Dezodoransi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 59,  april 2009)

 

Tržište dezodoransa ima veliki neiskorišćeni potencijal. Značaj hipermarketa/supermarketa kao kanala za njihovu prodaju zabeležio je blagi rast. Proizvođači poručuju trgovcima da treba da imaju više sluha za njihove promotivne aktivnosti.

 

Drugi Progressive doručak, održan 24. marta u costa coffee kafeteriji na Terazijama u Beogradu, okupio je za istim stolom proizvođače i distributere dezodoransa koji su predstavili svoje brendove, razgovarali o trendovima, svojim očekivanjima i problemima na koje nailaze u poslovanju. Učestvovali su i predstavnici istraživačkih agencija koji su prisutnima približili rezultate svojih istraživanja i njihovu metodologiju.

Najviše dezodoransa proda se u centralnoj Srbiji

Progressive doručak započeo je izlaganjem Sofi je Eftimovski Božović, market analysta istraživačke agencije Nielsen.  Eftimovski Božović je objasnila da su podaci o tržištu dezodoransa dobijeni iz retail audita – praćenjem prodaje ka krajnjim kupcima na uzorku maloprodajnih objekata, reprezentativnom za maloprodajno tržište Srbije. Maloprodajna mesta popisuju se na mesečnom ili dvomesečnom nivou, tako što obučeni popisivači broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke i maloprodajne cene, na osnovu čega se dolazi do podataka proizvođačima značajnih za planiranje ponašanja na tržištu. konstantnim praćenjem ovih podataka dolazi se do izveštaja o obimu i vrednosti maloprodaje i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. U panel maloprodajnih objekata uključeni su sledeći kanali prodaje: hiper/super marketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni, kao i drogerije. kanali koji nisu uključeni su pijace i veleprodaje koje imaju prodaju i ka krajnjim kupcima, kao i c&c radnje. Eftimovski Božović je rekla da se na osnovu obima prodaje (u komadima) i vrednosti prodaje može videti da kategorija dezodoransa pokazuje sezonalna kretanja i da dostiže maksimum u julu i avgustu. U sezonu ulazi kad počnu topliji meseci i beleži blagi izlazak iz sezone nakon letnjeg perioda. “U 2008. godini u odnosu na 2007, zabeležen je blagi rast kategorije, kako u broju prodatih artikala, tako i u vrednosti prodate robe. Taj rast je što se obima prodaje u artiklima tiče 3,7 odsto, a kada je vrednost prodaje u pitanju 4,1 odsto”, rekla je Eftimovski Božović. Po podacima Nielsena, dezodoransi se mogu nabaviti u nešto više od 70 odsto maloprodajnih objekata u Srbiji, uključujući i kioske. Nešto manje od trećine svih proizvoda iz ove kategorije proda se u hiper/super marketima i otprilike isto toliko u drogerijama. Značaj hiper/super marketa u 2008. u odnosu na prethodnu godinu zabeležio je blagi rast, dok je zabeležen blagi pad značaja malih i velikih prodavnica, u kojima se proda po jedna petina dezodoransa. ako se pogleda cela 2008, hiper/supermarketi prestižu drogerije po značaju u drugom delu godine i ostaje da se vidi da li će to postati trend, ili je u pitanju samo trenutna pojava. U poslednje dve godine, centralna Srbija je region u kome se proda najveći deo proizvoda iz ove kategorije, više od 40 odsto, a oko jedne trećine proda se u Beogradu. Interesantno je da Vojvodina kaoregion u kome se proda najmanji broj artikala iz ove kategorije (nešto više od četvrtine) beleži određene oscilacije tokom godine koje praktično prate sezonalno kretanje cele kategorije. Najznačajniji segment u kategoriji predstavljaju dezodoransi u spreju, koji čine blizu 80 odsto svih dezodoransa prodatih u 2008. Drugi po značaju segment, koji zauzima nešto manje od šestine svih prodatih artikala, su stikovi, a prate ih dezodoransi u formi rol-ona sa sedam odsto. Nešto manje od jedan odsto dezodoranasa koji su prodati u 2008. bilo je u drugim formama. Sva tri segmenta pokazuju izvesna sezonalna kretanja. U sezonu nešto ranije ulaze stikovi i rol-onovi, već u periodu maj/jun, kada obim prodaje i njihov tržišni udeo raste, što dovodi do blagog pada u relativnom učešću sprejeva u istom periodu. Najznačajniji segment dezodoransa prema korisničkoj grupi su dezodoransi namenjeni osobama ženskog pola, sa više od 60 odsto prodatih artikala iz ove kategorije u 2008. Drugi po značaju su dezodoransi namenjeni osobama muškog pola sa više od 30 odsto učešća, a najmanje značajni segmenti su uniseks i segment namenjen tinejdžerima.

