Sotiris Janopulos, Coca-Cola Hellenic Srbija i Crna Gora

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 85, jun 2011.)

 

Sotiris Janopulos, generalni direktor, Coca-Cola Hellenic Srbija i Crna Gora

 

‘VIŠE OD NAPITKA’

 

“HoReCa je veoma važan kanal prodaje za nas… Moderna prodaja je takođe značajna zbog jasne činjenice da se ponašanje potrošača, lokalno, ali i globalno, kreće ka ovom kanalu. Međutim, i dalje ulažemo najveće napore u tradicionalne prodajne objekte, koji još uvek predstavljaju naš najvažniji kanal.”

 

Kako bismo objasnili početke i nastanak najpopularnijeg bezalkoholnog napitka na svetu, moramo se vratiti na kraj 19. veka, tačnije u 1886. godinu, kada je pre 125 godina Džon Pemberton, apotekar iz Atlante, napravio prvu Coca-Colu i počeo da je prodaje za pet centi po čaši. “Od tada je naš brend Coca-Cola tokom svoje istorije uvek iznova osvajao potrošače, donoseći ljudima uživanje u originalnom ukusu, radost i optimizam. Koliko je od tada ulagano u sve segmente poslovanja i razvoja verovatno najbolje dokazuje podatak da je u početku prodavano svega devet pića na dan, a danas 1.700.000.000 puta dnevno neko u svetu posegne za jednim od 3.000 proizvoda Coca-Cola sistema”, kaže Sotiris Janopulos, generalni direktor Coca-Cola Hellenic Srbije i Crne Gore za Progressive magazin. “Neminovno je da ključ našeg uticaja leži u tome što poslujemo u više od 200 zemalja i imamo više od 700.000 zaposlenih. Funkcionišemo kao uigran i dobro organizovan globalni tim, i upravo zahvaljujući našim zaposlenima bliski smo svakom lokalnom tržištu i razumemo njegove specifičnosti.”

Coca-Cola slavi 125. rođendan ove godine.
Šta je najviše doprinelo dugoročnosti brenda?
Kada se osvrnemo na istoriju Coca-Cola brenda, prvi zaključak koji se može doneti je da je ovaj veliki uspeh rezultat naših konstantnih inovacija i ulaganja, pri čemu ovde mislim na stalno širenje postojećih granica u poslovanju, obezbeđivanje vrhunske usluge potrošačima i konstantnu edukaciju i pružanje podrške našim zaposlenima ulaganjem u njihov lični i profesionalni razvoj. Takođe je veoma važno naglasiti da kroz dugoročne programe koje je naša kompanija pokrenula pokušavamo da se odužimo lokalnoj zajednici u kojoj poslujemo. Čvrsto verujemo da naš uspeh može biti dugoročan samo ako doprinosimo razvoju zajednica, jer naši planovi u velikoj meri zavise od društvenog napretka i budućnosti.

Koji faktori utiču na to da se od jednog proizvoda napravi svetski brend?
Kod velikih svetskih brendova kao što je Coca-Cola, odlučujući uticaj na njihov uspeh imaju inovacije u svim aspektima poslovanja. Mišljenja sam da tajna leži u nastojanju da se prevaziđu granice, ali i u hrabrosti da se uradi nešto što niko nije uradio pre vas. Na primer, postavili smo nove standarde u oblasti reklamiranja, prodaje i nekoliko drugih poslovnih procesa. I na kraju, što svakako nije od najmanjeg značaja, ono što jasno razlikuje jedan brend od proizvoda je jaka emotivna veza koju brend gradi sa svojim korisnicima, što mi zovemo kapital. Coca-Cola je verovatno najbolji primer za to, s obzirom na to da je brend broj 1 u svetu (izvor: www.interbrand.com, Best Global Brands 2010 rankings), brend koji je konstantno građen kao talas optimizma i sreće za sve.

