Hristivoje Milošević, Aleva

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 113, novembar 2013.)

 

Hristivoje Milošević, vlasnik kompanije Aleva

 

SIMBOL KVALITETNE PROIZVODNJE

 

“Kombinujemo domaća i iskustva internacionalnih kompanija, jer tako dobijamo najbolje rezultate. Ovakav pristup poslovanju bi trebalo da se podrazumeva i da bude primaran u radu svakog ozbiljnog preduzeća. Inostrana tržišta posluju na identičan način, i to je normalan proces razmene ideja i iskustava, ukoliko želimo da se istaknemo kao lider, kao kompanija koja osluškuje potrebe svojih konzumenata, prati trendove, napreduje, razvija se…”

 

Aleva ove godine slavi važan jubilej – 65 godina poslovanja na tržištu Srbije. U početku je proizvodila samo začinsku papriku i dehidrisani paštrnak, a danas ova kompanija ima preko 150 proizvoda i zapošljava više od 300 radnika. U kriznim godinama – ostvaruje rast prihoda. Sledeće godine, Aleva kreće u i izgradnju nove fabrike. Sve pomenuto bilo je povod za razgovor sa Hristivojem Miloševićem, vlasnikom kompanije Aleva.

Sa kakvim rezultatima ste dočekali ovu jubilarnu godinu kada je reč o portfoliju, obimu godišnje proizvodnje, proizvodnim kapacitetima…?
Samo u 2013, portfolio smo proširili sa 25 novih proizvoda. Aleva godišnje preradi oko 10.000 tona svežeg povrća, a od toga je oko 7.000 tona paprike. Oko 45% proizvoda se izvozi u region, ali i u Rusiju, Ukrajinu i Belorusiju, kao i u Ameriku, Australiju i na Bliski istok. Kompanija je u 2012. zabeležila rast proizvodnje, prihod od 1,8 milijardi dinara i profit od oko dva miliona evra. U 2013. očekujemo siguran rast prihoda od najmanje 5%.

Planirate li neka veća ulaganja? Kakve ste sve akcije pripremili povodom proslave jubileja – za potrošače, zaposlene, lokalnu zajednicu?
Kako bismo zadržali lidersku poziciju na domaćem tržištu, ali i opravdali poverenje vernih konzumenata naših proizvoda, moramo konstantno da budemo na nivou svetskih brendova, da pratimo konkurenciju i inovacije u modernoj tehnologiji i proizvodnji. Kvalitetna interna komunikacija kao preduslov za stabilno funkcionisanje bilo koje kompanije i nama je bila primarna. Usavršavamo naše radnike, angažujemo izvrsne stručnjake, obraćamo pažnju na njihove želje, predloge i potrebe. Planiramo veliku feštu na vojvođanski način krajem godine za sve zaposlene i poslovne partnere, kao i specijalne akcije na mestu prodaje za naše potrošače, sa promo-pakovanjima i poklonima. Do kraja godine realizovaćemo i ostale aktivnosti, poput promovisanja zdrave ishrane i Aleva Natur linije proizvoda.

Kada možemo da očekujemo početak izgradnje nove fabrike i o kolikoj se investiciji radi?
Kompanija Aleva planira da sledeće godine investira 8 miliona evra u otvaranje nove fabrike u Novom Kneževcu, koja će zaposliti oko 100 radnika. Intenzivno se radi na tome, projekat je razrađen i čeka se samo donošenje urbanističkog plana. Ne samo da imamo priliku da proširimo svoje fabričke kapacitete, već i da zaposlimo nova, stručna, edukovana lica, od kojih se mnoga nalaze na birou rada.

Da li je, posle svih tih godina, Aleva paprika i dalje ‘core business’ kompanije ili su se pojavile i neke nove ‘zvezde’?
Aleva paprika je večiti ‘core business’. Ali, kako smo skoro dosegli naš maksimum kada je o paprici reč, Aleva je tokom godina razvila još dve kategorije: dehidrisane supe i fikseve, odnosno namenske dodatke jelima. Ove kategorije danas imaju skoro podjednaku kontribuciju kao aleva paprika. Svesni smo da ne možemo decenijama plasirati jedan proizvod kao neprikosnoveni, iako je paprika simbol naše proizvodnje. Kroz praćenje noviteta i osluškivanje želja naših potrošača, razvijamo nove, kreativne metode, ali i jednostavne, praktične instant proizvode, visokog kvaliteta. Kako napreduje tržište, tako se i mi menjamo, obraćajući pažnju i na principe tempa života danas. Ono što, međutim, ostaje jeste kvalitet.

