ALEKSANDAR RUŽEVIĆ, COCA-COLA HELLENIC

AleksandarRuzevic

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 138, maj 2016 )

BIZNIS KOJI SE NIKADA NE ZAUSTAVLJA

Ponosni smo što je proteklu godinu obeležio napredak u svim aspektima, zahvaljujući proširenju asortimana, unapređenju kapaciteta i osnaženju našeg tima talentovanim ljudima. U Srbiji smo ostvarili rekordno tržišno učešće od čak 30,6%.

Za kompaniju Coca-Cola Hellenic 2015. je bila godina rekorda, a trend uspešnog poslovanja nastavlja se i u 2016 godini. Kompanija beleži najveće tržišno učešće do sada i rast u okviru svih kategorija napitaka, kako među najpoznatijim svetskim brendovima kompanije Coca-Cola tako i među domaćim brendovima kao što su Rosa i neXt.

Ova kompanija zapošljava 1.200 ljudi u dve punionice i 4 distributivna centra u zemlji i nedavno je proglašena najboljom operacijom među 28 zemalja u kojima Coca-Cola Hellenic posluje. Sve pomenuto bilo je povod za razgovor sa Aleksandrom Ruževićem, generalnim direktorom kompanije Coca-Cola Hellenic Srbija i Crna Gora.

Nedavno ste otvorili regionalni Centar za sokove u Beogradu u koji su integrisane i aktivnosti subotičke fabrike Fresh&Co. Šta je ova investicija donela kompaniji, a šta potrošačima?

Protekle godine fokusirali smo se na investicije u širenje proizvodnih i skladišnih kapaciteta, uvodeći pri tom čitav niz inovacija. Uložili smo preko sedam miliona evra, od čega četiri u izgradnju najmodernijeg regionalnog Centra za sokove, a tri miliona u kupovinu susednog zemljišta kako bismo kreirali mogućnost da dalje širimo poslovanje. Centar koji smo otvorili predstavlja najsavremenije postrojenje tog tipa u ovom delu Evrope i verujemo da će nam ovako napredna tehnologija, uz posvećenost tima, omogućiti novu eru poslovnog rasta. Upravo kombinacija proizvoda vrhunskog kvaliteta, inovativnog pakovanja i nove proizvodne tehnologije otvorila nam je mogućnost da ih ponudimo na čak sedam regionalnih tržišta.

Uz otvaranje Centra, investirano je i u modernizaciju i proširenje proizvodnih kapaciteta punionice, u šta konkretno?

Investirali smo u akviziciju susednog zemljišta koje će nam omogućiti širenje proizvodnje, ali i izgradnju dodatnih poslovnih objekata. U želji da nas potrošači bolje upoznaju, planiramo izgradnju Centra za posetioce u okviru kog će ljubitelji naših napitaka imati priliku da se ‘sretnu’ sa najnovijom tehnologijom koju koristimo, ali i našim vrednostima i visokim profesionalnim načelima.

Coca-Cola HBC je objavila Integrisani godišnji izveštaj o poslovanju za 2015. Na koje je sve načine poslovanje u Srbiji doprinelo ovim brojkama?

Naša postignuća svakako su doprinela odličnim rezultatima koji su predstavljeni u Integrisanom godišnjem izveštaju o poslovanju za 2015. godinu. Ponosni smo što je proteklu godinu obeležio napredak u svim aspektima, zahvaljujući proširenju asortimana, unapređenju kapaciteta i osnaženju našeg tima talentovanim ljudima. U Srbiji smo ostvarili rekordno tržišno učešće od čak 30,6%.

Najavili ste rast poslovanja na izvoznim tržištima na kojima se proizvodi kompanije već nalaze, kao i osvajanje novih potrošača širom regiona – možete li nam reći nešto više o tome?

Zahvaljujući proizvodima vrhunskog kvaliteta i inovacijama na pakovanju, proizvode u ovom trenutku izvozimo na tržišta Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Hrvatske, Bugarske, Mađarske i Malte Izgradnjom regionalnog Centra za sokove stvorili smo centar izvrsnosti u oblasti proizvodnje sokova, ali nastavljamo sa inovacijama. Na primer, nedavno smo predstavili novinu na domaćem tržištu – neXt Pulpy sa kockicama breskve koji je naišao na odličnu reakciju potrošača. Takođe, na tragu uvođenja prve eko boce u Evropi u kojoj se flašira Rosa voda, nastavićemo da primenjujemo najsavremenija ekološka rešenja i budemo lider u oblasti održivosti.

U proteklom periodu, uz pomenutu, neXt sokovi su doživeli i druge inovacije, a naročito se ističe ona koja se tiče ambalaže. Da li potrošači ‘na prvu loptu’ prepoznaju takva unapređenja, da li se i u kolikoj meri ona isplate?