Samo polovina domaćinstava kupuje dezodoranse
Usledili su podaci agencije gfk, dobijeni pomoću panela domaćinstava. Vladana Mijailović, senior consultant, objasnila je da je u pitanju kontinuirano istraživanje, ali iz ugla krajnjih korisnika, odnosno domaćinstava koja za svoje potrebe kupuju različite proizvode. Uzorak čini 1.500 domaćinstava koja svakodnevno popunjavaju dnevnike potrošnje – posle svake kupovine upisuju koje proizvode su kupili, u kojim količinama, cene proizvoda, mesto kupovine, i određene informacije o proizvodu kao što su tip pakovanja, ukus, miris. Mijailović je istakla da panel domaćinstava obuhvata sve kanale prodaje, uključujući i segment ‘od vrata do vrata’, pijace, kioske i uličnu prodaju. Ne pokriva impulsivnu kupovinu i horeca kanal. “Kada su u pitanju dezodoransi, prisutan je manji značaj ‘door to door’ segmenta, koji nosi oko pet odsto, kao i pijačna i ulična prodaja”, rekla je Mijailović, i dodala da je period posmatranja koji je uzet u obzir januar/septembar 2008. u odnosu na januar/septembar prethodne godine. U poređenju sa 2007, kao kanal prodaje dozodoransa najbrže su se razvijali supermarketi. “Može se reći da veći formati generalno dobijaju na značaju. Kao što je koleginica iz Nielsena spomenula, tržište dezodoransa raste, tako je i po našim podacima”, kazala je Mijailović. Prvih pet proizvođača ima količinski udeo 72 odsto (u litrima). količinski udeo vodećih proizvođača raste u 2008. u odnosu na 2007 – kada je iznosio oko 67,8. Po podacima gfk, na tržištu dezodoransa dominira pet proizvođača. Po abecednom redu to su: Beiersdorf, henkel, Lomax company, Sarantis i Unilever. Najveću lojalnost ima Nivea, koja je dosegla i najveću relativnu penetraciju (38,4 odsto). Sledeći brend koji se izdvaja po penetraciji je rexona (22,5 odsto). relativna penetracija Fa iznosi 18,3 odsto, a Dovea je 16,1 odsto. LMX ima nešto veću lojalnost u odnosu na ostale brendove (35,1 odsto), osim Nivee (46,6 odsto), što je zanimljivo jer je dosegao manju bazu kupaca nego Fa, Rexona i Dove (14,6 odsto). Što se tiče tipa pakovanja, najdominantniji su dezodoransi u spreju koji čine većinski deo tržišta – do 92 odsto. Mijailović je napomenula da je zanimljivo da mali dezodoransi nisu značajni u količinama, ali jesu u vrednosnom udelu na tržištu (22 odsto). U 2008, u posmatranom periodu, svi segmenti su zabeležili rast, s tim da su nešto brže rasla manja pakovanja, nego sprejevi. Mijailović je završila svoje izlaganje rekavši da ukupnu bazu dezodoransa čini nešto više od polovine domaćinstava u Srbiji – odnosno da je nešto više od pola domaćinstava kupilo dezodorans u posmatranom periodu i da taj broj predstavlja rast u odnosu na 2007.