Da li je odgovor delimično i u konstantnom praćenju potreba potrošača i ispunjenju tih potreba novim ukusima?
Čitava industrija robe široke potrošnje funkcioniše s ciljem obezbeđivanja pravog odgovora na različite ukuse i preference potrošača. Mi vodimo računa o svakom koraku koji napravimo iz aspekta uticaja na tržište i ponašanje potrošača. Stoga, verujemo da je važno za nas da u svakoj zajednici budemo član društva kako bismo sticali znanja o tržištima i oblikovali ih. Preciznije rečeno, nudimo veliki izbor gaziranih i negaziranih napitaka potrošačima u Srbiji, a portfolio uključuje naše najprodavanije svetske brendove: Coca-Colu, Coca-Colu Zero, Fantu i Sprite. Što se negaziranih napitaka tiče, želeo bih posebno da izdvojim neXt, SU-Voće, Joy, Nestea, niskomineralnu Rosa vodu koja je broj 1 na tržištu negaziranih voda, dok od energetskih napitaka u ponudi imamo Burn i Ultra Energy. Posebno smo ponosni na činjenicu da naši proizvodni pogoni proizvode napitke i za susedne zemlje. Fokusirani smo na unapređenje poslovnih procesa i lansiranje novih ukusa visokog kvaliteta, s obzirom na to da naša vodeća pozicija na tržištu zahteva veliku odgovornost prema svim svojim potrošačima.

Da li postoji neki proizvod koji smatrate pretnjom?
Srbija je prilično konkurento tržište za proizvodnju napitaka. Coca-Cola sistem, koji se sastoji od kompanije Coca-Cola Hellenic Srbija i kompanije Coca-Cola, potrošačima nudi čitav niz gaziranih i negaziranih napitaka i vodu. Naši najjači aduti na tržištu su visokokvalitetni proizvodi i veoma dobra komunikacija s našim potrošačima. U tom smislu, nemamo ništa protiv konkurencije i čvrsto verujemo da je to jedini način da tržište posluje na efikasniji način, a da potrošači mogu da donose odluke na osnovu informacija koje su im dostupne. Da zaključim, ne mogu navesti nijedan proizvod koji smatramo pretnjom.

Da li su ljubitelji Coca-Cole ostali lojalni svom omiljenom brendu u vreme krize?
Svi smo svesni da ova kriza u velikoj meri utiče na naše potrošače. Ljudi pokušavaju da smanje kupovinu, odlaske u restorane, kafiće, što se evidentno odražava i na tržište naše kategorije. Ljubitelji Coca-Cole su u ovakvom okruženju ostali relativno lojalni svom brendu, za šta smo im iskreno zahvalni. Naši potrošači u ovim teškim vremenima još uvek podržavaju svoje omiljene proizvode, dok s druge strane, mi pokušavamo da njima odgovorimo tako što im često nudimo veću vrednost naših proizvoda, kao i česte promocije i nagradne igre. Na ovaj način pokušavamo da im pokažemo koliko su nam važni i koliko cenimo njihovu lojalnost i podršku.

Na koji način uspevate da održite takav nivo prodaje?
Mi smo isključivo fokusirani na pravljenje proizvoda najvišeg kvaliteta i veoma smo posvećeni obezbeđivanju najbolje moguće usluge našim kupcima i potrošačima. Želimo da im ponudimo širok spektar proizvoda za svaku potrebu, priliku i svačiji ukus, zbog čega naš portfolio uključuje brojne proizvode u sve većem broju ambalaža kreiranih tako da odgovaraju različitim načinima života. Što se naših kupaca tiče, plan je da se unapredi saradnja s njima i da uvek ostanemo njihov dobavljač broj 1. Želimo da ostanemo najvredniji partner i da budemo jednostavni za saradnju. Kupci i potrošači očekuju da naši proizvodi konstantno budu visokokvalitetni. Cilj nam je da takva očekivanja ispunimo i nadmašimo. Ovakva posvećenost je podržana i međunarodnim standardima ISO 9001 i ISO 22000, kao i našom Politikom o kvalitetu i bezbednosti hrane i globalnim standardima kompanije Coca-Cola.

