KAŠE

1962019-fokusKashe

(tekst objav u Progressive magazinu br. 169, jun 2019)

 

ZDRAV I UKUSAN IZBOR

Kada je reč o podeli po bazi proizvoda, najviše se prodaju ovsene kaše, dok pirinčane, od raži i od pšenice imaju znatno manje učešće, pokazuju podaci Nielsen maloprodajnog panela.

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:

Jedna od posledica sve bržih i dinamičnijih života koje ljudi vode jeste i manje vremena koje možemo da izdvojimo za pripremu zdravih obroka. Istraživanja pokazuju da je gojaznost na svetskom nivou sve veći problem, ali da se promena na nivou svesti ljudi ipak događa kada je reč o ovom problemu. Ljudi su sve spremniji da preduzmu nešto kada shvate da su gojazni i uglavnom se odlučuju za vežbanje ili korigovanje ishrane.
Ovakva odluka ljudi je logična, jer ono što unosimo u organizam putem namirnica ima presudan značaj za celokupno zdravstveno stanje pojedinca. Ipak, svi znamo da nije lako odoleti mirisima brzo pripremljene hrane iz obližnjeg restorana kada nas iznenada podsete da nam stomak uveliko čezne za hranom. Niti je lako ostati dosledan i pridržavati se režima zdrave ishrane kada je vremena za pripremu zdrave hrane sve manje. Zbog svih ovih okolnosti, hrana koja sadrži bogate nutritivne vrednosti, a koja se brzo i lako priprema, nikada nije bila popularnija.
Kaše su upravo takva namirnica – brze su za pripremu, zadovoljavaju glad čime se smanjuje želja za grickalicama, daju dovoljno energije i izdržljivosti. Upravo zbog ovih i mnogih drugih benefita, kaše su su tako popularan obrok, naročito za doručak.

Po regionima i kanalima prodaje

Koliko su kaše zaista popularne govori i činjenica da je u periodu od aprila 2018. do marta 2019. prodaja kaša u Srbiji, prema Nielsen maloprodajnom panelu, vrednosno porasla za 20% kada uporedimo sa istim periodom godinu dana unazad. Kada posmatramo komadnu prodaju u Srbiji porasla je za 26,3%.
Najveći vrednosni rast beleži zapadna Srbija sa čak 28,9%, sledi jugoistočna sa rastom od 21,9%, potom Vojvodina sa 19,7% i Beograd sa 17,6%. U kanalima prodaje, najveći vrednosni rast beleže male prodavnice (objekti do 40m²), i to 39,5%.
U periodu od aprila 2018. do marta 2019. godine, kaše su se najviše prodavale u Beogradu, skoro polovina ukupne prodaje. S druge strane, u istom periodu najmanje kaša je prodato u centralno-zapadnoj Srbiji koja i beleži najveći vrednosni rast u poređenju sa istim periodom prošle godine.
Kada je reč o kanalima prodaje, najviše kaša prodato je u hiper i super marketima.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača ‘zauzima’ čak 83,3% tržišta, a reč je o sledećim kompanijama (poređane abecednim redom): Dr. Oetker, Jadar pak, Lomax (Mogador), Makprogres i The Fun&Fit Company.

Po bazi proizvoda i ukusu

Kada je reč o podeli po bazi proizvoda, najviše se prodaju ovsene kaše, dok pirinčane, od raži i od pšenice imaju znatno manje učešće.
Naomiljeniji ukus je čokolada, potom slede malina i vanila, divlje bobice, kao i kaše bez dodatih ukusa.

Po tipu i veličini pakovanja

Kada posmatramo tip pakovanja, svakako najdominantnije pakovanje je kesica, dok kaše u kutijama i čašama imaju mnogo manje učešće u prodaji.
Kod veličine pakovanja, naprodavanije prema Nielsen maloprodajnom panelu su kaše od 65g, potom slede one od 62g, 60g i 25g.
Ono što se može zaključiti jeste da su kaše u Srbiji sve popularnija namirnica, a da li će se trend prodaje nastaviti – ostaje da pratimo u godinama koje slede.

