(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 155, januar/februar 2014.)
STABILAN PUT KA USPEHU
Ivana Solunac, generalni menadžer, Corner Shop
“U prošloj poslovnoj godini, i pored zabeleženih negativnih trendova glavnih tržišnih indikatora u Srbiji, ostvarili smo značajan rast u prihodima, kako organski tako i u obimu. Rezultat našeg rada ogleda se u odgovoru potrošača koji izdvaja Corner shop u usluzi, izgledu, dostupnosti i asortimanu. Za 2014. godinu imamo jednako ambiciozne planove.”
Krajem 2013. godine Corner shop je otvorio svoj prvi objekat novog formata – Premium Corner. Time je, za četiri godine poslovanja na srpskom tržištu, ova kompanija uspela da razvije mrežu koju čini 110 objekata. O novom formatu, ali i o banerima Corner shop i Corner market kroz koje kompanija duže vreme posluje u Srbiji, kao i o ostvarenim rezultatima i planovima na tekuću godinu razgovarali smo sa Ivanom Solunac, generalnim menadžerom Corner shopa, koja se na ovoj poziciji nalazi duže od dve godine i dala je značajan doprinos prepoznavanju tržišne platforme i unošenju inovacija u ovaj maloprodajni koncept. Desetogodišnje radno iskustvo Ivana Solunac je sticala kroz različite privredne grane: proizvodnju, obnovljive izvore energije, prehrambenu industriju, FMCG…
Kako ste se odlučili da pokrenete novi format – Premium Corner u kriznoj 2013. godini?
Svetska ekonomska kriza je zapravo počela u godini osnivanja Corner shopa, a mi smo je doživeli kao šansu i u skladu sa tim pronašli smo tržišnu nišu izgradivši convenience format. Pored toga, smatrali smo da potrošači zaslužuju da i u kriznim vremenima tokom kupovine dožive prijatne trenutke. Razvijajući se, kod naših potrošača smo kreirali očekivanja koja podrazumevaju konstantno unapređenje i inventivnost.
Šta je karakteristično za ovaj format tj. po čemu se razlikuje od ostalih Corner objekata koji pripadaju banerima Cornet market i Corner shop?
Koncept Corner shopova i marketa jedinstven je po brzoj i kvalitetnoj usluzi koju pruža potrošačima. Premium marketi takođe poseduju te odlike, a ono što je novina u ovom formatu jeste asortiman ekskluzivnih artikala koji će potrošačima biti dostupni. Vina vrhunskog kvaliteta, cigare, cigarilosi, najfinije čokolade i galanterija samo su deo onoga što čini dopunu standardnom asortimanu naših objekata.
I pored visokih standarda u enterijeru po kome je Corner shop prepoznatljiv, u enterijeru Premium marketa otišli smo korak dalje, a celokupna usluga je prilagođena stambeno poslovnim kompleksima u kojima se objekti nalaze. Sledeći korak o kom razmišljamo u cilju unapređenja poslovanja i usluge, jeste isporuka artikala potrošačima na kućnu adresu na mestu lokacije.
Kako je kreiran asortiman za Premium Corner markete, koje grupe artikala se u njemu nalaze, kako je cenovno pozicioniran u odnosu na ostale vaše formate?
Dobru praksu iz naših drugih formata, a koja je u skladu sa konceptom objekata, preneli smo i u premium format. Kroz artikle koji su u ponudi nastojali smo da zadovoljimo mikrolokacijske navike potrošača, pa zato Premium marketi pored standardnog asortimana sadrže i ekskluzivnije artikle koje sam pomenula u prethodnom odgovoru – poput sireva i delikatesa vrhunskog kvaliteta, izuzetnih vina, najfinijih čokolada i svih onih namirnica koje mogu da zadovolje potrebe i najzahtevnijih kupaca. Ono što je važno istaći jeste da smo cenovnu politiku Premium Corner marketa kreirali sa jednakom pažnjom kao i Corner shopa uopšte. Naime, cene u našim objektima su u potpunosti prilagođene tržištu i potrošačima, sa željom da im pružimo najbolju vrednost za novac, odnosno da postignemo najbolji odnos cene i kvaliteta.
Da li će objekti iz premium formata takođe imati dodatne uslužne sadržaje poput karata za koncerte i druge događaje, lutrijskih lozova, kafe za poneti…?
Upravo je to primer dobre prakse naših drugih formata, a koju ćemo preneti i u premium objekte. S obzirom da je to jedna od potreba posetilaca ekskluzivnih stambeno poslovnih objekata, oni će u našim objektima moći da kupe karte za koncerte i ostale kulturne događaje. Takođe, svoj užurbani radni dan moći će da započnu kafom za poneti, a na raspolaganju će im biti i drugi uslužni sadržaji.
Koliko je investirano u prvi Premium Corner market?
Same lokacije i koncept premium podrazumevaju ulaganja. Reakcije i komentari kupaca pokazuju nam da nismo investirali samo u enterijer već da je naše ulaganje u kreiranje atmosfere prepoznato i podržano od strane naših potrošača. Važnije od toga koliko investirate je koliko je investicija opravdana. Motivisani pozitivnim odgovorom potrošača, sa elanom planiramo dalje investicije.
Koliko objekata ovog formata planirate da izgradite tokom 2014. i da li su poznate neke lokacije?
Krajem 2013. godine otvorili smo prvi objekat u stambeno poslovnom kompleksu West 65, koji je za nas u tom trenutku bio idealna lokacija za pokretanje novog formata. Kvalitet lokacije je osnova naše strategije. U tom smislu ne kvantifikujemo naše ciljeve već u kontinuitetu razvijamo metodologije i kriterijume za odabir idealne lokacije. Dakle, otvorićemo onoliko objekata koliko pronađemo kvalitetnih lokacija koje zadovoljavaju naše standarde.
Ima li prostora za širenje premium formata van Beograda?
Krenuli smo sa lokacijama na teritoriji Beograda, s obzirom da tu prepoznajemo najveći potencijal. Verujemo da će u perspektivi i drugi veći gradovi Srbije postati predmet naše pažnje po pitanju premium objekata. Teritorija Srbije van Beograda nam je za sada u fokusu po pitanju otvaranja osnovnog formata Corner shopa za koji vidimo mnogo mogućnosti.
Prošle godine proslavili ste četiri godine poslovanja na tržištu Srbije. Da li ste zadovoljni postignutim rezultatima?
Corner shop je pokrenut novembra 2009. godine, čime je otvorena nova stranica u zadovoljavanju potreba kupaca u Srbiji. Za samo četiri godine poslovanja uspeli smo da razvijemo mrežu koju čini 110 objekata, lociranih širom Srbije. Izgradili smo prepoznatljiv identitet i za kratko vreme postali brend koji je sinonim brze, visoko kvalitetne, ugodne kupovine. Prepoznata je naša ideja da potrošačima pružimo doživljaj umesto mesta transakcije. Posebno smo ponosni na to što smo svakoga dana posvećeni svom radu, usmereni na rezultate, što razmenjujemo mnogo dobre energije i sa entuzijazmom sledimo viziju Corner shopa.
Šta razlikuje convenience radnju od klasične male radnje ili od kioska? Kome su ovakvi objekti namenjeni?
Visoki estetski standardi u enterijeru i eksterijeru izgradili su jedinstven, snažan vizuelni identitet Corner shopa. Dostupnost i raspoloživost u smislu lokacija i radnog vremena pružaju mogućnost našim potrošačima da uvek pronađu željene proizvode kada i gde im je potrebno. Pažljivo odabran asortiman koji uvažava mikrolokacijske uslove i navike potrošača sa jasno definisanim standardima izlaganja omogućava kupcima brzu, jednostavnu kupovinu kroz zadovoljavanje svih dnevnih potreba u svakom od naših maloprodajnih objekata. Corner shop je takođe nerazdvojni deo kulturnog i socijalnog života naših kupaca, podržavajući njihov životni stil pružamo im mogućnost da kod nas nabave karte za najvažnije događaje u Srbiji. Kroz vrhunsku uslugu pružamo zadovoljstvo našim potrošačima kreirajući doživljaj užitka i to je ono što čini ugodnu kupovinu.
Koliki je prosečan asortiman Corner shopa, a koliki Corner marketa? Šta sve asortiman sadrži i koliko koji segment učestvuje u prodaji? Da li je asortiman identičan za sve objekte u lancu ili se on prilagođava lokaciji?
