STIMULACIJA ZA RECIKLIRANJE: Instalirana prva “pametna presa” u Idei Organic

210122_pametna-presa

22. I 2021. | Sa ciljem da kroz aktivno učešće građana poveća stepen reciklaže i time doprinese očuvanju životne sredine, u okviru programa razvojnih partnerstava sa privatnim sektorom develoPPP.de, pokrenuta je kampanja za reciklažu aluminijumskih limenki na pametnim presama. Kampanja se realizuje uz podršku Nemačke razvojne saradnje koju sprovodi GIZ u okviru projekta „Pametni sistem za sakupljanje limenki u gradovima“, koju zajednički finansiraju nemačko Savezno ministarstvo za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) i kompanije Ball Packaging Europe, Mercator-S i Solagro.

Prva pametna presa lansirana je u Idea Organic prodavnici u Ulici kralja Petra u Beogradu. Građani koji budu reciklirali limenke na pametnim uređajima imaće mogućnost da ostvaruju popuste u beogradskim Idea prodavnicama putem Solagro aplikacije, a najuspešnije reciklere očekuju brojne vredne nagrade. Ovo je prva od deset pametnih presa koje će biti postavljene u svim Idea Organic i drugim maloprodajnim objektima kompanije Mercator-S u Beogradu.

Aluminijumske limenke su 100% reciklabilne i kao takve predstavljaju najodrživiju vrstu ambalaže. Budući da se bez gubitaka na kvalitetu mogu beskonačno reciklirati, proces njihove reciklaže je zatvoreni krug i donosi veliku uštedu, dok istovremeno značajno smanjuje zagađenje životne sredine. Energija koja se sačuva recikliranjem četiri aluminijumske limenke za piće može pokretati mašinu za pranje veša jedan sat, dok jedna reciklirana limenka uštedi energiju koja je dovoljna za tročasovni rad televizora. Reciklaža limenki smanjuje potrošnju prirodnih resursa, kao i količinu otpada na deponijama.

Prva pametna presa na teritoriji Beograda puštena je u rad uz prisustvo gradskog sekretara za zaštitu životne sredine Ivane Vilotijević. „Želja nam je da Beograd postane prepoznatljiv kao prestonica koja očuvanje životne sredine svrstava među svoje prioritete i time doprinosi poboljšanju kvaliteta života svojih građana. Ovakvi projekti daju značajan doprinos ostvarenju naših namera i pozdravljamo nastojanja biznis sektora da uzme aktivnu ulogu u brizi o ekološkoj održivosti okruženja u kom posluje. Nadamo se da će naši sugrađani brzo steći naviku da koriste ovu presu i tako na jednostavan i efektan način doprineti da Beograd bude još čistiji“ naglasila je Ivana Vilotijević.

Violeta Kovačević, generalni direktor kompanije Mercator-S, istakla je da je na trgovinskim lancima veliki deo odgovornosti kada je reč o podsticanju potrošača da recikliraju ambalažu. „Veoma smo ponosni na to što je prva pametna presa postavljena upravo u Idea Organic objektu, jer koncept naše prodavnice promoviše vrednosti o svetu koji ima budućnost, a to su zdraviji život i čistija sredina. Planirano je da kroz projekat postavimo pametne prese na ukupno 10 lokacija u Beogradu. Želimo da na ovaj način našim sugrađanima omogućimo da se što lakše uključe u proces reciklaže. Naša vizija održivog poslovanja temelji se i na velikoj brizi o životnoj sredini, jer ulažemo veliki trud i značajne resurse kako bismo obezbedili čistiju budućnost za nove generacije“.

