Osveživači vazduha

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 87, avgust 2011.)

 

Osveživači vazduha su od davnina našli primenu u maskiranju neprijatnih mirisa u zatvorenim prostorijama. U početku je za osvežavanje prostora bilo korišćeno cveće, zatim su razvijene sveće, parfemi, kao i razna mirisna jedinjenja, da bi nam daljom evolucijom danas bio dostupan širok dijapazon sprejeva, električnih aparata, kao i potpuno inovativnih automatskih osveživača, poput onih sa senzorom pokreta. Osim toga, različiti sastojci, koji uključuju brojne začine i cvetne ekstrakte, koristili su se tokom vremena kako bi se stvorila prijatna aroma ili eliminisali neprijatni mirisi. Na primer, drevni Egipćani su bili poznati po tome što su koristili mošus i mnoge druge prirodne sastojke kako bi osvežili svoje grobnice.

Razvoj kategorije
Prvi moderni osveživač vazduha je predstavljen tek 1948. godine. Ovaj proizvod koristio je tehnologiju koju je razvila vojska, a koja je prevashodno bila namenjena nanošenju insekticida. U pitanju je bio sprej pod pritiskom, koji je sadržao oko jedan odsto parfema, 24 odsto alkohola ili drugih rastvarača, a 75 odsto hlorofluorougljenika (CFC), odnosno potisnog gasa. Proizvod je nakon prskanja ostavljao miris koji se zadržavao u vazduhu duži vremenski period. Ovaj tip proizvoda postao je vrlo interesantan za industriju, pa je kategorija osveživača vazduha doživela ogroman rast. U ranim pedesetim, mnoge kompanije su počele da koriste hemikalije koje su posebno reagovale na neprijatne mirise (duvanski dim, mirise koji nastaju prilikom kuvanja, miris ribe..) i uspevale da ih eliminišu i neutrališu u potpunosti, a ne da ih samo maskiraju određeni vremenski period prijatnom aromom, kao što je do tada bio slučaj. Tokom narednih 25 godina, formule osveživača vazduha u spreju su značajno modifikovane u cilju poboljšanja performansi i smanjenja troškova proizvodnje. Tokom sedamdesetih, zbog zabrinutosti o uništavanju ozonskog omotača od hlorofluorougljenika (CFC), popularnost osveživača vazduha u spreju je opala i iz tog razloga je došlo do razvoja mnogih novih tehnologija za osvežavanje prostorija. Vremenom su razni formati, kao i sama kategorija osveživača vazduha, evoluirali i dostizali sve viši stepen razvoja.

Nove vrste
Tokom devedesetih, dolazi do razvoja novih formata osveživača vazduha. Na primer, proizvod kompanije Kalib Enterprises Ltd, posedovao je mešavinu suvog začina i lekovitog bilja zajedno sa ventilatorom na baterije i omogućavao je cirkulaciju mirisa po celoj prostoriji. U kompaniji Arizona Natural Resources Inc.’s, Kristal Candles divizija je predstavila sveće koje neutrališu neprijatne mirise i sveće za aromaterapiju, koje imaju specifične terapeutske koristi. Jedan od novijih formata je električni aparat za osvežavanje prostorija koji je proizvela kompanija SC Johnson iz Racinea. Električni aparat koristi toplotu koju generiše struja kako bi se miris širio kroz vazduh. Osveživač se sastoji od sitnih plastičnih kaseta, koje sadrže koncentrat mirisa u formi gela i aparata koji se uključuje u struju. Kaseta sa gelom se ubacuje u aparat, koji se zatim priključuje u električnu utičnicu. Aparat funkcioniše tako što toplota zagreva gel, oslobađajući na taj način miris koji se širi i ispunjava prostoriju svežinom.

Kategorije osveživača vazduha
Osveživači vazduha su potrošački proizvodi koji se koriste u zatvorenim prostorijama u kojima se boravi, toaletima i hodnicima i emituju miris. Postoje dve osnovne kategorije osveživača vazduha: osveživači za kontinuirano delovanje i za instant delovanje. Osveživači sa kontinuiranim delovanjem osvežavaju prostor konstantno i postojano. Najčešće u ovu kategoriju spadaju: mirišljave sveće, mirisna ulja kao i drugi proizvodi koji koriste plamen sveće ili neki drugi izvor toplote za ispuštanje i širenje mirisa. Zatim, to su različite vrste električnih aparata impregniranih mirisnih gelova za osvežavanje prostorija, koji isparavanjem oslobađaju miris, a u nekim slučajevima mogu posedovati i pomoćni električni ventilator. Osim toga, tu su i difuzori u obliku fitilja, trske, ili drugih impregniranih materijala, kao što su vosak, papir, plastika ili drvo, koji usled isparavanja oslobađaju miris. Sa druge strane, osveživači vazduha sa instant delovanjem su uglavnom u formi spreja, ili raspršivača. Sprej sadrži kombinaciju potisnog gasa i mirisa koji su smešteni pod pritiskom u zatvorenoj metalnoj ili staklenoj boci sa ventilom koji se otvara pritiskom na dugme. Osnovna razlika u odnosu na osveživače sa kontinuiranim dejstvom je u tome što se osvežavanje prostorije vrši po potrebi i to mehaničkim pritiskom na odgovarajuće dugme. U okviru ove subkategorije osveživača vazduha nalaze se razni formati standardnog spreja i različitih vrsta mikrospreja. Globalna prodaja osveživača vazduha dostigla je više od šest milijardi dolara u 2006. godini, dok je prognoza prodaje za 2010. godinu bila 7,3 milijarde dolara. Kategorija osveživača vazduha predstavlja perspektivnu kategoriju, koja uz stalne brojne inovacije obezbeđuje kontinuirani rast i predstavlja sve unosniji segment maloprodajnog biznisa.

SC Johnson