Krpe za brisanje

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 70, mart 2010.)

 

NEOPHODAN SAVEZNIK U KUĆNIM POSLOVIMA

 

Najznačajniji kanal za prodaju krpa za brisanje su super i hipermarketi, a najviše proizvoda iz ove kategorije je u poslednjih godinu dana prodato u Beogradu.

 

U susret prolećnom velikom spremanju koje će uskoro biti aktuelno u većini domaćinstava u Srbiji, govorimo o krpama za brisanje, neophodnom ‘alatu’ u ovom poslu. Proizvođači nude različite vrste krpa za brisanje – krpe za pod, prozore, za prašinu, ‘magične’ i mnoge druge, čiji je cilj da se poslovi kao što su čišćenje i pranje obave što brže, lakše i bolje. Na trgovcima je da popune svoj asortiman ovim proizvodima i da procene šta će najbolje zadovoljiti zahteve njihovih kupaca.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce.
– Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi; velike i srednje prodavnice; male prodavnice; specijalizovane radnje za prodaju proizvoda za ličnu i kućnu higijenu (drogerije) i apoteke.
– Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (na primer pijace); velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (na primer Metro).
Terminologija:
– Obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (na primer kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
– Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Nešto preko 60 odsto krpa za brisanje koje su u poslednjih godinu dana prodate na tržištu Srbije prodato je u hiper i supermarketima, što ovaj kanal čini najznačajnijim za prodaju kategorije. Drugi po značaju kanal su velike radnje u kojima je prodato nešto manje od petine svih krpa za brisanje, za njima slede male radnje sa količinskim udelom od nešto manje od 15 odsto. Ostatak krpa za brisanje prodat je u specijalizovanim radnjama za prodaju sredstava za ličnu i kućnu higijenu. Interesantno je napomenuti da iako su hiper i supermarketi najznačajniji kanal za prodaju krpa za brisanje njihov značaj i dalje raste i to pre svega na uštrb malih radnji.
Najznačajniji region za prodaju krpa za brisanje je Beograd i u ovom regionu je u poslednjih godinu dana prodato blizu 40 odsto svih krpa za brisanje. Drugi po značaju region je centralna Srbija u kojoj je prodato nešto više od trećine kategorije, dok je ostatak otišao u Vojvodinu.
Top četiri proizvođača predstavlja nešto preko 2/3 tržišta krpa za brisanje. U grupi top četiri proizvođača u posmatranom periodu od januara 2009. do decembra 2009, prema obimu prodaje, (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) nalaze se: FHP, Inter Clean, Sarantis i Sisma. Iako su trgovačke marke relativno nove na domaćem tržištu, u kategoriji krpa za brisanje proizvođači trgovačkih marki se po svom učešću u prodaji mogu pridružiti navedenoj grupi vodećih igrača. Vodeći brendovi na srpskom tržištu u poslednjih godinu dana, prema obimu prodaje (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Fino, Logex, Top Star i Vileda.
Napomena: podaci su za period januar 2009 – decembar 2009 i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.

FREUDENBERG/VILEDA:
Krpe za domaćinstvo su značajan segment u ponudi Vilede i namenjene su najrazličitijim potrebama u primeni korisnika. Najpoznatije i najprodavanije su sunđeraste krpe za pranje posuđa i brisanje radnih površina u kuhinji. Ove krpe odlično upijaju vodu, dugotrajne su i vrlo popularne na našem tržištu. “Ako gledamo hronološki, prvenac je svakako krpa za prozore koja je i sada, nakon 60 godina, neizbežna u svakom domaćinstvu. Međutim, kompanija se temeljno posvetila proučavanju onih karakteristika koje su neophodne za efikasno obavljanje poslova u različitim delovima kuće – kuhinja, kupatilo, soba, a koje zadovoljavaju sve potrebe i zahteve korisnika. A kada je reč o zahtevima savremih domaćica i vremena u kome živimo, neophodno je uključiti i faktor vreme – efikasno i brzo”, kaže Jelena Petrović, iz marketinga Vilede. Ona dodaje da su nedavno lansirane na tržištu Vileda višenamenske krpe od mikrovlakna (popularno u Srbiji nazivane magičnim krpama) svakako ponuda i za one najzahtevnije.