Pri izboru najbitniji miris
Predstavnici Synovatea dali su prisutnima uvid u percepciju kupaca kada su brendovi dezodoransa koji su dostupni na tržištu u pitanju. Synovate do podataka dolazi caTI metodologijom, odnosno telefonskim anketiranjem. Uzorak obuhvata 600 ispitanika oba pola, starosti 18-60 godina. Istraživanje je sprovedeno u decembru 2008. Po rečima Vladimira Miokova, client service executivea, tri četvrtine stanovništva koristi dezodorans makar jednom dnevno i samo redovni korisnici su uzeti u obzir. Više puta dnevno dezodorans češće koriste žene i mlađi ispitanici, dok su muškarci u većem procentu rekli da ga koriste jednom dnevno, kao i ispitanici stariji od 30 godina. Najdominantniji je sprej – dve trećine dnevnih korisnika koristi ovaj oblik dezodoransa, a 20 odsto koristi stik. Muškarci i oni sa nižim primanjima više od žena koriste sprej, dok žene i oni sa višim primanjima češće koriste stik. Sveukupno, sprej koristi 74 odsto muškaraca i 64 odsto žena. Kada su u pitanju najpoznatije i najčešće korišćene marke, dominantni brendovi su Nivea, Dove, Fa i rexona. Nivea je u odnosu na ostale brendove dominantna i po korišćenju i po poznatosti. 14 odsto ispitanika nije znalo da navede nijedan brend – među njima je najviše bilo domaćica, penzionera, muškaraca, poljoprivrednika. “Među onima koji bar jednom dnevno koriste dezodoranse postoje interesantne razlike. Žene su češće od muškaraca navodile Dove, Fa, rexonu, BU, c-ThrU, Lady Speed Stick, dok su muškarci kao poznate češće navodili adidas, axe, STr8 i Brut”, rekao je Miokov. Za Dove je interesantno da njegova poznatost raste sa obrazovanjem i prihodima, a poznatost adidasa opada sa godinama ispitanika. Dove značajno više koriste žene, a adidas muškarci. Korišćenje rexone i adidasa opada sa godinama ispitanika, a Fa dezodoransa raste sa godinama. Što se tiče faktora koji utiču na izbor marke, dominantan faktor je miris, slede dužina delovanja, dejstvo na kožu pazuha, cena, brend, renomirani proizvođač, preporuka bliske osobe. Miris je mnogo bitniji mlađima nego starijima, a dužina delovanja i dejstvo na kožu pazuha su mnogo bitniji ženama nego muškarcima. Muškarcima je bitnije da je u pitanju proverena marka i preporuka bliske osobe, tako da se mogu okarakterisati kao pasivniji potrošači. Osobama 31-45 godina je cena bitnija nego drugim starosnim grupama.

Proizvodi sa dodatom vrednošću
Nakon istraživačkih agencija, proizvođači su predstavili svoje brendove i prokomentarisali trendove na tržištu dezodoransa. Prva je govorila Dragana Nerandžić, product manager Beiersdorfa. Nerandžić je rekla da su među prvim Niveinim linijama bile Fresh i Dry linije. “Fresh za muškarce i za žene u obliku spreja je jedini proizvod u Niveinom portfoliu koji nije antiperspirant, jer postoji određen broj korisnika koji žele samo deodorantnu zaštitu. Ostale dve aplikacione formule Fresh linije, stik i rol-on su antiperspiranti”, rekla je Nerandžić. Nakon Fresh i Dry, pojavila se osvežavajuća linija Pure Invisible koja garantuje odsustvo belih fl eka. ciljano se krenulo u sortiranje tržišta i zadovoljavanje njegovih posebnih potreba. Naredna linija bila je Pearl&Beauty ženska linija, čijim uvođenjem je Nivea ušla i u segment lepote i po prvi put se posvetila ne samo zaštiti pazuha od znojenja već i tome kako da pazuh žene bude lepši i negovaniji. “Pearl&Beauty je bio prvi proizvod koji smo pozicionirali kao proizvod sa dodatom vrednošću i od kada se pojavio vodeći je”, rekla je product manager Beiersdorfa. Takođe je najavila da će najuspešnija muška linija aqua cool, lansirana 2004, ove godine doživeti redizajn i promenu imena. Prošle godine, lansiran je Sport deo, kako bi bila upotpunjena sportska platforma za muškarce, kao i energy Fresh linija, malo jače mirisne note, sa svežim, ‘energy’ efektom, kako bi se zadovoljile potrebe mladih. Godine 2008. je lansirana i potpuno nova ženska kolekcija Double effect koja je takođe zašla u ‘beauty’ segment i veoma je uspešna. “Na osnovu nekoliko istraživanja videli smo da žene imaju veliki problem da spreče iritiranost kože pazuha od čestog brijanja i depilacija, i da im je bitno da nakon toga mogu da nanesu dezodorans. Naš istraživački tim se odlučio za najprirodniji koncept – da ubaci avokado ekstrakt i time omekša kožu i sačuva je od iritiranosti”, rekla je Nerandžić. kako muškarci ne bi bili zapostavljeni, ove godine je lansirana nova muška linija Silver Protect sa molekulima srebrocitrata koji deluju na bakterije zaslužne za neprijatan miris. Najprodavanija ženska linija je Pearl&Beauty, a muška aqua cool, pri čemu je vodeća aplikaciona forma sprej. kada je u pitanju značaj mirisa, Nerandžić je rekla da je Beiersdorfovo gledište da je miris samo jedan od benefi ta dezodoransa i da se akcenat stavlja na efi kasnost. Naravno, ukusi su različiti, pa se ova kompanija trudi da svaka nova linija bude poptuno različita od prethodne i prilagođena svetskim trendovima.

