ZAVRŠENA SEPENOVA STUDIJA O AMBALAŽNOM OTPADU

2522019-reciklaza

25. II 2019. Članice Udruženja za ambalažu i zaštitu životne sredine Sepen, završile su izradu studije o ambalažnom otpadu u Srbiji. Rezultati ove važne studije, koju je realizovala kompanija Deloitte, pokazuju da sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji zahteva značajne izmene. Iako postojeći sistem dostiže nacionalne ciljeve za prikupljanje i reciklažu ambalažnog otpada u Srbiji, studija prepoznaje trenutne nedostatke i predlaže rešenja. Sledeći principe EU, ova studija predlaže niz mera od kojih su najvažnije uvođenje funkcionalnog sistema inspekcijskog nadzora, obezbeđivanje jednakih pravila za sve aktere, obavezu domaćinstava da razvrstavaju svoj otpad i uključivanje tzv. neformalnog sektora u postojeći sistem.

Studiju su inicirali članovi Sepena: kompanije Coca-Cola HBC Srbija, Ball Packaging Europe, Carlsberg Srbija, Heineken Srbija, Apatinska pivara, TetraPak, PepsiCo Zapadni Balkan, Knjaz Miloš, Terra Production, kao i dva najveća nacionalna operatera za ambalažni otpad u Srbiji Sekopak i EkostarPak.

“Postojeći sistem u Srbiji zahteva dodatna ulaganja i podizanje naknade za odlaganje otpada, dok je istovremeno neophodno ojačati sisteme za sprovođenje prikupljanja i reciklaže ambalažnog otpada u lokalnim samoupravama. Trošak unapređenja postojećeg sistema projektovan na oko 200 miliona evra u narednih 10 godina bi trebalo da obezbedi prikupljanje i reciklažu oko 64% ambalažnog otpada (trenutni cilj u EU 65%). Eventualno uvođenje alternativnih sistema, kao što je system višematerijalnog depozita značajno podiže troškove za isti vremenski period, i to na oko 1.1 milijardi eura. Eventualno uvođenje takvog sistema bi rezultovalo sa oko 75% prikupljenog i recikliranog ambalažnog otpada.” izjavio je Srđan Sušić, generalni sekretar Sepena.

Udruženje za ambalažu i zaštitu životne sredine Sepen zalaže se za što efikasnije unapređenje postojećeg sistema produžene odgovornosti proizvodjača (EPR), u okviru koga je obveznička industrija u Srbiji poslednjih godina premašila zadate nacionalne ciljeve. U isto vreme Sepen se zalaže i ponovo poziva na što efikasniji dijalog sa donosiocima odluka u Srbiji, kao bi se finansijsko opterećenje potrošača u Srbiji svelo na minimum.