kečap

kecap

tekst objavljen u Progressive magazinu br. 142, oktobar 2016 )

UKUSAN I POPULARAN

Najveći količinski udeo u prodaji kečapa beleže hipermarketi i supermarketi. U posmatranom periodu taj udeo iznosi 52%, a zatim slede velike radnje sa 30% i male radnje sa 18%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period avgust 2015-jul 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom razdoblju u Vojvodini je prodato 32% kečapa, u Beogradu 25%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 22%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 21%. Najveći količinski udeo u prodaji kategorije beleže hipermarketi i supermarketi. U posmatranom periodu taj udeo iznosi 52%, a zatim slede velike radnje sa 30% i male radnje sa 18%. Prema ukusu, 58% prodatog kečapa je blagog ukusa, 24% pizza ukusa, a 16% ljutog ukusa. Vodeći proizvođači, po abecednom redu, su: Dijamant, Min Commerce, Nectar, Universal Brands (Polimark) i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Vodeći brendovi, po abecednom redu, su: Dijamant, Gurman, Polimark, Tomatello i privatne robne marke zbirno.

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta kečapa u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od oktobra 2015. do juna 2016. godine. Na tržištu Srbije može se kupiti oko 30 brendova kečapa, od isto toliko proizvođača. Blizu 80% domaćinstava je kupilo ovaj proizvod u posmatranom periodu. Iako se veličina baze kupaca nije značajno promenila, učestalost kupovine je bila manja, zbog čega je došlo do pada kupljenih količina. Ukupne kupljene količine smanjile su se za 8%, ali su prosečne cene bile malo više, zbog čega vrednost tržišta beleži nešto blaži pad. Kupci su se u periodu od oktobra 2015. do juna 2016. više okrenuli promocijama, pa je čak 18% količina kupljeno na nekoj vrsti promocije. Osim toga, i trgovačke marke su ostvarile veći količinski udeo u odnosu na prethodni period – 15%, što je znatno više u odnosu na prosek za robu široke potrošnje. Blagi ukus je najzastupljeniji sa 61% količina, sledi ukus pice sa 29%, dok je ljuti kečap na trećem mestu sa 10%. Kečap se skoro ravnomerno kupuje u supermarketima (32%), minimarketima (29%) i tradicionalnim prodavnicama (28%), dok je učešće hipermarketa i C&C objekata 10%. Pet vodećih brendova pokriva čak 80% količina na tržištu. To su, abecednim redosledom: Dijamant, Dobro, Gurman, Polimark i Tomatello. Većina vodećih brendova je u posmatranom periodu povećala lojalnost kupaca. Najveću lojalnost ima brend Polimark – 64%. Za ovaj brend se u periodu od oktobra do juna bar jednom odlučilo čak 76% kupaca kečapa. Druga po lojalnosti kupaca je trgovačka marka Dobro, sa 43%. Slede Dijamant (39%), Gurman (37%) i Tomatello (20%).

Dijamant

Jelena Vujić, brend menadžer:

Već 10 godina kompanija Dijamant nudi svojim potrošačima kečap odličnog kvaliteta. U ponudi su četiri različita ukusa: blagi, ljuti, pizza i Junior. Svi ukusi se pakuju u kesice od 100g i boce od 500g i 1.000g. Od 2015. godine čitava linija Dijamant kečapa je redizajnirana u modernu ambalažu atraktivnog izgleda. Zahvaljujući sopstvenoj širokoj distributivnoj mreži Dijamant kečapi se mogu naći u svim prodajnim formatima. Kroz  azličite promotivne aktivnosti (TV, radio, print, on-line, mesto prodaje) kontinuirano se ulaže u unapređenje prodaje. Potrošači prepoznaju kvalitet, a njihova lojalnost i zadovoljstvo doprineli su da ostvarimo odlične rezultate i postanemo jedan od vodećih brendova na domaćem tržištu u ovoj kategoriji. U narednom periodu ćemo svakako nastaviti sa ulaganjem u ovu kategoriju i sa usavršavanjem postojećih proizvoda.

Min Commerce/Gurman

Saša Gulas, key account manager:

Više od 20 godina Min-commerce je prisutan na tržištu sa svojim premium brendom Gurman. U kategoriji prodajnih formata (hiper/super, velike radnje, male radnje) razvili smo preko 20 različitih artikala Gurman kečapa koji su dostupni u tri različita ukusa: blagi, pizza i ljuti. Najtraženiji je blagi Gurman kečap u pakovanju od 450g. Naš Gurman kečap se proizvodi u moderno opremljenoj fabrici po odabranim recepturama i uz nadzor stručnog tima. U proizvodnji se pridržavamo IFS i BRC standarda bezbednosti hrane i našim kupcima kontinuirano nudimo proizvode vrhunskog kvaliteta. Naši proizvodi su zastupljeni kako na domaćem tržištu tako i na tržištu Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Hrvatske. Za kupce HoReCa kanala smo razvili posebnu paletu Gurman Professional proizvoda u velikim pakovanjima od 5.000g koji su zahvaljujući svom kvalitetu i ceni pozicionirani kod vodećih kupaca u navedenom kanalu prodaje već više od 20 godina. Kontinuiranim visokim kvalitetom i razvojem novih proizvoda iz Gurman Professional programa pozicionirali smo se kao jedan od vodećih brendova u kanalu profesionalnih kupaca. U narednom periodu planiramo da našim kupcima pored kvaliteta na koji su navikli, ponudimo kečap u novoj redizajniranoj boci koja će svojim inovativnim dizajnom omogućiti dodatni benefit potrošaču kada su korišćenje i bezbednost proizvoda u pitanju. U dinamičnim tržišnim uslovima nastojimo da našim kupcima kroz različite promotivne aktivnosti omogućimo kupovinu Gurman proizvoda po povoljnijoj ceni u svim formatima prodaje. Trudićemo se da konstantnim ulaganjem u unapređenje proizvoda i ubuduće održimo kvalitet po kome nas prepoznaju.

