Dalibor Bajić, sarantis srbija

Intervju-148

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 148, Maj  2017)

 

‘trendseter’ za vreme koje dolazi

 

Kompanija Sarantis pomno prati najnovije svetske trendove, kao i promene u potrebama i navikama potrošača i konstantno usavršava svoju ponudu u pogledu kvaliteta, pakovanja, dizajna, kako bi na najbolji mogući način ispunila očekivanja potrošača i stekla njihovu lojalnost. Pored toga, proizvodni pogoni kojima Sarantis grupa raspolaže omogućavaju nam konkurentske cene u odnosu na kompanije koje se na našem tržištu pojavljuju kao distributeri, kaže Dalibor Bajić, sagovornik Progressive magazina.

Razgovarala: Marija F. Šmit

Sarantis grupa osnovana je u Istanbulu 1930, ali je sedište 1956. premešteno u Atinu. Operativne filijale ove kompanije su prisutne u devet istočnoevropskih država: Poljska, Rumunija, Bugarska, Srbija, Češka, Mađarska, BJRM, Bosna i Hercegovina i Portugalija. Snažna distributivna mreža u 35 zemalja, dodatno osigurava snažno međunarodno prisustvo kompanije. Sarantis Beograd (Sarantis Srbija) osnovan je 1997. godine. osnovna delatnost kompanije je distribucija sopstvenih kozmetičkih proizvoda i proizvoda za domaćinstvo, kao i brendova internacionalnih kompanija kroz partnerske ugovore, uključujući izvoz u Crnu Goru. Sarantis je otpočeo poslovanje na srpskom tržištu lansirajući brendove B.U. i STR8. Nedugo zatim, uspostavljena je saradnja sa španskom kompanijom Puig i lansiran je brend Antonio Banderas. Od 2003, proširuje asortiman ulaskom u kategoriju proizvoda za domaćinstvo sa brendom Fino. Nakon toga, iz godine u godinu obogaćuje portfolio, ulazeći u potpuno nove kategorije proizvoda. Lansiranjem Carrotena, ušao je u kategoriju sredstava za sunčanje, lansiranjem Orzena u kategoriju nege kose, a sa Biotenom u kategoriju kozmetičkih proizvoda za negu lica i tela. 2011, preuzima domaći brend Top Star, jačajući svoju poziciju u kategoriji proizvoda za domaćinstvo na srpskom tržištu. Pre tri godine Sarantis, preuzima distribuciju već uveliko poznatih brendova na našem Tržištu kao što su Wash&Go šamponi, kao i Tesori d’Oriente i Denim parfemi. Pre dve godine, kompanija je ušla i u potpuno novupotkategoriju suvih šampona, lansirajući brend Batiste.

Sarantis ove godine slavi 20. godišnjicu poslovanja na srpskom tržištu. Koje momente biste izdvojili kao presudne za
kompaniju tokom te dve decenije?

Presudni momenti za poslovanje kompanije bili su širenje asortimana iz godine u godinu, uz lansiranje pre svega naših brendova, ali i uspostavljanje strateških partnerstva i distribuciju njihovih brendova, ulaskom u nove kategorije proizvoda. Takođe veoma važan trenutak za kompaniju bila je akvizicija domaćeg brenda Top Star.

Kakve rezultate Sarantis Srbija postiže u odnosu na ogranke kompanije u drugim zemljama?

Sarantis grupacija iz godine u godinu beleži konstantan rast prodaje u svim zemjama u kojima ima svoje predstavništvo.
Sarantis Srbija takođe može da se pohvali istim trendovima rasta prodaje svake godine

Koje sve brendove kompanija Sarantis danas nudi srpskom tržištu kao proizvođač, a koje kao distributer?

U portfoliu kompanije Sarantis nalaze se sopstveni kozmetički brendovi: STR8, C-Thru, BU, Orzene, Carroten i Bioten, kao i proizvodi za domaćinstvo brendova: Fino, TopStar, Camel i TUB.O.FLO. Nudimo i partnerski distributivni program kompanija Sodalis (Wash&Go, Tesori D’Oriente, Denim, Vidal, Fresh&Clean, Strep, Gala i Leocrema), Puig (Antonio Banderas), kao i kompanije Church&Dwight (Batiste).

Koja delatnost najviše doprinosi dobrim rezultatima firme?

