ŽITARICE ZA DORUČAK I KAŠE

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 203, decembar 20220

Najvažniji kanal prodaje kod žitarica za doručak i obroka/kaša je kanal hiper i super marketa.

Retail Zoom istraživanje

Procenjuje se da će tržište žitarica za doručak biti vredno 50,7 milijardi dolara do 2030. godine, pošto prodaja nastavlja da raste nakon pandemije, podstaknuta sve većom potražnjom za pogodnim opcijama gotovim za jelo. Doručak je među najvažnijim obrocima u toku dana, jer puni telo potrebnom energijom za početak dana i daje oporavak nakon sna.

Važna ciljna grupa su – milenijalci
Jutarnje žitarice spremne za konzumaciju obiluju vitaminima i mineralima, a imaju malo masti i holesterola. Kao rezultat promene načina života, potražnja za ovakvim proizvodima je u porastu. Važna ciljna grupa kupaca su milenijalci koji imaju brz način života i manje vremena za spremanje/kuvanje doručka. Pored toga, kao rezultat pandemije COVID-19, zdravlje i blagostanje postali su ključni trendovi kada je reč o žitaricama za doručak. Potrošači sve više traže namirnice koje će pomoći u jačanju imuniteta i koje su bogate vitaminima, mineralima i antioksidansima.

Kategorija beleži rast
Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće žitarica za doručak i obroka/kaša na maloprodajnom tržištu Srbije u periodu od novembra 2021. do oktobra 2022. godine, dakle u proteklih godinu dana. U posmatranom periodu kategorija žitarica za doručak i obroka/kaša na maloprodjnom tržištu Srbije beleži rast količinske prodaje od 3% i vrednosne prodaje od 9%, dok je porast prosečne cene po kilogramu 6% u odnosu na isti period godinu dana ranije.

Prodaja po regionima
U toku posmatranog perioda na severu Srbije je generisano 28% prodatih količina, u Beogradu 39%, u zapadnoj Srbiji 10%, dok je u regionu istočne Srbije prodato 23% količina. Vrednosno posmatrano, sever Srbije ‘nosi’ 29%, Beograd 40%, zapad Srbije 9%, a Istok 22% prodajne vrednosti.

Po kanalima
Najveće količine žitarica za doručak (kumulativno posmatrano) su se u ovom periodu prodale kroz kanal hiper i super marketa, 51% prodatih količina je iz ovih kanala, za njima slede velike i srednje radnje sa 40%, dok preostalih 9% dolazi iz kanala malih radnji. Ova katerogija se dominantno prodaje u Key Account kanalu sa 65% prodatih količina, dok 35% prodaje dolazi iz radnji tradicionalnog formata.

Segmentacija po vrsti proizvoda
Ukoliko posmatramo segmenataciju ove kategorije, primećujemo da cerealije čine 11% vrednosne prodaje, korn fleks 5,7%, granola i hrskavi (crunchy) segment 25,4%, dečiji segment 12,3%, musli 10,1%, dok kaše/obroci učestvuju sa 35,4% u vrednosnoj prodaji. Količinski segmentacija nosi sledeća učešća: cerealije 23%, korn fleks 7,2%, granola i hrskavi segment 23,5%, dečiji segment 10,9%, musli 11,8% i preostalih 23,6% dolazi od kaša/obroka.

Po vrsti pakovanja
Najprodavanija veličina pakovanja žitarica za doručak je 250g sa 26% prodatih količina i 20% prodate vrednosti, slede pakovanja od 500g sa 13% prodatih količina i 4% vrednosne prodaje, dok kod obroka/kaša najprodavanija pakovanja su ona od 65g (12% količinske prodaje, 18% vrednosne prodaje) i pakovanja od 60g (6% količinske prodaje, 16% vrednosne prodaje).

Segment organskih žitarica beleži rast
Ono što možemo primetiti ukoliko bismo uporedili poslednjih godinu dana sa prethodnih godinu dana jeste da segment organskih žitarica za doručak beleži rast, kako vrednosno, tako i količinski. Treba imati u vidu da je ovaj segment neuporedivo manji od ‘regularnog’, ali kao takav beleži rast od 37% količinski i 43% vrednosno u odnosu na prethodnih godinu dana. U istom posmatranom periodu regularne žitarice beleže rast od 8% količinski i 12% vrednosno.

Vodeći igrači
Za kategoriju žitarice za doručak, vodeći proizvođači po vrednosnoj i količinskoj prodaji (abecednim redom) od novembra 2021. do oktobra 2022. godine su: Dr. Oetker, Nestlé, Swisslion Takovo, The Fun&Fit, Vitalia.
Za kategoriju obroci/kaše vodeći proizvođači po vrednosnoj i količinskoj prodaji (abecednim redom) od novembra 2021. do oktobra 2022. godine su: Atlantic grupa, Dr. Oetker, Mogador/Lomax, The Fun&Fit, Vitalia.