(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 223, decembar 2025)
INOVATIVNOST, KVALITET I DOSTUPNOST
Sarantis Srbija, kao i cela Sarantis grupacija ostvarili su ove godine izuzetne rezultate, uprkos izazovima, a kao najveći uspeh izdvaja se lansiranje brendova STR8 i Carroten u Hrvatskoj, kao i ulazak na slovenačko tržište sa Batiste brendom. Razgovarala: Marija F. Šmit
Kompanija Sarantis preko 25 godina posluje na teritoriji Srbije sa sopstvenim brendovima, počev od kategorije kozmetike, sa brendovima Bioten i Carroten, preko proizvoda za ličnu higijenu i parfema, sa brendovima STR8, B.U, C-Thru i Elode, pa do proizvoda za domaćinstvo, sa brendovima Fino, Top Star i Tub.O.Flo. Pored sopstvenih brendova, Sarantis portfolio obuhvata i brendove principala iz Italije: Wash&Go, Tesori d’Oriente, Denim i Vidal, zatim iz Španije: Banderas i Benetton, kao i iz Velike Britanije: Batiste i Pearl Drops. U većini kategorija u kojima je prisutan Sarantis već godinama zauzima liderske pozicije.
O situaciji i trendovima na tržištu, rezultatima u 2024, planovima i mnogim drugim temama razgovarali smo sa Daliborom Bajićem, direktorom marketinga za Zapadni Balkan.
Kako biste ocenili rezultate Sarantisa u Srbiji i na nivou grupe u 2024?
Ove godine Sarantis Srbija, kao i cela Sarantis grupacija ostvaruju izuzetne rezultate uprkos mnogim geopolitičkim izazovima sa kojima smo se svi suočavali u proteklom periodu.
Šta biste izdvojili kao najveći uspeh Sarantisa u Srbiji ove godine?
Pošto je Sarantis Srbija zadužen i za tržišta Hrvatske i Slovenije, kao najveći uspeh izdvojili bismo lansiranje brendova STR8 i Carroten u Hrvatskoj, kao i ulazak na slovenačko tržište sa Batiste brendom.
Po čemu se ova godina razlikuje od prethodnih?
Ove godine naše tržište se generalno suočilo sa velikim padom prodaje tokom letnjeg perioda, što nije bio slučaj u prethodnim godinama. Razlog za to su bile ekstremne vrućine koje su izuzetno dugo trajale i koje su minimizirale konzumaciju i proizvele masovnija putovanja u inostranstvo.
Kako biste uporedili naše tržište sa ostalim centralnoistočno-evropskim i da li se po nečemu izdvaja?
Svako tržište ima svoje specifičnosti, počev od veličine kategorija, broja igrača u kategoriji, snage PL-a, stepena intenziteta, pa do frekvencije promotivnih aktivnosti. Na primer, naše tržište se izdvaja po izuzetno jakim promotivnim aktivnostima u odnosu na ostala tržišta.
Da li očekujete širenje Sarantisove mape u narednim godinama?
Što se tiče Zapadnog Balkana, u narednom periodu ćemo biti posvećeni daljem širenju distribucije brendova na teritoriji Hrvatske i Slovenije koji su tamo već prisutni, kao i lansiranju novih brendova. Što se tiče Sarantis grupacije, trenutno nije planirano otvaranje novih tržišta, ali ne isključuje se ni ta mogućnost, ukoliko se u međuvremenu bude ukazala prilika. Ono čemu je Sarantis grupacija trenutno posvećena jeste konstantno traženje mogućnosti za nove akvizicije koje bi donele novu vrednost kompaniji.
U Srbiji učestvujete u tržišnoj utakmici u dva segmenta – lična i kućna nega. U kom od ova dva segmenta vidite veći potencijal za rast u narednim godinama?
Definitivno proizvodi za domaćinstvo ostvaruju eksponencijalni rast, dok je lična nega više saturirana, uzimajući u obzir veliki broj igrača u svim kategorijama.
Koje kategorije unutar oba segmenta vidite kao noseće za vaš portfolio i u kojoj očekujete najveće tehnološke pomake?
U proizvodima za domaćinstvo sva tri segmenta podjednako su važna: kako proizvodi za čišćenje, tako i proizvodi za odlaganje hrane i kese za smeće. U sva tri segmenta u narednom periodu planiramo unapređenja, koja će još više ojačati lojalnost naših kupaca. U proizvodima za ličnu higijenu izdvajamo dezodoranse i gelove za tuširanje koji iz godine u godinu beleže konstantan rast.
Koliko lansiranja novih proizvoda je Sarantis imao ove godine i koja biste izdvojili kao najuspešnija?
Ove godine imali smo veliki broj novih lansiranja, a najuspešnija su Fino aromatične Tytan kese u kategoriji proizvoda za domaćinstvo i nova Bioten Glow linija u kategoriji proizvoda za ličnu negu.
Da li smatrate da će u Srbiji (i na istoku Evrope uopšte) PL dostići pokrivenost tržišta koja je sada aktuelna na zapadu kontinenta?
