Insekticidi i repelenti (maj 2025, NIQ)

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br 227, maj 2025)

DOBITNA KOMBINACIJA: EFIKASNOST I ODGOVORAN PRISTUP

Kategorija insekticida i repelenata na srpskom maloprodajnom tržištu beleži količinski i vrednosni rast. Svi kanali prodaje rastu vrednosno, sa izuzetkom hipermarketa.

Analiza NIQ

Ana Nikolić
Client Service Executive,
NielsenIQ

U savremenom okruženju, gde su higijena i zaštita zdravlja sve važniji faktori u svakodnevnom životu, insekticidi i repelenti igraju ključnu ulogu u očuvanju kvaliteta života. Potrošači sve više prepoznaju značaj prevencije kada je u pitanju prisustvo insekata u domaćinstvima, ali i u spoljnim prostorima. Paralelno s tim, industrija odgovara razvojem novih, efikasnijih i bezbednijih rešenja koja zadovoljavaju promene u navikama i očekivanjima korisnika.
Pored funkcionalnosti, potrošači sve više obraćaju pažnju na sastav proizvoda, način upotrebe, kao i na održivost ambalaže. Brendovi koji uspešno kombinuju efikasnost sa odgovornim pristupom postaju sve konkurentniji na tržištu. U tom kontekstu, istraživanje tržišta nudi dragocene uvide u to kako se potrebe, preferencije i ponašanje potrošača razvijaju – i kako se na te promene može pravovremeno odgovoriti.
Što se tiče prodaje sredstava za zaštitu od insekata u Srbiji, na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period april 2024 – mart 2025, komadna prodaja ovih sredstava porasla je za 11,3%, količinska je porasla u odnosu na isti period prethodne godine za 3,5%, dok je vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila rast od 15,4%.
Kanali prodaje, koji se posmatraju u panelu, dele se na hipermarkete, supermarkete (uključujući diskontere), velike prodavnice (uključujući drogerije), srednje prodavnice, male prodavnice. Svi kanali beleže rast vrednosne prodaje, osim hipermarketa.
Najveći pad u komadnoj prodaji takođe beleže hipermarketi sa -6,5%, pad od 2,9% vrednosne prodaje i 5,6% količinske prodaje.

Po kanalima prodaje
Usled svega navedenog, najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda imaju velike prodavnice (uključujući drogerije) 39,2%, zatim supermarketi (uključujući diskontere) 32,8%, srednje prodavnice sa 10,8%, male prodavnice 9,1% i hipermarketi sa 8,1% količinskog učešća.

Po regionima
Posmatrano po regionima, svi regioni beleže vrednosni i komadni rast, dok Beograd beleži blagi pad količinske prodaje od 3,2%. Vojvodina pokazuje rast od 7,8% vrednosne prodaje, 4,5% količinske prodaje i rast od 2,9% komadne prodaje, Beograd pokazuje rast od 11,7% vrednosne prodaje i rast od 5,4% komadne prodaje. Jugoistočna Srbija beleži rast od 21,2% vrednosne prodaje, 3,4% količinske i 16% komadne prodaje. Zapadna Srbija beleži najveći rast, vrednosno 28,1%, količinski 19,7% i komadno 24,2%.
Posmatrano prema udelu prodaje sredstava za zaštitu od insekata po regionima, Beograd i Vojvodina vode. Vrednosno učešće u Beogradu iznosi 36,2%, potom sledi Vojvodina sa 24,5%, zapadna Srbija sa 19,7% i jugoistočna sa 19,6%. Kada je reč o količinskom učešću, Beograd ima 39%, Vojvodina 23%, dok jugoistočna Srbija ima 20%, a zapadna 18%.

Po vrsti proizvoda
Najveće količinsko učešće u kategoriji sredstava za zaštitu od insekata imaju sredstva protiv komaraca (78,4%), slede sredstva protiv moljaca (5,6%) i muva (5,5%).

Po formi proizvoda
Kada je u pitanju podela prema formi proizvoda, najprodavanije su tablete za komarce (65,5% količinske prodaje), sredstva u čvrstoj formi (4,1% količinske prodaje) i gelovi (2,2%), dok su najmanje količinski prodavana sredstva u formi losiona i nalepnica.

Po veličini pakovanja
Prema veličini pakovanja, tri najprodavanija su ona od 30 komada sa 26,6% količinske prodaje, zatim 10 komada sa 16,2% količinske prodaje, kao i 60 komada sa 16,1% količinske prodaje.

Vodeći igrači
Top 5 proizvođača sredstava za zaštitu od insekata zauzima 85,2% vrednosne prodaje. Top 5 proizvođača vrednosno (poređanih po abecednom redu) su: Bros SP. J. Poland, Ebano, Lomax Company, Matsan Group i SC Johnson.