Posebna inovacija neXt sokova u pogledu tehnike pakovanja, odnosno kvaliteta i izgleda ambalaže, ogleda se u poslednjoj reči tehnologije koja se po prvi put u Evropi primenjuje u našoj punionici u Zemunu. Novo pakovanje omogućava lakše rukovanje i otvaranje sokova, dok čuva kvalitet sokova i garantuje njihovu bezbednost. Dobri prodajni rezultati pokazuju da potrošači prepoznaju kvalitet i da neXt sokovi uspešno nalaze put do potrošačkih korpi.

Punionica u Beogradu je nedavno dobila Zlatni EWS sertifikat, šta je bilo potrebno ispuniti da biste ga dobili?

Zlatni EWS (European Water Stewardship) sertifikat je oznaka kvaliteta i poštovanja standarda u oblasti odgo odgovornog upravljanja vodnim resursima i zaštite životne sredine. Coca-Cola Hellenic Srbija i punionica u Zemunu postigli su značajna dostignuća u oblasti upotrebe prirodnih izvora vode i oblasti zaštite životne sredine. Ključni parametri za dobijanje sertifikata bili su i upravljanje izvorima, očuvanje izvora i vraćanje vode u prirodne tokove. Coca-Cola Hellenic Srbija je prvi put dobila ovaj sertifikat za fabriku Vlasinka i Rosa vodu, a sada je i punionica u Beogradu dobila isto priznanje. Ovo priznanje dodatno nas motiviše da još dinamičnije ostvarujemo ciljeve iz oblasti zaštite voda, te planiramo da do 2020. godine smanjimo potrošnju vode za 23,2%, kao i da smanjimo potrošnju energije za čak 35% u poređenju sa potrošnjom iz 2010. godine.

Krenuli ste, na globalnom nivou ali i u Srbiji, sa novom kreativnom kampanjom. Kakvu ona promenu predstavlja u marketinškoj strategiji kompanije?

Coca-Cola danas predstavlja sinonim uspešnog marketinga i novom ‘one brend’ strategijom želimo da objedinimo našu priču o velikom broju napitaka iz portfolija i prenesemo poruku da, bez obzira na to za koji brend Coca-Cole se potrošači odlučuju, taj napitak je sjajnog ukusa, osvežavajuć i odgovara različitim životnim stilovima. Želimo da naši potrošači uz Coca-Colu svakodnevne trenutke pretvore u jedinstvene.

U prošlom intervjuu za Progressive magazin iz 2013. godine, Ramon Weidinger je naglasio da u svim kategorijama u kojima ste prisutni u Srbiji beležite rast tržišnog udela, da li je to još uvek tako?

Taj trend se nastavio i možemo slobodno reći da smo postavili nove ciljeve. Iz godine u godinu beležimo rast u okviru svih kategorija bezalkoholnih pića. Najveći dopri nos ovom rezultatu dala je kategorija energetskih pića, a naši lokalni brendovi Rosa i neXt takođe beleže značajan rast, osnaženi inovacijama, ukusima i novim unapređenim ambalažama. Posebno smo ponosni na rast u oblasti kategorije gaziranih napitaka, koji smo postigli zahvaljujući velikom izboru pakovanja za različite prilike.

Šta, po Vašem mišljenju, otežava poslovanje kompanijama u Srbiji? Koje stvari biste promenili, da ste u mogućnosti, u cilju kreiranja boljih uslova na našem tržištu?

Veoma smo posvećeni unapređenju privrednog ambijenta i poslovne klime u Srbiji i prepoznati smo kao aktiintervju van partner vladinog, korporativnog i civilnog sektora. Kroz brojne inicijative delimo svoja iskustva iz biznisa u svrhu razvijanja konkurentnosti, uređenja brojnih oblasti i usvajanja svetskih standarda u poslovanju. Naše kolege su aktivne u najistaknutijim poslovnim udruženjima koja predvode pozitivne promene, a posebno bismo istakli doprinos radu Saveza za fer konkurenciju koji je posvećen borbi protiv sive ekonomije. Za nas je ovo veoma važno pitanje, jer siva ekonomija predstavlja veliki izazov ne samo za korporativni sektor već i za državu.

Prošlo je 11 godina od kupovine fabrike za proizvodnju vode Vlasinka. Kakva je danas situacija na srpskom tržištu voda i da li ste ispunili sve ciljeve za brend Rosa?

Imamo mnogo razloga da budemo ponosni na rezultate Rosa vode čiju smo desetogodišnjicu akvizicije obeležili liderskom pozicijom u kategoriji negaziranih voda. Prodaja je u prethodnoj deceniji porasla četiri puta, a izvoz na okolna tržišta je višestruko uvećan, te Vlasinka izvozi 20% svoje proizvodnje. Tome su doprinela značajna ulaganja, koja u proteklih deset godina iznose više od šest miliona evra. Investicije su istovremeno sprovođene i u cilju unapređenja kvaliteta ambalaže i inovacija, pa je Rosa voda prva koja se flašira u ekološkoj plant boci koja sadrži do 30% biorazgradivog materijala. Rosa je primer izuzetnog brend menadžmenta i razvoja lokalnog brenda i verujemo da ćemo i u narednim godinama
ostvarivati dobre rezultate.

