(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 219, jul/avgust 2024)
ŠUNKA SE NAJVIŠE KUPUJE U HIPER/SUPER MARKETIMA
Prema istraživanju NIQ panela, najveći udeo u prodaji šunke beleži hiper/super kanal, i to 53% po vrednosti. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 31,7%, dok je učešće malih prodavnica 7,4%.
Analiza NIQ
Kakva je prodaja šunke iz godine u godinu govore podaci o prodaji robe široke potrošnje iz NielsenIQ maloprodajnog panela. U posmatranom periodu od aprila 2023. do marta 2024, kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je rast u odnosu na isti period godinu dana ranije. Vrednosna prodaja veća je za 16%, količinska za 5,6%, dok komadna ima blagi rast od 3%.
Vrednosna prodaja šunke u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast u zapadnoj Srbiji (22%), a potom sledi jugoistočna Srbija sa 18,5% vrednosnog rasta.
Najveći rast količinske prodaje šunke ostvaren je u zapadnoj Srbiji (8,5%) i jugoistočnoj Srbiji (4,8%), dok je pad prodaje količina zabeležen u Beogradu (0,8%).
Po kanalima prodaje
Posmatrano po kanalima prodaje preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hiper/super marketi, velike/srednje i male prodavnice, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u malim prodavnicama (12,2%), dok je najmanji rast komadne prodaje zabeležen u velikim prodavnicama (2,8%). U supermarketima rast komadne prodaje iznosi 4,6%.
Kada je u pitanju vrednosna prodaja, u malim prodavnicama (do 40m²) zabeležen je rast od 25,5%, u srednjim od 17,2%, a u supermarketima od 16,7%.
Najveći udeo u prodaji šunke beleži hiper/super kanal, i to 53% po vrednosti. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 31,7%, dok je učešće malih prodavnica 7,4%.
Po regionima
Ako govorimo o vrednosnoj prodaji po regionima, Beograd je zaslužan za 57% udela, Vojvodina za 20,2%, jugoistočna Srbija ima 11,3% udela, a zapadna Srbija 11,4%.
Ukoliko pogledamo količinsko učešće, Beograd ima 55%, Vojvodina 19,4%, jugoistočna Srbija 11,6%, a zapadna Srbija 14,1%.
Po vrsti mesa
Ako posmatramo podelu prema vrsti mesa, najdominantnije je svinjsko sa 97,8% vrednosnog učešća u totalu, dok pileće zauzima 0,7%, a ćureća šunka 0,4%.
Ukoliko se osvrnemo na veličinu pakovanja, pakovanje od 1kg ima najviše vrednosno učešće u prodaji sa 70,9%, sledi ono od 350g sa 14,9%, dok ostala pakovanja imaju dosta manje učešće.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača u Srbiji ostvarilo je u posmatranom periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine količinsku prodaju od 69,4% i vrednosnu prodaju od 74,1%. Top pet proizvođača (poređanih abecednim redom) su: Carnex, Neoplanta, PIK Vrbovec, Yuhor i Zlatiborac.