Kako je Aleva sa svojim ključnim brendovima u ovom trenutku pozicionirana na tržištu Srbije, koliki je njihov udeo i da li ste zadovoljni postignutim?
Prema podacima kompanije Nielsen, Aleva je broj jedan u monozačinima, pre svega zahvaljujući alevoj paprici. Takođe, lider smo u kategoriji namenskih dodataka jelima koji su idealni za svako tipično jelo srpske kuhinje. Jaki broj 3 smo u kategoriji dehidrisanih supa, a broj 1 u kategoriji instant supa sa brendom Quik. Ove godine smo imali i skoro dupli rast slatkog programa (puding, sladoled, šlag). Istakao bih nove premijum ukuse pudinga: banana vanilla, butter vanilla, čokolada narandža i creme brulee, na koje smo naročito ponosni. Osim što smo akcenat stavili na lepotu ukusa novih pudinga, nemaju veštačke boje, a što je najvažnije – zdravi su i idealni za naše najmlađe.

Kako, s obzirom na razvoj portfolija, širite sirovinsku bazu neophodnu za vaše proizvode?
Imamo sve sirovinske baze, jednu za dehidrisane proizvode i drugu za sveže povrće. Uvozne komponente nabavljamo uglavnom iz Nemačke i Švajcarske, dok nas svežim povrćem snabdevaju isključivo domaći kooperanti. Ipak, tek u novoj fabrici imaćemo mesta da širimo sirovinsku bazu.

Da li imate svoj program podsticaja za poljoprivredne proizvođače od kojih nabavljate sirovine?
‘Naslonjeni‘ smo na domaće poljoprivredne proizvođače tj. kooperante i kad god smo u mogućnosti dajemo seme i đubrivo, kako bi imali što bolji kvalitet povrća na kraju sezone. Udružujemo snage. Sve povrće u našim proizvodima je sa srpskih njiva. Nažalost, naša država slabo pomaže poljoprivredu i nadamo se da će to da se promeni, a kompanije kao Aleva se uključuju i pomažu kad god mogu. Uvek dajemo prednost domaćim dobavljačima, ali je činjenica da je njih sve manje, jer ne mogu da pariraju subvencionisanim poljoprivrednim proizvodima iz inostranstva, naročito kineskim.

Da li kompanija Aleva i sama poseduje poljoprivredno zemljište i razmišljate li o razvoju organskih proizvoda?
Da, posedujemo, i radimo aktivno na projektu pokretanja sopstvene organske proizvodnje. To je definitivno trend koji je u skladu sa principima kompanije i u tom pravcu ćemo sigurno ići naredne godine. Već imamo organske proizvode pod brendom Flory, koji su namenjeni ishrani odojčadi, dece i odraslih i sastoje se od domaćih i uvoznih organskih sirovina. Osim toga, Vojvodina pruža najbolje mogućnosti za proizvodnju sirovina. Sarađujemo sa kooperantima koji koriste našu agro službu, seme, đubrivo, imamo sve sertifikate i razvoj organskih proizvoda je samo inovativni nastavak rada kredibilne i odgovorne kompanije kakva je Aleva.

Kakav je Vaš stav o GMO proizvodima i da li vršite kontrolu ulaznih sirovina?
Vrlo smo strogi po tom pitanju i nikako ne koristimo GMO proizvode. Naša sirovinska baza je potpuno čista od GMO proizvoda. Kada su uvozne komponente u pitanju, kontrola se vrši tako što zahtevamo od dobavljača sertifikat kvaliteta, pri čemu on garantuje da je namirnica koju uvozimo ‘GMO free’. Proizvod se ne može uvesti bez tog sertifikata, jer naša država to strogo zabranjuje. Moj stav je da GM organizmi predstavljaju ozbiljnu pretnju, naučni fenomen 21. veka koji može trajno narušiti pravilan razvoj ljudskog organizma. Ljudi, nažalost, toga nisu dovoljno svesni. Potrebna je detaljnija edukacija o GMO, kako bi, pre svega, roditelji poveli računa o tome kako se hrane njihova deca i šta unose u svoj mlad organizam.

