Čaj

18112019-FokusCaj

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 173, novembar 2019)

 

PONUDA SVE ŠIRA, A POPULARNOST VEĆA

 

Iako je analiza rađena u periodu koji uključuje prolećne i letnje mesece, čak 58% domaćinstava u Srbiji je bar jednom kupilo čaj za konzumaciju u domaćinstvu u posmatranom sedmomesečnom periodu.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta čaja u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do avgusta 2019. godine.
Iako je analiza rađena u periodu koji uključuje prolećne i letnje mesece, čak 58% domaćinstava u Srbiji je bar jednom kupilo čaj za konzumaciju u domaćinstvu u posmatranom sedmomesečnom periodu.
Najviše se kupuju biljni čajevi, koji ‘pokrivaju’ 58% prodatih količina. Slede ih voćni sa 18% i medicinski čajevi sa 14%. Pored toga što se biljni čajevi kupuju u najvećim količinama, kupuju se i znatno češće od drugih vrsta. Čak 60% novca namenjenog za kupovinu čajeva kupci izdvoje za biljne čajeve, što je za četiri procentna poena više nego u istom periodu prethodne godine.
Na tržištu se može naći više od 90 brendova čajeva, a četiri vodeća ‘pokrivaju’ 41% ukupnih količina kategorije. To su, abecednim redosledom: Fructus, Milford, Welton i Yumis. Milford je ostvario najveću lojalnost među posmatranim vodećim brendovima, 45%. Yumis ima lojalnost od 19%, uz relativnu penetraciju od 20%. Fructusova relativna penetracija je 37%, a lojalnost 35%, dok Welton beleži penetraciju od 29% i lojalnost od 28%.
Trgovačke marke su prisutne u kategoriji sa čak 18% količinskog učešća i svega 14% vrednosnog učešća usled značajno niže prosečne cene u odnosu na brendirane čajeve.
U supermarketima su kupljene najveće količine čajeva u posmatranom periodu, 28%. U minimarketima je kupljena četvrtina svih količina čajeva, a petina u tradicionalnim prodavnicama. U hipermarketima kupljeno je 12%, a u diskontnim lancima 4%. Preostalih 9% količina kupljeno je u ostalim formatima, pre svega apotekama i prodavnicama zdrave hrane.
Na promociji je kupljeno 14% količina, što predstavlja smanjenje od jednog procentnog poena u odnosu na isti period prethodne godine.

Fructus

Saša Vujinović, direktor prodaje:
Fructus je viđen kao lični čaj, to jest čaj za svakoga i u svom portfoliju ima nekoliko linija proizvoda, koje možemo da razlikujemo kao: Classic, Everyday, Premium, Exclusive i rinfuz čajeve.
Everyday pakovanje je najprodavaniji proizvod, a kako i sam naziv kaže – to je pakovanje čaja za svaki dan. Prodaja čajeva je u porastu. Roba se najbolje prodaje kroz supermarkete, a nakon toga idu male radnje. Ono što je interesantno za Fructus brend je to da smo prisutni i u farmaciji (kroz apoteke) i u prodavnicama zdrave hrane.
Imamo nekoliko noviteta za koje imamo plan da ih lansiramo početkom sledeće godine.
Kada je reč o prodaji, to je brza, konkurentna oblast. Treba raditi na stalnom usavršavanju prodajnih veština, kako bi ostali relevantni, efikasni i uspešni. Učenjem tehnika i veština prodaje, mogu se prevazići svi izazovi i može se ostati na vrhu. Potrebno je pratiti nove trendove, tehologije, strategije, kako biste održali korak sa vremenom i konkurencijom.
Naš cilj je da budemo drugačiji od ostalih, da se trudimo više od konkurencije i da napravimo bolji proizvod. Ono na šta smo veoma ponosni jeste partnerski odnos sa svim našim kupcima kojima plasiramo naš proizvod i naš glavni cilj je da, osim potrošača, i sam naš partner u plasiranju proizvoda bude zadovoljan.
Konkurencija je zapravo potpuno prirodna i zdrava stvar, ona na nas deluje stimulativno – borimo se i unapređujemo naš način rada da bismo opstali, i tera nas da još više, bolje i kvalitetnije radimo i time osvajamo što više naklonost potrošača na tržištu. Ona nam može pomoći da odredimo svoju trenutnu poziciju na tržištu, a osim toga, kako ćemo znati gde se nalazimo u okviru svoje tržišne kategorije ako nemamo sa kim da se uporedimo?
Za kupce je dobra što oštrija konkurencija. To znači da mogu da očekuju proizvode po povoljnijoj ceni, uz podizanje kvaliteta. Nas tera na kvalitetnije uslove prodaje, bolje promocije i bolji način distribucije.

