Čvrsti i tečni sapuni

Sapuni

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 152, oktzobar 2017)

SAPUN – IZ PERSPEKTIVE ISTORIJE, KUPACA I PROIZVOĐAČA

Prema podacima agencije Nielsen, za period od juna 2016. do jula 2017. godine, kada su u pitanju pakovanja sapuna, najviše su se kupovala pakovanja od 1000g/ml (32,5%). Druga po redu bila je prodaja sapuna od 100g/ml (15%), a odmah zatim sledi prodaja sapuna od 500g/ml.

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:

Naviknuti na pristupačnost nesagledivog broja proizvoda, ljudi, ali i prodavci, često zaborave koliki društveni preokret su neki proizvodi načinili
u određenom istorijskom trenutku. Sapun je jedan od takvih proizvoda. Skoro je nemoguće zamisliti svet bez sapuna, ali bilo je potrebno mnogo vremena pre nego što se sapun ustalio kao proizvod koji se redovno kupuje i upotrebljava. Jednom kada se ustalio kao potrošačka navika, ostvario je veliki uticaj na našu kulturu. Kako istorija kaže, sapun je ispratio mnoge civilizacijske uspone i padove. Stari Grci i Rimljani su ga koristili prilikom javnog kupanja, kada je sapun imao društvenu funkciju, više nego funkciju dezinfikovanja. U srednjem veku, međutim, sapun postaje veoma ozloglašena supstanca budući da se verovalo da širi kugu i čak i javna kupanja, praksa popularna do pada Rima, postaju zabranjena. Nakon 17. veka, sapun i kupanje ponovo postaju popularni u Evropi – mada samo za povlašćene društvene slojeve. Od 18. veka sve više ljudi je koristilo sapun i nastajalo je sve više metoda za pravljenje sapuna. Od 1900. godine pravljenje sapuna postaje naučni postupak i počinje da se razvija industrija sapuna. Od tada čovečanstvo postaje sve čistije i čistije… makar u fizičkom smislu. Industrija sapuna i ostale srodne industrije doživljavaju veliki procvat i daju snažan podsticaj ekonomskom razvoju. Prodaja sapuna je od tada, sa manjim zuzecima,
imala trend rasta. Svakako da se mogu uočiti određene varijacije u prodaji sapuna kada se ovaj fenomen posmatra iz različitih vremenskih perspektiva, kao i iz ugla različitih zemalja. Jednu takvu perspektivu obuhvatilo je istraživanje koje je sproveo Nielsen, a tiče se prodaje sapuna u Srbiji. Prema ovom istraživanju, zabeležen je manji pad u prodaji sapuna u Srbiji za period od juna 2016. do jula 2017. godine u odnosu na prethodnu godinu. Najmanji pad zabeležen je u količinskoj prodaji sapuna (-1,9%), dok je najveći pad primećen u komadnoj prodaji sapuna (-3,5%). Svakako da značajne varijacije u smanjenju vrednosne, volumenske i količinske prodaje postoje ukoliko se posmatra i prodaja sapuna u različitim regijama Srbije, kao i u različitim kanalima prodaje. Kada je reč o kanalima prodaje, količinski najviše sapuna se proda u hiper i super marketima (48%). Drugi po redu kanal prodaje su velike prodavnice (21%), a odmah zatim drogerije sa 18% udela u prodaji sapuna. • Top 5 proizvođača sapuna ‘zauzima’ preko 60% tržišnog udela u prodaji sapuna, a reč je o sledećim kompanijama (poređano abecednim redom): Beiersdorf, Colgate Palmolive, Henkel, Piramida 72 i Unilever. Kad je reč o podeli prema ciljnoj grupi, skoro 90% prodatog sapuna namenjeno je muškarcima, ženama ili je namenjemo obema grupama, a 10% sapuna je namenjeno bebama i deci. Preferencija kupaca je jasno izražena i kada je reč o podeli po formi proizvoda: prodato je 53% tečnog sapuna i 46% čvrstog sapuna (bar). Sapuni koji spadaju u kategoriju penastih i kremastih, prodati su u zanemarljivim količinama. Kada je reč o veličini pakovanja, najviše su se kupovala pakovanja od 1000g/ml (32,5%), Druga po redu bila je prodaja sapuna od 100g/ml (15%), a odmah zatim prodaja sapuna od 500g/ml. Interesantna je i činjenica da je količinska prodaja sapuna od 1000g/ml bila 32%, a vrednosna prodaja ovog sapuna iznosila je svega 10% od ukupne vrednosne prodaje sapuna. S druge strane, količinska prodaja sapuna od 100g/ml iznosila je 15% od ukupne prodaje, dok je njegova vrednosna prodaja iznosila čak 27,2% od ukupne prodaje sapuna. Odmah na četvrtom mestu je prodaja sapuna od 90g/ml koja je iznosila preko 12% od ukupne prodaje sapuna. Ono što se može zaključiti jeste da je sapun veoma zanimljiv proizvod, kako zbog svoje istorije, tako i zbog dinamike prodaje putem koje se ispoljavaju jasne preferencije potrošača kada je reč o ovom univerzalnom sredstvu za pranje.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta toaletnih sapuna u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od novembra 2016. do jula 2017. Kategorijom toaletnih sapuna u ovoj analizi obuhvaćeni su tečni i čvrsti sapuni. Ove proizvode je u posmatranom devetomesečnom periodu bar jednom kupilo 84% domaćinstava u Srbiji, nešto više nego u istom vremenskom periodu godinu dana ranije. Ukupna potrošnja domaćinstava u Srbiji na toaletne sapune se između dva analizirana perioda neznatno umanjila, za oko 1%, a takođe je blago opala i učestalost kupovine ovog proizvoda.
Na domaćem tržištu aktivno je stotinak kompanija koje proizvode ili u svojoj ponudi imaju toaletne sapune, dok je ukupan broj brendova ovog proizvoda u maloprodaji veći od 150. Pet vodećih proizvođača sapuna prisutnih na tržištu Srbije su, abecednim redosledom: Beiersdorf, Colgate Palmolive, Henkel&Schwarzkopf, Saponia i Unilever. Ovih pet kompanija ‘zauzima’ ukupno oko 65% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji
toaletnih sapuna. Toaletni sapuni se najviše kupuju u minimarketima, koji generišu 29% vrednosti kupovina kategorije. Slede tradicionalne prodavnice sa 28% i supermarketi sa 24% tržišnog učešća, veliki formati (hipermarketi i cash&carry objekti) sa 8%, dok je ostatak od 12% tržišta raspoređen na drogerije, pijace i druge prodajne kanale. Toaletni sapuni su jedna od kategorija sa nešto izraženijim učešćem promocija i akcija u ukupnoj prodaji – u analiziranom periodu je oko 23% ukupne vrednosti kategorije sapuna kupljeno na promociji. Trend rasta učešća promocija, kao i u većini drugih kategorija, zabeležen je i u kategoriji toaletnih sapuna. I trgovačke marke toaletnih sapuna zauzimaju značajno mesto na tržištu ove kategorije sa oko 8% količinskog učešća, uz stabilnost ovog indikatora u posmatranom periodu, u odnosu na period novembar 2015 – jul 2016. Oko 4/5 ukupne potrošnje domaćinstava na sapune odnosi se na čvrste toaletne sapune, dok 19% vrednosnog učešća u kategoriji imaju tečni sapun

