Slobodan Vasilić, Neoplanta

Slobodan-Vasilic

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 127, april 2015)

 

U FOKUSU IZVOZ I INOVACIJE

 

Veliku pažnju posvećujemo doslednosti visokom kvalitetu i primeni najnovijih dostignuća u proizvodnji mesa, što obezbeđuje naš primarni cilj – zadovoljstvo potrošača. Razgovarala: Dragana Vraneš 

Mesna industrija Neoplanta, smeštena u Novom Sadu, sa radom je počela davne 1885. Od malog proizvođača mesnih proizvoda, postepeno je izrasla u visokorazvijenu prehrambenu kompaniju koja ove godine slavi 130 godina poslovanja. Prekretnica u razvoju kompanije dogodila se 2007, ulaskom u sastav Nelt grupe. Danas, Neoplanta ima više od 800 zaposlenih, zaokružen proces proizvodnje – poseduje oko 1.000 hektara zemlje i sopstvenu farmu koja je jedna od najvećih u regionu, kao i sopstvenu maloprodajnu mrežu u Srbiji. Sve ovo bio je povod za razgovor sa Slobodanom Vasilićem, izvršnim direktorom Neoplante.

Kakva je pozicija Neoplante na tržištu Srbije u godini velikog jubileja za kompaniju, da li ste zadovoljni rezultatima? A na regionalnim tržištima?
U godini u kojoj Neoplanta slavi 130-godišnjicu uspešnog poslovanja, a imajući u vidu sve izazove sa kojima se mesna industrija danas suočava, izuzetno smo zadovoljni postignutim rezultatima. Tome u prilog govori činjenica da je Neoplanta danas lider na tržištu mesnih prerađevina, sa tržišnim učešćem od 15 odsto i vrednosnim učešćem od 13,7 odsto (rast od cca 1 odsto u odnosu na prošlu godinu). Zadržali smo pozitivan trend rasta prodaje i ostvarili rekordne proizvodne i prodajne rezultate. Ako se posmatra total tržište, Neoplanta je u 2014. zabeležila rast prometa od 25 odsto u odnosu na 2013. godinu, što smatram izuzetnim uspehom. Izvoz na regionalna tržišta, a naročito na tržište Ruske Federacije, u velikoj meri je doprineo uspešnom poslovanju kompanije u prethodnoj godini.

Koje momente biste izdvojili kao najvažnije za poslovanje kompanije i šta su glavni generatori rasta? 

Ako posmatramo skoriju istoriju kompanije, najznačajniji momenat je svakako ulazak u sastav Nelta, čiju grupu danas čini 11 kompanija u Srbiji, Crnoj Gori, Makedoniji, Bosni i Hercegovini, Angoli, Zambiji i Mozambiku. Kao članica Nelt grupe, Neoplanta je iskoristila podršku i snagu njene distributerske mreže i uspela da zabeleži nagli rast prodaje u Srbiji i regionu, otvarajući vrata novih tržišta širom sveta. Primera radi, prva smo i jedina mesna industrija u Srbiji čiji su proizvodi stigli do Afrike, konkretno u Angolu. Pojačane izvozne aktivnosti bile su glavni generator našeg rasta u prošloj godini, a njihovo širenje je jedan od naših strateških ciljeva za godinu pred nama.

Pre nekoliko godina započeli ste proces modernizacije fabrike, šta je sve urađeno do sada?

Modernizacija i adaptacija fabrike pokrenuti su 2011. godine sa ciljem unapređenja energetske efikasnosti i usklađivanja poslovanja sa zahtevima EU. Radovi su obuhvatali rekonstrukciju proizvodnog pogona od 30.000m², zamenu energetske infrastrukture i izgradnju magacina od 1.800m². Projekat je uspešno završen prošle godine, a ukupna vrednost investicije iznosila je oko 12,5 miliona evra. Adaptacijom proizvodnih pogona omogućeno je korišćenje punog kapaciteta linije klanja (900 svinja dnevno), a uvećani su i kapaciteti u finalnoj preradi, koji iznose 80 tona. Takođe, sam objekat koncipiran je tako da nabavkom odgovarajuće tehnološke opreme omogući dalje širenje kapaciteta.

