(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 181, oktobar 2020)
NAJBOLJA PRODAJA U VOJVODINI
U posmatranom periodu, napolitanke su najveću prodaju imale u velikim i srednjim prodavnicama, a za njima slede super i hiper marketi. Vrednosno je zabeležen rast, dok je količinski i komadno došlo do manjeg pada u prodaji ovih proizvoda.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Bilo da će se naći kao obavezno posluženje kada dolaze gosti ili da predstavljaju sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, moramo priznati – napolitanke nikada nećemo prestati da volimo. Podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od avgusta 2019. godine do jula 2020. godine, govore nam o trendovima u prodaji napolitanki na tržištu Srbije.
Blagi rast vrednosne prodaje
Prodaja napolitanki u Srbiji vrednosno ima blagi rast od 0,4% dok, je količinska prodaja ovih proizvoda manja za 3,9% u odnosu na prethodnu godinu. Komadna prodaja u Srbiji pokazuje veći pad od količinske i iznosi -6,4%.
Vrednosna prodaja raste u Vojvodini i u Beogradu. Beograd je zabeležio povećanje za 6,2%, Vojvodina za 2,1%, dok centralno-zapadna Srbija ima pad od -0,9%, a najveći pad ima jugoistočna Srbija (-6,3%).
Najveća komadna prodaja zasebno upakovanih vafla ostvarena je u Vojvodini (28%), zatim u Beogradu (24,5%) dok zapadna i jugoistočna Srbija dele po 23,7%.
Kanali prodaje
Posmatrajući kanale prodaje preko kojih napolitanke stižu do potrošača, one beleže pad komadne i količinske prodaje u svim formatima. Najveći pad u poređenju sa istim periodom godinu dana pre zabeležili su formati do 40m2 odnosno male prodavnice i on iznosi -12,5%. Slede kiosci i paviljoni sa padom od -5,5%, velike i srednje prodavnice beleže pad od -5,1%, dok hiper i super marketi imaju najmanji pad od -1,4%. Hiper i super marketi beleže vrednosno rast od 3,7%, velike i srednje radnje od 1,5%, kiosci i paviljoni imaju rast od 1,4%, dok male prodavnice imaju vrednosni pad od -4,5%.
Po kanalima prodaje, najveća količinska prodaja zabeležena je u velikim i srednjim prodavnicama (41,7%), a zatim u hiper i super marketima (28,1%). Slede male prodavnice (26,7%), dok je najmanja prodaja ostvarena u kioscima i paviljonima (3,5%).
Podela po tipu pakovanja i gramaži
Po tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su bags (58,6%) i boxes (32,1%).
Po gramaži, količinski najprodavanija pakovanja su ona od 40g (20,6% udela u prodaji), 187g (17,7%), 180g (13,7%). Ostala pakovanja imaju niže količinsko učešće.
Vodeći igrači na tržištu
Top pet proizvođača koji na tržištu ostvaruju 74,6% vrednosne prodaje, a 70% količinske, poređani po abecednom redu su: Atlantic Štark, Bambi, Ferrero, Jaffa fabrika biskvita Crvenka i Moravka pro.
Atlantic Štark
Sara Malešević, junior menadžer za razvoj brenda:
Štarkove Napolitanke postoje već duže od pet decenija na tržištu i za to vreme postale su jedan od omiljenih proizvoda naše kompanije. Proveren kvalitet, prepoznatljiv ukus i jedinstvena receptura su neke od osnovnih vrednosti naših napolitanki.
Na tržištu Srbije i u većem delu regiona, Atlantic Štark u okviru kategorije vafla ima dva brenda: Štark Napolitanke (prelivene i neprelivene) i Nela. One se mogu pronaći u kartonskim i flowpack pakovanjima, standardnih veličina od 132g/135g/180g i u porodičnim pakovanjima od 264g/270g/360g. Dostupne su u svim trgovinskim formatima, a najviše se prodaju u supermarketima. Najprodavaniji ukus je kakao.
Kao kompanija koja osluškuje potrebe i želje svojih potrošača i ide u korak sa modernim trendovima, ove godine lansirali smo još tri nova ukusa. Portfolio Štark neprelivenih Napolitanki smo osnažili linijom proizvoda koji u sebi sadrže Najlepše želje čokoladu. Pored Štark neprelivenih Napolitanki sa Najlepše želje čokoladom, u ovoj godini smo lansirali i dva nova ukusa: noisette i mleko-čokolada. Portfolio Nela Napolitanki obogaćen je zavodljivim ukusom cheesecakea. Nova Nela cheesecake spaja Štarkove hrskave napolitanke i dva neodoljiva fila – maskarpone i malina fil, bogati posip keksa i kakao preliv.
