Sosevi i dresinzi

23102020-soseviDresinzi

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 181,  oktobar 2020)

 

KATEGORIJA JE ZABELEŽILA VREDNOSNI RAST

 

Na tržištu sa oko 80 brendova, pet vodećih (ne uključujući trgovačke marke) čini 59% vrednosti kategorije. To su, abecednim redosledom: Barilla, C (Ren), Dijamant, Gurman i Pemy.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta soseva i dresinga u Srbiji odnosi se na podatke GfK Panela domaćinstava za period od aprila 2019. do marta 2020. godine.

Kategorija soseva i dresinga je u posmatranom periodu zabeležila vrednosni rast, do koga je u najvećoj meri došlo zbog povećanja baze kupaca i većih količina koje su kupovali u jednom odlasku u kupovinu. Bar jednom u toku analiziranih 12 meseci 55% domaćinstava je kupilo neki od soseva ili dresinga.

U ovu kategoriju su uključeni raznovrsni proizvodi: hladni sosevi poput soja i čili soseva, tartar i sličnih preliva i roštilj i sendvič soseva, gotovi i sosevi namenjeni kuvanju poput bolonjeze, pesto, paradajz i bešamel soseva, salatni dresinzi i drugi prelivi, ren, salse i drugi umaci. Među njima, najveće učešće imaju hladni sosevi koji ‘odnose’ 46% vrednosti kategorije, slede gotovi sosevi sa 27% i ren sa 21%. Salatni prelivi i dalje imaju nisko učešće, svega 3% vrednosti, dok salse i slični umaci pogurani nešto višom prosečnom cenom ‘pokrivaju’ 4% vrednosti.

Najveći porast u broju kupaca u odnosu na godinu dana ranije imali su gotovi i sosevi namenjeni kuvanju.

Na tržištu sa oko 80 brendova, pet vodećih (ne uključujući trgovačke marke) čini 59% vrednosti kategorije. To su, abecednim redosledom: Barilla, C (Ren), Dijamant, Gurman i Pemy. Blizu polovine kupaca soseva i dresinga bar jednom je kupilo neki od Dijamant proizvoda. Visoku relativnu penetraciju ostvario je i C Ren, 27% kupaca kategorije. Za Gurman se odlučilo 12% kupaca soseva, a za Pemy svaki deseti kupac. Barilla je brend koji je ostvario relativnu penetraciju od 6%, ali je upravo ovaj brend ostvario najvišu lojalnost kupaca (55%). Dijamant je brend sa takođe visokom lojalnošću od 45%, a slede ga C Ren sa 42%, Pemy sa 36% i Gurman sa 31%.

Najznačajniji format za kupovinu soseva i dresinga su supermarketi u kojima je u analiziranom periodu kupljeno 39% kategorije. Slede ih minimarketi sa 21%, dok diskontni lanci dobijaju na značaju i ‘pokrivaju’ 18% kategorije.

Sos ili dresing neke trgovačke marke bar jednom je kupilo 35% kupaca kategorije. Povećanje broja kupaca trgovačkih marki, kao i povećanje lojalnosti trgovačkim markama soseva dovelo je do rasta njihovog učešća u kategoriji na 24%.

Isključivo na promociji kupovalo je 21% kupaca kategorije, dok je 42% kupilo bar jednom proizvod na promociji. Učešće promocija u ukupnoj prodaji poraslo je na 29%.