600 KOMPANIJA ZAINTERESOVANO DA SE UKLJUČI U SISTEM DUALNOG OBRAZOVANJA

22. X 2018. | Nastava u 84 srednje stručne škole u Srbiji realizuje se kroz bar jedan od ukupno 32 dualna obrazovnih profila, što znači da je trenutno 23% škola uključeno u dualni obrazovni sistem, čija potpuna primena počinje od školske 2019/2020. godine, zaključeno je na konferenciji ‘Dualno obrazovanje u Srbiji 2018: tekući rezultati i budući izazovi’, u organizaciji Švajcarsko-srpske trgovinske komore.

U tekućoj školskoj godini uvedeno je 12 novih profila, u skladu sa potrebama tržišta rada – u oblastima informacionih tehnologija, mašinstva, građevine, proizvodnje i prerade hrane, hotelijerstva i turizma i drugih oblasti. Još jedan važan korak je izrađen Pravilnik o učeničkim zadrugama, po kom škola može da osnuje učeničku zadrugu sa ciljem podsticanja razvijanja pozitivnog odnosa učenika prema radu i profesionalne orijentacije, povezivanja nastave sa svetom rada, razvijanja svesti o odgovornosti za preuzete obaveze, kao i razvoja pozitivnog odnosa prema timskom radu i preduzetništvu.

„Prilikom kreiranja Nacionalnog modela dualnog obrazovanja, švajcarski sistem predstavljao je uzor u formulisanju modela prilagođenog uslovima u Srbiji, i imamo veliku podršku Švajcarske u implementaciji ovog sistema, u vidu zajedničkih projekata. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa domaćim i stranim partnerima trenutno radi na izradi metodologije za implementaciju dualnog obrazovanja i okvira za monitoring i evaluaciju. Svi obrazovni profili usklađeni su sa standardom kvalifikacije i planom i programom nastave i učenja“, rekao je ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević.

Dr Ursula Renold, šef Odeljenja za istraživanje obrazovnih sistema Švajcarskog ekonomskog instituta pri Federalnom institutu za tehnologiju u Cirihu, jedini je međunarodni počasni član Komisije Vlade Republike Srbije za dualno obrazovanje.

„Sa iskustvom koje sam stekla radeći u 20 zemalja, mogu reći da je napredak u Srbiji izuzetno brz. Jedna od organizacija koja tome doprinosi je Švajcarsko-srpska trgovinska komora, a srž našeg plana je da se utvrde odgovornosti svake interesne strane u procesu. Neophodne su dobro organizovane institucije, spremne za saradnju, a treba razumeti i ulogu kompanija i onog što njima ovakav sistem donosi. Institucije, poslodavci i njhova udruženja moraju da sarađuju u ovom procesu“, poručila je dr Renold.

Ukupan broj učenika u dualnom obrazovanju je 4.500, dok je ove školske godine 3.500 đaka upisano u dualne obrazovne profile. Takođe, ove godine je oko 600 kompanija iskazalo zainteresovanost da se u njihovim objektima sprovodi učenje kroz rad za učenike koji su upisali dualne obrazovne profile.

„Uvođenjem autohtonog modela dualnog obrazovanja, a uz osvrt na modele prepoznatih lidera u Evropi, sistema iz Švajcarske, Austrije i Nemačke, konačno smo kao zemlja inače traženih kadrova dobili upotpunjenje profilnih kapaciteta. To će omogućiti kvalitetnu zapošljivost srpskih mladih kadrova, priliku inostranim i domaćim privrednicima da lakše nađu saradnike za svoje projekte i svakako, daće priliku mladima da ne odlaze u talasima u svet, već da ostanu u zemlji koja im daje više šansi za profesionalni razvoj i egzistenciju nego ranije. Švajcarsko-srpska trgovinska komora zadovoljna je dosadašnjom ulogom aktivnog saradnika kako Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, tako i Privredne komore Srbije, Ambasade Švajcarske i svih drugih značajnih aktera ovog izuzetnog projekta“, objasnio je Majo Mićović, predsednik Švajcarsko-srpske trgovinske komore.

Konferenciju je podržao i Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, koji je istakao nemerljivu ulogu stručnjaka iz Švajcarske u ovom poduhvatu.