Beiersdorf

Nenad Vasić, Brand Manager:

Brend Nivea je zastupljen u kategoriji sapuna sa tri različita formata: čvrsti sapuni 90g, čvrsti sapuni u kutiji 100g, kao i tečni sapuni za ruke u praktičnom pakovanju sa pumpicom od 250ml. Sapun je vekovima unazad bio, i ostao, jedan od najpopularnijih proizvoda za čišćenje kože, naročito ruku. Međutim, osobama sa osetljivom i suvom kožom može biti veliki izazov da pronađu sapun koji odgovara specifičnim potrebama njihove kože. Neodgovarajući sapun na različite načine može izazvati reakcije na osetljivoj koži: određeni parfemi ili boje koje izazivaju iritacije, ili formulacija sastojaka koja remeti nivo hidriranosti i prirodna ulja kože čineći je suvom. Zbog toga je izuzetno važno odabrati nežan sapun koji neguje kožu čak i prilikom čestog pranja ruku. Nivea Creme Smooth negujući sapun obogaćen dragocenim ši buterom, štiti i neguje kožu i
dermatološki je potvrđeno da odgovara koži. Nivea Creme Soft sapun sa bademovim uljem nežno čisti kožu, istovremeno je čineći mekom i glatkom na dodir, dok je Nivea Creme Care sapun inspirisan jedinstvenim mirisom Nivea plave kreme koji je obožavan i prepoznatljiv širom sveta. Nivea sapuni su dostupni u hiper i supermarketima, kao i u drogerijama. Kao jedan od vodećih brendova za negu tela, trudimo se da uvek osluškujemo tržište jer nam je izuzetno važno da zadovoljimo potrebe svojih potrošača.