Muškarci su važna ciljna grupa
LMX dezodoranse prisutnima je približila Mila Pršić, direktor marketinga kompanije Lomax. Ona je kazala da LMX dezodoransi uključuju antiperspirante i alkoholne i istakla da je reč isključivo o sprejevima, što je u skladu sa trendovima prodaje na tržištu Srbije i navikama potrošača. “LMX antiperspiranti sadrže visokokvalitetno silikonsko ulje koje karakteriše visok nivo viskoziteta, čime se obezbeđuje ravnomerno delovanje na kožu. Ne sadrže alkohol, zbog čega su preporučljivi i za najosetljiviju kožu, a tu je i invisible efekat”, rekla je Pršić. Antiperspirant linija sadrži tri proizvoda za žene: Dry, Fresh i Sensitive u pakovanju od 150ml. Muškarcima su namenjeni: Sport, Original i Black, takođe od 150ml. Parfimisani dezodoransi su na bazi alkohola čija je osnovna funkcija da neutrališe mikroorganizme koji uzrokuju neprijatne mirise. U ponudi je osam mirisnih nota za žene: Poetic, Harmony, Poetic Magic, Poetic Passion u pakovanju od 150ml, i Mild, Original, Fresh, Pure i Relax u pakovanju od 75ml. Za muškarce, Lomax nudi pet mirisnih nota – tri u pakovanju od 200ml: Energy, Vision i Instict, i dve u pakovanju od 150ml: Silver i Atlantic. Pršić je istakla da LMX dezodoransi prema obimu prodaje zauzimaju četvrto mesto. Najveću prodaju u smislu obima i vrednosti beleže parfimisani dezodoransi namenjeni muškarcima u pakovanju od 200ml, koji čine trećinu ukupne prodaje LMX dezodoransa. Slede parfimisani dezodoransi namenjeni ženama u pakovanju od 75ml, koji čine 25 odsto ukupne prodaje dezodoransa. Odlično se prodaju i antiperspirant dezodoransi za žene Dry, Sensitive i Fresh u pakovanju od 150ml. “Po našim internim podacima, segment namenjen ženama učestvuje sa 55 odsto, a segment dezodoransa za muškarce sa 45 odsto, što znači da muškarci za nas predstavljaju važnu ciljnu grupu”, rekla je Mila Pršić. Njena koleginica Vera Ćupurdija, brend menadžer, je dodala da ako se analizira obim prodaje po regionima, Vojvodina ima najveće učešće – 32 odsto, a sledi jugoistočna Srbija sa 29 odsto. Što se tiče kanala prodaje, Lomaxova numerička distribucija u hiper/super marketima je 80 odsto, u velikim radnjama 58 odsto, slede male radnje sa 35 odsto, zatim drogerije sa 10 i kiosci sa sedam odsto. “Ono što generalno karakteriše tržište dezodoransa je izuzetna dinamičnost i velika konkurencija. Tržište je veoma zahtevno i Lomax company prati trendove, preferencije potrošača, pokušava da prepozna i zadovolji njihove potrebe i u cenovnom i u kvalitativnom smislu”, istakla je Mila Pršić, direktor marketinga Lomaxa.

