(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 87, avgust 2011.)
UVEK POTREBNI
Najzastupljeniji su brijači i žileti koji su namenjeni osobama muškog pola, sa količinskim udelom većim od 50 odsto. Brijači i žileti namenjeni osobama ženskog pola zauzimaju svega nešto više od 10 odsto ukupne prodaje, dok ostatak prodaje predstavljaju proizvodi bez jasno definisane ciljne grupe.
Ako je suditi po praistorijskim crtežima, još su naši prapreci, pre tridesetak hiljada godina iznalazili načine da brijanjem izgledaju uredno. Dok su ti prabrijači verovatno bili od kremena i vulkanskog stakla, a i jednokratni, dugotrajni brijači se pojavljuju uporedo sa stvaranjem mogućnosti obrade metala. Od naroda do naroda, postojali su i različiti trendovi oblikovanja brade i brkova, a najsrećniji su bili oni najimućniji, koji su mogli da priušte lične berbere. Današnji brijači i žileti, u korak s vremenom u kom živimo, pružaju, svakako, još više šansi za uredan izgled i glatku kožu.
NIELSEN ANALIZA TRŽIŠTA
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i beleže maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni, specijalizovane radnje za prodaju sredstava za ličnu i kućnu higijenu. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Brijači i žileti su kategorija koja ne pokazuje sezonalne oscilacije u prodaji, odnosno prodaja kategorije je ujednačena tokom godine. Najzastupljeniji su brijači i žileti koji su namenjeni osobama muškog pola, sa količinskim udelom većim od 50 odsto. Brijači i žileti namenjeni osobama ženskog pola zauzimaju svega nešto više od 10 odsto ukupne prodaje, dok ostatak prodaje predstavljaju proizvodi bez jasno definisane ciljne grupe. Više od 90 odsto proizvoda iz kategorije brijača i žileta prodato je po redovnim cenama i u pakovanjima koja nisu označena kao promotivna, dok je ostatak prodat u promotivnim pakovanjima. Iz godine u godinu, beleži se rast u prodaji promotivnih pakovanja, što je trend koji se može primetiti i u mnogim drugim kategorijama i to naročito sa zaoštravanjem ekonomske krize u svetu. Najznačajniji kanal za prodaju kategorije su male tradicionalne radnje (maloprodajni objekti prodajne površine do 40 kvadratnih metara) i u ovim radnjama proda se više od 1/3 kategorije. Slede hiper i supermarketi i velike radnje (prodajna površina od 41 do 300 kvadrata), sa udelom od po 1/4. Ostatak kategorije proda se u specijalizovanim radnjama za prodaju sredstava za ličnu i kućnu higijenu i u apotekama i u kioscima. Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Bic, Procter&Gamble, Super Max Ltd, Super Silver i Wilkinson Sword. Top pet robnih marki (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Bic, Gillete, Mem, Super Max, Wilkinson Sword.
Napomena: podaci su za period maj 2010 – april 2011. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.