Početkom 2020. godine došlo je do spajanja Štark Keksića i Štark Napolitanki u jedan brend. Keksići i Napolitanke oduvek su delili mnogo toga zajedničkog, tako da su se jedna komunikaciona platforma i jedan vizuelni identitet sami po sebi nametnuli. Spajanjem Keksića i Napolitanki pod jedan Štark brend, dobili smo prostor za unificiranu komunikaciju. Redizajnirana pakovanja sada se mogu pronaći u atraktivnoj magenta boji, kojom smo postigli veću vidljivost na polici, a samim tim i lakši pronalazak željenog proizvoda od strane potrošača na samom prodajnom mestu.
U kompaniji svakodnevno radimo na poboljšanju naših proizvoda. Razvijamo nove i poboljšavamo stare recepture, unapređujemo pakovanja, smišljamo novi dizajn koji je u skladu sa aktuelnim trendovima. Tako već u narednoj godini možete očekivati još dva nova ukusa u porodici Štark Napolitanki.
Jaffa
Slavica Lalović, Senior Brand Manager:
Kompanija Jaffa, najpoznatija po čuvenom Jaffa cakes biskvitu, u kategoriji napolitanki zauzima važno mesto sa brendom Jaffa napolitanke. Potrošači u Srbiji vole sočne napolitanke pune fila, Jaffa je to otkrila prva i tržištu uspešno ponudila napolitanke sa 80% fila. To je bila inovacija koja je Jaffa napolitanke dovela u vrh kategorije.
I koliko god da su napolitanke stara i poznata priča, ovim unapređenjem su i Jaffa napolitanke postale potpuno nove, baš onakve kakve su potrošači želeli.
Baš kao i u životu, koliko god nam se često čini da živimo isto iz dana u dan, nekad je dovoljno da ponešto promenimo u malim stvarima i svakodnevnim izborima i otvoriće se čitav novi spektar drugačijih doživljaja, ukusa, mirisa, boja.
Pored bogatog fila, tržištu su ponuđeni različiti ukusi napolitanki, recepture koje su svakim danom sticale sve više ljubitelja. Naročito se izdvajaju oni ukusi koji su jedinstveni, kao Jaffa Cremé, Švarcvald, White creme sa dekoracijom.
Početkom 2020. godine uočen je trend pada kategorije vafla koji se nastavio i tokom cele tekuće godine. Razlog može biti nedostatak inovacija u kategoriji, dok se istovremeno pojavljuju mnoge inovacije u srodnim kategorijama. Potrošači traže naprednije proizvode, kvalitetne sirovine u jedinstvenim recepturama, nova unapređena pakovanja…
U septembru 2020. godine smo lansirali Jaffa napolitanke Tanane, naš novi,
sasvim poseban dragulj, ukus zadovoljstva koji će iznenaditi potrošače. Jedinstvene strukture, Tanana je fina, tanka kocka od dva hrskava vafla i ukusnog, posebno obrađenog, nežno-kremastog fila između.
Kad kažemo fino umućen, onda to znači da se fil satima i satima obrađuje i melje u posebnim mlinovima. Sve do najfinije teksture. One koja odmah zavodi svojim punim ukusom i aromom.
Tanane stižu u dva ukusa: fino umućen Noisette krem i fino umućen Salted Caramel krem.
Najzaslužniji za odlične prodajne rezultate su kvalitet proizvoda, pogođen ukus za srpskog potrošača, ali i neprestani rad na razvoju novih proizvoda i primamljivih promotivnih aktivnosti.
Moravka Pro
Kompanija Moravka Pro je sve zastupljenija na tržištu Republike Srbije, ali i šire u kategoriji napolitanki pod brendom Waffer. Našim potrošačima su dostupna različita pakovanja prelivenih i neprelivenih napolitanki sa različitim ukusima od kojih bi posebno izdvojili napolitanku sa prepoznatljivim ukusom CafeKafice.
Waffer napolitanke, pored bogatog fila i hrskavog vafel lista, odlikuje prepoznatljiv dizajn, odličan kvalitet i pristupačna cena. Naš tim stručnjaka svakodnevno radi na unapređenju kvaliteta i razvoju novih receptura kako bi potrošačima ponudili nove i jedinstvene ukuse. Waffer napolitanke beleže povećanu prodaju, kako u malim radnjama, tako i u supermarketima. Vrtoglavo raste potražnja za prelivenim i neprelivenim čoko kockicama upakovanim u providnim kanticama koje čine nezaboravnu poslasticu.
Naša kompanija je uzela učešće u proizvodnji PL-a na domaćem i na inostranom tržištu, proizvodeći napolitanke za velike trgovinske sisteme kao što su Delhaize, DIS, Univerexport, DTL, NTL, Leburić. Svojim zalaganjem dokazali smo da poštovanjem principa FSSC 22000 u proizvodnji PL-a i našeg brenda možemo odgovoriti svim zahtevima tržišta.