Kriza izazvana pandemijom Kovida razlikovala se od svega što su Evropa, ali i ceo svet, iskusili u proteklim decenijama.
Piše: Žarko Stojilković, country manager, P&G SrbijaTri stvari učinile su krizu pandemije tako jedinstvenom. Kao prvo, uticala je na svaku osobu pojedinačno. Drugo, trajala je dugo, i svi smo shvatili da će se posledice osećati još neko vreme. I na kraju, pokrenula je velike promene u našem svakodnevnom životu – od načina na koji komuniciramo jedni sa drugima, pa do toga na koji način postavljamo svoje prioritete.
Ipak, istorija nam govori da je podsticanje rasta kroz inovacije najefikasnija strategija za ublažavanje posledica bilo koje krize, tako da ni ova kriza nije izuzetak. Industrija široke potrošnje je tokom proteklih 12 meseci prikazala ovakav način razmišljanja o rastu, a biće i podjednako neophodno da se ovo razmišljanje održava jer svi težimo ponovnom pokretanju rasta i ekonomije.
Pandemija je pokrenula velike promene u načinu na koji se brinemo o svojim domovima i porodicama, i u načinima na koje trošimo i kupujemo. Od početka zdravstvene krize, u P&G kompaniji smo iskoračili kao pokretačka snaga inovacija i kreiranja vrednosti, pružajući potrošačima osnovne proizvode koji će im pomoći da ostanu bezbedni, zdravi i da se osećaju udobno. Ostali smo ažurni u odgovaranju na potrebe potrošača i pritiske u lancu snabdevanja, i nastavili da rastemo uprkos izazovnoj situaciji.
Vrhunske inovacije pouzdanih brendova su ponovo unapređene kako bi zadovoljile novonastale potrebe potrošača
Pandemija je donela značajne promene u navikama potrošača. Njihovo obraćanje pažnje na pranje veša, čišćenje, ličnu higijenu, i uopšte, na sve proizvode povezane sa zdravljem i sigurnošću, se povećalo i verovatno će se taj trend nastaviti i u 2021. Istraživanja pokazuju da zabrinutost za zdravlje pogađa 65% Evropljana i utiče na njihove svakodnevne izbore. 76% ljudi češće pere ruke, 36% češće čisti kuću, a 27% češće koristi mašinu za pranje veša.
U ovim uslovima, građenje poverenja postaje ključni prioritet za potrošače koji se okreću onim brendovima kojima najviše veruju. Nema mesta za ‘rizikovanje’. Mi, u kompaniji P&G, našli smo se na čelu ove nove stvarnosti. Obnovljena zainteresovanost potrošača za dom, čistoću i ličnu higijenu, u kombinaciji sa povećanom potragom za pouzdanim kvalitetom, doveli su do rastuće potražnje za našim brendovima. Naše duboko razumevanje potreba potrošača i dugogodišnja posvećenost zadovoljenju ovih potreba proizvodima vrhunske vrednosti i kvaliteta, nikada nisu bili važniji. Iz ovih razloga, veliki deo naših inovativnih aktivnosti i novih proizvoda predstavljenih na tržištu, usmeren je direktno na zadovoljavanje potražnje potrošača za robom koja je vrhunskim rešenjima povezana sa zdravljem i sigurnošću.
Navešćemo nekoliko primera kako su neki od naših vodećih brendova na srpskom tržištu zadovoljili novonastale potrebe potrošača. Kroz naše istraživanje, čuli smo da nam potrošači govore da su sada izuzetno obazrivi po pitanju čistoće i higijene, ali da ponekad, uprkos svim njihovim naporima, još uvek ne mogu da postignu željene rezultate. Iz ovog razloga, osmišljavamo predloge proizvoda kojima zadovoljavamo potrebe postižući izuzetne rezultate. Nova formula Mr Proper Ultra Power spreja sadrži hlor i pomaže u dezinfekciji površina u našim domovima, istovremeno uklanjajući i do 100% nečistoće, masti i mrlja. Isto tako, varijanta Ariel Allin1 Pods + OXI Efect kapsula pruža jače uklanjanje mrlja radi dodatne higijene. Pojačan enzimima visoke efikasnosti, ovaj proizvod čisti ne samo mrlje koje su vidljive okom, već i one nevidljive. Za izvanrednu Ariel čistoću i uklanjanje fleka koje se mogu izbeliti čak i na niskim temperaturama, ovo je idealan proizvod za naše potrošače.
Održive inovacije radi bolje budućnosti za nas i za generacije koje dolaze
Istovremeno, svi smo više obratili pažnju na zaštitu životne sredine. Iako provodimo više vremena kod kuće, shvatamo da naši izbori i svakodnevni postupci imaju uticaj na životnu sredinu, tako da tražimo rešenja koja mogu da nam pomognu u donošenju održivijih izbora. Na primer, 90% ukupnog uticaja praška za sudove Fairy na životnu sredinu nastaje kada se voda i energija koriste za pranje posuđa. Dakle, tehnologija, inovacije i komunikacija fokusiraju se na podsticanje odgovorne potrošnje u domu. Fairy za ručno pranje posuđa obezbeđuje čistoću posuđa u hladnoj vodi, smanjujući tako potrošnju energije. Istovremeno, kapsule za mašine za pranje posuđa Fairy Platinum efikasno čiste masnoću u brzim ciklusima pranja, dok posuđe ne treba da se ispira pre stavljanja u mašinu, čime se pri svakom pranju štedi voda.