Rast ženskih dezodoransa
Adidas, brend kompanije Coty, predstavio je Aleksander Marinković, komercijalni direktor firme Mauricius koja je generalni uvoznik Adidasa za tržište Srbije. Prema njegovim rečima, ovaj brend se distribuira na čitavo tržište i prisutan je u svim sistemima prodaje. Već godinama je u tesnoj saradnji sa ‘mother’ brendom, sportskom kategorijom Adidas i razvija se uporedo sa njim. ‘Mother’ brend je, kako je rekao Marinković, veoma zahtevan u pogledu toga šta će se dešavati sa Adidas dezodoransima i na čemu će se insistirati. Zato se i portfolio ovih proizvoda razvija u dva pravca – parfimisani i proizvodi na bazi funkcionalnosti. “Parfemske linije sadrže kompletan program: dezodorans u spreju, stiku, rol-on, tuš, toaletnu vodu i afteršejv, dok Action varijante sadrže samo dezodorans u spreju, stik i rol-on. Razlika je u tome što su parfimisane linije namenjene kompletnoj nezi muškarca ili žene i omogućavaju im da koriste jednu mirisnu notu za tuširanje i pranje kose, kao i afteršejv i toaletnu vodu istog mirisa. To je pokazalo zanimljive rezultate – jedna ista mirisna nota je najprodavanija praktično u svim vrstama proizvoda”, naveo je komercijalni direktor Mauriciusa. Trenutno je najprodavanija linija Blue Challenge, kako u spreju, tako i u rol-onu, a sledi Deep Energy. Najprodavanija forma je sprej. “Kao zanimljivost, istakao bih da su nama rol-onovi mnogo bolje prodavani od stikova, ako poredimo komadno, i da njihova prodaja i dalje raste. Mislim da to ima veze sa kupovnom moći stanovništva, jer je u našoj ponudi stik skuplji od rolona”, rekao je Marinković. On je dodao da se sve bolje prodaje Adidasova Action linija, jer nije klasičan antiperspirant. Osnovna karakteristika Action proizvoda je da imaju antibakterijsko dejstvo, a da izlučen znoj pretvaraju u suvu materiju. U ponudi su: Fresh, Sensitive i Intensive linije, usklađene sa različitim tipovima kože. Mauricius od aprila lansira novi dizajn ženskog parfimisanog dezodoransa, koji bi trebalo da bude prijemčiviji ženskoj populaciji. “Kada je u pitanju Adidas, prisutna su dva različita pravca: funkcionalnost, jer se Adidas ponosi sloganom ‘Rađeno sa sportistima za sportiste’, i miris, približavanje savremenoj ženi, savremenom mlađem čoveku. Većina naših proizvoda je u prethodnom periodu prodata muškarcima, ali i ženski segment beleži izuzetno veliki procentualni rast u 2008. godini. Adidas je izvorno posvećen muškoj populaciji, ali popunjavanjem ženskog portfolia, pojavom lepo dizajniranih i kvalitetnih ženskih parfimisanih dezodoransa, rast u ovom segmentu je dvocifren. Planiramo da taj rast nastavimo, približavajući ove proizvode ženi koja je shvatila da joj Adidas dezodorans omogućava zaštitu i da se dobro oseća i na poslu i tokom sportskih aktivnosti”, najavio je komercijalni direktor Mauriciusa.

Redizajn i veća mililitraža

Dalibor Bajić, brend menadžer Sarantisa, rekao je da je ova firma već duže od 10 godina prisutna na srpskom tržištu sa svoja sopstvena tri brenda – STR8, BU i C-THR U, a sarađuje i sa španskom komanijom Puig uvozeći linije Antonio Banderas i Mango brend. STR8 je brend namenjen široj muškoj populaciji i ima sedam linija. Prošle godine je relansirana parfimisana linija, promenjeni su naziv i ambalaža i lansirana je antiperspirant linija STR8 Power Pro sa četiri mirisne note, koja uključuje sprejeve, stikove i rol-onove. STR8 Fragrance parfimisana linija takođe ima dezodoranse u spreju i rol-onove, a od aprila će biti lansiran i stik koji neće imati samo funkciju zaštite, već ostavljanja mirisa. “Po podacima o prodaji kojima raspolažemo, na našem tržištu najviše se prodaju dezodoransi u spreju, slede rol-onovi, a stikovi su nam na trećem mestu, pošto smo tek prošle godine počeli da radimo sa njima. Prema podacima MeMrBa za 2008. godinu, zauzimamo drugo mesto na tržištu kada su u pitanju muški dezodoransi u spreju, kao i rol-onovi, a rezultati STr8 Power Proa će se tek videti”, kazao je Bajić. BU i c-ThrU, ženske parfi misane linije, namenjene su široj ženskoj populaciji. I BU i c-ThrU imaju po šest mirisnih nota. Prošle godine je izvršeno relansiranje BU linije i mililitraža je povećana sa 100 na 150ml, zbog čega je, po rečima brend menadžera Sarantisa, od septembra prodaja naglo skočila. C-ThrU dezodoransi su i dalje u pakovanju od 100ml, ali je u planu da se i njihova mililitraža poveća ove godine, a doći će i do redizajna ove linije. Od brendova kompanije Puig, na prvom mestu je linija Diavolo, zatim Mediteraneo, Spirit i Blue Seduction. U julu ove godine će biti lansirana nova linija – Seduction in Black. Od STr8 dezodoransa najprodavaniji je Original. Od BU dezodoransa do sada su bili najprodavaniji Trendy i Wild, ali prošle godine je lansiran heartbeat koji ih je u jednom momentu čak pretekao. Od C-ThrU dezodoransa, najprodavaniji je Black Diamond, kao i Pearl garden koji je lansiran prošle godine. Sveukupno, najprodavaniji je STr8.

Prognoze i planovi
Svi proizvođači su se složili u oceni da tržište dezodoransa ima ogroman neiskorišćeni potencijal. Dragana Nerandžić kazala je da smatra da će oni koji su već potrošači dezodoransa postajati sve zahtevniji, da će razvijati posebne potrebe prema kojima će kategorija dobijati podsegmente. Mila Pršić je istakla da ova kategorija traži stalan rad i razvoj u pogledu dizajna, pakovanja, mirisa i da su inovacije neophodne. Po njenom mišljenju, proizvođači će se svi truditi da poboljšaju kvalitet svojih proizvoda, da se zadovolje potrebe potrošača u smislu mirisa, oblika ambalaže i funkcije koju proizvod pruža. Aleksander Marinković rekao je da je moguće da će brzina razvoja segmenata u kategoriji dezodoransa biti drastično različita, kao i prodajnih kanala. “Videli ste da supermarketi i hipermarketi preuzimaju primat. Verovatno će se taj trend nastaviti i dezodoransi više neće biti proizvod po koji namenski idete u kupovinu, već će se kupovati usput, prilikom nabavke ostalih potrepština. Hiper i supermarketi će sve više prodavati jeftinije kategorije dezodoransa, a u drogerijama će razvijati prodaju oni koji insistiraju na kvalitetu. Modom i dizajnom će se svi baviti, ali verujem da če ključni biti kvalitet i funkcionalnost”, rekao je Marinković. Predstavnici Sarantisa potvrdili su opšte ubeđenje da će kategorija rasti i rekli da činjenica da za septembar planiraju novu parfi misanu, a za maj novu antiperspirant liniju STr8-a, u sve tri aplikacione forme, dokazuje da veruju u to.