U poređenju sa susednim i drugim državama na svetu, u kojoj meri potrošači u Srbiji konzumiraju Coca-Colu?
Coca-Cola je svakako najomiljenije bezalkoholno piće na svetu i potrošači u Srbiji nisu izuzetak. Mi smo s potrošačima u Srbiji izgradili blizak odnos koji traje više od nekoliko decenija. Ponosni smo da kažemo da je Srbija deo sveta, kao i susednih država, a u nekim slučajevima možemo tvrditi i da smo korak ispred u smislu tržišta i aktivacije potrošača.

Koliko je Coca-Cola kao napitak prisutna u Srbiji, a kada je punionica počela s radom?
Coca-Cola je u Srbiji prisutna već 43 godine, odnosno popularna je i omiljena među potrošačima još od 1968. godine kada je bila ‘više od napitka’ i predstavljala simbol približavanja modernom svetu. Preko inovativnih kanala komunikacije, atraktivnih promocija i što je najvažnije, preko poruka optimizma i sreće, Coca-Cola je postala brend kojem potrošači poklanjaju svoje poverenje iz godine u godinu. Coca-Cola Hellenic Srbija je počela da posluje u Srbiji 1997. godine. Kompanija sa sedištem u Zemunu ima tri punionice u zemlji. Proizvode, osim toga, plasiramo i preko naših distributivnih centara, a zapošljavamo 1.300 ljudi. Naša kompanija je deo Coca-Cola Hellenic Grupe, najveće nezavisne punionice proizvoda kompanije Coca-Cola na svetu. Coca-Cola Hellenic posluje u više od 28 zemalja i ima više od 560 miliona kupaca.

Tržište sokova i vode je u Srbiji prilično konkurentno. Kako se takmičite sa rivalima?
U Srbiji je lokalna konkurencija veoma jaka, a i značajna međunarodna konkurencija je ušla na tržište. Coca-Cola Hellenic Srbija veruje da je ovo dobra stvar i pokazuje poštovanje prema svima koji posluju ovde. Konkurencija vas tera da budete najbolji i zbog toga je dobra i korisna. S druge strane, domaće tržište ima veliki potencijal, ali nažalost, nije do kraja uređeno i usaglašeno, posebno kad je segment voćnih sokova u pitanju. U tom smislu nam je posebno važno da se regulative na tržištu Srbije što pre usaglase sa regulativama Evropske unije. Na taj način proizvodi na našem tržištu biće konkurentniji, što je prilika za razvoj i uvećanje kompetitivnosti proizvodnje cele zemlje. Takođe, potrošači u Srbiji imali bi uvek tačnu i potpunu informaciju o proizvodima koji su im na raspolaganju čime bi znatno bila unapređena njihova zaštita.

Da li činjenica da u svom portfoliju imate jedan izuzetno snažan brend olakšava i prodaju ostalih proizvoda i na koji način?
Coca-Cola svakako predstavlja veliku prednost u našem portfoliu. S druge strane, smatram da bez efikasnog poslovanja, dobro organizovanog tima ljudi i njihove posvećenosti ne bismo postigli ovakve sjajne rezultate u Srbiji. Naša distributivna mreža nam omogućava da prodajemo brojne visokokvalitetne proizvode širom Srbije, a svaki od njih ima svoju ciljnu grupu potrošača. Ovde smo mnogo uložili u kupovinu sjajnih lokalnih proizvoda i zadovoljni smo onim što smo ostvarili. Lokalno tržište ima jak potencijal i svakako ćemo nastaviti da ulažemo u sve aspekte našeg poslovanja.