Danas 80% prometa naše kompanije čine brendovi koji su u našem vlasništvu, dok ostatak brendova pripada principalima. Kompanija Sarantis ima svoje proizvodne pogone u Grčkoj, gde proizvodi kompletan asortiman parfema, kozmetike i gelova za tuširanje, a u Poljskoj proizvode za domaćinstvo, i to po najnovijim evropskim i svetskim standardima. Snaga naše kompanije I dobri rezultati poslovanja leže upravo u tome, pošto
smo u mogućnosti da direktno utičemo na nabavnu vrednost robe, da budemo fleksibilni u izmeni proizvoda, uvođenju noviteta, što nam obezbeđuje konkurentnost na tržištu.

Da li se Sarantisova ponuda, kada je reč o sopstvenim brendovima, razlikuje na srpskom i na drugim tržištima na kojima
je kompanija prisutna i na koji način?

Svi proizvodi koje proizvodi kompanija Sarantis su identični na svim teritorijama. Jedina razlika je u nazivu brenda. Tako, na primer, kozmetički brend Bioten je prisutan u Srbiji, Grčkoj i u Bugarskoj, dok se u Rumuniji naziva Elmiplant.

Kakva je trenutna situacija na srpskom tržištu kozmetičkih i proizvoda za održavanje domaćinstva? Kakvi su regionalni trendovi kada je reč o ovim kategorijama?

Tržište kozmetičkih proizvoda je veoma razvijeno, postoji veoma veliki broj brendova, ali mi smo uspeli da se izborimo da sa Bioten brendom uđemo u top pet. Što se tiče proizvoda za domaćinstvo, pored internacionalnih i domaćih brendova sve više dobijaju na značaju privatne robne marke, koje su na prvi pogled konkurentne zbog izuzetno niske cene, međutim, naši brendovi nisu ugroženi, jer naši potrošači biraju pre svega visok kvalitet proizvoda, tako da smo lideri ili jedan od lidera u skoro svim potkategorijama proizvoda.

Kakve rezultate je Sarantis Srbija zabeležio prošle godine, da li ste njima zadovoljni?

Sarantis Srbija je prošle godine ostvario rast u ukupnoj prodaji. Ovaj rast je zabeležen kako u proizvodima za domaćinstvo, tako i kod kozmetičkih proizvoda i parfema.

Kakve pozicije, po podacima kojima raspolažete, zauzimaju Sarantisovi brendovi na našem tržištu? Koje
kategorije i brendovi su se naročito istakli po prodaji?

Prema najnovijim podacima koje smo dobili, brendovi BU i STR8 zauzimaju drugu poziciju na tržištu dezodoranasa, dok smo broj jedan u kategoriji parfema u mass segmentu. Sa Biotenom smo ušli u top pet u kategoriji nege lica, krema, čistača. Fino zauzima lidersko mesto u kategorijama proizvoda za pakovanje i čuvanje hrane, kesa za smeće, dok Top Star zauzima liderske pozicije u kesama za smeće, sunđerima i krpama. Takođe, Wash&Go je ušao u top pet brendova u kategoriji nege kose.

Šta je ono što Sarantisovim brendovima daje konkurentsku prednost?

Kompanija Sarantis pomno prati najnovije svetske trendove, kao i promene u potrebama i navikama potrošača i konstantno usavršava svoju ponudu u pogledu kvaliteta, pakovanja, dizajna, kako bi na najbolji mogući način ispunila očekivanja potrošača i stekla njihovu lojalnost. Pored
toga, proizvodni pogoni kojima Sarantis grupa raspolaže omogućavaju nam konkurentske cene u odnosu na kompanije koje se na našem tržištu  Pojavljuju kao distributeri, jer se na našu cenu niko dodatno nije nadogradio sa svojom maržom.

Kako je odeljenje marketinga u Sarantisu Srbija izgledalo kada ste počinjali da radite u kompaniji, a kako
danas? Da li se mnogo toga promenilo i na koji način?

Ovo je deseta godina kako radim u marketing sektoru naše kompanije, tako da sam svedok da se sektor razvijao paralelno sa poslovanjem. Danas su zadaci zaposlenih striktno određeni, strategija ATL I BTL podrške osmišljena je za dve godine unapred, a sve u skladu sa trendovima tržišta i konkurencijom, tako da mogu slobodno da kažem da smo dostigli veoma visok nivo funkcionisanja samog sektora.

