(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 97, jun 2012.)
DODATNO UBRZANJE
Kada je o energetskim pićima na teritoriji Srbije reč, najveći udeo u prodaji prema tipu pakovanja imaju konzerve (limenke) – oko 93%, dok preostali oblici ‘nose’ 7% prodatih količina.
Ovaj tip pića ima zadatak da konzumentu podigne nivo mentalne i fizičke energije. Tradicionalna energetska pića u sebi imaju veću količinu kofeina i druge stimulante. Mnoga, takođe, sadrže šećer ili zaslađivač. Mogu biti gazirana, ali i ne moraju. Preteču ovih pića čine takozvana bolnička pića koja su se pojavila u Velikoj Britaniji još 1929. sa ciljem da ‘pomognu oporavak’ bolesnika. Ranih osamdesetih godina prošlog veka, ona su dobila naziv energetska pića i kao njihov glavni cilj definisano je ‘dopunjavanje izgubljene energije’.
Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, benzinske pumpe, kiosci i paviljoni. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Više od trećine prodaje energetskih pića ostvaruje se u Beogradu, 31%. Region Vojvodine generiše oko 29% prodaje, a centralna Srbija 40%.
Najzastupljenija veličina pakovanja je ona od 0,25 litara, sa količinskim udelom od oko 94% u posmatranom periodu, a zatim slede pakovanja od 0,33 litara sa oko 4% udela u prodatim količinama, dok preostala pakovanja kumulativno generišu 2% prodatih količina.
Prema tipu pakovanja, najveći udeo imaju konzerve (limenke) – oko 93%, a preostali oblici ‘nose’ 7% prodatih količina.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Coca-Cola, Knjaz Miloš, Nectar, Red Bull i Sinalco.
Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Booster, Guarana, Red Bull, Sinalco i Ultra Energy.
Napomena: podaci su za period maj 2011-april 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije, ukoliko nije drugačije naznačeno.
COCA-COLA
Coca-Cola Hellenic je zastupljena na srpskom tržištu sa dva brenda energetskih pića – Burn i Ultra Energy. “Učešće u kategoriji energetskih pića prvi put smo ostvarili lansiranjem brenda Burn 2008, da bismo već sledeće godine plasirali i drugi brend – Ultra Energy, koji je velikom brzinom ostvario uspeh i postao jedan od lidera na tržištu. Burn podstiče kreativnu energiju kod mladih i vezuje se za elektronsku muziku, dok je Ultra okrenuta svakodnevnim izazovima sa kojima se susreću mladi. Proizvodi pod našim brendovima dostupni su u limenci od 0,25l, a Burn od maja meseca i u novom pakovanju – PET boci od 0,5l, što ga čini jedinstvenim na tržištu energetskih pića u Srbiji”, kažu iz kompanije Coca-Cola HBC – Srbija.
Kao jedan od lidera na tržištu, najveću prodaju ostvaruje Ultra Energy limenka, dok Burn, kako kažu iz kompanije, beleži veliki rast u odnosu na prošlu godinu. Potrošači energetska pića Coca-Cole Hellenic najviše kupuju u malim, tradicionalnim radnjama, a zatim u supermarketima. “U 2012. potrošnja proizvoda raste, što jasno ukazuje na sve veću bazu potrošača i opštu pozitivnu reakciju ciljne grupe na naše aktivnosti”, kažu iz ove kompanije. Od marta, Ultra je u Srbiji dostupna u ambalaži novog dizajna koji ističe tigra kao najprepoznatljiviji simbol ovog brenda. Nova iznenađenja kompanija priprema i za drugi deo godine. Iz kompanije Coca-Cola HBC – Srbija kažu i da se trude da poboljšaju prodaju podjednakim fokusom na potrošaca i kupca. “Aktivno osluškujemo tržište i potrebe potrošača i nagrađujemo ih na različite načine. U aprilu i maju, potrošači su imali priliku da za 2 limenke Ultre dobiju jednu na poklon, dok u junu u određenim radnjama za istu količinu kupljenog proizvoda mogu dobiti privezak za ključeve. U velikim maloprodajnim lancima dostupno je i posebno pakovanje od 4 limenke po ceni za 3. Paralelno, na TV-u je zastupljena i reklama koja promoviše novi dizajn Ultra limenke. Sa druge strane, Burn i ove godine podržava najveće žurke i festivale u državi i regionu. Tim povodom kreativni pojedinci su za plamen napravljen od limenke čija je fotografija ostvarila najveći broj glasova na Facebook stranici TDI radija mogli da dobiju kartu za Sensation žurku, dok za najveći broj sakupljenih zatvarača limenke ili boce sada mogu osvojiti Exit VIP paket koji obuhvata četiri karte za festival, smeštaj u Novom Sadu i prevoz. Ovo su samo neke od akcija pripremljenih za ovu godinu”, kažu iz Coca-Cole HBC – Srbija.