 

Dr. Oetker

Nataša Predić, marketing direktor:

U 2015. godini, Dr. Oetker kompanija je lansirala četiri ovsene kaše: sa vanilom, sa brusnicom, komadićima čokolade i kombinacijom jabuke, cimeta i suvog grožđa. Svake naredne godine, uvodili smo u asortiman nove ukuse, kako bismo obogatili ponudu i potrošačima pružili raznovrsnost i mogućnost izbora.
Ono što je interesantno jeste da ova kategorija instant obroka raste već godinama, i to dvocifreno. Ponuda na tržištu je velika, ali su se dva proizvođača izdvojila, kao glavni konkurenti. Zdrava konkurencija je uvek dobra, jer se brendovi razvijaju i takmiče u osvajanju poverenja i lojalnosti potrošača.
Dr. Oetker je percipiran kao brend koji kontinuirano inovira tj. lansira nove proizvode u skladu sa trendovima i potrebama potrošača. Evidentno je da se životni stil menja i da potrošači žele da imaju što kvalitetniji proizvod, u što prikladnijem obliku. Instant obroci su kategorija u koju intenzivno ulažemo, kako u razvoj proizvoda, tako i u komunikaciju sa potrošačima. Pored novih ukusa ovsenih kaša, plasirali smo i instant sutlijaš, pšeničnu kašu (griz), kao i pahuljice sa dodatkom voća. Ono što je imperativ u Dr. Oetkeru su kvalitetni sastojci i receptura koja je u skladu sa zahtevima i očekivanjima potrošača da lista sastojaka bude što kraća i lako razumljiva. Pri tom, uvek edukujemo potrošače o novim sastojcima i prednostima koje nudimo. Na primer, nove posne ovsene kaše su sa dodatkom inulina, prirodnog prebiotika i smanjenom količinom šećera.
Potrošači su ti koji daju glavnu ocenu svojim izborom i trudimo se da ih privučemo, primarno kvalitetnim proizvodima, proizvedenim po najvišim standardima, ali i promotivnim aktivnostima. Na mestu prodaje redovne su akcijske cene, sekundarne pozicije, cross-brand prodaja sa komplementarnim proizvodima, BTL promocije kada nagrađujemo kupovinu poklonima i slično. Naravno, ATL je na našem tržištu još uvek vrlo značajan, tako da smo lokalno kreirali TV spot za ovsene kaše i prisutni smo u štampanim medijima sa najavama noviteta. S obzirom na to da digitalizacija preuzima primat i postaje neizostavni deo našeg svakodnevnog života, sve smo više aktivni u modernim kanalima komunikacije kroz društvene mreže (Facebook, Instagram, You tube) i sve marketing kampanje postaju integrisane.

 

Jadar pak

Vladan Živanović, direktor kompanije:

Svaki obrok je bitan, zato što daje energiju ljudskom telu. Važno je da bude redovan i zdrav. Često je bitno i da se brzo priprema, da štedi vreme. Polazeći od ovih činjenica i negujući savremen i zdrav način života, Welton je za potrošače kreirao Obrok Plus.
Welton Obrok Plus je ovsena kaša bogata vlaknima, koja se priprema za samo tri minuta. Ovaj 100% visokokvalitetan proizvod je zaslađen fruktozom, bogat vlaknima, obogaćen je kompleksom B vitamina i mineralima, a na tržištu se izdvaja po tome što koristi nemačke instant pahuljice i poseduje veći procenat liofilizovanog voća.
Welton Obrok Plus kaše su zastupljene na tržištu Srbije, Crne Gore i Hrvatske. Distributer za Srbiju je kompanija Veletabak. Domaćim potrošačima na raspolaganju su u četiri posna ukusa (Malina, Šumsko voće, Jabuka cimet i Lešnik) i dva mrsna (Vanila i Čokolada), u atraktivno dizajniranoj ambalaži od 55g. Prisutne su na celokupnoj teritoriji Srbije, u svim formatima, a najbolju prodaju beleže u modern tradeu, u supermarketima.
Svi ukusi su odlično prihvaćeni od strane potrošača, što je kompaniju Jadar pak iz Osečine koja proizvodi Welton Obrok Plus za kratko vreme od njegovog lansiranja 2016. godine pozicioniralo među top pet proizvođača kaša na domaćem tržištu. Kao najpopularniji i najprodavaniji ukusi izdvajaju se Šumsko voće i Lešnik, a zatim Čokolada i Malina.
Welton Obrok Plus kaše kreirane su za potrošače koji imaju aktivan odnos prema zdravom načinu života: koriste zdravu hranu, bave se sportom i konstantno se informišu. Odlikuje ih visok nivo aktivnosti svakoga dana, posvećeni su karijeri i u toku su sa trendovima. Iako ih redovno konzumiraju i žene i muškarci, ipak su pripadnice ženske populacije u nešto većoj meri kupci Welton Obrok Plus kaša.
Da bi zadovoljila visoke zahteve svojih potrošača, kompanija Jadar pak nastoji da stalno inovira svoje proizvode, pa su tako u planu i nove kombinacije ukusa. Welton Obrok Plus kaše – za odličan početak odličnog dana.