Jelena Kiš, menadžer za održivost i regulatorne poslove za centralnu i istočnu Evropu kompanije BallPackaging Europe, najvećeg svetskog proizvođača limenki, naglasila je da je održivost jedan od najvećih prioriteta kompanije. „Proces reciklaže treba da počne već prilikom proizvodnje ambalaže – sami proizvođači imaju odgovornost da je učine što jednostavnijom za reciklažu. Naša kompanija kontinuirano razvija svoju ekspertizu i tehnologije proizvodnje aluminijumskih limenki koje se lako recikliraju. Na ovaj način omogućavamo i drugim učesnicima u lancu reciklaže da ponovna upotreba resursa postane redovan deo njihove prakse. Ekološka održivost je cilj koji ne može da postigne sam pojedinac, pa čak ni samo jedna kompanija – to je cilj koji zahteva saradnju brojnih aktera na različitim nivoima i nastojimo da svojim primerom i poslovnom praksom podstaknemo i druge da se uključe“.

Nemanja Janić, jedan od osnivača i izvršni direktor kompanije Solagro Smart Recycling koja je osmislila ovaj inovativni sistem za reciklažu limenki, detaljnije je predstavio njegov način rada.„Ovo je prvi pametni sistem za reciklažu ambalažnog otpada sa elementima igre i analizom podataka recikliranog materijala integrisan u loyalty program nekog supermarketa u regionu, a koji je u potpunosti razvijen od strane domaće kompanije – startapa Solagro. Time pokazujemo da mlade inovativne kompanije u Srbiji ne samo da idu u korak sa novim tehnologijama i trendovima u oblasti reciklaže, već ih i same postavljaju“. On je izrazio veliku zahvalnost partnerima na projektu za nesebičnu podršku i mogućnost da se sistem prvo implementira upravo u Beogradu.

Daniela Funke, direktor GIZ-a u Srbiji, ocenila je da ovaj projekat povezuje više aspekata razvoja kojima Nemačka razvojna saradnja pruža kontinuiranu podršku. „Veliko nam je zadovoljstvo da kroz partnerstvo sa privatnim sektorom zajednički kreiramo nova digitalna rešenja za zaštitu životne sredine, a podsticanjem inovacija mladih stručnjaka i startap kompanija doprinesemo održivom razvoju kako u Srbiji tako i u celom regionu Zapadnog Balkana“, naglasila je ona.

Šta je pametna presa?

Pametna presa je mobilan i efikasan uređaj koji smanjuje zapremnu otpada za 90% u odnosu na početno stanje. Ona je inovativno rešenje domaće start up kompanije Solagro koje na praktičan i efikasan način reciklira limenke i priprema ih za dalju preradu.

Naziv “pametna” ova presa je dobila zbog mogućnosti da se, uz pomoć aplikacije, koja je dostupna na sajtu solagro.app, poveže sa ostalim pametnim uređajima. Pre svakog ubacivanja limenke u presu za reciklažu skenira se QR kod i na osnovu toga sakupljaju se poeni koji donose popuste na odabrane proizvode. Kroz Solargo platformu može se pronaći i lokacija najbliže prese, informacije o reciklažnom procesu i pratiti broj recikliranih limenki sa prikazom ostvarenih ušteda.

Za svaku recikliranu limenku dobija se 10 bodova, a u zavisnosti od broja bodova, mogu se ostvariti sledeći popusti: 50 poena donosi vaučer za 10% popusta na artikal po izboru, 100 poena vaučer za 20% popusta na artikal po izboru, a 200 poena vaučer za 25% popusta na artikal po izboru. Potrošač koji do 30. aprila 2021. godine sakupi najviše poena osvaja glavnu nagradu – Play Station 4 konzolu.

Vaučeri se mogu iskoristiti u svim beogradskim Idea prodavnicama, a popust se obračunava na kasi i važi za jednu kupovinu obavljenu od strane fizičkih lica, bez obzira na način plaćanja. Popust se ne sabira sa drugim popustima i ne važi za akcizne, akcijske, artikle sa konačnom cenom, artikle snižene uz Super Karticu za korisnike Super Kartice, sveže meso, duvanske proizvode, dnevne novine i časopise.