(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 179, jul/avgust 2020)
NAJVIŠE SE KUPUJU U BEOGRADU
U svim regionima je zabeležen rast prodaje insekticida i repelenata u odnosu na isti period godinu dana ranije. Beograd ostvaruje rast od 36% vrednosne prodaje, Vojvodina 14,5%, centralno-zapadna Srbija 59,3%, jugoistočna Srbija 3,7%.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Sa dolaskom sunca i lepog vremena, ono što ume da pokvari boravak napolju ili popodnevnu dremku u hladu su svakako razni insekti, bubice, komarci. Danas, na tržistu Srbije sve više se poklanja pažnja zaštiti od istih. Koje proizvode najviše koristimo, gde ih najviše kupujemo i koja pakovanja su nam najprivlačnija pokazuju podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od maja 2019. do aprila 2020. godine.
Prodaja insekticida i repelenata u Srbiji tokom posmatranog perioda je u porastu, pa je tako vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila rast od 27,6% u odnosu na isti period godinu dana pre toga. Količinska prodaja veća je za 32,7%, a komadna prodaja za 23,2%. Naravno, bitno je napomenuti da je ovo izuzetno sezonalna kategorija, koja u letnjim mesecima ostvari najveći deo ukupne godišnje prodaje. Jul i avgust iz godine u godinu su meseci koji generišu najveći deo kategorije, dok januar i februar najmanje doprinose.
Po kanalima prodaje
Nielsen panel posmatra prodaju u više različitih kanala prodaje – hiper/supermarketi, velike prodavnice, srednje i male prodavnice, kiosci i paviljoni, kao i drogerije. Prodaja ovih proizvoda u hiper/supermarketima beleži rast u sva tri tipa prodaje – količinski (27,2%), vrednosno (16,9%) i komadno (18,9%). Velike i srednje prodavnice imale su rast vrednosne (14,7%), količinske (27,1%) i komadne prodaje (4,5%) u odnosu na isti period godinu dana ranije. Male prodavnice beleže rast vrednosne prodaje za 13,8%, količinske za 5,2%, i komadne za 12,1%. Vrednosno, najviše ovih proizvoda je prodato u drogerijama, koje imaju rast vrednosne prodaje od 62,3% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre toga.
Insekticidi i repelenti imaju jednak udeo u vrednosnoj prodaji u drogerijama i hiper/super kanalu (po 32,8%), dok volumenski najveći udeo od 44,3% imaju hiper/supermarketi (drogerije imaju 26,5%). Na trećem mestu vrednosno su velike i srednje prodavnice sa 19,6% prodaje, pa male sa 14,5%, dok najmanje vrednosno učešće imaju kiosci i paviljoni.
Po regionima
U svim regionima je zabeležen rast prodaje insekticida i repelenata u odnosu na isti period godinu dana ranije. Beograd ostvaruje rast od 36% vrednosne prodaje, Vojvodina 14,5%, centralno-zapadna Srbija 59,3%, jugoistočna Srbija 3,7%.
Posmatrano po udelu insekticida i repelenata po regionima, najveća količina prodata je u Beogradu (39,4%), dok je u Vojvodini taj procenat manji (24,7%). U jugoistočnoj i centralno-zapadnoj Srbiji se proda znatno manja količina insekticida i repelenata: količinska prodaja u jugoistočnoj Srbiji je 13,4%, a u centralno-zapadnoj 22,5%.
Prema nameni
Najprodavaniji insekticidi i repelenti su svakako oni za komarce sa 35,5% vrednosnog učešća, potom za muve i komarce 15,1%.
Po veličini pakovanja
Ako posmatramo veličinu proizvoda, najviše vrednosno učešće imaju pakovanja od 400ml sa 15,1% vrednosnog učešća, potom sledi pakovanje od 100ml sa 10% vrednosnog učešća i 210ml sa 9,4%. Ostala pakovanja nešto manje doprinose kategoriji insekticida i repelenata.
‘Refill’ ili ‘non refill’
Odnos kada je reč o tome da li imaju dopunu ili ne je sledeći: vrednosno ‘non refill’ ima 84,1% učešća, a ‘refill’ 15,9%. Količinski posmatrano situacija je malo drugačija: ‘non refill’ ima učešće od 39,4%, dok ‘refill’ ima 60,6%.
