Đorđe Popović i Miloš Đukanović, Henkel

IntervjuHenkel

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 153, novembar 2017)

Razgovarale: Marija F. Šmit i Dragana Vraneš

FOKUS NA RAST, DIGITALIZACIJU I AGILNOST

Prošle godine kompanija Henkel usvojila je Strategiju poslovanja 2020+, koja podrazumeva ostvarenje većeg rasta, jači fokus na kupce, snažniju inovativnost i agilnost, kao i potpunu digitalizaciju internih i eksternih procesa, do 2020. godine.

Kompanija Henkel ove godine slavi 15. godišnjicu poslovanja u Srbiji i 10. godišnjicu otvaranja prve Henkelove grinfild investicije, fabrike za proizvodnju Ceresit građevinskih lepkova u Inđiji. Na tržište je ušla preuzimanjem domaće kompanije Merima iz Kruševca, a ta akvizicija se smatra jednom od najuspešnijih kod nas, kao što su i fabrika za proizvodnju praškastih i tečnih deterdženata u Kruševcu, kao i Bref fabrika za proizvodnju toaletnih osveživača među najuspešnijim fabrikama Henkela u svetu. O tome šta je obeležilo prethodnih 15 godina Henkela u Srbiji, kao i o aktuelnim trendovima na tržištu, poslovnim rezultatima i planovima razgovarali smo sa Đorđem Popovićem, koji je nedavno stupio na poziciju generalnog direktora sektora Deterdženti i kućna hemija i sa Milošem Đukanovićem, koji je sada na poziciji finansijskog direktora za tržišta Srbije i BiH.

Henkel ove godine obeležava 15 godina rada u Srbiji. Kada pogledate unazad, koji je utisak koji preovladava?

Đ.P: Kompanija Henkel Srbija je pre petnaest godina došla na srpsko tržište privatizacijom fabrike Merima iz Kruševca. Zanimljivo je da je prva saradnja te dve kompanije bila davne 1970. godine, na proizvodnji brenda Persil. Danas Henkel Srbija posluje na tri lokacije, centrala je u Beogradu, dok se proizvodne lokacije nalaze u Kruševcu, gde se proizvode deterdženti i kućna hemija, i u Inđiji, gde proizvodimo Ceresit praškaste građevinske lepkove i tečne maltere. Od početka rada 2002, sledimo razvojnu strategiju, tako da zahvaljujući brojnim investicijama u proizvodne lokacije u Kruševcu i u Inđiji, kao i u samo tržište, danas snabdevamo više od 55 miliona potrošača u regionu i izvozimo naše poizvode na više od 35 tržišta širom sveta. O utisku koji preovladava u kompaniji najbolje svedoči činjenica da se privatizacija Merime smatra jednom od najuspešnijih u Srbiji do sada, a našoj kompaniji dodeljena su i brojna priznanja za poslovne rezultate, za dostignuća njenih brendova, ali i za posvećenost podršci lokalnoj zajednici i brojnim projektima društveno-odgovornog poslovanja.

Koliko je Henkel investirao u domaću privredu od kad je ušao na tržište i u šta konkretno je sve investirano?

M.Đ: Kompanija Henkel Srbija prepoznala je potencijal Merime iz Kruševca i njen strateški značaj za svoje poslovanje, koji se ogleda u dobroj geografskoj poziciji, stručnom kadru i mogućnosti razvoja kapaciteta proizvodnje, kao i potencijala za snabdevanje velikog broja potrošača u regionu. Danas uspešno poslujemo u sva tri poslovna sektora, Deterdženti i kućna hemija, Beauty Care i Adhezivi Tehnologije, i do sada je
investirano više od 200 miliona evra u proizvodne pogone i u samo tržište Srbije. Henkelova fabrika u Kruševcu, u okviru koje rade pogoni za proizvodnju praškastih i tečnih deterdženata, kao i Bref fabrika za proizvodnju toaletnih osveživača, među najuspešnijim su fabrikama naše kompanije u svetu. Imajući u vidu kontinuiran rast proizvodnje i izvoznih tržišta, 2014. godine je pored nove fabrike za proizvodnju Brefa, otvoreno i regionalno skladište koje se nalazi u okviru fabrike. Na taj način, Kruševac je postao logistički centar naše kompanije za ceo
region. Ove godine obeležavamo i deset godina od otvaranja prve Henkelove grinfild investicije, fabrike za prozvodnju Ceresit građevinskih lepkova u Inđiji, a 2008. godine je na lokaciji u Inđiji otvorena i proizvodnja tečnih maltera brenda Ceresit, odakle se uspešno snabdevaju regionalna tržišta.

Šta je ono što biste voleli da postignete kao generalni direktor sektora Deterdženti i kućna hemija, na koji način planirate da unapredite poslovanje kompanije?

Đ:P: Sektor Deterdženti i kućna hemija ostvaruje odlične rezultate, uz rastuće tržišno učešće. Ponosni smo što naši potrošači prepoznaju naš trud da kontinuirano nudimo vrhunski kvalitet proizvoda i inovacije na mnogim brendovima. Trend ulaganja u razvoj brendova, ali i konstantno
osmišljavanje i uvođenje inovacija će ostati i u budućnosti u našem fokusu, uz dodatan rad na strateškom razvoju tima i unapređenju njihovih znanja i veština.

