u narednom periodu posvetićemo daljem razvoju prirodne kozmetike, kao i organske hrane, po čemu smo postali i prepoznatljivi na tržištu.

Šta čini asortiman privatnih robnih marki lanca dm i šta je za njega karakteristično? Gde se ovi proizvodi proizvode, da li su im standardizovani kvalitet i cena u svim zemljama u kojima poslujete ili ipak ima razlika?
Kod naših dm brendova mi imamo zahtev da proizvodi u pogledu kvaliteta i percepcije brendova budu isti kao i proizvodi industrijskih brendova. To je i razlog zbog kojeg smo razvili najrazličitije asortimane dm brendova – na primer Balea za negu tela, Babylove za negu i ishranu beba ili Dontodent za segment nege zuba. Za nas je važno da brzo preuzimamo inovacije industrije i za naše dm brendove ili da čak prednjačimo u inovacijama. Najveći deo dm brendiranih proizvoda proizvodi se u Nemačkoj i isporučuje u sve dm zemlje po jedinstvenoj recepturi i kvalitetu. Prodajne cene se razlikuju onoliko koliko se razlikuju uslovi na tržištu. Sem toga, u velikom broju slučajeva nastaju dodatni troškovi, primera radi, za transport ili carine, izradu etiketa na lokalnim jezicima i ostale prateće dažbine prilikom uvoza na određena tržišta.

Da li ostvarujete saradnju sa nekim proizvođačima iz Srbije i koga biste posebno istakli? Dobijate li mnogo ponuda za saradnju?
Važno nam je da na našim policama ne nudimo samo najbolje internacionalne i dm brendove, već i atraktivne proizvode proizvođača iz Srbije i susednih zemalja. U tom smislu, uvek nastojimo da pažljivo razmotrimo sve ponude proizvođača iz Srbije, te da sve relevantne proizvode uvrstimo u asortiman u cilju obogaćivanja postojeće ponude.

Koje osobine, veštine i kvalitete moraju da poseduju vaši zaposleni i na koji način ih kompanija stimuliše da daju svoj maksimum?
Za nas su prioritet lične sposobnosti zaposlenih. Njihovi osnovni stavovi trebalo bi da koincidiraju sa vrednostima koje su za dm važne, poput timskog rada. Dalje, želja da uče jedni od drugih, da imaju ljudski odnos jedni prema
drugima i da priznaju individualnost drugih. Ciljeve u dm-u određuju sami zaposleni ili se isti definišu zajedno sa njima. Pri tom nam je važno da ljudi budu svesni toga koji doprinos daju u raznim procesima što svakako
pomaže optimizaciji rada. Ako na ovaj način uspemo da ponudimo rad koji je smislen, onda će to biti najbolja motivacija za zaposlene.

Kako sve komunicirate sa vašim potrošačima? U kojoj meri koristite socijalne medije?
Najvažniji kontakt sa kupcem je susret sa našim zaposlenima u filijalama. Ovde na poseban način treba da se pruži doživljaj ‘duha‘ koji stoji iza slogana ‘Tu sam čovek‘. Pored najosnovnijeg vida trgovačke komunikacije, razvili
smo, naravno, brojne medije i kanale kako bismo stupili u kontakt sa našim kupcima. U to spada komunikacija kroz POS materijale, kataloge, flajere, kao i najrazličitije mere u oblasti on-line marketinga. Na socijalnim mrežama koncentrišemo se na Facebook – naša stranica u Srbiji već ima preko 200.000 fanova, koji se na ovaj način informišu o našim proizvodima, ponudama i kompaniji.

Da li je za tržište Srbije u planu pokretanje on-line shopa u nekoj bliskijoj budućnosti, koliko je tržište za to spremno i šta je sve potrebno da bi se takav projekat realizovao?
U ovom momentu, za Srbiju nije u planu on-line shop. Testiranje on-line prodaje se trenutno vrši samo u Austriji. Kako je proces još uvek u fazi testiranja, ne može da se predvidi da li će iz toga proizaći koncepti za druge zemlje.

Društveno-odgovorno poslovanje je važan deo globalne poslovne filozofije dm-a, a uspešno ga sprovodite i u Srbiji – šta biste posebno izdvojili, šta Vas čini naročito ponosnim?

Vodeći se sloganom ‘Tu sam čovek’, dm konstantno podržava različite socijalne ustanove, kao i projekte za dobrobit zajednice. Ove godine smo usmerili direktne donacije robe stanovništvu ugroženom poplavama u
Srbiji u iznosu većem od 21 miliona dinara. Uz pomoć kolega iz drugih zemalja, zaposlenima u dm-u u Srbiji koji su pretrpeli štete od poplava takođe je upućena pomoć. Sproveli smo i prvu kampanju ‘Deca sunca’, sa željom da
informišemo i edukujemo javnost o pravilnoj zaštiti kože od štetnog uticaja sunca. Tako smo organizovali besplatne preglede mladeža i podelili proizvode za zaštitu od sunčanja i UVA/UVB merače najmlađima. Na globalnom nivou dm se obavezao da će smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 15%, pa smo u Srbiji uveli besplatno zamenljive pamučne torbe kao trajno ekološko rešenje. Na ovaj način, uz slogan ‘Bolje torba u ruci nego kesa na grani’ uspešno utičemo na smanjenje potrošnje plastičnih kesa. Kroz internu kampanju ‘Oplemeni život’, zaposleni dm-a mogu da volontiraju za dobrobit zajednice i okoline, za
šta im kompanija daje plaćen slobodan dan, te na taj način, kroz društveno koristan rad, dobiju ujedno i priliku za dalji lični razvoj.

Kakvi su Vam utisci o poslovnom okruženju u Srbiji? Koje stvari biste promenili, da ste u mogućnosti, u cilju kreiranja boljih uslova za poslovanje na našem tržištu?
Situacija je posebno teška na tržištu nekretnina. Ovde bi bilo posebno važno prilagođavanje cena lokalnim tržišnim uslovima. Tako je, na primer, vezivanje poslovanja za kretanje kursa evra kontraproduktivno.

Šta očekujete od 2015. godine? Kakvi su vam planovi?
Moja najveća želja je da Srbija pronađe svoju poziciju u Evropi, čime će se dalje poboljšati sigurnost investicija i time privredni rast i politička stabilnost. To bi bio uslov za dugoročno poboljšanje uslova života kod svih slojeva stanovništva.