Vileda Krpu Micro&Cotton čini kombinacija pamuka koji dobro upija i mikorvlakna koja efikasno uklanjaju nečistoću. Namenjena je upotrebi u kuhinji i u kupatilu, a u ponudi je i ista varijanta krpe za brisanje podova svih vrsta. Krpa Micro&Power primenjiva je u čitavom domaćinstvu – svojom oštrom stranom uklanja tvrdokorniju i masnu nećistoću i kamenac, dok sa druge strane krpe meka mikrovlakna upijaju i suše površine. Soft Dust krpa za brisanje prašine od mikrovlakna je meka, idealna za sve površine, za brisanje prašine i glancanje. Iz Vilede ističu da je internim testiranjem ispitano da kupi čak 40 odsto više prašine nego tradicionalne pamučne krpe. “Konkurenata na tržištu svakako ima, posebno onih u nižoj cenovnoj kategoriji, ali zdrava konkurencija je dobar podsticaj da se pruži tržištu i korisnicima još bolji proizvod. Inovativnost je Freudenbergu jedan od najvažnijih zadataka”, kaže Petrović.

SARANTIS:
Kompanija Sarantis d.o.o. Beograd je uvoznik i distributer Fino proizvoda za srpsko tržište, u čijem su asortimanu, pored širokog spektra proizvoda za domaćinstvo, zastupljene i krpe za domaćinstvo. Fino nudi više vrsta visokokvalitetnih krpa, pre svega antibakterijske krpe u pakovanju od dva komada, vlažne krpe u pakovanju od tri komada, perforirane krpe u manjem pakovanju od tri komada i većem od pet komada, klasične krpe za domaćinstvo u pakovanju od tri komada, kao i tri vrste mikrofiber krpa: univerzalna mikrofiber krpa za sve površine (40×40), mikrofiber krpa za staklo (40×40), kao i mikrofiber peškir (40×70). Najprodavaniji Sarantisovi artikli u ovoj kategoriji proizvoda su Fino vlažne krpe i antibakterijske krpe. “Prošle godine smo lansirali Fino mikrofiber krpe, tako da nam je u ovoj godini glavni cilj da učvrstimo njihovu poziciju na tržištu. Paralelno pratimo trendove na tržištu i radimo na konstantnom usavršavanju kvaliteta i dizajna pakovanja kako bismo što adekvatnije zadovoljili potrebe potrošača, tako da u svakom momentu mogu da se očekuju neki noviteti”, kažu iz marketing sektora Sarantisa. Glavni konkurenti brendovima ove firme u kategoriji krpa za brisanje su Top Star, Vileda i Logex. Sarantis izvozi Fino krpe za domaćinstvo u Crnu Goru. Prošle godine učešće izvoza u ukupnoj komadnoj prodaji ove kategorije proizvoda iznosilo je 12 odsto.

SISMA/STERLING:
Logex je poznati brend proizvoda za domaćinstvo italijanskog proizvođača Sisma, koji kao potvrdu kvaliteta svojih proizvoda poseduje sertifikat ISO 9001. U Srbiji, kao i u Crnoj Gori, Sismini proizvodi se mogu naći na celoj teritoriji, od objekata velikih trgovinskih lanaca do malih, tradicionalnih prodavnica. Zvanični uvoznik i distributer proizvoda Logex za tržište Srbije je kompanija Sterling. “O popularnosti brenda Logex dovoljno govori podatak da se na tržištu često mogu naći proizvodi koji svojim dizajnom podsećaju na Logex proizvode. Napravljeni od kvalitetnih, mekanih, višeslojnih, sunđerastih materijala velike moći upijanja, ovi proizvodi ispunjavaju sve kriterijume potrošača: visoki kvalitet, dugotrajnost, pružanje efektivne pomoći u čišćenju domaćinstva i cenovnu pristupačnost”, ističe Biljana Stojković, izvršni direktor Sterlinga. Ona dodaje da, po kvalitativnom istraživanju koje je za ovu kompaniju sproveo Strategic Marketing, potrošači Logex proizvode ocenjuju kao ‘proizvode visokog kvaliteta po pristupačnoj ceni’.