Nectar/Tomatello

Nikola Šućur, Group Brand Manager, Marketing:

Kompanija Nectar u kategoriji kečapa tržištu nudi Tomatello ketchup – ljuti, pizza i blagi u pakovanju od 100g, 500g i 1kg. Jedina je kompanija koja se može pohvaliti zaokruženim procesom proizvodnje, od njive do trpeze. Nectar Tomatello kečapi su napravljeniod 100% domaćeg paradajza, sazrelog prirodnim putem na Nectar plantažama. Jedini su kečapi koji sadrže domaći paradajz, koji se ne pravi od koncentrata. Prirodnog ukusa i savršene gustine, obogaćuju aromu svakog jela i odlično upotpunjuju svaku trpezu. Najbolje se prodaje blagi kečap u pakovanju od 500g. Kečap se, u okviru TT kanala, najbolje prodaje u malim radnjama (small grocery), a u KA kanalu u hipermarketima i supermarketima.
Kada je reč o novitetima, kao i uvek, Nectar kompanija osluškuje trendove i želje potrošača i nastaviće u tom smeru. Prodaju se trudimo da unapredimo kroz stalne aktivacije i animiranje potrošača na mestu prodaje.

Universal Brands/Polimark

Tamara Kovačević, Sauces, Dressing & Spreads Department Manager:

Polimark je već 25 godina jedan od najprepoznatljivijih brendova na tržištu i u samom vrhu kada je reč o kategoriji kondimenata. Sa ponosom ističemo da je kategorija kečapa ujedno bila i kategorija sa kojom je Polimark započeo svoju proizvodnju kondimenata. Nakon kečapa, Polimark portfolio je ubrzo proširen i na druge kategorije, a svaki od proizvoda iz bogatog asortimana proizveden je uz pažljivu selekciju sastojaka kao i uz poštovanje IFS i BRC evropskih standarda bezbednosti i kvaliteta hrane. U kategoriji kečapa, Polimark je danas prisutan sa tri brenda – Polimark, Polimark Junior i Polimark Professional. Svrha postojanja ovih brendova je zadovoljenje specifičnih zahteva ciljnih grupa te tako brend Polimark obuhvata svima poznate ukuse blagi, pizza i ljuti. Sa 20% manje šećera, bez veštačkih boja i aroma, Polimark Junior kečap je namenjen našim najmlađim konzumentima. Za profesionalne korisnike, Polimark je lansirao Professional liniju koja zadovoljava potrebe korisnika, ne samo prepoznatljivim ukusom i kvalitetom već i oblikom i veličinom pakovanja. Za nas su kupac, korisnik i konzument uvek na prvom mestu, i zato smo naš kečap učinili dostupnim kroz širok portfolio sa 23 artikla u različitim pakovanjima. Plasman Polimark proizvoda se vrši na teritorijama Adriatic regije koja uključuje tržišta Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Albanije i Hrvatske, kao i u Danube regiji koja uključuje tržište Rumunije. Prema Nielsen podacima za tržište Srbije, Polimark čvrsto drži lidersku poziciju u kategoriji kečapa sa 61% vrednosnog tržišnog učešća. Sa ponosom ističemo da se u top 20 najprodavanijih SKU-ova u Srbiji nalazi čak 11 proizvoda iz Polimark asortimana kečapa. Svoju lidersku poziciju učvrstili smo i u zemljama u regionu gde se posebno izdvajaju tržišta Crne Gore, na kome Polimark kečap ima 67,4% vrednosnog učešća, kao i tržište Bosne i Hercegovine, sa 29,2% vrednosnog učešća. Navedeni podaci baziraju se na Nielsen izveštajima za kumulativni period DJ16-AM16. Na tržište Rumunije, Polimark je plasirao kečap prilagođene recepture, u skladu sa ukusima i zahtevima lokalnih kupaca, korisnika i konzumenata. Takođe, na istom tržištu, Polimark kečap se prvi put pojavio u novoj ‘top-down’ sleeve boci. Zahvaljujući izvrsnom ukusu, konkurentnoj ceni, inovativnom obliku pakovanja i jakoj marketinškoj podršci, Polimark kečap je na tržištu Rumunije za kratak vremenski period ostvario značajno tržišno učešće. Najnovija potvrda kvaliteta stigla je od naših kupaca, korisnika i konzumenata sa teritorija Srbije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore na kojima smo za kategoriju kečapa osvojili prestižnu ‘Best Buy Award’ za 2015/16. godinu za najbolji odnos cene i kvaliteta. Motiv koji nas pokreće je zadovoljstvo naših kupaca, korisnika i konzumenata, ali i praćenje svetskih trendova u kondimentima, zbog čega konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda.