PRALINE

fokuspraline

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 144, decembar 2016)

 

Slatko zadovoljstvo

 

Najveći količinski udeo u prodaji pralina beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 36%. Kroz kanal velikih radnji proda se 35% količina pralina, a za njima slede male radnje sa 27%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

 

Nielsen analiza tržišta

 

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period oktobar 2015 – septembar 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 21% kategorije pralina, u Beogradu 26%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 28%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 26%.

Najveći količinski udeo u prodaji pralina beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 36%. Kroz kanal velikih radnji proda se 35% količina pralina, a za njima slede male radnje sa 27%. Kroz kanal kiosaka i paviljona se proda oko 2% kategorije.

Prema tipu pakovanja, najprodavanije su praline u kutijama (83%), a slede praline u kesama (16%) i u obliku figurica (1%).

Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Bg Produkt, Ferrero, Nelli, Štark i proizvođači privatnih robnih marki zbirno.

Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Benlian Food, Bg praline, Najlepše Želje, Nelly i privatne robne marke zbirno.

 

Nelli

 

Marketing služba kompanije Nelli:

Nelli je kompanija koja se bavi proizvodnjom konditorskih proizvoda. Skoro 10 godina tradicije i stalnog usavršavanja čine Nelli garancijom kvaliteta. U kategoriji pralina na srpskom tržištu prisutni smo sa brendom Netly. Praline ove robne marke se mogu naći u gramažama od 110g, 120g, 150g, 162g, 220g, 240g, 300g i 400g. Proizvodimo posne praline, praline prelivene vrhunskom belgijskom crnom čokoladom kao i mlečnom čokoladom, bombonjere, minjon kocke… U proizvodnji pralina koriste se prirodne boje, koncentrati voća. One su, kao i svi proizvodi kompanije Nelli, bez veštačkih boja i konzervanasa. Nelli poseduje HACCP i ISO sertifikat.

Proizvodnja Netly pralina započinje pažljivo odabranim, najkvalitetnijim sirovinama. Trudimo se da ukusi naših proizvoda budu dobro balansirani, kako bi zadovoljili i najveće sladokusce. Radeći sa najmodernijom opremom u proizvodnji možemo izaći u susret i najkompleksnijim zahtevima, a da samim tim zadovoljimo i najviše standarde proizvodnje.

Najveće interesovanje na tržištu vlada za Pralinu sorto 150g, a zatim slede ostali ukusi: jagoda, mix, narandža, kajsija… Praline Netly se prodaju kroz sve formate prodajnih objekata – od STRova do hipermarketa – i prodaja u svim formatima je na veoma visokom nivou.

Nellijeve praline su uspešno pozicionirane kako na domaćem tržištu tako i na tržištima regiona. Izvozimo u BiH, Makedoniju, Crnu Goru, Hrvatsku, Mađarsku, Rumuniju, Albaniju… Nellijevi proizvodi se izvoze i na rusko tržište.

Izvršili smo poboljšanje i unapređenje kvaliteta samog proizvoda, kao i kvaliteta ambalaže. U potpunosti je izmenjen vizuelni identitet ambalaže modernim pristupom u dizajniranju.

Asortiman često obogaćujemo novim artiklima napravljenim od pažljivo biranih sastojaka, a ambalažu postojećih proizvoda menjamo u skladu sa najmodernijim svetskim trendovima – sve u cilju zadovoljenja potreba potrošača Netly proizvoda.

Nastojimo da u svim elementima poslovanja budemo što bolji. Da unapredimo odnos cene i kvaliteta, da unapredimo pakovanje i ukus naših proizvoda, da uvek ponudimo nešto novo. Trudimo se da budemo prijatelji sa našim kupcima. Da zadržimo njihovu pažnju na našim proizvodima tako što ih nagrađujemo, organizujemo posete kompaniji, odlazimo kod njih… Zadovoljan kupac je naš najjači adut u borbi sa konkurencijom. Kupac koji je zadovoljan proizvodima, cenama, uslugom, odnosom prema njemu, je lojalan kupac koji će uvek preporučiti nas i naše proizvode.

Stalnim ulaganjem u marketing takođe nastojimo da poboljšamo prodaju. Konkurencija na domaćem tržištu se znatno zaoštrila poslednjih godina. To nam daje snagu i uverava nas da možemo da pridobijamo nove kupce i nova tržišta, jer ako u našoj zemlji poslujemo ‘rame uz rame’ sa najvećim svetskim konditorskim brendovima – možemo bilo gde.

 

Štark – Atlantic Grupa

 

Maja Belin, brand manager Strateškog poslovnog područja Slatko i slano, Atlantic Grupa:

Paleta Štarkovih proizvoda sadrži veliki broj artikala čokoladnog asortimana za čiju proizvodnju se koriste brižljivo odabrane i strogo kontrolisane sirovine. Osnovna orijentacija od koje Štark ne odstupa je kvalitet iznad svega.