Rast PL-a je neminovnost, međutim udeo privatnih robnih marki u prodaji umnogome zavisi od aktivnosti ostalih igrača u kategoriji.
Koji su vaši glavni aduti u zadržavanju i osvajanju mesta na policama?
Naši glavni aduti u zadržavanju i osvajanju mesta na policama su pre svega inovativnost. konstantan kvalitet, investicije u oglašavanje kategorija, kao i dostupnost robe u svakom momentu.
Brend imidž Sarantisovih (i partnerskih) brendova ukazuje na posvećenost kompanije visokim standardima održivosti. Navedite najznačajnije, kao i Vama lično najzanimljivije, pomake koje je kompanija učinila u pravcu održivosti.
Održivi razvoj kao koncept je već dugo godina prisutan u poslovanju Sarantis grupacije. Pošto raspolažemo sopstvenim proizvodnim kapacitetima poštujući ESG okvire kao koncept održivog razvoja, poseban akcenat stavljamo na recikliranje i korišćenje obnovljivih resursa, kako bi uticaj na životnu sredinu bio u okvirima svetskih standarda. Ovo je polazna tačka celog ciklusa poslovanja u kojem posebno brinemo o svakom njegovom segmentu, kako bi se maksimalno pridržavali ESG okvira.
Na koje segmente u projektima održivosti, po vašem mišljenju, potrošači danas najbolje reaguju?
Potrošači sve više reaguju na sastojke koji se koriste u proizvodnji određenih proizvoda, kao i na mogućnosti recikliranja ambalaže.
Po čemu se srpski potrošač iz 2024. razlikuje od potrošača iz 2006?
Za 18 godina se mnogo toga promenilo, počev od izvora informisanja zbog pojave društvenih mreža i prodora digitala, zatim načina kupovine, zbog sve veće popularnosti online kupovine, donošenja odluka o kupovini koje se formiraju pre ulaska u radnju i na koje snažno utiču influenseri itd.
U kom pravcu očekujete da će se kretati glavni pokretači tržišta u narednom periodu?
Glavni pokretači u narednom periodu biće sigurno personalizacija ponude, kao i AI.
Deluje da je FMCG tržište još jednom pokazalo svoju otpornost i da, uprkos geopolitičkim stresovima na dnevnom nivou, ipak ulazi u donekle mirnije tokove. Da li očekujete konačnu stabilizaciju tržišta ili nove šokove?
Što se tiče inflatornog pritiska, on je i dalje prisutan, samo se usporava, tako da u narednom periodu očekujemo stagnaciju, ukoliko se na geopolitičkom planu ne desi neka značajna promena koja bi uticala na svetske tokove ekonomije.
Da li ste primetili (i kakve) fluktuacije ‘economic’ i ‘premium’ segmenata tokom kriznog perioda (2020/24)?
Najnovija istraživanja pokazuju da prosečnom potrošaču nije na prvom mestu cena prilikom odluke o kupovini, već vrednost proizvoda koja mu se nudi. Naravno, uvek će postojati deo tržišta koji reaguje na cenu i oni će biti deo interesovanja econimic segmenta.
Kako biste ocenili ponašanje srpskog potrošača tokom protekle četiri godine?
Ponašanje srpskog potrošača u protekle četiri godine opisao bih kao osobu koja ima unapred definisane potrebe šta želi da kupi i dovoljno je informisana da je odluku o brendu donela pre ulaska u radnju.
Da li možete da nam otkrijete neke od tehnika koje su se u vašem portfoliju pokazale najuspešnijim u prethodnom periodu (npr. smanjenje/povećanje pakovanja, širenje brend portfolija na druge cenovne rangove, inovacije, akcije, promo aktivnosti…)?
Takozvani Volume Offer je imao veoma pozitivan efekat u proizvodima za domaćinstvo. U kozmetici smo napravili cenovne blokove, gde određeni proizvodi i linije imaju identične cene, što se pokazalo kao vrlo efikasno pogotovo u Carrotenu (zaštita od sunca). Optimizacija asortimana koju smo sproveli u prethodnim godinama donela nam je mnogo benefita u poslovanju u svakoj kategoriji u kojoj smo prisutni.
U kojim segmentima poslovanja vidite najveće izazove u ovom trenutku?
Najveći izazovi u poslovanju su pre svega ljudski resursi, kao i brzina reagovanja na turbulentne promene na tržištu.
Da li koristite AI u poslovanju i u kojim segmentima?
Za sada smo u početnoj primeni, aktivirali smo Chatbot na korporativnom sajtu, a u planu je da uvedemo 24/07 prikupljanje primedbi na kvalitet proizvoda.
Koje su tri ključne reči za uspešnost Sarantisa?
Product-Passion-People: garancija vrhunskog kvaliteta proizvoda i kvalitetan tim koji je maksimalno posvećen ostvarenju vizije kompanije.
Kakvi su planovi za naredni period, na čemu će biti akcenat?
U narednom periodu akcenat će biti pre svega na daljem unapređenju kvaliteta proizvoda, prilagođavanju novim potrebama, ulaganju u tim kroz edukaciju, unapređenju poslovnih softvera, kao i na daljoj posvećenosti održivom razvoju poslovanja kompanije.