Pranje odeće, koje se sada povećalo zbog pandemije, takođe je prilika za pravljenje održivijih izbora. Kada peremo odeću, 60% ekološkog otiska koji ljudi ostavljaju za sobom nastaje kada koristimo mašinu za pranje veša (što je evropski prosek), uglavnom zbog zagrevanja vode. Drugim rečima, jednostavno snižavanje temperature za pranje veša sa 40 °C na 30 °C može da umanji emisije ugljenika za 35%. Sada je lakše dati doprinos i postati ekološki prihvatljiv jer su Ariel Allin1 POD kapsule osmišljene za odlično čišćenje čak i u hladnoj vodi zahvaljujući Purezimu, lako biorazgradivom enzimu za čišćenje koji daje odlične rezultate čišćenja.
Potrošači u Srbiji prepoznali su inovacije koje su doneli Fairy i Ariel kako bi zadovoljili njihove potrebe, a Ariel Allin1 PODS i Fairy Extra+ nagrađeni su kao Proizvod 2021. godine. Zbog ovoga smo zahvalni, ali i rešeni da nastavimo da stvaramo inovacije koje će i dalje biti u službi njihovih promenljivih potreba.
Inovacija na svakom koraku procesa kupovine, stvorena zajedno sa prodavcima, sa ciljem kreiranja vrhunske vrednosti i prijatnog iskustva kupovine
Situacija sa pandemijom je značajno izmenila navike kupaca. Prodavci treba da kupcima pruže dodatne razloge za posetu njihovim objektima. Istovremeno, razdaljina između kupaca se povećava, a manje prodavnice optimizuju ograničeni prostor kako bi bolje zadovoljile nove potrebe. Ujedno, mere zaštite unutar prodavnice, veće ‘korpe’ zbog manje učestalosti poseta prodavnicama, manje razgledanja i kupovina sa spiskom, kao i povećanje e-trgovine su neki od ključnih trendova koji su primećeni tokom pandemije.
U kompaniji P&G, usredsredili smo se na neometanu distribuciju, veću uočljivost naših pouzdanih, vodećih brendova koji pomažu potrošačima da održavaju kuću čistom, a porodicu zdravom, na optimizaciju kapaciteta polica kako ne bi došlo do nestanka robe iz zaliha, kao i na vrednost ponude. Na kraju krajeva, ono što naši kupci vide i gde možemo da ih upoznamo jeste maloprodaja, tako da nam je veoma važno da uložimo sve napore kako bi taj ‘susret’ uspeo. U tom pogledu, mnogo smo napredovali u dizajniranju inovativnih načina prikazivanja proizvoda, kao i u poboljšanju komunikacije o korisnosti proizvoda, pomažući potrošačima da se brže odluče za potrebne artikle. Jedan od načina na koji to radimo je da činjenice o našim proizvodima i inovacije učinimo toliko istaknutim da ih potrošači odmah primete i povežu se sa njima.
Pokretanje inovacija Omni Channel – unapređujemo svoje mogućnosti da bismo pružili usluge kupcima kad god i gde god da kupuju
P&G već dugo vodi Omni Channel strategiju. Težimo ka tome da kupcima pružimo usluge tamo gde su odlučili da kupuju. Ovaj princip će i dalje važiti, ali se spremamo da kupce uslužujemo i kroz mnogo više kanala nego ranije.
Elektronska trgovina je značajno porasla u svim kategorijama. Zbog pandemije, više potrošača se okrenulo elektronskoj kupovini za FMCG, dok su razvijani novi poslovni modeli i platforme. Neizbežno je da su tradicionalni trgovci morali da ubrzaju svoje digitalno prisustvo ili da se udruže sa platformama za isporuku da bi uslužili kupce. Mi, kao P&G, usredsredili smo se na poboljšanje celokupnog iskustva obezbeđivanjem osnovnih potreba, obrazovanjem potrošača, lakim pristupom, i naravno, dostupnošću naših proizvoda. Takođe, prilagodili smo naš portfolio i veličine proizvoda, i kreirali korpe za kupovinu sa najnovijim P&G inovacijama koje su dovele do veće vrednosti za naše potrošače i naše partnere u elektronskoj trgovini. Očekujemo da potrošači ostanu na ovom kanalu. Trajanje pandemije doprinelo je ovoj promeni navika u kupovini i postoji mogućnost da se još kategorija dodatno ubrzaju. Na primer, potrošači već elektronski pretražuju i kupuju proizvode za negu beba i oralnu higijenu, a sada vidimo da i potražnja za Arielom i proizvodima za ulepšavanje takođe raste.
Gledamo unapred…
Gledajući unapred, nastavićemo da se udružujemo sa onlajn i oflajn trgovcima kako bismo razvijali naše kategorije, usredsređujući se na inovacije u pravim vrednostima, sa jakim komunikacionim planovima unutar i izvan prodavnica, držeći uvek na prvom mestu našeg delovanja najbolju uslugu za naše potrošače i kupce. Poslujemo baš zato što su naše kategorije i brendovi svakodnevne potrepštine u koje ljudi polažu poverenje da će o njima brinuti, a posledično i oni sami o svojim domovima i porodicama.
U budućnosti vidimo rast vođen vrhunskim inovacijama kao ključ oporavka od posledica globalne zdravstvene krize, jer težimo da ponovo pokrenemo svoju ekonomiju i vratimo naše društvo u normalu. Ovo posebno važi za Srbiju koja je tržište sa jačim potencijalom za rast u Evropi. Mi u kompaniji P&G ostajemo rešeni da pomažemo u postizanju ovog rasta, osnaženi vrhunskim inovacijama i vrednostima naših brendova.