
(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 225, mart 2025)
SVI REGIONI BELEŽE VREDNOSNI RAST, ALI I KOLIČINSKI I KOMADNI PAD
Vrednosna prodaja smrznutog povrća je porasla za 1,4%, količinska je pala za 1,7%, dok je komadna prodaja smrznutog povrća zabeležila pad od 3,1%.
Analiza NIQ
Ana Nikolić
Client Service Executive,
NielsenIQ
Današnji potrošači sve više teže praktičnim i nutritivno bogatim prehrambenim opcijama. Smrznuto povrće nudi idealno rešenje jer zadržava visok procenat vitamina i minerala, a istovremeno omogućava dugotrajan rok trajanja i jednostavnu pripremu.
Što se tiče vrednosne prodaje smrznutog povrća – prema podacima iz NIQ RMS panela maloprodaje za period od februara 2024. do januara 2025 – ona je porasla za 1,4%, količinska prodaja je pala za 1,7%, dok je komadna prodaja smrznutog povrća zabeležila pad od 3,1% u odnosu na isti period godinu dana ranije.
Po kanalima prodaje
Kanali prodaje koji se posmatraju u panelu dele se na hipermarkete, supermarkete (uključujući diskontere), velike prodavnice (uključujući drogerije), srednje i male prodavnice, kioske i paviljone. Svi kanali beleže rast vrednosne prodaje, osim hipermarketa.
Najveći pad u prodaji zabeležile su male prodavnice, i to 12,3% količinski, 8,5% vrednosno i 11,8% kada je reč o komadnoj prodaji.
Usled svega navedenog, najveći udeo u količinskoj prodaji smrznutog povrća imaju supermarketi (uključujući diskontere) i on iznosi 62,8%, zatim slede velike prodavnice sa 17,1%, srednje prodavnice sa 10,6%, male prodavnice sa 6,3% i hipermarketi sa 3,2% količinskog učešća.
Po regionima
Svi regioni beleže vrednosni rast, dok količinski i komadno beleže pad. Vojvodina pokazuje rast od 1,5% vrednosne prodaje, pad od 1,6% količinske prodaje i pad od 2,5% komadne prodaje. Beograd pokazuje rast od 0,6% vrednosne prodaje, pad od 2,7% količinske prodaje i pad od 3,9% komadne prodaje. Zapadna Srbija takođe beleži vrednosni rast od 2,8%, kao i jugoistočna Srbija od 1,4%.
Posmatrano prema udelu prodaje smrznutog povrća po regionima, Beograd i Vojvodina vode. Vrednosno učešće u Beogradu iznosi 31,4%, potom sledi Vojvodina sa 30,3%, jugoistočna Srbija sa 20% i zapadna sa 18,3%.
Po tipu i veličini pakovanja
Kada se posmatraju pakovanja u kojima se prodaje smrznuto povrće, količinski najviše se prodaje u kesama (97,9%), dok prodaja u kutijama beleži 2,1% količinskog udela.
Prema veličini pakovanja, tri najprodavanija su ona od 1.000g/ml sa 34,5% količinske prodaje, zatim od 400g/ml sa 28% količinske prodaje, kao i od 450g/ml sa 16,4% količinske prodaje.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača smrznutog povrća zajedno sa privatnim robnim markama ‘zauzima’ 96,7% vrednosne prodaje. Top pet proizvođača vrednosno (poređanih po abecednom redu) su: Farm Frites International, Friglo, Nomad Foods, PIK Bečej, Polar Food i privatne robne marke.