Kojim vrednostima se rukovodite u poslovanju?

Đ.P: U Beograd sam došao iz Henkelove centrale u Dizeldorfu, gde sam imao prilike da radim na brojnim strateškim i veoma zanimljivim projektima. Razumevanje strateških odluka i pravca razvoja kompanije, kao i uvid u razvoj biznisa na različitim tržištima i među različitim kulturama je veoma dragoceno iskustvo. Stečeno iskustvo koristimo kako bismo se bolje pripremili, shodno situaciji na našem tržištu i unapredili strateško planiranje poslovanja. Smatram da rukovodilac treba da motiviše ličnim primerom, kao i da je samo timskim radom moguće ostvariti zadate ciljeve. Dinamika dešavanja danas zahteva od svih visoki stepen agilnosti i zalaganja, kako bi se na pravi način odgovorilo na sve izazove.

Koji elementi Henkelove poslovne strategije će biti prioritetni u vašem radu u narednom periodu?

Đ.P: Prošle godine kompanija Henkel usvojila je Strategiju poslovanja 2020+, koja podrazumeva ostvarenje većeg rasta, jači fokus na kupce, snažniju inovativnost i agilnost, kao i potpunu digitalizaciju naših internih i eksternih procesa, do 2020. godine. Stoga će u narednom periodu, u sektoru Deterdženti i kućna hemija, prioritet biti podsticanje rasta, digitalizacija i agilnost. Radićemo i na razvoju i uvođenju inovacija na našim brendovima, sa željom da zadovoljimo očekivanja kupaca. Na primer, planiran je razvoj inovativnih kategorija poput hvatača boja – K2R maramica za sakupljanje boje, zatim su u pripremi inovacije na proizvodu za automatsko pranje posuđa Somat, specijalnom deterdžentu Perwoll, na brendu Bref, kao i na mnogim drugim brendovima.

Kakvo je vaše mišljenje o poslovnom ambijentu i stanju na našem tržištu? Koliko se ono razlikuje od drugih tržišta na kojima ste radili?

Đ.P: Svako tržište ima svoje posebne karakteristike, uslove, okruženje, ali i izazove. Kada govorimo o Srbiji, prisutna je jaka konkurencija internacionalnih i lokalnih proizvođača i može se reći da ne zaostajemo mnogo za zemljama u regionu, pa čak ni za svetskim trendovima. Dinamika u maloprodaji i na tržištu robe široke potrošnje uopšteno je na nivou ostalih zemalja. Specifičnost predstavljaju male radnje, tzv. convenience stores, odnosno radnje koje su zbog svoje rasprostranjenosti potrošačima veoma dostupne, te stoga omogućavaju komfornu kupovinu. Za e-trgovinu se može reći da je na samom početku i da nije još uvek zaživela. Njen potencijal je veoma veliki, jer je to dominantan trend na globalnom nivou i jedan od najboljih načina da se ponuda približi potrošaču. Dalji razvoj malih trgovina, ulazak diskontnog formata i e-trgovine, je svakako nešto što će obeležiti naredni period razvoja tržišta kod nas.

Da li se ponašanje potrošača menja i nakoji način, kakve trendove ste vi kao kompanija u poslednje vreme uočili?

Đ.P: Očekivanja potrošača se sve više kreću ka lakoj i komfornojkupovini, čak i kada je reč o robi široke potrošnje, što uzrokuje ekspanziju e-trgovine na globalnom nivou. Za naše potrošače je karakteristično da rado i često kupuju u najbližoj prodavnici iza ugla. Takođe, očekivanja potrošača se odnose i na konstantan kvalitet proizvoda i uvođenje inovacija, po čemu je naša kompanija poznata na svetskom tržištu. Među našim brendovima, izdvaja se trend koji se odnosi na porast upotrebe tečnih deterdženata u odnosu na praškaste, što je ujedno trend i u svetu, jer su njihove prednosti lako i jednostavno doziranje, delovanje na niskim temperaturama, visok nivo koncentracije, sve to potrošačima pruža prednost u korišćenju.

Da li je kompanija Henkel zadovoljna svojim poslovanjem u 2017. godini, kakav učinak su zabeležile srpske fabrike?

M.Đ: U okviru naših poslovnih sektora, poslujemo sa robom široke potrošnje kao i direktno sa kupcima, predstavnicima određenih grana industrija. Što se tiče plasmana robe široke potrošnje, primetan je blagi pad tržišta. Uprkos tome, naši poslovni sektori uspevaju da održe liderske pozicije na tržištu zahvaljujući inovacijama. Kada je reč o učinku naših fabrika, možemo da kažemo da one nastavljaju da prate strategiju rasta poslovanja, u Kruševcu je u završnoj fazi proširenje regionalnog skladišta, dok u sledećoj godini planiramo otvaranje
novog pogona i proširenje proizvodnih kapaciteta.