Piramida 72

Marketing tim Piramide 72:

Fresh je brend kompanije Piramida 72, koji postoji od 1993. godine. Obuhvata nekoliko kategorija proizvoda namenjenih ličnoj higijeni i svakodnevnoj nezi odraslih i dece. Neizostavni je stanovnik malih i velikih kupatila, damskih torbica, školskih rančeva, automobila, vozova
i aviona, slavskih trpeza. Kao prijatelj porodice, dece i posebno beba, uvek smo vodili računa o higijeni bilo da su potrebne papirne ili vlažne maramice, salvete ili sapuni, kupke ili šamponi. Kontinuirano radimo na tome da u uslovima sve intenzivnije konkurencije, u masi novih proizvoda, opravdamo poverenje naših potrošača. To se postiže pre svega poštovanjem njihovih želja i zahteva, visokim standardima u proizvodnji, kao i dobrim odnosnom cene i kvaliteta. Fresh sapune karakteriše intenzivna nega i zaštita, u elegantnim su pakovanjima, praktičnim za svakodnevnu upotrebu. Pružaju potpuni osećaj mekoće, svežine i hidratacije, uz opuštajuće mirisne note i negu kože ruku. U kategoriji čvrstih sapuna, na raspolaganju su pakovanja od 75g i 100g, dok se tečni sapuni proizvode u bocama od 500ml i 1000ml. Dostupni su u različitim formatima prodajnih objekata – od hipermarketa do malih trgovinskih radnji. Potrošačima je na raspolaganju čitava
paleta mirisnih nota, a ove jeseni su lansirana i nova, potpuno redizajnirana pakovanja. Danas, više nego ikada, Fresh se stara o tome da bude nežna strana vašeg dana. Prodaja sapuna konstantno raste, a sa brendom Fresh kompanija Piramida 72 postiže odlične prodajne rezultate u
svim kanalima prodaje. Najbolje se prodaje tečni sapun sa mirisnom notom Vanila&Badem, koja je već nekoliko godina omiljena među potrošačima i zaštitni znak brenda Fresh. U toku 2017. godine, na tržištu su se pojavila nova, redizajnirana pakovanja svih Fresh sapuna, a među njima i novi čvrsti sapun od 100g iz linije Fresh Original.

Saponia

Sapun je najstariji proizvod Saponije, a svoju tajnu proizvodnje sapuna Saponia čuva više od 120 godina. Još od osnivanja 1894. godine, Saponia gaji jednostavne vrednosti: sačuvati tradiciju proizvodnje sapuna i prenositi je nadolazećim generacijama. Na tržištu Srbije, u kategoriji sapuna,
Saponia je prisutna s brendom Lahor. Lahor dolazi u formi čvrstih sapuna od 90g i u 11 mirisnih varijanti. Pod nazivom Lahor Skin Beauty, lansirana je linija sapuna obogaćenih sastojcima koji neguju kožu, štite od isušivanja i pružaju joj mirisnu čistoću. Najprodavanije varijante sapuna su Lahor Sensitive, Natural, Aromatherapy i Aqua, ali i ostale mirisne varijante ne zaostaju za ovim ‘top sellerima’. Posebno bismo istakli Lahor Baby sapun, koji beleži izvrsne prodajne rezultate, a namenjen je nezi osetljive kože beba i dece, kao i Lahor Antibacterial, sapun koji sadrži aktivne sastojke s negujućim i antibakterijskim delovanjem. Lahor sapuni beleže rast prodaje iz godine u godinu. Kako bismo uvek išli u korak s trendovima na tržištu, kontinurano radimo na razvoju novih proizvoda i ugradnji modernih sirovina. Posebno smo ponosni na to što proizvodi iz linije Lahor ne sadrže parabene i izrađeni su od sapunske osnove biljnog porekla. Liniju Lahor sapuna proširili smo sa tri mirisne varijante Lahor Exclusive, u koje su ugrađene parfemske mirisne kompozicije. Upravo sa linijom Exclusive, u fokusu nam je bilo da svakodnevnu negu tela pretvorimo u pravo mirisno ‘beauty’ iskustvo. Snaga brenda Lahor je prvenstveno kvalitet koji je uvek na najvišem nivou,
što su prepoznali i potrošači. Konkurenciji pariramo širokom ponudom mirisnih varijanti i sapuna specifične namene – za osobe s osetljivom
kožom, sapuni za bebe i decu, antibakterijski sapun i parfemski sapuni. Takođe, uvek radimo i na cenovnoj konkurentnosti Lahor sapuna na tržištu.