Prosečan asortiman Corner shopa čini oko 1.200 artikala. Najveći deo asortimana je identičan u svim shopovima. Dodatni asortiman je prilagođen mikrolokacijskim navikama potrošača. U portfoliju Corner shopa najdominatniji su proizvodi duvanske industrije i možemo sa sigurnošću istaći da su naši shopovi najsnabdeveniji po pitanju ove kategorije proizvoda, a istakla bih i bogat izbor cigara i cigarilosa. Zatim slede prizvodi iz kategorije prehrambene i neprehrambene galanterije, originalna alkoholna pića, domaći i strani štampani mediji, knjige, muzički diskovi, filmovi i igračke, kao i uslužni sadržaj poput karata za kulturne manifestacije, lutrijskih lozova, elektronskih dopuna, kafe za poneti i slično.
Asortiman Corner marketa je nadogradnja asortimana Corner shopa. Naime, veliki deo asortimana shopova je prisutan i u marketima, uz proširenje u segmentu osnovnih životnih namirnica, delikatesa, mlečnih proizvoda, svežeg voća i povrća, proizvoda za ličnu i kućnu higijenu, hrane za kućne ljubimce. Tako, prosečan market ima oko 2.800 artikala u ponudi. I u formatu marketa vodi se računa da dopunskim asortimanom ispunimo zahteve mikrolokacije.
Da li je trgovce potrebno posebno edukovati i trenirati za rad u convenience objektima?
Ono što je specifično za naš format prodaje jeste da je potrošačima potrebno pružiti brzu, a kvalitetnu uslugu. Iz navedenih razloga, pored pažljive selekcije i adekvatne obuke za sve aktivnosti iz domena opisa posla u kontinuitetu radimo na razvoju i unapređenju veština prodaje kroz specijalizovane interne treninge, kako bismo kreirali prepoznatljiv profil i stil naših prodavaca. Naši maloprodajni objekti su na visoko frekventnim lokacijama, dostupni širokoj ciljnoj grupi potrošača. Cilj je da naš prodavac svoj stil prilagodi svakoj individualnoj kupovini. Stoga, pospešujemo fleksibilnost i razvijamo kreativnost u pristupu kupcima.
Kakvu saradnju ostvarujete sa dobavljačima i da li sa njima sprovodite neke zajedničke akcije i promotivne aktivnosti? Koliko se ovakve aktivnosti razlikuju od onih koje su uobičajene za klasične male radnje?
Naši dobavljači, verujući dugoročno u naš koncept, grade stabilne i partnerske odnose sa nama. Sve aktivnosti na mestu prodaje koje se primenjuju u velikim formatima sprovode se uspešno i u našim objektima. Takođe, proaktivnim pristupom prodaji zajedno razvijamo i posebne tailor made aktivnosti kako bismo potrošačima za kratko vreme u malom prostoru na najbolji način prezentovali proizvode i pružili uvek najaktuelniju i najadekvatniju uslugu.
Kakve ste ciljeve sebi postavili za 2014. godinu, ali i za nekoliko narednih kada je reč o razvoju Corner objekata?
Naša strategija je jasna, mi želimo da postojimo ne samo nekoliko godina već zauvek, da rastemo i budemo deo svakodnevnog života naših potrošača. To je ideja koja objedinjuje sve naše strateške i operativne planove. Okupljeni oko takve vizije, najpre utemeljene u nesebičnoj podršci naših osnivača, prepoznate od strane dobavljača i ostalih poslovnih partnera, verujući dugoročno u naš koncept, gradimo stabilan put ka zajedničkom uspehu. U prošloj poslovnoj godini, i pored zabeleženih negativnih trendova glavnih tržišnih indikatora u Srbiji, ostvarili smo značajan rast u prihodima, kako organski tako i u obimu. Rezultat našeg rada ogleda se u odgovoru potrošača koji izdvaja Corner shop u usluzi, izgledu, dostupnosti i asortimanu. Za 2014. imamo jednako ambiciozne planove: rast tržišnog učešća baziran na kvalitativim osnovama, kontinuitet u razvoju osnovnog formata Corner shopa kao strateškog koncepta convenience radnje, dalji razvoj i unapređenje novog formata – Corner marketa, efikasno upravljanje troškovima, kontinuiran razvoj zaposlenih u dinamičnom i motivišućem okruženju, stalnu interakciju sa potrošačima, kao i proaktivno delovanje i uvođenje tržišnih inovacija, uz prilagođavanje evropskih standarda lokalnom ukusu i sklonostima kroz kreiranje trendova.
Dragana Vraneš