Na koja sve tržišta se iz njih izvozi i koliki deo proizvodnje odlazi na regionalni izvoz? Planirate li širenje na nova tržišta?

M.Đ: Pominjali smo već da trenutno iz naših fabrika u Kruševcu i Inđiji izvozimo proizvode u preko 35 zemalja širom sveta. U regionu snabdevamo više od 55 miliona potrošača i taj broj je u stalom porastu. Širenje na nova tržišta prati strategiju razvoja proizvodnih lokacija u Kruševcu i u Inđiji, a to potvrđuju i konstantna ulaganja u naše proizvodne pogone.

Kakve pozicije Henkelovi brendovi danas zauzimaju na srpskom tržištu? Koji od Henkelovih brendova se ističe kao top seller? Da li je taj isti brend i lider prodaje na globalnom nivou?

Đ.P: U sektoru deterdženti i kućna hemija, naši brendovi zauzimaju lidersku poziciju na tržištu, ili jaku poziciju broj dva u svojoj kategoriji. Naš najznačajniji brend je Persil koji je na YTD nivou po vrednosti prodaje lider na tržištu, a globalno je najvažniji brend u okviru našeg asortimana. Osim toga, u segmentu osveživača toaleta apsolutni smo lider na tržištu Srbije sa brendom Bref. Naš brend Perwoll je apsolutni lider u kategoriji specijalnih deterdženata, dok brend Silan zauzima jaku poziciju broj dva u kategoriji omekšivača.

U kojim kategorijama se vodi ‘najžešća bitka’ kada je reč o konkurenciji, a koje kategorije i segmenti, po vašem mišljenju, nude najviše prostora za dalji rast?

Đ.P: U svim kategorijama postoji veoma jaka konkurencija. Ona je posebno izražena u kategorijama sa najvećom penetracijom, kao što su kategorije deterdženata i omekšivača. Nama su posebno važne manje i nove kategorije proizvoda kao što je kategorija hvatača boja – maramica za sakupljanje boje, od kojih očekujemo veliki razvoj u narednim godinama, uporedo sa razvojem penetracije.

Koji načini ‘borbe’ daju najbolje  ezultate?

Đ.P: Kvalitet proizvoda je jedini siguran način da se proizvod pozicionira na tržištu. Potrošači u objektima imaju veliki izbor različitih proizvoda, koje mogu kupiti po različitim cenama, ali samo proizvodi dobrog kvaliteta sigurno nađu put do potrošača.

Šta kompanija Henkel čini kako bi unapredila svoju poziciju u svetu u kome se sve više toga odvija on-line?

Đ.P: Elektronska trgovina nudi brojne pogodnosti potrošačima, kao što su brzina i lakoća kupovine, izbegavanje gužvi i redova u prodavnicama, kao i ugodnost pri odabiru proizvoda koji vam kasnije stižu na kućnu adresu. Na svetskom nivou, sve veći broj kompanija uvodi e-trgovinu koja predstavlja jedan od najboljih načina da se ponuda približi potrošaču. Kompanija Henkel Srbija ne zaostaje u praćenju trendova na
svetskom tržištu, te smo u saradnji sa partnerima iz maloprodaje realizovali projekat Virtual Shopa, koji omogućava da se proizvodi kupuju putem mobilnog telefona sa brzom isporukom na kućnu adresu. Nastojimo da podržimo razvoj elektronske trgovine, s obzirom na to da ona direktno utiče na razvoj čitavog tržišta, naročito na poslovanje hipermarketa. Poznato je iskustvo sa jednog od najrazvijenijih tržišta zapadne Evrope, kada su nakon uvođenja novog elektronskog kanala prodaje hipermarketi razvili ‘drive through’ uslugu kupovine kako ne bi izgubili deo tržišnog udela, što najbolje svedoči o dinamici i promenama koje ovaj model prodaje donosi.

Šta za kompaniju znači ‘Vidovdanska nagrada’ grada Kruševca? Kako jedna kompanija treba da se ‘ponaša’ kako bi zaslužila ovakvo priznanje?

M.Đ: ‘Vidovdanska plaketa’ simbolizuje doprinos jedne kompanije privrednom razvoju grada Kruševca i rasinskom regionu. Dodeljuje se za postignut poslovni uspeh, ali i humanitarne aktivnosti koje kompanija sprovodi u cilju pružanja podrške lokalnoj zajednici u kojoj posluje. Mi smo ponosni na ovu nagradu jer smo prepoznati kao član zajednice koji doprinosi razvoju privrede i društvene zajednice, što ćemo
svakako nastaviti i ubuduće.

Kako vidite narednih 15 godina u Srbiji? Gde će biti usmerena sledeća ulaganja? Planirate li proširenje proizvodnje i u kojim segmentima?

M.Đ: Henkel Srbija će i u narednom periodu nastaviti da radi na realizaciji dugoročne strategije razvoja. To podrazumeva dalje širenje kapaciteta, a takođe, ukoliko Srbija u narednom periodu postane članica Evropske unije, imaćemo još veće mogućnosti da realizujemo nove investicije koje će omogućiti brži protok robe.