Vodeći igrači
Top sedam proizvođača insekticida i repelenata ostvaruju 95% vrednosne i količinske prodaje. Top sedam proizvođača (poređanih po abecednom redu) su: Artsana, BB Link, Bros SP.J. Poland, KT Cosmetics, Lomax Company, Mirato i SC Johnson.
Bros
Kompanija BROS već niz godina veoma uspešno i inovativno plasira na tržište insekticide, repelente i druge proizvode koji su namenjeni zaštiti ljudi od insekata kako u prirodi tako i u kućnim uslovima. Svaki od njih je dizajniran tako da svojim korisnicima osigura ugodan, siguran i ne-stresan boravak u prirodi gde je prisustvo tih malih uljeza – insekata često veoma dosadno, a poslednjih godina čak i opasno. Najvažniji značaj dat je sastavu svakog proizvoda, koji su i pored sadržaja hemijskih agenasa ne samo efikasani, već i bezbedni za korišćenje za celu porodicu. I ove sezone nudimo vam proizvode čiji sastav, oblik i pakovanje omogućuju sigurnu i laku upotrebu.
BROS Električni aparat + tečnost protiv komaraca
Električni aparat sa tečnošću obezbeđuje zaštitu od komaraca tokom noći. Efikasan je i pored otvorenih prozora i upaljenog svetla za prostorije od oko 20m2 za 60 noći, što je značajno duže od velike većine sličnih proizvoda dostupnih na našem tržištu. Tokom korišćenja oslobađa se toplota koja dovodi do isparavanja tečnosti. Optimalni efekat nastaje 30 minuta nakon uključenja.
Svima nama je prioritet zaštita naših najmlađih, te se na tržištu može pronaći ovakav aparat koji je namenjen za upotrebu u prostorijama u kojima borave deca.
Aparat se koristi po potrebi. Pre korišćenja pročitati uputstvo za upotrebu.
BROS Sprej protiv komaraca i krpelja 90ml
U pitanju je repelentni proizvod. Sprej protiv komaraca i krpelja se primenjuje na otvorenom prostoru, tokom vašeg boravka i uživanja u prirodi. Dobra kombinacija aktivnih komponenata čini ovaj proizvod efikasnim u odbijanju komaraca i krpelja nekoliko sati.
Proizvod se prska na odeću i kožu koja je izložena ujedima insekata. Ukoliko se proizvod nanosi na kožu lica ili vrata, on se poprska na ruke, a zatim nanosi na kožu.
Koristi se po potrebi, ne više od dva puta dnevno i prema uputstvu za upotrebu.
Ne koristiti proizvod kod dece mlađe od dve godine, na osetljivoj ili iritiranoj koži. Po povratku iz boravka u prirodi, proizvod isprati vodom i sapunom, a odeću oprati.
BROS Električni aparat + tablete protiv komaraca
Električni aparat sa tabletama impregniranim aktivnom supstancom za suzbijanje komaraca i zaštitu prostorija od komaraca koji dolaze spolja. Efikasan je i sa otvorenim prozorima i uključenim svetlom. Tableta štiti prostoriju do 20m2 za oko 12 sati. Optimalan efekat se postiže nakon 30 minuta od uključenja. Tabletu staviti u aparat. Aktivna supstanca isparava od toplote uređaja koji se zagreva. Iskorišćena tableta menja boju iz plave u belu.
Svima nama je prioritet zaštita naših najmlađih, te se na tržištu može pronaći ovakav aparat koji je namenjen za upotrebu u prostorijama u kojima borave deca.
Veoma bitno je napomenuti, kada su u pitanju BROS aparati sa tečnošću i tabletom, da su univerzalni. Naime, svaki naš aparat ima mogućnost da koristi i tečnost i tabletu u zavisnosti od afiniteta naših potrošača.
Chicco Zanza – komarci stop!
Chicco linija za zaštitu od komaraca, Zanza, napravljena je isključivo od prirodnih sastojaka, namenjena je celoj porodici i sadrži niz proizvoda za prevenciju uboda komarca. Ono što je čini posebnom je to da je mogu koristiti i bebe od prvog dana.