BIC/MD INTERNATIONAL
“Bic je duže od pola veka sinonim za efikasan, pouzdan i nežan muški i ženski brijač, ergonomski oblikovan, jednostavan za upotrebu i, što je veoma važno, uvek dostupan po pristupačnoj ceni”, ističe Aleksandar Simić, brand i trade marketing manager MD Internationala, kompanije koja je distributer Bic proizvoda. Među ženskim brijačima u Bic paleti izdvajaju se Bic Soleil, Bic Twin Lady i Bic Pure3 Lady brijači. “Svaki od njih je istovremeno i moćan i nežan. Njihov dodir je potpuno bezbedan – miluje i najosetljiviju žensku kožu, efekat brijanja je dugotrajan, a koža nakon brijanja glatka i negovana”, objašnjava Simić. Među muškim brijačima, Bic ove sezone u fokus stavlja novu generaciju brijača sa tri oštrice: Bic 3 Sensitive skin, Bic 3 Comfort Advance i Bic 3 Comfort Pivot. Prema Simićevim rečima, svaki od Bic brijača sa tri oštrice može priuštiti tri stvari važne za svakog muškarca – moćnu tehnologiju i osećaj neverovatne udobnosti brijanja. Bic favoriti među muškim brijačima su Bic Flex 3 i Bic Flex 4. “Bic Flex 4 ima četiri fleksibilne oštrice koje odlično prijanjaju uz kožu lica i omogućavaju ultra-glatko brijanje. Masivna drška brijača sa reljefnom teksturom doprinosi da brijač savršeno leži u ruci, čime kontrolišete svaki pokret. Ivice su navlažene gelom od aloje i vitaminom E, za besprekornu završnicu brijanja. Svaki Bic brijač garantuje bar deset brijanja jednako oštrih, preciznih i nežnih od prvog do poslednjeg puta. Baš iz ovih razloga, Bic brijač sa tri oštrice predstavlja izbor svakog zadovoljnog muškarca”, navodi Simić. Takođe, on ističe da brojni Bic stručnjaci, rigorozne kontrole kvaliteta, usklađene sa međunarodnim standardima i fokusiranost tima za istraživanje i razvoj na što bolje rezultate, doprinose vrhunskom kvalitetu Bic pribora za brijanje, kako među muškarcima, tako i među ženama. Kako još ističe Simić, ono što važi za sve Bic proizvode, pa samim tim i za brijače, je da brzo i jednostavno odgovaraju na životne potrebe i to po privlačnoj ceni.
SUPER MAX/AXXON
Distributerska kompanija Axxon Trading je na tržištu Srbije prisutna sa Super Max programom brijača i žileta. Portfolio je raznovrstan i sastoji se od brijača na kartonima i u kesicama, kao i od onih sa dva, do brijača sa četiri sečiva. “Ove godine beležimo izuzetan rast, kroz sve distributivne kanale. U zavisnosti od kanala, specifični proizvodi su ‘playmakeri’. Kako su brijači sa tri sečiva na kartonu dominantni u malim radnjama, tako su brijači u kesicama i blisteru (sa tri i četiri sečiva) vodeći u radnjama većeg formata”, objašnjava Senior Brand Manager Miloš Predojević. Super Max je prisutan u velikom broju objekata u Srbiji, a u ovom momentu je u toku kampanja kroz koju se komunicira sa krajnjim potrošačima
o pogodnostima kupovine Super Maxa. “Takođe, Axxon Trading, kao distributer, veoma je aktivan u kreiranju pogodnosti za kupce, kako kroz rad sa manjim (dodatni uslovi i gratisi), tako i kroz rad sa većim objektima (dodatno pozicioniranje, sniženja)”, ističe Predojević. Prema njegovim rečima, Super Max se koncentriše na inovativnost, pa se tako mogu pohvaliti time da su prvi lansirali jednokratni ženski brijač sa četiri sečiva, po imenu Syrine, a i da se, u skladu sa motom kompanije, ‘simply innovate’, od njih uvek mogu očekivati noviteti. Važno je, kaže on, napomenuti i da je Super Max drugi svetski proizvođač brijača, sa distributivnom mrežom u više od 140 zemalja.