Široki asortiman Logex proizvoda obuhvata više različitih grupa: Logex sunđeraste krpe za sudove u pakovanjima od dva, tri i pet komada, sa mirisom limuna i napravljene od biorazgradivih materijala; Logex magičnu krpa za fino čišćenje osetljivih površina u nekoliko boja; Logex pamučne kuhinjske krpe za brisanje sudova; Logex krpe za pod u više dimenzija i nekoliko
različitih tipova dizajna, prilagođenih nameni proizvoda; Logex krpe za kupatilo. Najprodavanije su Logex sunđeraste krpe za sudove svih vrsta, magična krpa u boji, šest pamučnih krpa za kuhinju i krpe za pod. Kompanija Sterling, u saradnji sa svojom sestrinskom firmom Bar-Kod iz Crne Gore, koja je tamošnji zvanični generalni uvoznik i distributer proizvoda Logex, trenutno radi na unapređenju svog asortimana i uvođenju proizvoda nove generacije na tržište. Glavni Logexov konkurent na tržištu je pre svega Vileda, ali i proizvodi pod markom Fino.

Synovate analiza tržišta
U decembru 2009. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje upotrebe robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od ispitivanih artikala bile su krpe za brisanje. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI metodologija – Computer Assisted Telephone Interview) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika starosti 18-60 godina koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu, pri čemu su podjednako bili zastupljeni muškarci i žene. Istraživanje je pokazalo da je poznatost marki krpa za brisanje prilično niska – 48 odsto građana Srbije nije moglo da navede nijednu marku krpa za brisanje. Kada je poznatost kategorije niska, obično se izdvoji jedna dominanatna marka koju ispitanici navode i koja često simbolizuje čitavu kategoriju. U slučaju krpa za brisanje to bi bila Vileda, pošto je 39 odsto ispitanika spontano navelo ovu marku, dok je čak 68 odsto onih koji poznaju bar jednu marku krpa za brisanje navelo Viledu kao najčešće korišćenu marku. Ispitanici navode i Top Star, Pronto, Logex i Stenago kao marke koje poznaju i koriste, ali u daleko nižem procentu nego Viledu. Demografska analiza podataka pokazuje da su, kao što je i očekivano, žene mnogo bolji poznavaoci ovih proizvoda. Možemo istaći i da Vileda beleži veću poznatost među ispitanicima srednjih i viših primanja u odnosu na one sa nižim primanjima. Vileda se češće i koristi u Beogradu. Sa druge strane, Logex je popularniji među ispitanicima nižih primanja i potrošačima u južnoj Srbiji. Mali broj korisnika drugih marki, kao i onih koji bar poznaju marke krpa za brisanje, onemogućava detaljniju demografsku analizu potrošača. Potrošači u Srbiji za brisanje i čišćenje koriste sunđere (89 odsto), truleks krpe (82 odsto), žicu za pranje sudova (70 odsto), pamučne krpe za brisanje sudova (59 odsto) i pamučne krpe za čišćenje nameštaja (53 odsto) bez većih odstupanja unutar demografskih podgrupa. Tri najvažnija faktora koja utiču na izbor marke krpe za brisanje su moć upijanja, cena i marka (to jest da je u pitanju proizvođač koji uživa poverenje potrošača). Broj krpa u pakovanju je takođe bitan, što možemo posredno povezati i sa cenom proizvoda, dok su ostali faktori manje bitni. Naravno, marka je manje bitna potrošačima nižeg socijalnog statusa, dok ispitanici sa višim primanjima veću važnost pridaju poverenju u proizvođača.
Pripremila: Marija F. Šmit