Kaše

1892020-fokusKase

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 180, septembar 2020)

 

POSTAJU SVE POPULARNIJE

 

Kaše su se najviše prodavale u Beogradu, a najveći vrednosni rast beleži region jugoistočna Srbija – od čak 21,3% Kada je reč o kanalima prodaje, hiper i super market su na prvom mestu, a najveći rast prodaje kaša imale su male prodavnice – i to 44,2%.

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Jedna od posledica sve bržih i dinamičnijih života koje ljudi vode jeste i manje vremena koje možemo da izdvojimo za pripremu zdravih obroka. Ljudi su sve spremniji da preduzmu nešto kada shvate da su gojazni i uglavnom se odlučuju za vežbanje ili korigovanje ishrane.

Ovakva odluka ljudi je logična, jer ono što unosimo u organizam putem namirnica ima presudan značaj za celokupno zdravstveno stanje pojedinca. Ipak, svi znamo da nije lako odoleti mirisima brzo pripremljene hrane iz obližnjeg restorana kada nas iznenada podsete da nam stomak uveliko čezne za hranom. Takođe nije lako ostati dosledan i pridržavati se režima zdrave ishrane kada je vremena za pripremu zdrave hrane sve manje. Zbog svih ovih okolnosti, hrana koja sadrži bogate nutritivne vrednosti, a koja se brzo i lako priprema, nikada nije bila popularnija.

Kaše su upravo takva namirnica, brze su za pripremu, utoljavaju glad, čime se smanjuje želja za grickalicama, daju dovoljno energije i izdržljivosti. Upravo zbog ovih i mnogih drugih benefita, kaše su su tako popularan obrok, naročito za doručak.

 

Rast vrednosne i komadne prodaje

Koliko su kaše zaista popularne, govori i činjenica da je u periodu od juna 2019. do maja 2020. prodaja kaša u Srbiji, prema Nielsen maloprodajnom panelu, vrednosno porasla za 8,4% kada uporedimo sa istim periodom godinu dana unazad. Kada posmatramo komadnu prodaju u Srbiji porasla je za 7,8%. Najveći vrednosni rast beleži jugoistočna Srbija sa čak 21,3%, sledi zapadna sa rastom od 13,1%, potom Vojvodina sa 7,2% i Beograd sa 4,4%.

 

Polovina ukupne prodaje – u Beogradu

U periodu od juna 2019. do maja 2020. godine, kaše su se najviše prodavale u Beogradu, skoro polovina ukupne prodaje (45%). S druge strane, u istom periodu najmanje kaša se prodalo u centralno-zapadnoj Srbiji (13,2%). U jugoistočnoj Srbiji prodato je 14%, dok je Vojvodina zaslužna za 28% ukupne prodaje kaša.

 

Kanali prodaje

Kada je reč o kanalima prodaje, hiper i super marketi su na prvom mestu, sa 61% udela, slede velike prodavnice sa 31% i male prodavnice sa 8%. Male prodavnice (objekti do 40m2) su zabeležile najveći rast prodaje kaša – i to 44,2%.

 

Vodeći proizvođači

Top pet proizvođača ‘zauzima’ čak 84,9% tržišta, a reč je o sledećim kompanijama (poređano abecednim redom): Dr. Oetker, Fun&Fit,  Jadar Pak, Mogador (Lomax) i Quaker oats.

 

Podela po bazi i ukusu proizvoda

Kada je reč o podeli po bazi proizvoda, najviše se prodaju ovsene kaše, dok pirinčane, od raži i pšenice imaju znatno niže učešće.

Omiljeni ukus je čokolada, potom slede divlje bobice, kaše bez dodatih ukusa, mailna i vanila.

 

Po tipu i veličini pakovanja

Kada posmatramo tip pakovanja, svakako najdominantnije pakovanje je kesica, dok kaše u kutijama i čašama imaju mnogo manje ušešće u prodaji.

Kod veličine pakovanja, naprodavanije prema Nielsen maloprodajnom panelu su kaše od 65g, potom slede one od 60g i 62g.

 

Ono što se može zaključiti jeste da su kaše u Srbiji sve popularnija namirnica, a da li će se ovakav trend prodaje nastaviti, ostaje da pratimo u godinama koje slede.