KNJAZ MILOŠ
“Kompanija Knjaz Miloš se ponosi Guaranom, svojim brendom iz kategorije energetskih napitaka, koji godinama unazad čvrsto drži poziciju jednog od najznačajnijih i najpopularnijih srpskih brendova, naročito kod mlađe populacije”, kaže Ivana Tasić, Category Manager – non water, kompanije Knjaz Miloš. Bogat portfolio proizvoda čine Guarana Green, Guarana Black, Guarana Mojito i Guarana Cranberry, koji su dostupni u limenkama od 0,25l. “Jedna od odlika ovog brenda je ta da je oduvek potrošačima pružao inovacije, originalni pristup i proizvode koji se mogu naći i na evropskom i na svetskom tržištu, a pored čestih specijalnih edicija, unikatno dizajniranih limenki, tu je i neizbežna Sovica, jedinstveni simbol brenda.
Još jedan razlog zbog koga su potrošači zavoleli Guaranu su kreativne i maštovite kampanje koje je prate od momenta kada je počela da se proizvodi u Srbiji”, objašnjava Ivana Tasić. Ona kaže da se dosadašnji uspeh brenda Guarana zasniva na činjenici da pored toga što održava visok kvalitet svojih proizvoda, prati potrebe, a ujedno i neguje poverenje svojih potrošača. U skladu sa tim kompanija je nedavno obogatila asortiman novim proizvodom – Guaranom Cranberry sa aromom brusnice. “Istovremeno jaka, prefinjena i intrigantna, nova Guarana je u rekordnom roku osvojila simpatije ljubitelja energetskih napitaka i postala potpuni hit, kako među mladima tako i kod starije populacije”, kaže Ivana Tasić i dodaje da su zahvaljući izuzetnom kvalitetu i prepoznatljivosti proizvodi iz Guarana portfolija odlično pozicionirani na domaćem tržištu. Prema podacima Nielsena za 2011. godinu, količinsko učešće Guarana brenda iznosi 61,6% u Srbiji. “Najbolju prodaju beleži Guarana Green, koja je ujedno i naše najpopularnije energetsko piće među mladima na srpskom i crnogorskom tržištu, iako svaki novi brend lako nalazi put do svoje ciljne grupe. Najbolji pokazatelj toga je izuzetna potražnja za svim Guarana proizvodima, pogotovu u HoReCa segmentu”, kaže Ivana Tasić. U drugoj polovini juna, sve ljubitelje energetskih napitaka očekuje novi ukus – Guarana Fresh Lime.
SINALCO/FRUTTI
Sinalco je na tržištu energetskih napitaka zastupljen sa brendom EnergiS, u pakovanjima od 0,33l PET ambalaža, 0,25l limenka i 0,25l staklena boca. “EnergiS je specifičnog, prepoznatljivog ukusa, a ono što naš brend posebno izdvaja od ostalih je pakovanje u staklenoj boci od 0,25l, elegantnog izgleda. To pakovanje zauzima značajno mesto u HoReCa segmentu. Takođe, kao specifične bih izdvojio osvežavajuće ukuse Orange i Fruit, koji su pakovani u PET ambalažu od 0,33l”, kaže Alen Halilović, Brand Manager Sinalca za Srbiju i Crnu Goru, zaposlen u kompaniji Frutti d.o.o, koja je zvanični proizvođač i ekskluzivni vlasnik licence Sinalca za tržište Srbije i Crne Gore. Najbolju prodaju EnergiS ostvaruje kroz velike trgovinske lance: hipermarkete, cash&carry objekte, veleprodaje. Takođe, Sinalco energetski napici prisutni su, kroz Frutti d.o.o. distributivnu mrežu, i u malim radnjama, marketima, kioscima, restoranima. “Sa povećanjem asortimana, formi pakovanja, kao i sa rastom trgovinskih lanaca, prodaja EnergiSa konstantno raste, na naše zadovoljstvo”, dodaje Halilović.
Najprodavaniji artikal iz portfolija energetskih pića im je EnergiS 0,33l u PET ambalaži koji je, što iz kompanije sa ponosom ističu, zastupljen u 100% objekta sa kojima sarađuju. Takođe, ovaj napitak je prisutan u svim formatima nacionalnih Key Account kupaca. “U prethodnoj godini smo uradili redizajn boce od 0,33l, a u narednom periodu imamo u planu uvođenje novog sezonskog ukusa, za koji ćemo raditi posebnu kampanju”, ističe Alen Halilović i dodaje da se konstantnim pronalaženjem novih kupaca i trgovinskih radnji, kao i promocijama na mestu prodaje uz deljenje reklamnog materijala i degustacije, trude da podignu nivo prodaje i budu što dostupniji krajnjim potrošačima.“Prisutni smo u KA objektima Idee, Mercatora S, Delhaizea, Metroa, Univerexporta, Trgoprometa, Disa, Veropoulosa, SOS marketa… Naši komercijalisti i merčendajzeri neprestano obilaze sve objekte sa kojima sarađujemo, obraćajući posebnu pažnju na pozicioniranje Sinalco proizvoda, veličinu lagera kada je o našim energetskim pićima reč, a takođe pažnju poklanjamo i stalnim akcijama i učestvovanju u lifletima”, objašnjava Brand Manager Sinalca.
Pripremila: Dragana Vraneš