Pored vaših proizvoda, takođe distribuirate i brendove Ujedinjenih srpskih pivara. Kako ste započeli saradnju?
Godine 2008. potpisali smo ugovor s Ujedinjenim srpskim pivarama o prodaji i distribuciji njihovih proizvoda preko naše prodajne mreže. Kroz ovu saradnju svojim kupcima obezbeđujemo još potpuniji izbor u smislu portfolija proizvoda, dok su Ujedinjene srpske pivare dobile snažnog strateškog partnera u oblasti prodaje i distribucije.

Faktički ne postoji maloprodajni ili HoReCa objekat koji nema Coca-Cola proizvode u svojoj ponudi. Da li se u smislu prodaje izdvaja neki kanal?
HoReCa je veoma važan kanal prodaje za nas. Iako je usled ekonomske krize bilo neophodno smanjivanje nekih ulaganja u taj prodajni kanal, moram da istaknem da nikada u potpunosti nismo prestali da ulažemo i naši HoReCa kupci i dalje imaju visok prioritet za nas. Moderna prodaja je takođe značajna zbog jasne činjenice da se ponašanje potrošača, lokalno, ali i globalno, kreće ka ovom kanalu. Međutim, i dalje ulažemo najveće napore u tradicionalne prodajne objekte, koji još uvek predstavljaju naš najvažniji kanal.

Coca-Cola je često prepoznata kao društveno odgovorna kompanija koja sprovodi veliki broj humanitarnih kampanja. Koji je vaš najvažniji motiv za ovakve kampanje?
U svakoj zajednici u kojoj poslujemo definišemo prioritetne oblasti u koje ulažemo resurse, znanje i finansijska sredstva – svaka lokalna zajednica ima svoje specifične potrebe i mi smo fokusirani na pozitivne promene u tim specifičnim oblastima. Ulažemo u one oblasti društva gde ćemo ostvariti najveći uticaj preko našeg poslovanja, kao što su zaštita životne sredine, podrška obrazovanju mladih, podrška ljudima s posebnim potrebama, razvoj sporta i slično. Posebno smo ponosni na činjenicu da je naš uticaj prepoznat kako od strane vladinog, tako i od nevladinog sektora. Svake godine uspešno sprovodimo tradicionalne programe koji su veoma popularni u javnosti i mnogi građani nam se pridružuju, jer shvataju njihov značaj i prednosti koje od njih mogu imati. Ponosni smo na program Dana Dunava, koji Coca-Cola sistem sprovodi već sedam godina u saradnji s Direkcijom za vode Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede, lokalnim vlastima u 20 gradova koliko se do sada priključilo programu, više od 300 partnera i sa stotinama volontera. Samo protekle godine je poruka kampanje na različite načine stigla do dva miliona ljudi, a imajući na umu značaj očuvanja ekosistema Dunava, planiramo da nastavimo s brojnim aktivnostima i ove godine. Takođe bih želeo da spomenem još jedan tradicionalni program podrške mladim studentima: Coca-Cola talenti. Već pet godina sarađujemo s Ministarstvom prosvete i univerzitetima širom Srbije, kako bismo mladima dali priliku da se razvijaju u našoj kompaniji, da s njima podelimo svoje međunarodno iskustvo i stručnost i da ih motivišemo da ostanu u svojoj zemlji i doprinesu njenom razvoju kroz svoj profesionalni rad. Na samom kraju, zajedno s kompanijom Coca-Cola ulažemo u razvoj i promociju sportova, rekreacije i aktivnog života kroz programe kao što su ‘Šta treniraš’, Beogradska biciklijada, podrška Specijalnoj olimpijadi i slično.

