Majonez

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 175, januar/februar 2020)

 

POLOVINA SE PRODAJE KROZ HIPER/SUPER KANAL

Na osnovu Nielsen analize tržišta kojom je obuhvaćen period od decembra 2018. do novembra 2019, u Srbiji je uočljiv rast prodaje majoneza u odnosu na prethodno posmatrani period – vrednosno 3,2% i količinski 1,3%, dok komadna prodaja beleži blagi pad (-1,1%).

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Kao dodatak sendviču, deo salate ili dresinga, majonez iz godine u godinu ima sve veću i vrednosnu i količinsku prodaju. Zbog toga je važno videti i kakva je prodaja majoneza u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje Nielsena dobijeni analizom tržišta u periodu od decembra 2018. do novembra 2019. godine.

Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen pomenuti period, u Srbiji je uočljiv rast prodaje majoneza u odnosu na prethodno posmatrani period – vrednosno 3,2% i količinski 1,3%, dok komadna prodaja beleži blagi pad (-1,1%).

Prodaja po kanalima i regionima

Značajno je navesti u vezi sa kanalima preko kojih majonez stiže do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica, malih prodavnica i trafika, da je u odnosu na prethodno posmatrani period u objektima hiper/super marketa i velikim i srednjim prodavnicama zabeležen rast vrednosne prodaje, dok je u objektima do 40m² primetan pad od 5,2%.

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja majoneza najveća je u Beogradu (31,5%), potom u Vojvodini (29,3%), u jugoistočnoj Srbiji iznosi 21,6%, a najmanja je u centralno-zapadnoj Srbiji (17,6%).

Ako posmatramo kanale preko kojih majonez stiže do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i trafike, najviše ovog proizvoda, odnosno polovina, prodato je u hiper i super marketima, slede velike i srednje prodavnice (35,4%), dok objekti do 40m² imaju učešće od 14%.

Vodeći igrači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima majoneza, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Dijamant, Min Commerce, Nestlé, Unisol (Polimark) i Vital. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 95,6% vrednosnog i 94,4% količinskog udela u ukupnoj prodaji majoneza na srpskom tržištu u analiziranom periodu.

Sa ili bez dodatih sastojaka

Za analizu prodaje majoneza važna je i njegova podela po segmentu – sa ili bez dodatih sastojaka. Količinski posmatrano, majonez bez dodatih sastojaka prednjači sa 96,9% učešća, potom sledi majonez sa slaninom (1,7%), pa chilli (0,5%).

Diet-light ili ne

U analizu prodaje majoneza uključena je i njegova podela po tome da li je diet-light ili ne. Volumenski posmatrano, na diet odnosno light majonez ‘otpada’ samo 10,7%.

Po tipu pakovanja

U analizu je uključena i podela majoneza po tipu pakovanja na: kesice (bags), kantice (buckets), flašice (bottles), tube (tubs), tegle (jars). Najveći udeo u prodaji ima majonez u kesici (vrednosno 84,2% i količinski 82,2%), potom majonez u kanticama (vrednosno 7,2% i količinski 9%).

Po veličini pakovanja

Na kraju, važna za analizu prodaje majoneza jeste i njegova podela po veličini pakovanja. Najviše majoneza prodato je u pakovanju od 285g (vrednosno 17,2% i količinski 18,4%), potom od 190g (vrednosno 9,6% i količinski 9,9%). Sva ostala pakovanja majoneza, veća i manja, imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovog proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.

 

Dijamant

Vida Putnik, Senior Brand Manager:
Dijamant majonezi se više od 30 godina nalaze na trpezi naših potrošača, kao neizostavni sastojak doručka, ručka, večere ili užine. Tradicionalna receptura, jedinstven ukus i savršena tekstura, kao i činjenica da se proizvodi od svežih žumanaca i bez konzervansa, kvaliteti su koje potrošači već godinama prepoznaju.

Osim po kvalitetu, Dijamant majonezi se izdvajaju i po širokom asortimanu, različitim ambalažama, ali i dostupnošću na policama širom Srbije i regiona. Trudimo se da pratimo potrebe potrošača i trendove u prehrambenoj industriji. Posebnu pažnju posvećujemo inovacijima, razvijamo nove ukuse, kao i pakovanja koja na najbolji mogući način odgovaraju našim kupcima.

Našu ponudu čine, pored najprodavanijeg Classic majoneza, Light majonez, pravi saveznik u kuhinji i dodatak jelima u vreme posta, zatim Gastro Kulinar namenjen prvenstveno HoReCa segmentu i premium linija majoneza sa ukusima – Slaninica, Chili i Mladi luk.

Međutim, kao i uvek do sada, mi pripremamo iznenađenja za naše potrošače, te na policama u svim formatima radnji, od hipermarketa do malih komšijskih radnji, potrošači mogu da očekuju nove interesantne proizvode.

Naš imperativ je kvalitet i zbog toga su naši majonezi saveznici svim jelima, a sve ostalo je legenda.

 

Vital

Nenad Gligorijević, rukovodilac domaće prodaje:
Vital ad je sa brendom Mayovita prisutan na tržištu Srbje i regiona. Mayovita delikatesni majonez je proizvod visokog kvaliteta koji se koristi za jelo i kao dodatak raznim vrstama salata od mesa i povrća. Mayovita lagani majonez je proizvod sa smanjenom količinom suncokretovog ulja, visokog kvaliteta i bez žumanaca. Pošto sadrži sirovine isključivo biljnog porekla, pogodan je za ishranu vegetarijanaca i u vreme posta. Mayovita proizvodi dolaze u pakovanjima kesica, kantica, PET boca i tegla.

Mayovita delikatesni majonezi su najprodavaniji u ovoj grupi proizvoda, dok Mayovita lagani imaju sezonu pojačane prodaje u slavskom periodu i tokom posta. Na tržištu Srbije najprodavaniji su artikli kesica 180g i 270g, a od većih pakovanja kantica 450g. Prema formatima, najbolja prodaja je u supermarketima, a slede manje radnje.

Vital ad ima novi artikal iz grupe majoneza, preliva – Tartar sos 270g. Tartar sos se u osnovi priprema od majoneza i kiselih krastavaca, jedan je od najprepoznatljivijih sosova.

Neprestano radimo na poboljšanju prodaje kroz promotivne aktivnosti na mestu prodaje i komunikaciju sa krajnjim potrošačima. Naš cilj je da što većem broju potrošača približimo ukuse Vital Mayovita proizvoda koji su visokog kvaliteta. Poštujemo naše konkurente na ovoj grupi proizvoda i verujemo da tržišna utakmica doprinosi tome da potrošači dobiju proizvode najboljeg kvaliteta, što je nama izuzetno važno za dalji razvoj.