Da li je na vas, na bilo koji način, uticalo preuzimanje konkurentskog Centroproizvoda od strane Nestléa pre nekoliko godina, i da li ste možda neke svoje strateške poteze prilagodili tome?
Naravno da jeste. Činjenica je da je Centroproizvod pre kupovine ozbiljno ulagao u svoje proizvode, tako da smo imali vrlo jakog konkurenta na tržištu sve ovo vreme. Znamo u čemu smo bolji od velikih konkurenata i odredili smo šta bi trebalo poboljšati kako bismo bili još uspešniji u onome u čemu smo najbolji.

Pre godinu-dve bilo je govora o strateškom partnerstvu Aleve i Podravke. Kakvi su rezultati?
Imali smo razgovore sa Podravkom, ali se, usled različitih ciljeva, ideja i planova, nismo prepoznali kao strateški partneri.

Da li sa drugim kompanijama razvijate neke nove, zajedničke projekte?
Naravno, smatramo da je pravac strateškog partnerstva sa jakom kompanijom prava stvar za Alevu, jer udruženim snagama postižemo znatno bolje rezultate, dopunjujemo se i razvijamo kreativne aspekte ponude i proizvodnje, ali detalji još uvek nisu za javnost.

Kako ste organizovali distribuciju u Srbiji i šire? Ko su vam partneri i da li ste zadovoljni saradnjom?
U Srbiji imamo naš prodajni tim već dve godine, dok na ostalim tržištima poslujemo preko distributera. Naši najveći distributeri su Dukat za Bosnu i Hercegovinu, Klikovac za Crnu Goru, OZ-TU za Makedoniju, Elkos za Kosovo, Sevko za Rusiju.

Možete li nam reći nešto više o izvoznim aktivnostima Aleve, naročito u poslednjih nekoliko godina?
Trenutno razvijamo strategiju za rusko tržište, a što se tiče planova za izvoz, još uvek je sve podložno promenama, shodno pregovorima i usklađivanju poslovnih misija.

Kakve su vaše izvozne ambicije u godinama koje su pred nama, naročito po pitanju regionalnog širenja?
Za sada nastavljamo u istom kontinuitetu, osnažujemo saradnju sa distributerima i postepeno razmatramo ideje za nova regionalna postignuća, ali je o tome još rano pričati. Najpre je potrebno ispitati tržište, uskladiti potrebe, definisati ciljeve i tek onda razvijati strategiju. Ono što je izvesno je da je regionalno širenje u planu.

Da li su proizvodi koji se plasiraju u Srbiju i na inostrana tržišta identični po svom sastavu ili to zavisi od preferencija potrošača na samim tržištima? Kako dolazite do podataka o tome šta potrošači žele?
Za region, recepture su identične. Za rusko tržište recepture i asortiman smo morali da prilagodimo ukusu njihovog prosečnog potrošača. Ruska kuhinja je potpuno drugačija od naše: maltene ne koriste alevu papriku i tek uče da ‘crvene’ jelo. To je, sa druge strane, bila izazovna prilika za nas – da se kao lider na srpskom tržištu, istaknemo i kao proizvođači ‘jedinstvenog, srpskog ukusa’ na ruskom podneblju. Da su Rusi naviknuti na konzumiranje paprike, verovatno bismo naišli na jaku konkurenciju. Osim toga, piletina kao meso dominira, a konzumiraju sladoled tokom cele godine. Naša kuhinja, ipak, podrazumeva drugačije principe ishrane. U poslednje vreme, do podataka o tome šta naši potrošači žele dolazimo uz pomoć internet aktivnosti i FB stranice kompanije Aleva.

Koliko ulažete u internet aktivnosti i direktnu komunikaciju sa krajnjim potrošačem? Kakvi su rezultati i šta očekujete od tih aktivnosti?
Punom parom investiramo u digitalnu komunikaciju i do kraja godine bi trebalo da modernizujemo i izgled našeg sajta. Svesni smo prednosti digitala, angažujemo stručni tim i željni smo komunikacije sa našim potrošačima putem interneta. Činjenica je da se u poslednjih nekoliko godina sve više ljudi okrenulo prednostima interneta i verujem da će ova globalna mreža ubrzo postati vodeći medij. Uređivanje i ažuriranje sajta, kao i komunikacija putem društvenih mreža je još jedan od preduslova za uspešnost našeg rada i novih projekata – pre svega, jer je to u skladu sa modernizacijom i inovacijama. Pokrenuli smo program on-line aktivnosti koje imaju za cilj da podstaknu potrošače da nam kažu šta im se dopada, šta ne, šta bi želeli da imamo u portfoliju i tome slično. Dobili smo mnogo korisnih komentara i ideja koje ozbiljno razmatramo.