Neoplanta je otpočela i sa projektom koji za cilj ima postizanje veće energetske efikasnosti, možete li nam reći nešto više o tome?

Investicije u prateću infrastrukturu i unapređenje energetske efikasnosti su značajno poboljšali poslovanje Neoplante. O tome dovoljno govori podatak da smo 2014. u odnosu na 2010. godinu udvostručili proizvodnju, pri čemu su troškovi energije ostali na istom nivou. Zahvaljujući modernizaciji fabrike, značajno je unapređeno upravljanje energentima, ali i efikasnost tehnoloških procesa.

Kako biste opisali trenutnu situaciju u srpskoj mesnoj industriji? Do kakvih je promena došlo kada je reč o konzumaciji, trendovima..?
Trenutna situacija u mesnoj industriji je veoma kompleksna, a karakterišu je pre svega trend smanjene kupovne moći stanovništva, pada potrošnje i pada tržišta, uz jačanje inostrane konkurencije. Ono što dodatno otežava poslovanje u ovako nepovoljnim okolnostima, jesu kontinuirane spekulacije i natpisi medija koji su direktno usmereni protiv domaćih mesnih industrija, a koji kreiraju negativnu atmosferu i percepciju potrošača, doprinoseći daljem padu potrošnje. Sve ovo su ozbiljni izazovi za poslovanje proizvođača mesa, ali mi smo jasno usmereni ka daljem rastu prodaje i sveukupnog poslovanja Neoplante. Da bismo u tome uspeli, važno je da pratimo promene na tržištu i idemo u korak sa trendovima, od kojih je najprimetniji okretanje potrošača ka zdravoj ishrani. Neoplanta u svom portfoliju ima niz atikala koji su lansirani sa ciljem da odgovore na potrebe najzahtevnijih kupaca, pa smo tako u 2014. lansirali vege paštete, kao i proizvode koji imaju smanjen procenat masti, poput stišnjene šunke i pilećih grudi.

Rekli ste da je borba za kupca i njegovu vernost sada teža nego ikada. Zbog čega je tako i koje poteze vučete da biste zadržali lojalnost postojećih, ali i privukli nove potrošače?
U uslovima smanjene kupovne moći stanovništva, ali i jake konkurencije, važna je ‘borba’ za svakog kupca. Posvećeni smo kontinuiranom ‘osluškivanju’ potrošača i prilagođavanju našeg portfolija njihovim željama i potrebama, kako bismo bili drugačiji od konkurencije i kako bi naši proizvodi bili njihov prvi izbor. Nastojimo da osmislimo inovativne nastupe na tržištu i da kupcima ponudimo inovacije dizajna i ukusa proizvoda, što pokazuje i činjenica da smo u 2014. na tržište lansirali dvocifren broj novih proizvoda.

Koliki deo proizvodnje odlazi u izvoz i na kojim je sve tržištima Neoplanta prisutna? Kakvu strategiju primenjujete pri ulasku na nova tržišta i da li ona imaju neke specifičnosti kojima prilagođavate proizvode?
U 2014. u odnosu na 2013, Neoplanta je ostvarila ukupan rast prometa od 25 odsto. Izvoz je udvostručen, a njegov udeo u ukupnom prometu iznosio je prošle godine 25 odsto, u odnosu na 2013. kada je iznosio 15 odsto. Za sada Neoplanta izvozi na tržište regiona (Hrvatska, BiH, Crna Gora, Makedonija), Ruske Federacije i Afrike. Uz to, nedavno smo imali prvu isporuku prerađevina na tržište Švedske, što smo za sada jedini uspeli od proizvođača mesa i mesnih proizvoda na domaćem tržištu. Svaka zemlja je specifična i zahteva izvesna prilagođavanja portfolija, ali zahvaljujući stručnom i posvećenom timu Neoplante, koji danas čini 800 zaposlenih, uspešno odgovaramo na različite zahteve izvoznih tržišta.

