(tekst je objavljen u Progressive magazinu br 211, oktobar 2023)
U periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine najvažniji kanal prodaje kod čokoladnih tabli je kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m²).
TRENDOVI I GLAVNI IZAZOVI
Globalno tržište čokolade i čokoladnih proizvoda je veoma dinamično i popularno, a obim proizvodnje i poslovanja je toliko značajan da se smatra nezavisnom prehrambenom industrijom – sa projekcijom godišnje vrednosti od 128 milijardi dolara do kraja 2023. Očekuje se kompozicioni godišnji rast (CAGR) ove kategorije od 1,9% do 2025. godine.
Čokoladni konditorski proizvodi se obično konzumiraju kao užina. U okviru ove kategorije postoji bezbroj mogućnosti za inovacije, sa širokim spektrom proizvoda, sastojaka i mogućih kombinacija.
Trenutno se pojavljuju različiti inovacioni trendovi kada je reč o čokoladnim konditorskim proizvodima, od kojih su najvažnije biljne/veganske čokolade, inovativne teksture i ono što je poznato kao zdravo uživanje – potraga za proizvodom koji kombinuje prijatnost za nepce i zdravije, više hranljive sastojke. Na primer, dodatak pomorandže, citrusnog voća i orašastih plodova – posebno oraha – jedno je od najrasprostranjenijih rešenja u industriji čokoladnih konditora kada je cilj povećanje nutritivne vrednosti proizvoda i jačanje njegovog kvaliteta u očima potrošača.
Potrošači se više ne zadovoljavaju time da znaju od kojih sastojaka je proizvod napravljen, već zahtevaju da znaju poreklo svakog od njih. Iz tog razloga su u trendu i čokoladne grickalice sa transparentnim sastojcima koji su poznati potrošačima, a to je važna tvrdnja kada se potrošači podstiču da ih nabave. Covid-19 je izazvao još jednu potrebu među potrošačima: da jedu hranu koja jača njihov imuni sistem – uglavnom vitamine, antioksidante i minerale. Ovo je dovelo do još jednog rastućeg trenda: stvaranja proizvoda koji su bogati ovim komponentama. Na sve konkurentnijem tržištu gde potrošači traže vrhunski kvalitet proizvoda, trend ka premijum proizvodima u čokoladnim konditorima dobija na značaju. S tim u vezi, čokolade koje uključuju orašaste plodove kao što su orasi ili bademi imaju velike šanse da steknu konkurentsku prednost, zbog odličnog imidža ovih proizvoda među potrošačima.
TRŽIŠTE SRBIJE
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čokolade na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine, dakle u proteklih godinu dana.
Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom prethodne godine, kategorija čokoladnih tabli beleži pad od 3% količinski, dok je vrednosni rast od 8% generisan rastom cena od 12% po pojedinačnom artiklu. Usled skoka cena primetan je prelazak na nešto veća pakovanja i benefiti koje možete dobiti kupujući jake brendove, što se posebno vidi u kategoriji čokoladnih tabli (rast pakovanja od 200g i 300g), i to 4% u količinama i 13% vrednosno. Količinski najviše padaju čokolade od 100g (-8%) i 80g (-9%), dok im je vrednosni rast 2%.
Top pet proizvođača realizuje preko 80% vrednosne i količinske prodaje kategorije, a jedna od njih je i privatna robna marka koja beleži dvocifren rast na oba parametra i niži rast prosečne cene po jedinici prodaje (kg) od 7%.
Po regionima
U toku posmatranog perioda, u severnoj Srbiji je generisano 20% prodatih količina total čokoladnih tabli, u Beogradu 24%, u zapadnoj i istočnoj Srbiji kumulativno 56% prodatih količina.
Ako posmatramo vrednosno učešće primećujemo da je u severnoj Srbiji zabeleženo 21% vrednosnog tržišnog učešća, Beograd realizuje 26%, a istočna i zapadna Srbija kumulativno ostvaruju 53% vrednosne prodaje.
Po segmentima
Na teritoriji Srbije, prema istraživanju kompanije Retail Zoom u periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine, na tržištu čokoladnih tabli segmentacija i važnost u prodaji izgleda ovako: mlečne čokolade čine 85% količinski i 87% vrednosno, kakao mlečne table 9% količinski i 6% vrednosno, crne čokolade 3% količinski i 4% vrednosno i bele čokolade 3% količinski i 3% vrednosno.
Po kanalima prodaje
Najveće količine čokoladnih tabli su u posmatranom periodu prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (38% količinski i vrednosno), kanal malih radnji učestvuje sa 30% količinski i 29% vrednosno, hiper/super marketi sa 27% količinski i 28% vrednosno, a kanal kiosaka, paviljona i benzinskih stanica sa 5% količinski i vrednosno.
Vodeći igrači
Vodeći proizvođači u kategoriji čokoladne konfekcije u periodu od septembra 2022. do avgusta 2023. godine (poređani po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano su: Ferrero, Mondelez International, Pionir, Štark i kumulativno privatna robna marka.