FOKUS VAFLI

FokusVafli

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 156, mart, 2018)

NAJVIŠE SE KUPUJU U MINIMARKETIMA

Ovaj maloprodajni format ‘zauzima’ 38% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji, a praćen je tradicionalnim prodavnicama koje imaju učešće od 29% i supermarketima sa 22%. Svi ostali formati zajedno – hipermarketi, specijalizovane prodavnice i slično – učestvuju sa oko 12% u ukupnoj vrednosti kategorije.

 GfK analiza tržišta

 Dalibor Minić, Senior Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta vafla u Srbiji odnosi se na podatke GfK Panela domaćinstava za period od februara do novembra 2017. godine. Kategorija vafla beleži pad konzumacije od oko 6% u domaćinstvima u Srbiji između dva posmatrana perioda. Na ovaj pad je jednim delom uticalo osipanje baze kupaca, ali i pad učestalosti kupovine vafla. Međutim, penetracija ove kategorije u domaćinstvima je i dalje prilično velika i u posmatranom periodu iznosi 78% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji.
Vafli se najviše kupuju u minimarketima – ovaj maloprodajni format ‘zauzima’ 38% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji, a praćen je tradicionalnim prodavnicama koje imaju učešće od 29% i supermarketima sa 22%. Svi ostali formati zajedno – hipermarketi, specijalizovane prodavnice i slično – učestvuju sa oko 12% u ukupnoj vrednosti kategorije.
• Kroz Panel domaćinstava je na domaćem tržištu evidentirano nešto više od 40 preduzeća koja u svojoj ponudi imaju uvršćene i proizvode iz kategorije vafla, i to sa ukupno oko 80 brendova ovih proizvoda. Pritom, pet vodećih brendova generiše skoro 60% ukupne vrednosti kategorije. Poređani abecednim redosledom, ti brendovi su: Jaffa, Linea, Nela, Štark Napolitanke i Yo D’Oro.
Među domaćinstvima koja su bar jednom kupila vafle u posmatranom periodu, najviše je onih koja su kupila brend Jaffa (44%), zatim brendove Yo D’Oro (39%) i Štark Napolitanke (38%), relativna penetracija brenda Nela iznosi 19%, a brenda Linea 18%.
Skoro četvrtinu ukupne vrednosti kategorije vafla čine kupovine na promocijama i taj odnos je relativno stabilan u posmatranom periodu, u odnosu na isti period prethodne godine. Trgovačke marke, s druge strane, imaju veoma nisku zastupljenost od tek 1% učešća u kategoriji vafla, i to sa tendencijom opadanja.

Bambi

Sanela Dinić, senior brend menadžer u kompaniji Bambi:

Nakon što je obeležila 50 godina uspešnog poslovanja i kontinuiranog rasta, kompanija Bambi će ove godine potrošače obradovati novom ponudom na tržištu vafla. Od početka marta 2018, potrošači imaju prilike da probaju potpuno nove Bambi Napolitanke. Reč je o pažljivo odabranom asortimanu od 9 ukusa po meri potrošača. Nove napolitanke iz Bambija su toliko kremaste da su zaslužile i novo ime, tako da je jedan od lidera na tržištu napolitanki, naš brend Yo D’Oro, ustupio mesto potpuno novoj, unapređenoj ponudi na ovom tržištu.
Bambi Napolitanke su bogate kremom izuzetne finoće, koji se sasvim nežno, skoro poput čokolade, topi u ustima. Hrskavi vafl je tu da upotpuni doživljaj uživanja u omiljenoj poslastici.
Potrošači će lako pronaći put do svog omiljenog ukusa neprelivenih ili prelivenih napolitanki, po prepoznatljivoj Bambi crvenoj boji pakovanja. Pored tradicionalno dobro prihvaćenih ukusa na tržištu vafla, kao što su mleko-lešnik, čokolada, lešnik, tu su i ukus limuna i jagode i šlaga po kojima je Bambi već dobro poznat. U skladu sa željama potrošača, pripremili smo i dva potpuno nova, jedinstvena ukusa – crna i bela čokolada i malina-kakao.
Bogatu ponudu Bambi Napolitanki potrošači mogu pronaći u svim lancima prodaje, od velikih hipermarketa do male lokalne radnje u komšiluku. Izuzetan kvalitet, dobra cena, fokus na mestu prodaje kao i atraktivne promo aktivnosti omogućiće svim potrošačima da uz nove Bambi Napolitanke zaslade priču i pronađu svoj novi omiljeni ukus u bogatoj Bambi ponudi.