Da li u vašem asortimanu postoje neke kategorije za koje smatrate da nisu još uvek ostvarile svoj puni potencijal?

S obzirom na to da smo tržišni lider u oblasti gaziranih napitaka, u ovom trenutku nam je fokus na rastu i razvoju sokova i negaziranih napitaka. Dinamičniji rast planiramo i u segmentu energetskih napitaka.

Da li je teško dalje razvijati brend koji traje duže od jednog veka, bilo da je reč o recepturi, promotivnoj i prodajnoj strategiji itd? Da li nove generacije konzumenata traže novi pristup – na koje se sve načine borite za njihovu lojalnost?

Sama činjenica da brend Coca-Cola postoji već 128 godina i iz godine u godinu osvaja sve veći broj potrošača govori o sveobuhvatnosti poslovne strategije koja stoji iza njega. Tržište je danas dosta kompleksnije u odnosu na prethodne decenije i to nas čini dodatno fokusiranim na kreiranje trendova, kao i na negovanje dugoročnih veza sa lokalnim zajednicama. Da ilustrujemo, Coca-Cola je tradicionalni partner Olimpijskih igara i to je za nas prilika da još jednom predstavimo inovacije i posvećenost aktivnom načinu života. Takođe, podržavamo brojne kulturne događaje, a naša komunikacija se značajno seli na digitalne kanale i naši brendovi su ti koji u ovoj oblasti kreiraj nove trendove.

Kako dolazite do sirovina za proizvode koje distribuirate na srpskom tržištu?

Kao i kod većine multinacionalnih kompanija, deo naše nabavke je centralizovan u sklopu Coca-Cola Hellenic grupe, ali smo i dalje u velikoj meri oslonjeni na domaće dobavljače i privredu. Ovo najbolje ilustruje podatak da smo samo u 2013. godini uložili preko 95 miliona evra u nabavke u Srbiji. Sarađujemo sa 4.000 partnera u Srbiji, a preko 60% voća koje koristimo u proizvodnji sokova iz našeg portfolija je domaćeg porekla.

Na koje načine kompanija nastoji da se, kroz svoj portfolio proizvoda i aktivnosti, približi trendu zdravog života i ishrane?

Naš portfolio pruža veliki izbor napitaka i veličina pakovanja, te možemo odgovoriti na potrebe potrošača različitih životnih stilova. U našoj ponudi se nalaze i napici bez kalorija i šećera, kao i oni sa smanjenom količinom kalorija i prirodnim zaslađivačima, te verujemo da se potrošači mogu opredeliti za one napitke za koje smatraju da se uklapaju u njihov način ishrane i životni stil. Svi naši proizvodi sadrže informacije o nutritivnoj i kalorijskoj vrednosti što potrošačima omogućava da donesu odluku na osnovu informisanog izbora. Paralelno sa ovim, posvećeni smo promociji aktivnog načina života jer znamo koliko je fizička aktivnost važna za očuvanje sveukupnog zdravlja. Samo prošle godine, u okviru našeg Pokreta za radost a u saradnji sa mnogobrojnim partnerima, aktivirali smo više od 90.000 ljudi. U ovoj godini ćemo, uz brojne druge manifestacije poput Coca- Cola trke zadovoljstva i Coca-Cola biciklijade, organizovati javne besplatne treninge u 39 Coca-Cola aktivnih zona širom zemlje i verujemo da će nam se građani Srbije pridružiti. Treninge će voditi sertifikovani treneri, novi ambasadori Pokreta za radost, i veoma se radujemo još jednom aktivnom letu.

Da li planirate lansiranje novih brendova u Srbiji u bliskoj budućnosti?

Uvek težimo tome da proširimo portfolio i tržištu ponudimo nešto potpuno novo i vrhunskog kvaliteta. Upravo u tome smo uspeli sa neXt Pulpy sokovima koji u sebi sadrže kockice voća. Ovu inovaciju smo prvi doneli na tržište i već vidimo pozitivne reakcije.

Kakvi su planovi i ciljevi kompanije za ovu i narednu godinu, šta će biti u fokusu?

Naš fokus ostaje na proširenju poslovanja na regionalna tržišta, ali i rastu našeg tima jer smo svesni da mladi i talentovani ljudi kreiraju promene. Zato ćemo nastaviti da pružamo podršku profesionalnom razvoju mladih kroz inicijative poput ‘Coke summership’ programa i ‘Career form the bottle’. Takođe, naš tim će nastaviti da održava odlične odnose sa kupcima kako bismo spremno dočekali sve promene na tržištu i najavljen dolazak novih maloprodajnih igrača. Naravno, nastavićemo da investiramo u projekte vezane za podršku lokalnoj zajednici i da unapređujemo našu strategiju održivog poslovanja kako bismo učestvovali u kreiranju održive budućnosti za sve nas.