Da li i koliko će uticati kriza
Neizbežno, nametnulo se i pitanje koliko će na dalji razvoj kategorije uticati svetska ekonomska kriza, za koju niko nije znao da prognozira koliko dugo će trajati i kakve će imati posledice. Marijana kristić, GfK Consumer Market Developer, navela je da je ova agencija krajem decembra i u januaru ove godine radio istraživanje u vezi sa promenama u ponašanju potrošača, čiji rezultati sugerišu da oni ne nameravaju da menjaju svoje ponašanje kada su u pitanju osnovne životne namirnice i cigarete, ali da počinju ili će početi da menjaju navike u segmentima lične higijene i proizvoda za održavanje domaćinstva. Menjaće se mesta kupovine i kupovaće se manje količine, a sledeći korak biće kupovina jeftinijih proizvoda. Tu je prostor za čuvanje lojalnog potrošača veoma važan, kazala je Kristić i sugerisala proizvođačima da razmisle šta će ponuditi potrošaču kako ih ne bi napustio. Ona je dodala da defi niciji premijuma kroz atribut skupog predstoji redefi nicija, jer ljudi hoće premijum, ali više neće skupo. Među prisutnim proizvođačima, neki su, međutim, bili mišljenja da se kriza kod nas još uvek ne oseća, ili da je za sada pogodila samo onaj najsiromašniji sloj stanovništva koji ne spada u njihovu ciljnu grupu, dok su drugi izjavili da već planiraju snižavanje cena i dodatne pogodnosti za kupce.

Edukacija
Proizvođači su se složili da je kako bi se omogućio dalji rast kategorije i razbile predrasude koje još uvek postoje u vezi sa korišćenjem dezodoransa neophodna edukacija. Naveli su da smatraju da će se, kako se tržište bude edukovalo, procenat muškaraca i žena korisnika dezodoransa izjednačiti i da nema razloga da muškarci budu manje svesni da dezodoranse treba koristiti od žena. Dragana Nerandžić je istakla značaj masovne komunikacije i iznela podatak da blizu 90 odsto potrošača odlazi u prodavnicu već znajući koji će dezodorans kupiti, što znači da su se već informisali bilo putem medija, bilo putem preporuke. Kako je dezodorans proizvod koji itekako ima nelojalne potrošače, veoma je bitno investiranje u medije, kao i pozicioniranje u radnji. “Potrebna je komunikacija u svim kanalima, koja će uključivati edukativni segment, jer dok nema tog segmenta ne možemo da očekujemo da ćemo iskoristiti i ostatak tržišta”, zaključili su proizvođači.

Sve će biti pitanje likvidnosti
“Veliki problem sa kojim ćemo se svi suočiti ukoliko se kriza produbi je nelikvidnost. Oni koji mogu da izdrže period od još 30 dana do naplate preživeće, ali mnogi domaći proizvođači neće moći da isfinansiraju svoju sopstvenu proizvodnju. Velike svetske kuće će imati bolji položaj, jer mogu da istrpe da budu nelikvidne na našem tržištu nekoliko meseci, ili godinu, a još lakše mogu da se povuku pa kasnije da se vrate. Domaći proizvođači i distributeri su ti koji moraju da prežive iz dana u dan. Sve će biti pitanje likvidnosti, a ne toga šta će kupac moći da kupi”, kazao je aleksander Marinković, a predstavnici GfK su dodali da su najveći trgovci već uveliko prezaduženi. Veliki problem su, već duže vreme, i cene sirovina koje beleže stalni rast. “Imamo problem sa nestabilnom nabavnom cenom, sa nemogućnošću naplate i dolazimo u situaciju da prekinemo saradnju sa našim velikim kupcima koji nisu likvidni i ne mogu da nam plate”, kazala je Mila Pršić i dodala da je ogroman zajednički problem i nestabilan kurs i da nije isto da li vam neko plati danas, ili kroz 30, 60 ili 120 dana. Predstavnici Sarantisa rekli su da se trude da posledice ovakvog stanja amortizuju i da koliko toliko obezbede sigurnost naplate. Iz Mauriciusa su istakli da su poluge pre svega na državnim nivoima i da bi pomoglo kada bi se, recimo, PDV plaćao ne kada se nešto proda, već kada se naplati, što je praksa koja postoji u nekim zemljama.

Marija F. Šmit