(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 84, maj 2011.)
ZA ĆISTIJI DOM
Više od polovine (55 odsto) proizvoda za brisanje prašine prodatih u Srbiji u poslednjih godinu dana su proizvodi (krpe i/ili oprema) koji se mogu koristiti više puta, dok manje od polovine predstavljaju proizvodi koji su predviđeni za jednokratnu upotrebu. Većina proizvoda iz ove kategorije (više od 80 odsto) nema specifičnu namenu, odnosno mogu se koristiti na različitim vrstama površina, dok je oko 15 odsto namenjeno čišćenju nameštaja, a ostatak je predviđen za uklanjanje prašine sa tehničkih uređaja i podova.
Svi želimo da brisanje prašine obavimo sa što manje prljanja ruku i udisanja ‘dosadnih’ čestica. Tada obično posežemo za ‘pomoćnim’ sredstvima, koja se danas mogu pronaći na rafovima trgovina. Na raspolaganju su nam, tako, mnogobrojne ‘alatke’ ove vrste – krpe namenjene čišćenju različitih površina, kao i mehanička sredstva sa drškama, koja ‘pomažu’ da se udaljimo od prašine.
NIELSEN ANALIZA TRŽIŠTA
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i beleže maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omo-
gućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima zna-
čajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni, specijalizovane radnje za prodaju sredstava za ličnu i kućnu higijenu. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace) i velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija:
Obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Proizvodi za brisanje prašine, koji uključuju krpe namenjene isključivo brisanju prašine i opremu za uklanjanje prašine, mogu se naći u blizu 90 odsto maloprodajnih objekata u Srbiji (ne uključujući kioske). Ukoliko posmatramo komadni udeo krpa i opreme za uklanjanje prašine, možemo videti da oprema za brisanje prašine predstavlja veći segment sa udelom od 60 odsto. Razlog za manji udeo krpa za brisanje prašine možemo naći u činjenici da se za brisanje prašine najčešće koriste krpe koje nemaju specifičnu namenu, univerzalne krpe, koje nisu uključene u ovu kategoriju. Više od polovine (55 odsto) proizvoda za brisanje prašine prodatih u Srbiji u poslednjih godinu dana su proizvodi (krpe i/ili oprema) koji se mogu koristiti više puta, dok manje od polovine predstavljaju proizvodi koji su predviđeni za jednokratnu upotrebu. Većina proizvoda iz ove kategorije (više od 80 odsto) nema specifičnu namenu, odnosno mogu se koristiti na različitim vrstama površina, dok je oko 15 odsto namenjeno čišćenju nameštaja, a ostatak je predviđen za uklanjanje prašine sa tehničkih uređaja i podova. Najznačajniji kanal za prodaju proizvoda za brisanje prašine su hiper i supermarketi u kojima je u poslednjih godinu dana prodato blizu 50 odsto kategorije, za njima slede specijalizovane radnje za prodaju sredstava za ličnu i kućnu higijenu sa komadnim udelom od 40 odsto. Tradicionalne radnje imaju relativno mali značaj za prodaju ove kategorije, pa je tako u poslednjih godinu dana svega 10 odsto prodatih artikala koji su namenjeni brisanju prašine kupce našlo u velikim radnjama (prodajne površine od 40 do 300 metara kvadratnih), a ostatak je prodat u malim radnjama (prodajne površine do 40 kvadratnih metara). Više od polovine svih proizvoda za brisanje prašine prodatih u Srbiji u poslednjih godinu dana prodato je u Beogradu, što ovaj region čini najznačajnijim za prodaju kategorije. Drugi po značaju region je Vojvodina, u kojoj je prodato nešto manje od 1/3 kategorije, dok je ostatak prodat u Centralnoj Srbiji. Top četiri proizvođača zauzimaju više od 90 odsto tržišta posmatrane kategorije. Top pet proizvođača (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): FHP, SBCO d.o.o, Interclean, SC Johnson, a grupi vodećih pridružuju se i proizvođači trgovačkih marki. Top četiri robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): Pronto, Top Star, Vileda, Wetini.
Napomena: podaci su za period mart 2010 – februar 2011. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.
FHP
Brend Vileda nemačkog proizvođača FHP-a u svom asortimanu ima više proizvoda namenjenih brisanju prašine. U ponudi je krpa za prašinu, najnovije generacije od mikrovlakna Soft Dust, kao i popularni praško Attractive, ručni sakupljač prašine, sistem sa drškom i specijalnim navlakama za brisanje prašine u formi resa, koje se menjaju nakon upotrebe. Takođe, tu je i pločasti brisač poda Active Max, koji se može koristiti i vlažan i suv za brisanje prašine sa poda. “Opremljen je drškom sa savitljivim zglobom, te su mu dostupna sva mesta ispod i oko nameštaja, kao i uglovi i stepenice, a kako je navlaka za brisanje od kombinacije pamuka i mikrovlakna vrlo je efikasna u sakupljanju prašine”, pojasnila je Jelena Petrović, regionalni marketing menadžer za Srbiju, Crnu Goru i Makedoniju. Što se tiče pakovanja, Attractive ručni sakupljač prašine se prodaje kao set plus jedna rezerva, Active Max pločasti brisač kao set, a Soft Dust krpa za prašinu je u pakovanju od jednog komada. S obzirom na različitu namenu, jednako su dobro prodavani i krpa za prašinu i brisač poda. Kako Petrović dodaje, distribuiraju se po celoj Srbiji, a prodaja je veća u regionima koji imaju veće markete sa boljom ponudom uopšte. Na pitanje o novitetima, odgovorila je da u Viledi postoji stalno lansiranje novih i unapređenje postojećih proizvoda.
SBCO d.o.o.
Što se brisača za prašinu tiče, kompanija SBCO d.o.o. je na tržištu Srbije prisutna sa brendom Wetini, koji po njihovim nalozima proizvodi nekoliko proizvođača u Kini. U ovom trenutku, Wetini artikle za posmatranu kategoriju proizvodi njihov partner Rayshine Industrial&Trading Co LTD iz Kine. SBCO i kao distributer brenda Wetini, koji je u njihovom vlasništvu, snavdeva tako srpsko tržište Kompletom za čišćenje podova i Dvostranim rotirajućim kompletom za čišćenje podova, koji je, prema rečima generalnog direktora preduzeća Dragana Radisavljevića, jedinstven na tržištu. Kako on dodaje, uz komplete su dostupne i adekvatne dopune od mikrofibera. Osim brisača za čišćenje prašine, SBCO vrši i distribuciju širokog spektra Mikrofiber krpa za čišćenje prašine sa raznih vrsta podloga, kao što su nameštaj i emajlirane površine. Najprodavaniji je Komplet za brisanje podova sa ‘teleskopskom’ drškom. Prema Radisavljevićevim rečima, svi proizvodi se distribuiraju na celoj teritoriji Srbije, a najbolje prodaju u velikim trgovačkim lancima, gde je i frekvencija kupaca najveća. Za sledeću sezonu pripremaju nekoliko novih proizvoda u ovim kategorijama, o kojima će više blagovremeno obavestiti komintente. “Za konkurenciju smatramo sve proizvođače koji se nalaze na tržištu, a kao glavne konkurente, u ovom trenutku, vidimo brendove Vileda i Top Star. Analizirajući zahteve tržišta, u skladu sa padom kupovne moći stanovništva, opredelili smo se za distribuciju proizvoda, koji u ovom trenutku, cenovno i kvalitetom, odgovaraju zahtevima potrošača”, istakao je Radisavljević.
Priredila: Milica Petrović