Univerzalni začini

Univerzalni-zacini

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 163, novembar 2018)

 

BEZ NJIH NEMA JELA

 

Prema podacima GfK, supermarketi su format u kome su kupljene najveće količine začina, čak 30%. Za njima slede minimarketi i tradicionalne prodavnice sa po 27%, dok je u hipermarketima kupljeno 14% količina.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta univerzalnih začina u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do avgusta 2018. godine.
U posmatranom sedmomesečnom periodu, 72% domaćinstava u Srbiji je bar jednom kupilo neki univerzalni začin. Iako su ova domaćinstva birala među više od 40 brendova, vodećih pet po ukupnoj vrednosti pokrilo je čak 77% tržišta. To su, abecednim redosledom: Bag Začin, Bionačin, Kulinat, Vegeta i Začin C.
Iako su domaćinstva za ovih sedam meseci kupila univerzalne začine u proseku više od tri puta, veoma visoka lojalnost vodećim brendovima pokazuje da kuvarice i kuvari ne vole da menjaju univerzalne začine. Začin C predvodi sa lojalnošću od 72%, a prate ga Vegeta i Bag Začin sa 61%. Kupci Kulinata su potrošili 49% novca namenjenog kategoriji na ovaj brend, a kupci Bionačina 45%.
Čak polovina domaćinstava je bar jednom kupila začin koji je bio na promociji. Zbog ovako visoke relativne penetracije, promocija je pokrila 34% prodatih količina začina. Iako trgovačke marke imaju znatno niže cene, pokrivaju svega 6% ukupne vrednosti kategorije.
Supermarketi su format u kome su kupljene najveće količine začina, čak 30%. Za njima slede minimarketi i tradicionalne prodavnice sa po 27%, dok je u hipermarketima kupljeno 14% količina.

 

Aleva

Zorana Kepčija Popović, direktor marketinga:
Od davnih 70-tih godina prošlog veka, kada se opredelila za moderniji pravac proizvodnje i kada je, zahvaljujući rukovodstvu sa vizijom i stručnjacima i entuzijastima u razvojnom sektoru, počela proizvodnju dehidrisanih proizvoda po sopstvenim recepturama, Aleva je razvijala proizvode u svim značajnijim kategorijama, slanim i slatkim. Prvi njen proizvod bio je Dodatak jelima za riblju čorbu, a krajem iste decenije Aleva je proizvela svoj prvi univerzalni dodatak jelima – Kulinat. Odabrano sušeno povrće prerađeno u pogonima Aleve u kombinaciji sa biranim začinima daje jedinstveni proizvod namenjen poboljšanju ukusa svih vrsta slanih jela. Ukus glavnih sastojaka je naglašen, a pripremljeno jelo dobija gurmansku notu. Na tržištu je Kulinat (sa proširenjem kategorije nazvan Kulinat Classic) prisutan u pakovanju od 125g, 250g, 500g i 1kg, a zahvaljujući dobroj distribuciji i iskusnom i obučenom prodajnom timu, zastupljen je i u modernim i u tradicionalnim formatima. U Alevi smo posebno ponosni na činjenicu da je kvalitet naših proizvoda iz ove kategorije prepoznat i van granica i da smo za njih dobili neka od prestižnih priznanja.
Sa Kulinatom Finesse, koji će sa unapređenjem recepture promeniti naziv u Kulinat Natur, Aleva je jedan od pionira zdrave ishrane u kategoriji univerzalnih začina. Pojava novih trendova na tržištu i sve veća informisanost potrošača o hrani bez aditiva navela je tim Aleve da tržištu ponudi univerzalni začin bez pojačivača ukusa i boja. Sa visokim sadržajem povrća i začinima poput peršuna, luka, začinske paprike, ali i egzotičnog karija i kurkume, Kulinat Natur blago pojačava ukus jela, dajući mu izuzetnu aromu. Kulinat Natur se na tržište plasira u pakovanjima od 250g i 500g.

Nestlé

Milica Gajić, Regional Brand Manager Culinary:
U segmentu dodataka jelima, kulinarski asortiman kompanije Nestlé nudi Začin C, Začin C sa ukusom piletine i Začin C iz Bašte. Pakovanja ovih prepoznatljivih proizvoda na domaćem tržištu su dostupna u pažljivo definisanim gramažama, a trudimo se da potrošače često obradujemo i dodatnom gramažom, proizvodom ili zanimljivim poklonom. O rezultatima ovog truda svedoče kako nagrade, tako i poverenje naših potrošača koje traje dugi niz godina – Začin C je osmi put zaredom dobio priznanje ‘Moj izbor 2018’, dodeljeno od Udruženja Moja Srbija, gde je izglasan od strane potrošača za omiljeni domaći proizvod u kategoriji ‘Supe, brašno i dodaci jelima’.
Sa više od 30 proizvođača, tržište univerzalnih začina veoma je kompetitivno, pogotovo u Srbiji, što je i logično, imajući u vidu da je to kategorija sa izuzetno visokom penetracijom – od preko 95%. Potrošači se, međutim, u najvećoj meri odlučuju za kupovinu prvih pet brendova i najbolje se prodaju gramaže od 250g i 500g koje se mogu naći kako u ma-
njim tradicionalnim kanalima, tako i u velikim trgovinskim objektima.
Začin C, kao neprikosnoveni lider, sa 45% vrednosnog tržišnog učešća u Srbiji1, već četiri decenije neizostavni je deo domova u Srbiji, a i u regionu. Dugogodišnja tradicija i konstantni visoki kvalitet osigurali su poverenje naših potrošača, što za nas predstavlja najvrednije priznanje i podstrek.
Inovacije su uvek u fokusu strategije poslovanja kompanije Nestlé Adriatic. Svake godine ovu kategoriju unapređujemo novim recepturama, što ćemo nastaviti i ubuduće. Prateći potrebe potrošača lansirali smo Začin C iz bašte, koji sadrži morsku so, a kreiran je sa ciljem da priprema i uživanje u jelu bude još ukusnije i zdravije. Intenzivno smo radili na povećanju udela povrća, te uklanjanju veštačkih aroma i boja.
Rast tržišnog učešća osiguravamo kroz besprekornu distribuciju, kao i kroz aktivnosti usmerene prema kupcima. Motiv koji nas pokreće je svakako zadovoljstvo kupaca, ali i praćenje svetskih trendova, zbog čega konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda.