Kakvi su vam dalji planovi po pitanju izvoza?
U potpunosti smo fokusirani na širenje izvoznih aktivnosti, koje predstavljaju veliku razvojnu šansu Neoplante. Radimo na povećanju obima izvoza na postojećim i ulasku na nova tržišta. Nakon realizacije izvoza u Švedsku, očekujemo i prve isporuke naših proizvoda u Nemačku. Pored tržišta EU na koja ćemo biti orijentisani u ovoj godini, radićemo na proširenju poslovnih aktivnosti u BiH, Africi i Ruskoj Federaciji.

Na koji način obezbeđujete sirovine za proizvode?
Neoplanta poseduje sopstvenu farmu, jednu od najvećih u regionu, sa godišnjom proizvodnjom oko 40 hiljada tovljenika. S obzirom na osiromašen stočni fond u Srbiji i visoku tražnju proizvoda Neoplante, kompanija je nažalost primorana na uvoz sirovina. Naglašavam da su sirovine koje se uvoze visokog kvaliteta, isključivo 1. kategorije, a ukoliko se radi o smrznutom mesu, ono prema internim propisima kompanije, koji su stroži od propisa Srbije ali i EU, ne sme biti u smrznutom stanju duže od dva meseca.

Koji proizvodi/brendovi beleže najveći rast?
Svi vodeći brendovi u okviru našeg portfolija zabeležili su rast u 2014. godini u odnosu na prethodnu (preko 20 odsto), pri čemu je brend Neoplanta Delikates ostvario rast prodaje od 36 odsto. Raduje činjenica da brend Patelina u ovoj godini beleži rast prodaje od 12 odsto, delom zahvaljujući portfoliju Patelina Strong koji smo lansirali u februaru.

Na koji način određujete šta ćete novo ponuditi? Da li je krizni period dobro vreme za ulaganje u inovacije, bilo da je reč o ambalaži, novim ukusima/proizvodima ili o iskoracima u kategoriju proizvoda bez mesa?

Istraživanje tržišta je polazna tačka prilikom definisanja proizvodnog portfolija. Sa ponosom mogu reći da smo napravili značajne iskorake u odnosu na konkurenciju kada su u pitanju inovacije. Primera radi, Neoplanta je prva domaća mesna industrija koja je na tržište lansirala trajne proizvode u “flowpack’ ambalaži, u zaštitnoj atmosferi, koja čuva svežinu, aromu i izvorni ukus, produžava trajnost i u potpunosti štiti proizvod od spoljnih uticaja u svim karikama distributivnog lanca. Ujedno je za proizvode brenda Neoplanta Delikates osmišljen i jedinstven nastup na tržištu. Radi se o projektu ‘Vojvođanski kutak’, posebnom po tome što u asortimanu nudi određeni broj proizvoda koji se prodaju isključivo u okviru kutka, a koji je postavljen kao sekundarna brendirana pozicija u objektima. Inovativni ukusi i dizajn pakovanja karakteristični su i za brend Patelina, pa je tako Neoplanta jedini proizvođač koji je paštete plasirao na tržište u polipropilenskom pakovanju koje produžava svežinu proizvoda i omogućava da se koristi 48 sati nakon otvaranja. Ulaganje u inovacije će svakako biti naše opredeljenje i u narednom periodu.

Neoplanta je pre izvesnog vremena dobila halal sertifikat za konzervisane proizvode, kakve vam to mogućnosti otvara?
Sertifikat izdat od strane ovlašćene i specijalizovane agencije za sertifikaciju halal kvaliteta dobili smo sredinom prošle godine. Za ispunjenje ovog visokog standarda, koji potvrđuje halal status proizvoda i odobrava upotrebu halal znaka na pakovanju proizvoda, bilo je potrebno da ispunimo sve neophodne zahteve, uključujući posebno odvajanje proizvodnje i strogu selekciju proizvoda koji ulaze u sastav sertifikovanih proizvoda. Mogućnosti koje nam otvara halal se odnose na visoku vrednost tržišta na kojem se trguje halal sertifikovanom hranom i prehrambenim proizvodima u celom svetu.