Unilever

Vladimir Knežević, Category and Customer Marketing Manager Personal Care, Serbia & Montenegro:

Unilever je u kategoriji sapuna na našem tržištu prisutan sa robnom markom Dove. Istorija Dove sapuna počinje tokom Drugog svetskog rata, kada je u poljskim bolnicama počeo da se koristi delikatan sapun koji je mogao da se upotrebi za kožu zahvaćenu ranama, a da ne peče. Nakon rata, medicinska formula ovog sapuna je bila preuzeta i poboljšana od strane Dove stručnjaka koji su zatim kreirali sapun namenjen celoj porodici. Prvi Dove sapun sa revolucionarnom formulom, koji sadrži 1/4 hidratantne kreme i pH neutralne sastojke, pojavio se na tržištu SAD-a 1957. godine. Danas je Dove zastupljen u više od 87 zemalja, a 2011. godine lansirali smo specijalno kreiran asortiman proizvoda za muškarce, Dove Men+ Care. Na tržištu Srbije postoji asortiman od 9 Dove krem čvrstih sapuna i 4 tečna sapuna. Najprodavani Dove krem sapun je Original, a posebno popularna varijanta je Exfoliating krem sapun sa 1/4 hidratantne kreme i blagim česticama za piling koji nežno otklanja površinski sloj opuštene i beživotne kože. Običan sapun može da isuši kožu. Dove je drugačiji. Dove krem sapun je delikatniji od običnog sapuna, kako za telo, tako i za lice. Efikasno čisti kožu i pomaže očuvanje zdrave barijere kože. Dove formula pomaže u očuvanju lipida i proteina svojstvenih koži u spoljašnjem sloju (Stratum Corneum). Dove sapun je neizostavan deo asortimana prodavnica širom Srbije.

PR: Sarantis

Dalibor Bajić, marketing menadžer kompanije Sarantis:
Kompanija Sarantis je pre tri godine uspostavila poslovnu saradnju sa italijanskom kompanijom Sodalis i obogatila svoj portfolio sa nekoliko novih brendova, među kojima je i Tesori d’Oriente, koji u svom asortimanu sadrži i tečne i čvrste sapune obogaćene jedinstvenim i prepoznatljivim orijentalnim aromama, koje prate mirisne note Tesori d’Oriente parfema Hammam, White Musk, Orchidea i Lotus i koji se zbog svojih karakteristika, nivoa kvaliteta i cenovne pozicije svrstavaju u premium proizvode. Pored toga nudimo i Economy varijantu tečnih sapuna pod brendom Vidal, koji svojim odnosom cena/kvalitet uspešno pariraju ne samo lokalnim, već i internacionalnim brendovima iz ove kategorije.
Naši proizvodi iz kategorije čvrstih i tečnih sapuna su prisutni u svim prodajnim formatima, počev od cash&carryja, hiper i supermarketa, preko tradicionalnih radnji, pa sve do specijalizovanih kozmetičkih radnji. Izlaznost je standardno dobra u svim formatima zahvaljujući dobro izbalansiranom odnosu cene i kvaliteta. Kategorija sapuna iz godine u godinu je u stalnom porastu i taj trend prate oba naša brenda.
Kompanija Sarantis pomno prati promene u potrebama i navikama potrošača i konstantno usavršava svoju ponudu u pogledu kvaliteta, pakovanja, dizajna, kao i lansiranjem novih mirisnih nota, kako bi na najbolji mogući način ispunila očekivanja potrošača i stekla njihovu lojalnost. Za sledeću godinu pripremamo lansiranje nove linije proizvoda u kategoriji čvrstih i tečnih sapuna, kao i promenu pakovanja i mililitraže. Promotivne aktivnosti uglavnom se sastoje od akcijskih popusta na regularnu cenu.