Napomena:
1 Začin C je rangiran kao prvi brend po vrednosnoj prodaji u segmentu univerzalni začini, u okviru kategorije začina, na srpskom tržištu, u periodu ON17 – AS18, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.

 

Podravka

Vanja Vukadin, Brand Manager, Podravka Srbija:
Kuvanje je danas mnogo više od pripreme jela. Danas se kuva uz veću dozu radoznalosti i kreativnosti, a mnogi na kuvanje gledaju kao na period opuštanja. Vegeta je zasigurno jedna od prvih asocijacija na pomen kompanije Podravka. Naša kompanija posluje preko 70 godina, a recepturu Vegete, najpoznatijeg univerzalnog začina u regionu, osmislila je naš tehnolog Zlata Bartl sa svojim timom, još daleke 1959. Sa ponosom se šalimo u kompaniji kada kažemo da je Vegeta starija od većine zaposlenih. Danas je ovaj dodatak jelima dostupan ljubiteljima gastronomije na preko 40 tržišta širom sveta.
Svakodnevno osmišljavamo nove, inovativne, proizvode koji su u liniji sa savremenim kulinarskim trendovima. Tako je i nastala Vegeta Natur, za koju su inspiracija bili upravo potrošači koji su posvećeni svojoj ishrani, brižljivo biraju namirnice i uživaju u bogatstvu prirodnih sastojaka. Vegeta Natur je zaista moderan iskorak u ovoj kategoriji proizvoda. Nova, reformulisana receptura sadrži najkvalitetnije prirodne sastojke – devet vrsta sušenog povrća i birane začine, uz dodatak morske soli, bez konzervansa i dodatih boja i aroma. Pored šargarepe, paškanata, krompira, paradajza, crnog luka, praziluka, celera, paprike i peršunovog lista, soli i bibera, nova Vegeta Natur sadrži i ljupčac, kurkumu i mirođiju. Ono što Vegetu Natur čini jedinstvenom jeste upravo procenat sušenog povrća u njenoj recepturi i koji iznosi čak 32%, dok taj procenat u našoj Univerzalnoj ‘plavoj’ Vegeti iznosi 15,5%.
Na tržištu Srbije Univerzalna Vegeta je dostupna u pakovanjima od 75, 125, 200, 250, 400 i 950 grama, kao i Vegeta od 400g u staklenoj ambalaži, dok je Vegeta Natur dostupna u pakovanjima od 75g i 150g. Kao odgovor na višedecenijsko poverenje naših potrošača tu su i promotivna pakovanja sa gratisom od 200+50 i od 400+100 grama, kao i Vegeta set koji sadrži proizvode iz Vegeta asortimana i idelan je poklon za sve ljubitelje gastronomije.
Svojim sloganom ‘Slobodno kuvaj’, Vegeta će nastaviti da ohrabruje maštu i volju svih onih koji ulaze u kuhinju sa idejom da naprave sopstveno remek delo, a zaposleni u kompaniji Podravka će nastaviti da tragaju za novim idejama i unapređenim recepturama prateći svetske trendove u domenu gastronomije i primenjujući vrhunsku tehnologiju.

Unisol

Aleksandra Stajić, saradnik brenda:
Već više od 25 godina, Polimark je pouzdan saveznik u kuhinji svake domaćice. Svaki od proizvoda iz bogatog asortimana proizveden je uz pažljivu selekciju sastojaka, kao i uz poštovanje najviših standarda kvaliteta. Primena IFS standarda, mikrobiološke i hemijske kontrole proizvoda u svim fazama proizvodnje garantuju visok kvalitet i svežinu svih proizvoda Polimark brenda.
Polimark Bionačin, univerzalni dodatak jelima sa povrćem sadrži sedam vrsta visokokvalitetnog sušenog povrća i predstavlja obavezni sastojak svakog kuvanog jela i neizostavan dodatak kuhinji svake domaćice. Idealan odnos šargarepe, peršuna, paštrnka, paprike, crnog i belog luka i celera, sadržanih u Polimark Bionačinu, poboljšava ukus supama i čorbama, sosovima, kao i jelima na bazi mesa i povrća.
Širokom paletom pakovanja, od 125g, 250g, 500g i 1.000g, Polimark Bionačin lako zadovoljava potrebe svih kupaca, korisnika i konzumenata. Sa više od 40% količinskog ali i vrednosnog učešća u ukupnoj prodaji Polimark Bionačina, pakovanje od 500g se izdvaja iz našeg portfolija dok se 43% ukupne prodaje vrši kroz kanal nacionalnih ključnih kupaca.
Motiv koji nas pokreće je zadovoljstvo naših kupaca, korisnika i konzumenata, ali i praćenje svetskih trendova u kondimentima, zbog čega konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda.