Pojedinačni začini

(tekst objavljen u progressive magazinu br. 67, decembar 2009.)

 

ZADUŽENI ZA MIRIS I UKUS

 

Najveću vrednost prodaje, po podacima MEMRB-a, ostvarili su pojedinačni začini u pakovanjima 100g-249g, pri čemu su prednjačili oni pakovani u kese.

 

Kroz istoriju sve do savremenog doba, začini su korišćeni zbog njihovog mirisa, ukusa, boje i medicinskih svojstava. Oni se dobijaju od kore, cvetnih delova različitih aromatičnih biljaka, njihovog korenja, semena ili stabljike. Nekada su samo tropski aromatični proizvodi, kao što su biber i cimet, smatrani začinima. Lišće i semena biljaka umerenog pojasa kao što su bosiljak i origano su smatrani biljem. Danas pod začinima podrazumevamo raznovrsne proizvode kao što su pojedinačni začini i bilje, mešavine i dehidrirano povrće.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB se bavi praćenjem maloprodaje u segmentu proizvoda široke potrošnje. Kompanija pokriva maloprodajne kanale, koristeći klasičnu metodologiju maloprodajnog inventarisanja koja podrazumeva mesečne ili dvomesečne posete stalnom i reprezentativnom panelu (uzorku) maloprodajnih objekata u cilju prikupljanja informacija o zalihama, nabavci, cenama i kombinuje ih sa skeniranim podacima iz lanaca sa kojima sarađuje. MEMRB prati kategoriju pojedinačnih začina na tržištima Srbije, Crne Gore i Makedonije. U analizi koja sledi posmatramo tržište pojedinačnih začina u Srbiji u periodu od avgusta 2008. do septembra 2009. godine. Obuhvaćeni su pojedinačni začini kao što su biber, slatka i ljuta paprika, cimet, origano, kim, mirođija, muškatni orah, bosiljak i mnogi drugi.
Podaci pokazuju da su na tržištu Srbije u celom posmatranom periodu daleko najprodavaniji pojedinačni začini upakovani u kese i ovaj tip pakovanja je učestvovao sa 95,3 odsto u vrednosti prodaje pojedinačnih začina u periodu avgust/septembar 2009. godine. Pojedinačni začini u staklenoj ambalaži su u istom periodu ostvarili vrednosno učešće od 4,3 odsto, dok su začini u plastičnom pakovanju imali zanemarljivo učešće od 0,4 odsto.
Kada se posmatra prodaja pojedinačnih začina prema veličini pakovanja, najveću vrednost prodaje ostvarili su proizvodi u pakovanjima od 100g do 249g i njihov doprinos vrednosti prodaje u periodu avgust/septembar 2009. godine iznosio je 45,3 odsto. Pojedinačni začini u pakovanjima od 10g do 99g učestvovali su sa 42 odsto vrednosti prodaje u istom periodu, dok su pakovanja manja od 10g generisala 11,8 odsto vrednosnog učešća. Pakovanja veca od 500g su zanemarljiva za ovu vrstu začina.
MEMRB podaci pokazuju da je doprinos pojedinih tipova objekata vrednosti prodaje pojedinačnih začina gotovo izjednačen. Velike bakalnice su, sa ostvarenih 33,6 odsto vrednosti prodaje u periodu od godinu dana (oktobar 2008. godine do septembra 2009.), najznačajniji tip prodajnog objekta, kada se posmatra vrednosna prodaja pojedinačnih začina u Srbiji. Slede male bakalnice koji su u istom periodu ostvarile 33,5 odsto vrednosti prodaje, dok su na trećem mestu supermarketi sa vrednosnim udelom od 32,9 odsto. MEMRB podaci o vrednosnom učešću vodećih proizvođača u odnosu na ostale proizvođače, za period od oktobra 2008. do septembra 2009. godine, pokazuju da u Srbiji 76,2 odsto vrednosti prodaje ostvaruje tri proizvođača (po abecednom redu): Aleva, Centroproizvod i Vitamin. Isti ovi proizvođači ostvaruju 78,9 odsto količinskog učešća.

ALEVA:
Iz preduzeća AD Aleva iz Novog Kneževca ističu da prerada povrća u ovoj fabrici traje više od 60 godina. Zahvaljujući ovoj činjenici Aleva je, po rečima Mirka Asanovića, direktora marketinga, postala brend, pre svega po proizvodu po kome i sama fabrika nosi ime – crvenoj mlevenoj začinskoj paprici, u narodu poznatoj kao aleva paprika. Proces prerade povrća u Alevinim proizvodnim pogonima praćen je strogim kontrolama kvaliteta, usmerenim na očuvanje hranljive i biološke vrednosti proizvoda. Fabrika je sertifikovana prema prema zahtevima standarda SRPS ISO 9001:2008, i implementirala je sistem upravljanja bezbednošću hrane baziran na HACCP principima. U svom asortimanu, Aleva ima više različitih vrsta paprike: delikates, crvenu slatku, crvenu ljutu, kao i ljutu tucanu papriku – sudžuk. Pored aleve paprike, asortiman ove kompanije obuhvata i druge monokomponentne začine: crni biber – mleveni i u zrnu, mleveni cimet, karanfilić, kim, lovorov list i origano. Sva pakovanja su, kako kaže Asanović, prilagođena tržištu i imaju prepoznatljiv vizuelni identitet. “Najprodavaniji začin je crvena slatka začinska paprika u pakovanju od 100g, dok tendenciju rasta na tržištu sve više pokazuje sudžuk paprika, koja je nezaobilazni sastojak roštilja i salata”, kaže direktor marketinga Aleve. Izvoz začina čini više od trećine ukupne Alevine proizvodnje ove kategorije, a proizvodi se palsiraju na tržištima zemalja u regionu, susedne Mađarske, Austrije, SAD-a, Švedske, Rusije i pojedinih bivših republika Sovjetskog Saveza. Mirko Asanović najavljuje i nove proizvode koji će, kako kaže, zadovoljiti određene tržišne niše i kretanja na tržištu začina, kao i zahteve pojedinih stranih tržišta koji su specifični.

CENTROPROIZVOD:
“Prepoznatljiv motiv crnkinje koji smo zadržali od samog početka plasiranja začina, i koji datira od pre više od 35 godina, postao je sinonim za kvalitet monokomponentnih začina na našem tržištu. Na samom početku proizvodili smo bibere, da bi se tokom godina asortiman proširivao i unapređivao, u skladu sa trendovima na tržištu i zahtevima potrošača, tako da se danas možemo pohvaliti bogatom paletom koju čini više od 20 različitih začina”, kažu iz kompanije Centroproizvod. Kvalitet i ispravnost C začina potvrđuju brojni sertifikati i standardi koji omogućavaju maksimalnu kontrolu kvaliteta u svakom segmentu proizvodnog ciklusa, kao i izvoz na inostrana tržišta.
Primenjuje se četvorostruka kontrola kvaliteta – počev od sirovina i ambalaže (tzv. prijemna kontrola), preko proizvodnje – tzv. procesno kontrolisanje, kao i završnog kontrolisanja gotovog proizvoda, pa do post prodajne kontrole. C monokomponentni začini se u prodaji mogu naći u kesicama i u praktičnim bočicama, ali u ponudi su i veća pakovanja namenjena, između ostalog, HoReCa kanalu.

Crvena, narandžasta i zelena linija
Iz Centroproizvoda kažu da su začine u bočicama lansirali kako bi potrošačima omogućili praktično doziranje prilikom pripreme najrazličitih jela, ali i mogućnost ponovne dopune bočice istim C začinima. Začini u bočicama su podeljeni u tri linije. Crvenoj liniji pripadaju C biberi, od kojih se mogu izdvojiti Crni biber mleveni, Crni biber u zrnu, Beli biber mleveni, Crni biber sa belim lukom. Narandžastu liniju karakterišu egzotični začini poput Cimeta, Kima, Karija, Đumbira, Čilija i Muskatnog oraha. Zelenoj liniji pripadaju mediteranski začini od kojih su najpopularniji Lovorov list, Origano, Bosiljak, Ruzmarin, Beli luk u granulama, Peršun i Majčina dušica. Pored već pomenutih začina, Centroproizvod nudi i Začinsku papriku (slatku i ljutu), koja takođe predstavlja bitan deo asortimana. “Prema rezultatima istraživanja agencije MEMRB, rađenog u periodu avgust-septembar 2009. godine, vrednosno tržišno učešće C bibera (u okviru tržišta bibera) je oko 66 odsto, što Centroproizvod čini liderom na tržištu bibera. Prema istom istraživanju, vrednosno tržišno učešće C ostalih monokomponentnih začina je oko 33 odsto, što nas čini liderom i na tržištu ostalih monokomponentnih začina”, ističu iz Centroproizvoda. Začini ove kompanije, kao i ostatak asortimana, izvoze se u zemlje regiona, ali i u Kanadu, Australiju i na druga tržišta. Konkurencija Centroproizvodu u Srbiji su ostali veći domaći proizvođači, ali i strani koji su ušli na naše tržište.

VITAMIN:
“Vitamin iz Horgoša zauzima značajan deo tržišta kao jedan od vodećih proizvođača i prerađivača paprike i ostalih začina. Kada kažemo ‘Horgoš’ pomislimo na papriku. Tako je već duže od dva veka, jer blagorodni horgoški kraj je postao, još krajem 18. veka, jedno od prvih i najplodnijih staništa ove biljke”, kaže generalni direktor Vitamina Veselinka Popović. Vodeći brend Vitamina je horgoška slatka i ljuta začinska mlevena paprika, prepoznatljiva po svom kvalitetu i dizajnu ambalaže. Najprodavanije je pakovanje od 100g, a na tržištu
su prisutna i druga pakovanja od: 50, 200, 500 i 1.000g. “Kvalitet paprike iz Vitamina Horgoš je na zavidnom nivou. Kao takav se održava dugi niz godina, jer sirova paprika potiče isključivo sa prostora Vojvodine, pa otud i priznanje ‘Najbolje iz Vojvodine’ koje smo primili 2008. godine. Imamo i GOST R sertifikat za Rusiju, kao i sertifikate HACCP i ISO 9001: 2000 koji obezbedjuju visokokvalitetnu proizvodnju i preradu hrane”, navodi Popović.

Redizajn ambalaže
Osim paprike, asortiman Vitamina obuhvata i pakovanja pojedinačnih začina kao što su biber, cimet, kim i origano. Veselinka Popović ističe da su planovi kompanije za sledeću godinu usmereni na proširenje plasmana Vitaminove robe na inostranom tržištu, i to posebno na tržištima Rusije, Švajcarske i Nemačke. Osim toga, jedan od bitnih planova za 2010. godinu odnosi se na redizajn ambalaže koji će obuhvatiti i monokomponentne začine. Glavni konkurenti Vitaminu na domaćem tržištu, kada su u pitanju pojedinačni začini, su Aleva i Centroproizvod. Značajan potrošač Vitaminovih proizvoda je Kosovo, a oni se distribuiraju i u susedne zemlje kao što su Crna Gora, Slovenija, BiH i Austrija.

Synovate analiza tržišta
Istraživanje o začinima sprovedeno je u okviru Synovateovog telefonskog (CATI) istraživanja tržišta robe široke potrošnje sprovedenog u julu 2009. Uzorak od 600 ispitanika, oba pola, bio je nacionalno reprezentativan i obuhvatao je osobe starosti od 18 do 60 godina koje su zadužene za nabavku u domaćinstvu. Kada govorimo o začinima koji se koriste u domaćinstvima, najčešće korišćeni začin je biber koji je navelo 67 odsto ispitanika, a zatim origano (28 odsto), peršun (22 odsto) i beli luk (21 odsto). Takođe, biber je i najčešće korišćeni začin među ispitanicima svih starosnih kategorija, pri čemu najviše među ispitanicima između 31 i 45 godina (71 odsto). Ukoliko sagledamo najčešće korišćene začine po polnoj strukturi, po 2/3 i muškaraca i žena najčešće koriste biber. Muškarci mnogo češće koriste ljutu i slatku papriku, dok žene mnogo više koriste peršun, beli luk i bosiljak. Što se spontane poznatosti marki začina tiče, skoro polovina ispitanika (49 odsto) pomenula je Centroproizvod, potom Alevu (30 odsto) i Podravku (11 odsto). Ovde treba napomenuti da čak 25 odsto ispitanika nije moglo da navede nijednu marku začina, iako svi ispitanici koriste začine. U Vojvodini je najpoznatija Aleva, dok je Centroproizvod najpoznatiji u ostalim regionima u Srbiji. Ove tri marke začina najpoznatije su i po svim strukturama ispitanika (pol, socijalni status, visina primanja) i tu nema značajnih razlika u odnosu na total. Potrošači najčešće koriste začine marke Centroproizvod (41 odsto), a zatim začine marke Aleva (17 odsto) i Kotanyi (pet odsto).
Muškarci češće koriste začine marke Aleva, dok žene češće nego muškarci koriste začine marke Centroproizvod. Takođe je i procenat onih koji nisu mogli da navedu nijednu marku začina veći kod muškaraca nego kod žena. Možemo uočiti i regionalne razlike u korišćenju – skoro 1/3 ispitanika iz Vojvodine (30 odsto), najčešće koristi začine marke Aleva, dok u Centralnoj Srbiji (52 odsto) i Istočnoj Srbiji (50 odsto) najčešće koriste začine marke Centroproizvod.

Priredila: Marija F. Šmit