Koje osobine su dobrom menadžeru potrebne za uspeh, kojim vrednostima se rukovodite u poslovanju?

Dobar menadžer treba da posmatra tržište sa globalnog aspekta, da ga u potpunosti razume, da prepozna poslovne prilike i da preuzme inicijativu kako bi ih iskoristio. Takođe, on ne bi smeo sebi da dozvoli da projektuje svoje lične afinitete i preferencije na poslovne odluke. Istovremeno, treba i da uspostavi dobru komunikaciju sa timom, da ga motiviše da zajedno ostvaruju poslovne ciljeve i da delegira posao na pravi način, u skladu sa potencijalima i interesovanjima svakog pojedinca u timu.

Na koji način osmišljavate promotivne aktivnosti?

Promotivne aktivnosti u vidu akcijskih cena postale su nezaobilazni deo BTL podrške na mestu prodaje u svim kategorijama proizvoda. Pored  kcijskih cena imamo i promotivne artikle tzv. volume offer, kao i promo setove, koji su veoma atraktivni tokom cele godine.

Koliko je danas važno prisustvo i oglašavanje na internetu i na društvenim mrežama?

Danas, kada je penetracija interneta na izuzetno visokom nivou u svim starosnim kategorijama, internet i društvene mreže postaju nezaobilazni kanal komunikacije. Mi smo ranijih godina imali klasično oglašavanje sa promo banerima na najposećenijim sajtovima, a otvorili smo i FB i Instagram stranice za najznačajnije brendove. Prošle godine smo otišli korak napred, napravili smo mikrosajtove i na njima organizovali nagradna takmičenja, pri čemu smo imali pristup 360⁰ podrške ovim kampanjama, što se pokazalo kao veoma efikasan alat, tako da i ove godine ponavljamo slične aktivnosti na internetu.

Na koji način nove tehnologije menjaju svet marketinga?

Nove tehnologije iz temelja menjaju svet marketinga. Klasični vidovi komunikacije sve više gube na značaju pogotovo kod mlađe ciljne grupe, tako da je ključni način za uspostavljanje komunikacije, ali i mogućnost dobijanja povratnih informacija internet uz društvene mreže, a sve preko pametnih telefona.

Kako biste opisali saradnju sa trgovcima, kako danas izgleda borba za mesto na polici?

Police postaju sve diversifikovanije, mnoštvo brendova može da se nađe na policama, međutim naša pregovaračka strategija sa najvećim lancima jeste da se poštuje ‘fair share’ pravilo prilikom zastupljenosti naših brendova na policama.

Koje maloprodajne kanale vidite kao najvažnije kada se radi o plasmanu Sarantisovih proizvoda?

Kompanija Sarantis podjednaki značaj daje kako najvećim kanalima, tako i tradicionalnoj trgovini, koja je još uvek veoma važna u Srbiji i kojoj pripada značajan deo naše prodaje.

Šta mislite o začecima on-line prodaje proizvoda široke potrošnje kod nas, koliko brzo smatrate da će ovaj kanal početi da dobija na važnosti?

Zajedno sa prodorom interneta, on-line prodaja predstavlja samo njegov logičan nastavak. Komfor, uz upoređivanje cena na jednom mestu, štedi vreme i energiju, tako da se mnogi opredeljuju za ovakav vid kupovine. Međutim, on-line plaćanje i kućna dostava treba da se paralelno razvijaju, kako bi srpski potrošač stekao više poverenja u ovakav vid kupovine, koji iz godine u godinu sve više dobija na značaju i kako bi dobio jednu zaokruženu celinu koja bi bila na zadovoljavajućem nivou.

Kakvi su planovi i očekivanja od 2017. godine?

Od 2017. očekujemo dalji rast prodaje kod postojećih brendova, imamo mnogo noviteta unutar brendova i kategorija proizvoda, što će zajedno sa snažnom ATL I BTL podrškom doprineti da i ove godine zabeležimo izuzetne rezultate.

Kako vidite Sarantis na srpskom tržištu za, recimo, 10 godina?

Sarantis za deset godina vidim ne samo kao lidera u mnogim kategorijama proizvoda već, sa razvojem proizvodnje i R&D sektora, kao ‘trendsetera’ u vremenu koje dolazi.