Kao rukovodilac jedne multinacionalne kompanije, kako komentarišete poslovnu klimu u Srbiji u poređenju s drugim sličnim zemljama?
Srbija predstavlja solidno okruženje za strane investicije koje se dosta poboljšalo tokom poslednjih nekoliko godina. Coca-Cola Hellenic je to uvidela na samom početku, te smo mi bili jedan od prvih investitora koji su verovali u Srbiju i investirali u nekoliko projekata. Srećni smo što smo napravili takav izbor. Srbija danas više nego ikada nudi poslovnu i ekonomsku stabilnost koja je neophodna za više stranih ulaganja. Mi već vidimo pozitivne promene koje će dalje uticati na razvoj tržišne ekonomije i konkurentnosti i produktivnosti države.

Koje ste rezultate postigli protekle godine u Srbiji?
Možemo reći da je godina iza nas bila puna izazova, ali i uspeha. Coca-Cola Hellenic Srbija je uložila napore u efikasno prilagođavanje novim uslovima na tržištu i naši zaposleni su dali sve od sebe kako bi obezbedili podršku našim kupcima i potrošačima. U stvari, Coca-Cola Hellenic Srbija je upravo dobila nagradu Beogradski pobednik koju dodeljuje Privredna komora Beograda za poslovne rezultate u 2010. godini. Ovo je veliko priznanje našim naporima i posvećenosti tokom protekle godine. Iskoristio bih ovu priliku da se zahvalim svim saradnicima Coca-Cola sistema, zaposlenima i njihovim porodicama na ovakvom pozitivnom učinku, bez čijeg zalaganja i istrajnosti ništa od navedenog ne bi bilo moguće. Osim toga, ovi rezultati ne bi bili postignuti bez doprinosa naših kupaca, kojima sam veoma zahvalan i svakako otvoren za svaki doprinos ili sugestiju na koji način se može poboljšati naša saradnja i ojačati naša veza u narednim godinama. Ovo su najvažniji razlozi zbog kojih sam posebno ponosan što sam generalni direktor ove sjajne kompanije, Coca-Cola Hellenic Srbija i Crna Gora.

Kakvi su vaši planovi za srpsko tržište?
Naša strategija oslanja se na dalji razvoj tržišta. Kao ključni faktor u kategoriji proizvođača napitaka, prodaji i distribuciji, daćemo sve od sebe kako bismo zadržali poziciju koju smo dostigli zahvaljujući našim kvalitetnim proizvodima, našim kupcima i naporima zaposlenih, kao i da uspešno odgovorimo na nove izazove i zahteve tržišta. Planiramo da uvedemo nove proizvode, ali i da se fokusiramo na najomiljenije brendove, Coca-Colu i Fantu. Što se kategorije sokova tiče, posebno želimo da se usredsredimo na premijum proizvode. Jedan deo naših poslovnih planova biće usmeren na unapređenje pozicije negaziranih sokova, flaširane vode, ledenih čajeva i energetskih napitaka – Ultra i Burn na tržištu.

Spekulisalo se da ste zainteresovani za kupovinu Knjaz Miloša. Kakve su vam namere u tom smislu?
Do sada smo imali dve uspešne kupovine. Lider na domaćem tržištu, voda Rosa je 2005. godine postala deo Coca-Cola sistema kupovinom Vlasinke d.o.o, dok smo 2006. godine kupili Fresh&Co kompaniju iz Subotice, jednog od vodećih proizvođača voćnih sokova u Srbiji. Trenutno ne planiramo proširenje poslovanja kroz kupovinu.

Kako vidite Coca-Colu u narednih 125 godina?
Imajući u vidu velike uspehe naših prethodnika, smatramo da je naš zadatak da održimo poziciju lidera na tržištu, iznova postavljamo standarde poslovanja, uvodimo inovacije na svim poljima, i iznenađujemo potrošače. Nastavićemo da zajedno inspirišemo ljude, da širimo sreću, pozitivan duh i energiju, jer to je ono sa čime ljudi povezuju Coca-Colu. Sigurni smo da nas veliki uspesi tek očekuju. Imamo veliki potencijal koji tek treba da iskoristimo i uvereni smo u ostvarenje svoje vizije, jer smo deo velike Coca-Cola porodice.

Ana Filipović