MV sistem

Nemanja Duvnjak, Brand Manager:
U portfoliju imamo širok asortiman artikala, od zelenih i crnih čajeva, preko biljnih i voćnih infuzija, u različitim pakovanjima (40/28/20 kesica).
Ono što nas izdvaja je Familiy pack (40 kesica) koji je namenjen maloprodaji, dok smo se za HoReCa kanal prilagodili kovertiranim kesicama. Svi naši artikli se pakuju i uvoze iz Nemačke, nemamo situaciju da se za naše tržište roba pakuje u zemljama istočne Evrope, čime bi naš potrošač bio oštećen za originalni proizvod najvišeg kvaliteta.
Takođe izdvojili bismo i podatak da su neki od naših artikala nosioci prestižnog UTZ sertifikata, koji u Srbiji posedujemo samo mi.
Bestseleri su klasici – menta, kamilica, zeleni čaj, ali i potpuno nekonvencionalni ukus jagoda-jogurt, koji su mnogi pokušali bezuspešno da kopiraju. Menta i kamilica se prodaju u porodičnim pakovanjima, ali smo zbog tražnje iz HoReCa kanala nabavili oba artikla u kovertiranim pakovanjima od 20 kesica. Ono što moramo da istaknemo kao iznenađenje je prodaja čaja od čistog đumbira (28 kesica) koji je jedinstven na tržištu.
Dominira kanal hiper i mega marketa.
Imajući u vidu da mnogo zavisimo od vremena, tako i prodaja prati vremenske prilike, ali bez obzira na toplije zime u poslednjih nekoliko godina, prodaja Milforda konstantno raste.
Milford je poznat po inovacijama i trudimo se da diktiramo trendove. Svake godine radimo na novitetima, bilo da je reč o pojedinačnom artiklu ili o celoj liniji artikala (npr. funkcionalni čajevi).
Mnogi artikli su i redizajnirani, sa oznakom porekla na kutijici (zastava Nemačke), a prilagođene su slike i za vodoravno i uspravno pozicioniranje na rafu.
Konstantno se radi na širenju numerike, držanju primata u HoReCa kanalu, ali i širenju na TT i KA. Trudimo se i da u marketinškom smislu budemo što raznovrsniji – radio kampanja, BUS advertising, FB, Instagram, štampani mediji, sponzorstva, kao i stalne degustacije u marketima i cenovne akcije.

Yumis

Marina Milojević, marketing i KA koordinator:
Kategorija Yumis čajeva razvila se u dva pravca: standard varijanta čajeva sa i bez končića i premijum linija Tea Time čajeva. Kompletan asortiman beleži rast u kontinuitetu. Asortiman osnovne linije čajeva deli se na kategoriju biljnih i medicinskih čajeva i kategoriju voćnih čajeva.
Premijum linija je linija čajeva savremene tehnologije i svetske recepture, modernog dizajna, vrećica čaja je spakovana u aroma omotač koji čuva originalan ukus čaja do momenta konzumacije. Tea Time brend plasiran je u 9 ukusa.
Prodaja Yumis čajeva stalno raste, pa se u skladu sa tim povećavaju i proizvodni kapaciteti instalacijom savremenih mašina. Posebno smo ponosni na plasman Tea Time čajeva na rusko tržište i postignute pozicije i dosadašnje rezultate. Na domaćem tržištu, još jačim intenzitetom nastavlja se distribucija i Yumis i Tea Time čajeva kroz poznate kanale, uključujući i apoteke, na preko 5.000 istovarnih mesta, a u planu je i razvoj HoReCa kanala.
Kategorija čaja je poslednjih godina bez izraženog sezonaliteta, pa je i prozvodnja kontinuirana tokom cele godine.
Kao favoriti, pored standardnih ukusa nane i kamilice, izdvajaju se čajevi 9 biljaka, nana sa matičnjakom, a u kategoriji Tea Time čajeva voćni ukusi narandža đumbir, zeleni sa đumbirom i limunom, mešavina biljnog čaja sa valerijanom.
Kategorija čaja je inspirativna i ima dosta izazova kod razvoja novih ukusa i načina pakovanja. Kategorija Tea Time je našla put do potrošača i ponosni smo na rezultate i pozicije Tea Timea. Sledeća faza bio je projekat kompletnog redizajna osnovnih čajeva, uz jasnu diferencijaciju čajeva sa i bez končića. Projekat je trajao skoro godinu dana, i veoma smo zadovoljni rezultatima redizajna. Čajevi u novom pakovanju mogu se naći na policama od ove sezone.
Kvalitet Yumis čajeva je na prvom mestu, zato je njegov kontinuitet i odabir visokokvalitetnih sirovina, pretežno sa našeg područja, važan zadatak za naš sektor nabavke i kontrole kvaliteta.
Takođe, prateći tržišne trendove i navike potrošača na domaćem i ino tržištu, trudimo se da pored kvaliteta, ponudi dodamo i raznovrsni asortiman i moderno pakovanje. Tu su i specijalne mix&match akcije, pakovanja sa gratisima i još mnoge druge akcije za naše verne potrošače.