(tekst je objavljenu Progressive magazinu br. 206, april 2023)
NAJVIŠE SE KUPUJE U VELIKIM I SREDNJIM PRODAVNICAMA
Vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje znatno veći rast od količinske u odnosu na isti posmatrani period godinu dana ranije. Vrednosna prodaja ima rast od 23,2%, dok količinska beleži rast od 3,8%, prema podacima NIQ.
NielsenIQ analiza tržišta
Bilo da će se naći kao obavezno posluženje kada dolaze gosti ili da predstavlja sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, moramo priznati – keks nikada nećemo prestati da volimo. Podaci iz NielsenIQ (NIQ) RMS panela prodaje za period od februara 2022. godine do januara 2023. godine, govore nam o tome kakav keks i mešovita pakovanja keksa se najviše prodaju u Srbiji.
Vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje znatno veći rast od količinske u odnosu na isti posmatrani period godinu dana ranije. Vrednosna prodaja ima rast od 23,2%, dok količinska beleži rast od 3,8%.
Po regionima
Količinska prodaja beleži rast u Beogradu i u Vojvodini. Vrednosna prodaja beleži neznatan rast u Beogradu i u Vojvodini, dok je u ostalim regionima u blagom padu.
U vrednosnoj prodaji keksa i mešovitog pakovanja keksa prednjači Vojvodina sa 26,8%, sledi Beograd sa 26,3%, u jugoistočnoj Srbiji je prodato 24,8% posmatrane kategorije, a u zapadnoj Srbiji 22,1%.
Najveća komadna prodaja keksa i mešovitog pakovanja keksa ostvarena je u Vojvodini (26%), dok je najmanja komadna prodaja ovih proizvoda zabeležena u centralno-zapadnoj Srbiji (22,4%).
Po kanalima prodaje
Prema kanalima prodaje, diskonteri, kao i kiosci i paviljoni su zabeležili rast i uvećali svoje učešće u vrednosnoj prodaji u odnosu na isti period godinu dana ranije. Drugi kanali su u blagom padu ili su zadržali svoje prethodne pozicije.
Najveća količinska prodaja zabeležena je u velikim i srednjim prodavnicama (41,6%), zatim u hiper i super marketima (36,2%), kao i u malim prodavnicama (20,8%).
Po segmentu
Po segmentu, keks i mešovito pakovanje keksa se dele na biskvite i asortiman biskvita. Biskviti ‘zauzimaju’ 98,8% količinske prodaje, a asortiman biskvita svega 1,2%. Situacija kod vrednosne prodaje je slična.
Po ukusu
Najprodavaniji ukusi keksa su: ‘bez dodatog ukusa’ sa ostvarenih 92,9% vrednosne prodaje, sledi keks sa ukusom putera koji čini 1,7% vrednosne prodaje, dok ukus pomorandže ima udeo od 1%. Keks sa ukusom kokosa i sa ukusom kakaoa beleže rast i sada ‘zauzimaju’ približno 0,5% udela u vrednosnoj prodaji.
Po tipu pakovanja
Kada govorimo o tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su kutije (72,6%) i kese (23,4%). Wrapped ambalaža i ambalaža u formi ‘tube’ beleže rast.
Po gramaži
Kada je reč o gramaži, količinski najprodavanija pakovanja keksa su ona od 300g (16,3% udela u prodaji), 150g (13,7%), 600g (8,4%) i 210g (8,2%).
Vodeći igrači
Top pet proizvođača, koji na tržištu ostvaruju 81% vrednosne prodaje, poređani po abecednom redu su: Bambi, Jaffa Fabrika biskvita Crvenka, Mondelēz International, SL Takovo i Štark.