SUPER SILVER
Domaća fabrika žileta i brijača za jednokratnu upotrebu Super Silver zastupljena je na tržištu sa brendom žileta Mem super silver – platinum, koji su prisutni više od 60 godina na prostorima bivše Jugoslavije. Izrađeni su po visokim tehnološkim standardima od čelične trake sandvik iz Švedske. Na tržištu su prisutni i sa brijačima za jednokratnu upotrebu Gilbert, kao i sa niklovanim mašinicama za brijanje. Prema rečima direktora kompanije Mladena Mutića, na domaćem tržištu najbolje se prodaju žileti Mem Super Silver u blister pakovanju 3/1 i zastupljeni su na čitavoj teritoriji Srbije, osim Vojvodine. “Sve više mladih traži ove proizvode, jer uz njih imaju osećaj povratka tradiciji. Retro – mokro brijanje – zdravije je za kožu. Žileti se temeljnije čiste, lakše održavaju i ostavljaju visok nivo higijene posle brijanja, za razliku od brijača za jednokratnu upotrebu”, objašnjava Mutić. Dodaje da su u toku pripreme za dva nova proizvoda – brijači sa dve i tri oštrice, ističući da je prednost Super Silvera u tome što sami kontrolišu proizvodnju oštrice i njen kvalitet. Super Silver prozvodi mogu se naći u trgovačkom lancu Idea, kao i u manjim prodajnim objektima širom Srbije. Dok, kako Mutić ističe, u Beogradu još nisu potpuno zadovoljni distribucijom svojih proizvoda, mogu se pohvaliti uspešnom prodajom u Sloveniji, BiH, Crnoj Gori i Makedoniji. Takođe, u toku su pregovori oko izvoza ovih proizvoda na rusko tržište, gde, kako veruje, imaju velike šanse zbog povoljnih cena i carinskog tretmana robe iz Srbije. “Fabrika Super Silver jedina je fabrika ovakve vrste na Balkanu. Trenutno je u fazi preseljenja sa lokacije na kojoj je bila 60 godina i u planu je kupovina hale veličine 500 kvadratnih metara, ili uzimanje građevinskog zemljišta na putnom pravcu Beograd – Šimanovci”, istakao je Mutić.
WILKINSON SWORD/ITM
Kompanija ITM Group d.o.o. je uvoznik i distributer za Wilkinson Sword program. “Sa proizvodima Wilkinson Sword prisutni smo u kategorijama muškog i ženskog brijanja sa sistemskim i jednokratnim aparatima. Kada govorimo o sistemskim aparatima osobenost naše ponude za muskarce je Quattro Titanium Precision Freestyle koji, osim četiri oštra nožića obložena visokokvalitetnim titanijumom, ima i vodootporni trimer, koji omogućava oblikovanje brade i zulufa. Quattro Titanium Body namenjen je muškarcima, koji osim oblikovanja brade i zulufa žele da efikasno uklone dlačice i sa drugih delova tela. Quattro Titanium Body ima trimer, koji se može podesiti za tri različite dužine dlačica. Svi Wilkinson Quattro sistemski aparati za muškarce koriste jedinstvenu dopunu nožića (pakovanja od dva i četiri komada)”, objašnjava Sanja Strugarević brend menadžer u ITM-u. Što se tiče, ženskih sistemskih aparata, osim postojećeg Quattro for Women aparata, od nedavno je na našem tržištu prisutan i Quattro Bikini, koji sa jedne strane ima četiri ultra tanka nožića uz dve lubrikantne trake (jojoba+acai), koje omogućavaju da oštrica glatko klizi, a sa druge strane vodootporni trimer. S obzirom da je tržište Srbije još tržište jednokratnih aparata, iz kompanije objašnjavaju da tržištu nude muške i ženske Wilkinson jednokratne aparate u varijanti prodaje na komad (kartela) i pakovanja od četiri ili pet komada. “Naše iskustvo pokazuje da se još bolje prodaju pojedinačni brijači, mada prodaja kesica iz godine u godinu raste. Posebno dobre rezultate beležimo sa promo pakovanjima (4+2 gratis i 5+2 gratis)”, dodaje Strugarević. U ponudi ITM-a su i jednokratni aparati sa dva (Extra 2 Precision, Sensitive i Beauty) ili tri (Extra 3 Sensitive i Beauty) nožića. Od juna, njihova ponuda je uvećana za Extra 3 Active 4s koji, sa tri nožića i pokretnom glavom, omogućava muškarcima glatko i temeljno brijanje.
Pripremila: Milica Petrović