Chicco je jedini brend u svetu koji u ponudi ima proizvode koji obuhvataju sve faze ranog dečjeg razvoja, od trudnoće pa sve dok dete ne napuni tri godine. U asortimanu brenda, u kategoriji kozmetički proizvodi, nalaze se proizvodi koji zadovoljavaju kompletno održavanje higijene bebe na jednostavan, čist i siguran način. Pored njih, ova kategorija uključuje i linije za posebnu namenu, kao što su Sun, za zaštitu kože od sunca i Zanza, za zaštitu od komaraca.
Pored već dobro poznatih Chicco Zanza proizvoda u obliku spreja, roll-ona, maramica i električnog uređaja koji se uključuje u struju, na tržištu su od ove sezone dostupni i novi inovativni proizvodi iz ove kolekcije: parfimisane narukvice, klipse i flasteri.
Povećanje svesti o zaštiti životne sredine rezultuje time da se preferiraju repelenti na prirodnoj osnovi. Upravo su takvi novi proizvodi iz Chicco kolekcije Zanza koji se koriste za odbranu od komaraca. Pored toga što su nežni prema prirodi, Chicco Zanza proizvodi prirodno i nežno štite mališane, bez upotrebe agresivnih hemijskih sredstava.
Parfimisane narukvice i klipse sa uljem limunove trave vodootporne su, a pošto izgledaju kao modni dodaci, mogu se sakupljati. Ova dva proizvoda mogu koristiti svi članovi porodice, kao i parfimisane flastere s prirodnim uljima.
Svi proizvodi iz linije Chicco Zanza su dermatološki testirani na osetljivoj koži, ne sadrže sintetičke parfeme, alkohol, boje, parabene, fenoxyetanol, naftne derivate, silikone i mineralna ulja.
Proizvodi iz linije Chicco Zanza dostupni su potrošačima u apotekama, bebi radnjama, drogerijama, hiper i super marketima.
SC Johnson: Raid i Autan
Kompanija SC Johnson prisutna je na tržištu Srbije u kategoriji insekticida i repelenata sa brendovima Raid i Autan. Preko 60 godina iskustva u borbi protiv insekata prepoznato je od strane korisnika, te je Autan poneo titulu repelenta broj 1 u Evropi. Kod nas, Autan je prisutan sa nekoliko linija proizvoda. Najveću prodaju beleži Autan Family Care linija sa formatima sprej, raspršivač i stik. Proizvodi štite od komaraca do 4h nakon nanošenja. Protection Plus linija namenjena je osobama koje duže borave napolju i pruža zaštitu od običnih tropskih, tigrastih komaraca i krpelja tokom 6-8h. Za najmlađe, u ponudi imamo Autan Junior gel. Novitet na tržištu, od ove godine, je Autan Sport raspršivač. Ovaj jedinstveni proizvod zaštitiće vas od letećih napasti čak i pri jačem znojenju. Pruža zaštitu do 8h. Ukoliko je i došlo do ujeda komarca, Autan Dopopuntura gel nakon uboda insekata pružiće trenutno smanjenje svraba i crvenila kože.
Linija insekticida brenda Raid može se podeliti u tri kategorije proizvoda: protiv letećih insekata, gmižućih insekata i protiv moljaca. Najprodavaniji proizvodi su Raid Sprej protiv letećih insekata, Raid Električni aparat sa tečnošću i Raid Električni aparat sa tabletama. Dopune za elekrične aparate u obliku tečnosti i tableta dostupne su u više formata i mirisnih nota.
Kada je reč o proizvodima protiv gmižućih insekata, posebno se izdvajaju Raid Sprej za gmižuće insekte, Raid zamke za mrave i bubašvabe, kao i novi Raid sprej sa cevčicom za precizno uništavanje insekata.
U borbi protiv garderobnih moljaca prednost dajemo Raid Tarme gelovima sa mirisom kedra i lavande, Raid listićima, kao i Raid tabletama protiv moljaca. Za otvorene prostore kao što su terase, dvorišta i bašte preporučujemo Raid spirale.
SC Johnson kontinuirano ulaže u inovacije i unapređenje kvaliteta svojih proizvoda, a sve u cilju boljeg zadovoljenja potreba potrošača. Naši proizvodi imaju široku distribuciju po celoj Srbiji, a prodaja u hipermarketima, supermarketima i drogerijama je ipak najznačajnija.