 

Dr. Oetker

Marketing sektor:
Prateći trendove u ishrani i osluškujući potrebe tržišta kompanija Dr. Oetker je u kategoriju ovsenih kaša na tržištu Srbije ušla 2015. godine sa četiri ukusa: čokolada, brusnica, vanila i jabuka, cimet i suvo grožđe. Naši potrošači su vrlo brzo prepoznali jedinstveni kvalitet i ukus, zahvaljujući čemu su Dr. Oetker ovsene kaše postale omiljeni izbor za kvalitetan i hranljiv obrok. Mesto u asortimanu su u narednom periodu pronašle kaše sa šumskim voćem, malinom, borovnicom, kajsijom i kokosom.

Sa ciljem da potrošačima omogućimo da i tokom perioda posta uživaju u našim proizvodima, u martu 2019. godine, pored postojeće, lansirali smo novu liniju – Posne ovsene kaše. Dr. Oetker Posne ovsene kaše sadrže inulin i oligofruktozu, koji pripadaju grupi prirodnih prebiotika i čine naše proizvode bogatim biljnim vlaknima. Takođe njihova dodatna vrednost je smanjen sadržaj šećera u odnosu na standardne ovsene kaše od minimum 30%. Dostupna su četiri ukusa: čokolada, malina, vanila i šumsko voće. Priprema je, kao i kod standardnih, brza, izuzetno jednostavna i zahteva svega tri minuta uz dodatak vrele vode.

Kao i uvek do sada, našim potrošačima smo pripremili nova iznenađenja. Od skoro su se posnim kašama pridružila dva nova ukusa: Posna ovsena kaša sa suvom šljivom, chia semenkama i cimetom i Posna ovsena kaša sa suvim grožđem, rogačem i cimetom.

Zavidnom kvalitetu naših kaša doprinosi i visok procenat ovsenih pahuljica (minimum 60%). Trenutno je u asortimanu više od 10 različitih ukusa, koji su dostupni na policama širom Srbije u pakovanjima od 55 do 62g.

U skladu sa novim trendovima i navikama potrošača nastavićemo da osvežavamo ponudu i iznenađujemo novim ukusima.

 

Fun&Fit

Irena Vujović, marketing menadžer:
U kategoriji Žitarice za doručak, kompanija Fun&Fit zastupljena je sa istoimenim brendom koji svojim portfolijom obuhvata ovsene kaše, a pored njih i muslije i pahuljice. Ovsene kaše su zastupljene u pakovanjima od 60g. Fun&Fit ovsene kaše imaju visoku hranljivu vrednost i mogu se konzumirati tokom celog dana. Čokoladna kaša je bogata proteinima koji su neophodan faktor rasta i razvoja. Kaše sa ukusom jagode i kokosa sadrže chia semenke koje predstavljaju jedan od najboljih biljnih izvora proteina. Kaše sa ukusom jabuke i maline sadrže beta glukan – sastojak koji se dobija iz ovsa i doprinosi održavanju normalnog nivoa holesterola u krvi.

Fun&Fit ovsene kaše zastupljene su u gotovo svim većim trgovinskim lancima, pre svega u hipermarketima i supermarketima. Najviše se prodaju ovsene kaše sa ukusom jagode i čokolade.

Kao kompanija, iz godine u godinu težimo unapređenjima i pružanju visokokvalitetnih i standardizovanih proizvoda, o čemu govore i rezultati sprovednih audita. Ove godine smo ponosni nosilac ocene od 99,32% usaglašenosti sa IFS standardom. Inovacije su sastavni deo našeg poslovanja i u 2020. smo četiri postojeća ukusa kaša obogatili još jednim – kokos i chia. Ono što je karakteristično za ovu kašu, jeste da je pogodna za osobe koje su intolerantne na gluten. Imamo velike planove za ovaj podsegment, ali o tome nešto više u prvom kvartalu 2021.

Kao količinski lider* u kategoriji žitarica za doručak, težimo da se brzo prilagodimo promenama u zahtevima potrošača, kao i da idemo u korak sa svetskim trendovima. Takođe, kreiranje novih prilika za konzumaciju, kontinuirane inovacije i unapređenja receptura, kao i cross promotion sa vodećim brendovima iz drugih kategorija, predstavljaju značajne faktore ‘konkurentske utakmice’.

Napomena: *Prema podacima Retail Zoom panela maloprodaje, koji je na nivou Srbije reprezentativan za kategoriju Žitarica za doručak, izveštavano količinsko tržišno učešće robne marke Fun&Fit u periodu jul 2019. – jun 2020. godine na tržištu Srbije iznosilo je 26%. Podaci o količinskom i vrednosnom tržišnom učešću bazirani su na totalu kategorije, definisane u skladu sa Retail Zoom standardima.