U kojim kanalima prodaje ste sve zastupljeni i sa kojim imate najbolju saradnju?
Proizvodi Neoplante zastupljeni su u KA, samostalnim trgovinskim radnjama (PRS) i našoj maloprodajnoj mreži. Nastojimo da konstantno razvijamo i unapređujemo odnose sa svim našim kupcima.

Kakve promene očekujete u maloprodaji u narednom periodu i kako će to uticati na vaše poslovanje?
Istraživanja pokazuju da se navike potrošača menjaju, te da se smanjuje pojedinačna kupovina nauštrb frekvencije. U tom smislu, jačaju manji formati poput supermarketa i tradicionalnih radnji. Očekujemo da se ovaj trend nastavi do očekivanog ulaska velikih diskontnih lanaca Lidl i Kaufland na tržište Srbije, najavljenih za 2017. godinu. Zahvaljujući razvijenim dobrim odnosima sa KA i tradicionalnim radnjama, lako se prilagođavamo promenama, što nam omogućava stabilno poslovanje.

Kakav je vaš stav prema proizvodnji proizvoda privatne robne marke?
Proizvodnja proizvoda privatne robne marke je veoma zastupljena u Evropi (u zavisnosti od zemlje do zemlje učešće svih kategorija proizvoda pod privatnom robnom markom se kreće od 20 odsto), dok je na domaćem tržištu, kada je u pitanju mesna industrija, prisutna na nivou učešća od oko 17 odsto. Najčešći motivi za ulazak u uslužnu proizvodnju se ogledaju u tome što proizvođaču omogućava upošljavanje slobodnih kapaciteta, dok vlasniku brenda, kroz saradnju sa respektabilnim proizvođačem, garantuje visok kvalitet proizvoda. Na ovaj način KA i proizvođač jačaju partnerski odnos, a krajnji potrošač ima veću mogućnost izbora.

Koje od priznanja koja je Neoplanta dobila za svoje proizvode je za vas najznačajnije?
Svako priznanje je značajno jer pokazuje da su rad, trud i zalaganje prepoznati i nagrađeni. Ujedno je i veliki podstrek za zaposlene u kompaniji da nastave da rade jednakim intenzitetom i pomeraju svoje ‘granice’. Ipak, posebno bih pomenuo nagradu ‘Najbolje iz Srbije’ koju su osvojili brendovi Pipi i Gudi i Patelina u okviru kategorije ‘Najbolje uvođenje brenda na tržišta’, jer su, pored stručne javnosti, u glasanju učestvovali i naši potrošači. Pored toga, ovi mladi brendovi su sada ključni u okviru kompanije, uz Neoplanta Delikates koji obuhvata trajni program i Prego, koji se odnosi na gotova jela.

Koliko je u periodima krize bitna edukacija zaposlenih? Na koje načine stimulišete zaposlene da daju svoj maksimum?
Za izuzetne poslovne rezultate, neophodno je da imate jak tim, koji čine stručni, odgovorni i posvećeni ljudi. Da bi u svojoj oblasti delovanja dali maksimum, važno je da budu motivisani na odgovarajući način. U okviru Neoplante, redovno se sprovode ankete o zadovoljstvu zaposlenih, koje imaju za cilj da nam predstave mišljenja naših zaposlenih i ukažu nam na prostor za unapređenja. Negujemo individualni pristup i nastojimo da nagradimo zaposlene koji se posebno ističu u radu, tzv. top performere. Organizujemo ‘teambuilding’ aktivnosti i kontinuirano ulažemo u edukaciju zaposlenih, a interne i eksterne obuke, seminari i treninzi održavaju se tokom cele godine.

Šta očekujete od 2015, na čemu ćete najviše raditi?
U tekućoj godini, radićemo pre svega na održavanju i podizanju efikasnosti proizvodnih procesa. Veoma je važno da nastavimo započete aktivnosti na povećanju produktivnosti i smanjivanju troškova proizvodnje, uz fokus na izvoz i inovacije. Jedino na ovaj način, uz doslednost visokom kvalitetu proizvoda, uspećemo dugoročno da obezbedimo stabilan rast i osiguramo poziciju lidera Neoplante u Srbiji, ali i šire.