(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 219, jul/avgust 2024)
NAJVIŠE SE KUPUJU U SUPERMARKETIMA
Slane grickalice su veoma zastupljena kategorija proizvoda, o čemu govori podatak o njihovoj penetraciji – 97% domaćinstava je tokom posmatranog tromesečnog perioda barem jednom kupilo proizvode iz navedene kategorije, pokazuju podaci CPS GfK.
Analiza GfK
Ana Kovačević,
Junior Research Consultant, Consumer Panel Services
GfK
U fokusu ovog istraživanja je kupovina slanih grickalica u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od marta do maja 2024. godine. U kategoriju slanih grickalica su uključeni čips, krekeri, flips, kokice, orašasti plodovi, semenke, grisine, perece, pirinčane i kukuruzne galete i slično.
Slane grickalice su veoma zastupljena kategorija proizvoda, o čemu govori podatak o njihovoj penetraciji – 97% domaćinstava je tokom posmatranog tromesečnog perioda barem jednom kupilo proizvode iz navedene kategorije. Pored toga, frekvencija kupovine iznosi nešto manje od 12 puta tokom perioda mart-maj 2024. godine, odnosno oko četiri puta mesečno. Prosečna cena koju su domaćinstva plaćala za slane grickalice raste za 4% u odnosu na isti period 2023. godine i iznosi 790 dinara po kilogramu.
Po kanalima prodaje
Supermarketi se izdvajaju kao maloprodajni format u kome se posmatrana kategorija najviše kupuje – oni generišu 24% ukupne količine slanih grickalica, mada je zabeležen pad udela u odnosu na period mart-maj 2023. godine. Slede minimarketi sa 22% i diskontni lanci koji beleže rast od 7,6pp i takođe ostvaruju učešće od 22%. Tradicionalne prodavnice imaju 18%, hipermarketi 6%, a specijalizovane prodavnice 5% količinskog učešća.
Po segmentima
Među različitim segmentima pakovanih slanih grickalica, flips i grisine ‘odnose’ po 17% ukupne količine kategorije, dok čips od krompira ima udeo od 15%. Kikiriki se nalazi na četvrtom mestu sa 9% učešća.
Vodeći igrači
Nešto više od petine količine posmatrane kategorije ostvaruju tri brenda. To su, abecednim redom: Chipsy, Smoki i Trik.
Promocije i trgovačke marke
Trgovačke marke beleže pad količinskog udela i ostvaruju 18% u analiziranom periodu (podaci se odnose na pakovane proizvode, ali ne i na rinfuznu robu tj. robu na meru). Slane grickalice kupljene na promociji rastu i dostižu učešće od 24%.
Consumer Panel Services GfK je sada deo YouGov group.
Više informacija na http://www.gfk-cps.com/