 

Lomax Company

Mila Pršić, direktor marketinga:

Za proizvodnju Dobre ovsene kaše se koristi najkvalitetnija sirovina, ovas visokog kvaliteta proizveden na poljima Danske i Nemačke.
Dobra ovsena kaša se proizvodi po originalnoj recepturi, od zdravih sastojaka vrhunskog kvaliteta, po najvišim standardima za bezbednost hrane. Kao zaslađivač se koristi fruktoza. Dobra ovsena kaša je kvalitetan obrok sa visokim sadržajem vlakana. Visok sadržaj vlakna utiče na duži osećaj sitosti, tako što poboljšava varenje, usporava povećanje nivoa šećera u krvi i omogućava njegovo održavanje u normali. Dobra ovsena kaša je obogaćena vitaminima i mineralima, što dodatno povećava njenu nutritivnu vrednost. Sadrži vitamin C, E i vitamine B grupe (uključujući B9 – folnu kiselinu), a od minerala: magnezijum, kalijum, mangan, jod, fosfor, hlor, bakar, cink, niacin, biotin. Dobra ovsena kaša jedina na tržištu ima podjednak sadržaj svih sastojaka u svakoj kesici ponaosob. To je tehnološki veoma zahtevno, a u Evropi to može da proizvede jedino fabrika koja je proizvodi.
Dobra ovsena kaša je proizvod biljnog porekla i stoga je posan i pogodan za upotrebu i ljudima koji su na posebnim režimima ishrane. Brzo i lako se priprema, tako što se sadržaj kesice prelije vrućom vodom i nakon tri minuta dobili smo kompaktnu kašu jedinstvenog ukusa spremnu za upotrebu.
Dobra ovsena kaša se proizvodi sa ukusom: Čokolade, Maline i vanile, Šumskog voća, Čia semenki sa jagodama, Brusnice, Jabuke i cimeta, Kokosa i suvog grožđa, Šljive, Čia semenki sa borovnicom i crnom ribizlom, Čia semenki sa morskom solju… Dobra ovsena kaša se prodaje u pakovanjima od 260g i 65g.
Pored Dobre ovsene kaše na tržište smo uveli Dobre rižine kaše i Dobre heljdine kaše. Rižine kaše su proizvodi sa visokom prehrambenom vrednošću, 100% su prirodne, odličnog ukusa i jednostavne pripreme. Bez glutena, mleka, šećera, konzervanasa i boja. Nudimo dve vrste rižinih kaša: sa čokoladom i sa ukusom vanile. Heljdine kaše imaju naročito visoku biološku vrednost i iskoristivost belančevina. Heljda sadrži sve esencijalne amino kiseline u odgovarajućoj srazmeri. Opredelili smo se za dva ukusa heljdinih kaša: sa čokoladom i sa čia semenkama.
Naša distributivna mreža omogućava dobru pokrivenost teritorije Srbije – Dobra ovsena kaša se nalazi na policama svih KA objekata, tradicionalne trgovine, kanala prodaje zdrave hrane…

 

The Fun&Fit Company

Nina Lazić, Marketing:

The Fun&Fit Company nastoji da kroz svoje brendove i širok asortiman proizvoda pruži potrošačima nezaboravne trenutke i senzaciju ukusa, uz već dokazani kvalitet. U ovom modernom i dinamičnom vremenu potrebno je dan započeti hranljivim i ukusnim obrokom i zato su Fun&Fit ovsene kaše tu, kao saveznik potrošača od samog početka dana.
Naše ovsene kaše imaju visoku hranljivu vrednost i mogu se konzumirati tokom celog dana. Posne su, a zbog visokog sadržaja vlakana pružaju duži osećaj sitosti, dok je njihova priprema veoma brza i laka.
Kaša sa jagodom sadrži chia semenke koje imaju veliki broj hranljivih nutrijenata i svrstane su među najbolje biljne izvore proteina. Chia semenke imaju osam puta više omege-3 od lososa, šest puta više kalcijuma od mleka i šest puta više belančevina od pasulja.
Kaša sa čokoladom ima visok sadržaj proteina koji su neophodni nutrijent u procesu rasta i razvoja (19g proteina na 100g proizvoda).
Ovsene kaše sa malinom i jabukom sadrže beta glukan, sastojak koji se dobija iz ovsa i doprinosi održavanju normalnog nivoa holesterola u krvi. Konzumacijom Fun&Fit ovsene kaše sa jabukom i/ili malinom od 60g, obezbeđuje se 50% preporučenog dnevnog unosa beta glukana.
Inovativnost je oduvek vodila našu kompaniju, pa u skladu sa tim konstantno pratimo industrijske trendove, obilazimo sajmove, osluškujemo potrebe i želje potrošača, a naši razvojni timovi vredno rade na stvaranju inovativnih proizvoda i pakovanja. U proteklom periodu izbacili smo preko 20 novih proizvoda, a uz to završavamo kompletan redizajn sva tri naša brenda, čime smo napravili veliki pomak u vizuelnom identitetu.
Vaš Fun&Fit, iz dana u dan.