Kakvu saradnju ostvarujete sa trgovcima?
Sa trgovcima imamo izuzetno dobar odnos i ove godine smo stavili akcenat na mesto prodaje, sa promocijama i akcijama. Veliki lanci sprovode svoje principe poslovanja vrlo rigorozno i morali smo da se prilagodimo njihovim zahtevima. Svi su želeli da sa Alevom razviju saradnju razvoja PL brendova, ali mi jednostavno nismo hteli da se upustimo u to. Naši proizvodi su visokog kvaliteta i ne možemo iz postojeće sirovinske baze, na istim mašinama i sa postojećim kapacitetima, pakovati i PL i naše brendove. Pošto nismo nastavili saradnju kroz PL, naš portfolio je bio revidiran, ali sa druge strane, to je kod nas pokrenulo disciplinu koja nam je bila preko potrebna. Ponekad su trgovci i previše rigorozni, i oni prave greške.

Da li se, prilikom razvijanja novih proizvoda, oslanjate isključivo na domaću pamet ili koristite iskustva internacionalnih kompanija?
Kombinujemo domaća i iskustva internacionalnih kompanija, jer tako dobijamo najbolje rezultate. Ovakav pristup poslovanju bi trebalo da se podrazumeva i da bude primaran u radu svakog ozbiljnog preduzeća. Inostrana tržišta posluju na identičan način, i to je normalan proces razmene ideja i iskustava, ukoliko želimo da se istaknemo kao lider, kao kompanija koja osluškuje potrebe svojih konzumenata, prati trendove, napreduje, razvija se…

U svesti savremenih edukovanih potrošača praškasti i dehidrisani proizvodi se ne povezuju sa zdravom ishranom. Na koji način prevazilazite tu barijeru i kakvi su prvi rezultati Aleva Natur linije?
Odziv na Natur liniju je fantastičan i iskreno nismo očekivali tako dobre rezultate. Oprezno smo ušli u kategoriju koja je još uvek mala u našem regionu. Jedan od glavnih razloga što smo lansirali ove proizvode jeste što se bez dehidrisanih proizvoda ne može. Potrošnja nam to govori. Lansirali smo liniju koja nema aditive, pojačivače ukusa, dodate veštačke boje i arome. Natur, odnosno povratak prirodnom je i svetski trend, maltene pokret, koji raste na ostalim tržištima. Dolazi nova generacija žena, pre svega mama, koje se ne mogu zavarati. One se edukuju putem interneta i mobilnih uređaja, malo vremena im je na raspolaganju, a opet ulažu mnogo energije i truda u pripremu zdravih obroka. Pre kupovine, informišu se kod kuće, a u prodavnici pažljivo čitaju deklaracije i ne možete im odvući pažnju reklamom, lepim dizajnom, animiranim likovima ili gratisima, ako proizvod ne zadovoljava ‘natur merila’. Natur linija je naš mali dragulj i u potpunosti je u skladu sa Alevinom strategijom i vizijom. Razvijaćemo i naredne godine nove proizvode u okviru Natur linije, i još više olakšati toj kategoriji potrošača brzu pripremu zdravih i ukusnih jela.

Kako vidite razvoj srpskih prehrambenih proizvoda u narednom periodu? Koji su poželjni pravci razvoja? Da li će se nastaviti trend prodaje multinacionalnim kompanijama ili će upravo porodične kompanije uspeti da opstanu u ovim kritičnim vremenima?
Multinacionalne kompanije su neminovnost, one se menjaju, sve su veće, udružuju se. Danas 300 najvećih kompanija kontroliše 25% svetske privrede, ali za razliku od porodičnih kompanija nemaju tu brzinu i fleksibilnost, taj domaćinski pristup. Nećemo se sigurno takmičiti sa velikim kompanijama u segmentima u kojima su one bolje od nas. Nekad nam kažu: “Tužno, eto, još je samo Aleva ostala od velikih srpskih prehrambenih kompanija, i vas će kupiti”. Ali, mi im poručujemo da ne brinu. Aleva će uvek biti tu, kao simbol kvalitetne domaće kuhinje i proizvodnje.

Ivan Filipović
Dragana Vraneš