Jaffa

Slavica Lalović, Senior Brand Manager:

Kompanija Jaffa, najpoznatja po čuvenom Jaffa cakes biskvitu, i u kategoriji napolitanki zauzima ključno mesto sa brendom Jaffa napolitanke. Jaffa napolitanke su prvi brend u kategoriji vafla u Srbiji koji je tržištu ponudio napolitanku sa 80% fila. Bio je to iskorak u odnosu na konkurenciju a, kao i sve dobre odluke, dolazi od poznavanja potrošača i njegovih želja i potreba. Kategorija klasičnih ili neprelivenih napolitanki ovim unapređenjem beleži rast a Jaffa napolitanke, kao nosilac tih promena, doživljavaju svoj najveći uspon. Pored bogatog fila, tržištu su ponuđeni različiti ukusi napolitanki, recepture koje su svakim danom sticale sve više ljubitelja Jaffa napolitanki. Naročito se izdvajaju Jaffa Creme, Jaffa Šlag i čokolada napolitanke i posne napolitanke od lešnika u čijem sastavu je lešnik pasta od sveže pečenih lešnika. Sve neprelivene napolitanke su upakovane u tzv. flopack pakovanje od 187g, fino utegnute i odlično izdizajnirane. Jaffa napolitanke se podjednako dobro prodaju u svim kanalima prodaje a prodaja je od momenta lansiranja napolitanki sa 80% fila vrtoglavo rasla.
Jaffa napolitanke nude tržištu i četiri ukusa u kategoriji prelivenih napolitanki. Izdvajamo ukus Čoko Višnja, Čoko Narandža i nežne mlečne Jaffa napolitanke sa kakao prelivom. U pripremi su i noviteti iz ovog segmenta, unapređena ponuda za sve zahtevnijeg potrošača kada su u pitanju napolitanke. Inovacija je Jaffa napolitanke dovela na prvo mesto u kategoriji napolitanki*.
Cilj je bio ponuditi tržištu ‘višeod napolitanke’, u atraktivnom pakovanju,po pravoj ceni. I dalje se bavimo unapređenjem proizvoda kroz štobolje poznavanje potrošačkih potreba,ali i svetskih trendova u ovoj industriji. U 2017. godini Jaffa napolitanke su ostvarile rekordnu prodaju. Najzaslužniji za rezultat je kvalitet proizvoda i pogođen ukus za srpskog potrošača. Vešto je odabrana i paleta ukusa, od čokoladnih, preko nugat, do voćnih kremova i lepo odabranih mešavina u kojima se uživa i leti i zimi.
* Brend Jaffa je, prema količinskom i vrednosnom učešću, rangiran kao prvi brend po prodaji u kategoriji napolitanki na srpskom tržištu, Nielsen Retail Audit MAT ON ‘17.

 

Štark

 Nikolina Obradović, brend menadžer,Atlantic Grupa:

Prepoznatljive po svojoj tako karakterističnoj ljubičastoj boji ambalaže, Štarkove Napolitanke su obeležile odrastanje mnogih generacija i postale prva asocijacija za vafl proizvode. Specifičan i prepoznatljiv ukus Napolitanki izdvojio se tokom proteklih decenija. To nam posebno imponuje, jer Štarkove napolitanke imaju tradiciju dugu više od pet decenija.
Danas, na tržištu Srbije i u većem delu regiona, Soko Štark u okviru kategorije vafla ima dva brenda: Soko Štark Napolitanke i Nela, dostupne u kartonskoj ambalaži i horizontalnom i vertikalnom flowpacku.
Soko Štark je jedan od lidera na tržištu napolitanki. U kategoriji prelivenih napolitanki prisutni smo sa ukusima Bananice, kakao, rum, kokos i Nela sa ukusom mlečnog-krema, posipom kikirikija. Mogu se naći u pakovanjima od 180g, 360g i podjednako dobro se prodaju u malim i u velikim prodajnim formatima. Pored prelivenog segmenta, značajan deo portfolija su i Soko Štark neprelivene Napolitanke sa novom kremastijom recepturom 81% fila: kokos, kakao-mlečni krem, lešnik, limun, lešnik-mleko krem.
Prodaja prelivenih vafla ima uzlazni trend tokom zimskih meseci, dok je osetni pad prisutan tokom letnjeg perioda. Na prodaju neprelivenih vafla sezona nema toliko izražen uticaj.
Soko Štark se stalno trudi da iznenađuje svoje verne potrošače novim ukusima vafla. U poslednjih pet godina u ovoj kategoriji radimo nekoliko osvežavanja portfolija godišnje, lansirajući nove ukuse prelivenih i neprelivenih napolitanki. U proteklom periodu izuzetno uspešna lansiranja kod prelivenih napolitanki imali smo sa prelivenim Napolitankama sa ukusom Bananice i sa Nelom sa kikiriki posipom.
Kroz poslove permanentnog tehnološkog unapređenja i marketing aktivnosti, radi se na stalnom inoviranju asortimana, praćenju i primeni savremenih trendova i odnosa prema tržištu i potrošačima. Prodaju, dakle, unapređujemo kontinuiranim marketinškim ulaganjem u ATL aktivnosti, boljim pozicioniranjem na policama, raznim promotivnim aktivnostima na mestu prodaje, promo setovima, što je uz provereni kvalitet i tradiciju, ona dodatna vrednost koju prepoznaju naši potrošači.