Svoju reputaciju i kvalitet Štark potvrđuje i brendovima u kategoriji čokoladnih pralina. Na našem i tržištima regiona Štark u okviru ove kategorije, pod brendom Najlepše Želje, u svojoj ponudi ima sledeće deserte: Cherry i deserte sa ukusom nougata, ruma i vanille crispy. Sve pomenute Štark praline se pakuju u format bombonjera od oko 200g, a Cherry praline se još mogu naći i u flowpacku od 128g i tuba pakovanju od 204g.

Cherry je jedna omiljenih poslastica velikog broja potrošača, koja je nastala pre više decenija od pažljivo odabranih sastojaka. Oblakovačka višnja bere se i skladišti po najsavremenijim standardima, a odlikuje je poseban kvalitet i ujednačena veličina i kao takva čini 10% ovog deserta, uz 50% tamne čokolade i fila sa likerom.

Ponosni smo što možemo da kažemo da prodaja kategorije deserata konstantno raste, a od navednih ukusa najbolje se prodaju Cherry praline koje učestvuju i do 70% u prodaji ove subkategorije. Ovaj ukus je već postao jedan od brendova koji su prerasli svoju kategoriju i postali love mark za potrošače. Drago nam je što su potrošači prepoznali kvalitet i ostalih ukusa Štark deserata i rado ih poklanjaju u svim prilikama.

U okviru Atlantic Grupe, Štarkov asortiman se konstantno nadograđuje novim ukusima i inovacijama kojima želimo da obradujemo svoje potrošače. Uskoro ćemo biti u prilici da predstavimo svoja specijalna pakovanja i deserte posebno prilagođene predstojećim i već tekućim praznicima. Kao kompanija uvek osluškujemo šta nam naši potrošači poručuju i trudimo se da u svakom sledećem proizvodu i pakovanju uzmemo u obzir njihove sugestije. Ove godine smo tržištu ponudili i specijalno pakovanje za 8. mart kako bismo olakšali izbor pravog poklona za pripadnike jačeg pola. Pakovanje je nosilo simboličnu poruku ‘Samo za tebe’ i bilo je sačinjeno od miksa svih desertnih ukusa. S obzirom na to da se ova akcija pokazala kao veoma uspešna, planiramo slična iznenađenja i u narednom periodu.

Konstantno se radi na inoviranju Štarkovog asortimana i osluškuju potrebe potrošača. Imajući to na umu, možemo očekivati veliki broj novih slatkih iznenađenja iz ove slatke fabrike snova.

 

GfK analiza tržišta: bombonjere i praline

 

Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta bombonjera u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od septembra 2015. do avgusta 2016. godine.

Kako obeležiti posebnu priliku, obradovati blisku osobu ili učiniti lep gest? Bombonjerom, naravno. U zimskim i prazničnim mesecima, kada postoji toliko događaja koji se mogu proslaviti na poseban način, prodaja bombonjera značajno raste. Ali, to nije proizvod koji se stalno kupuje, zato i jeste tako poseban. Zbog toga nije iznenađujuć podatak da je 44% domaćinstava u Srbiji kupilo neku bombonjeru u posmatranom periodu.

Primetno je smanjenje učestalosti kupovina i količina, ali  povećanje broja kupaca smanjilo je pad vrednosti tržišta bombonjera u odnosu na prethodni period.

Kako su bombonjere uska kategorija proizvoda, u analizu su uključene i praline, kao proizvodi veoma bliski klasičnim bombonjerama. Praline se kupuju u znatno većim količinama od klasičnih bombonjera, time zauzimajući 70% tržišta. Iako je učešće promocija poraslo na 18%, primetno je da domaćinstva više vode računa o ceni pri kupovini pralina nego pri kupovini bombonjera. Lojalnost bombonjerama je znatno viša nego pralinama, odnosno domaćinstva su spremna da više novca izdvoje za kupovinu klasičnih bombonjera nego pralina. Upravo je to uticalo na smanjenje kupljenih količina pralina što je i povuklo pomenuti pad vrednosti tržišta bombonjera.

I pored uske baze kupaca ove kategorije, na tržištu Srbije može se naći preko 90 brendova bombonjera. Široka ponuda brendova na tržištu kao i velika raznovrsnost proizvoda uticala je na to da pet vodećih brendova u kategoriji ‘obuhvata’ svega 28% količina i da su relativne

penetracije niske. Međutim, jasna je privrženost kupaca sledećim brendovima: After Eight, Bajadera, BG Produkt – Praline, Eurodessert i Raffaello. Eurodessert je vodeći po lojalnosti, iako svih pet brendova ima lojalnost između 34% i 46%. Trgovačke marke nisu zabeležile značajan pomak na tržištu i zadržale su udeo od 4% ukupnih količina prodatih bombonjera u periodu od septembra 2015. do avgusta 2016. godine.

Najviše bombonjera kupljeno je u tradicionalnim prodavnicama, čak 34%, ali može se uočiti tendencija kupaca da više kupuju u minimarketima čije je učešće u odnosu na prethodni period poraslo za 5 procentnih poena i doseglo 31%. U supermarketima su kupljene znatno manje količine, 18%, dok su hipermarketi – i pored rasta – tek na 5% učešća. Prodavnice specijalizovane za prodaju čokoladne konfekcije podigle su svoju prodaju na 9% ukupnih količina.