Viršle i kobasice

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 167, april 2019)

 

VOLE IH I DECA I ODRASLI

U posmatranom periodu od februara 2018. do januara 2019. kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period godinu dana ranije vrednosna prodaja je veća za 5,5%, količinska za 4,1%, a komadna za 6%.

 

Nielsen analiza tržišta

 Jelena Despotović, Retail Services Executive:
U Srbiji i deca i odrasli vole da jedu viršle i kobasice, bilo za doručak ili za večeru. S tim u vezi je sve veća ponuda domaćih malih i velikih proizvođača, ali i uvoznika oba suhomesnata proizvoda.
Zbog toga je važno videti kakva je prodaja viršli i kobasica iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje iz Nielsen panela. U analizu su uključene: viršle, kobasice, frankfurter kobasice (würstel), hrenovke, hot dog viršle (hot dogs), koktel kobasice (cocktail sausages), safalada (szafalade), berner kobasice/frankfurter obmotane slaninom (berner wurstel/bacon wrapped frankfurter). Ono što je svakako primetno je da iz godine u godinu viršle i kobasice beleže rast vrednosne prodaje.
U posmatranom periodu od februara 2018. do januara 2019. kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije zabeležen je rast u sve tri kategorije: u odnosu na isti period godinu dana ranije vrednosna prodaja je veća za 5,5%, količinska za 4,1%, a komadna za 6%. Vrednosna prodaja viršli i kobasica u posmatranom periodu zabeležila je najveći rast u jugoistočnoj Srbiji (6,2%), a najmanji u Beogradu (3,9%). Najveća količinska prodaja viršli i kobasica ostvarena je u Beogradu (30,8%) i Vojvodini (27,7%), dok je nešto manja količina prodata u jugoistočnoj (21,1%) i u zapadnoj Srbiji (20,4%).

Po kanalima prodaje

Posmatrano po kanalima prodaje preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hiper/super marketi, velike/srednje i male prodavnice, najveći rast komadne prodaje ostvaren je u velikim/srednjim prodavnicama (9,7%), dok je najmanji rast komadne prodaje zabeležen u hiper/super marketima (3,1%). U malim prodavnicama je ostvaren rast komadne prodaje od 7,9% u odnosu na godinu ranije.
Kada je u pitanju vrednosna prodaja, u malim prodavnicama (do 40m²) ostvaren je rast od 9%, u velikim/srednjim radnjama 8,4% a u hiper/super marketima 3,1%.
Najveći udeo u prodaji viršli i kobasica beleži hiper/super kanal i to 54,8% po vrednosti, 54,1% po količini i 51,9% po komadu. Na drugom mestu su velike i srednje prodavnice u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 32,1%, količinska od 32,7% i komadna od 34,3%.

Po tipu i veličini pakovanja

Na srpskom tržištu u posmatranom periodu ubedljivo najviše viršli i kobasica je prodato u vakuum pakovanju, i ono u ukupnoj prodaji učestvuje sa 75,9% udela, slede neupakovane (19,8%), dok one u kesicama i na stiropor tacnama participiraju sa znatno nižim vrednosnim i količinskim prodajnim udelom.
Posmatrano po veličini pakovanja, najviše viršli i kobasica se proda u pakovanju od 1kg koje beleži vrednosno učešće od 31,2% i količinsko od 38,2%, na drugom mestu je pakovanje od 200g sa vrednosnim učešćem od 12,2% i količinskim od 10%.

Po vrsti mesa i tipu proizvoda

Ako posmatramo podelu prema vrsti mesa najdominantnije je pileće sa 33,7% volumenskog učešća u totalu, potom svinjsko sa 23,1%, govedina i svinjetina (15,1%), piletina i ćuretina (8,5%).
U ovu analizu prodaje uvršćena je i podela po tipu proizvoda na: viršle, kobasice, frankfurter kobasice (würstel), hrenovke, hot dog viršle (hot dogs), koktel kobasice (cocktail sausages), safaladu (szafalade), berner kobasice/frankfurter obmotane slaninom (berner wurstel/bacon wrapped frankfurter). Najveće učešće imaju viršle sa 45,5% volumenskog udela, slede kobasice sa 37,5%, frankfurter sa 11,9%, wurst 3,1%, dok ostale imaju znatno manje učešće.

Vodeći igrači

Top pet proizvođača u Srbiji ostvarila su u ovom periodu količinsku prodaju od 43,4% i vrednosnu prodaju od 52,3%. Top pet proizvođača, poređani abecednim redom, su: Agricola Italiana, Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj i Zlatiborac.

 

AIA/Silbo

Srđan Vučić, Category Manager:
Italijanska kompanija AIA, zahvaljujući visokokvalitetnim proizvodima, zauzima lidersku poziciju na evropskom tržištu, kada je reč o proizvodnji svežeg pilećeg i ćurećeg mesa. Zahvaljujući Silbo brend reprezentaciji, AIA proizvodi našli su se i na rafovima širom Srbije. U kategoriji kobasica poznat je brend Dakota, dok su u kategoriji viršli zastupljeni Pavo i brend koji se izdvojio kao dominantan u našoj prodaji i koji je već godinama među liderima u kategoriji pilećih i ćurećih viršli – Wudy.
Wudy viršle su dostupne u pakovanjima od 100g, 150g, 240g, 360g, 500g i 1.000g. Takođe, potrošačima nudimo kroz akcije i gratis pakovanja od 400g (3x100g + 100g gratis), 450g (2x150g + 150g gratis) i 750g (2x250g + 250g gratis). Dakota ćureće kobasice su zastupljene u gramaži od 180g i 360g.
Prilagođen savremenom konceptu života, Wudy je idealan jer nudi brzu pripremu, kvalitet i savršen ukus. Wudy Classic, Wudy sa sirom i XXL i koktel viršle su vrlo brzo nakon lansiranja na domaće tržište postale omiljene među potrošačima sa stalnim trendom rasta prodaje. Njihova specifičnost i uspeh leže u originalnoj recepturi i kvalitetu koji se postiže korišćenjem adekvatnog odnosa živinskog i ćurećeg mesa koje čini 94% proizvoda. Dakota je specifična zato što se radi o ćurećoj kobasici.
U poslednjih nekoliko godina, prodaja AIA viršli ima trend rasta. U 2018. je ostvarena za 8% veća prodaja u odnosu na 2017. Najbolja prodaja je kroz KA kanal – 44%, a odmah iza je TT kanal sa 33%. Najveće učešće u prodaji ima pakovanje od 100g, a slede 1.000g i 250g.¹
Imamo kvalitetne proizvode i poboljšanje prodaje brenda ostvarujemo kroz unapređenje distribucije i sprovođenje pravovremenih i odgovarajućih aktivnosti. Wudy viršle u najprodavanijim pakovanjima već imaju adekvatnu distribuciju, ali fokusiranjem na povećanje distribucije za ostale artikle dobijamo na rastu prodaje celog brenda. Sve ovo je praćeno kako cenovnim, tako i BTL i ATL aktivnostima. Svakako da je cena, naročito akcijska, veoma bitna i često presudna u borbi sa konkurencijom, ali se trudimo da cene naših proizvoda uvek ostanu srazmerne u odnosu na njihov kvalitet.

¹ Napomena: Podaci o prodaji su na osnovu Silbo sell out-a u kg.

 

Carnex

Marketing sektor:
Carnex delikates viršla, tradicionalnog kvaliteta i prepoznatljivog ukusa, već decenijama je simbol za dobru viršlu na našem tržištu. Brojne generacije u celoj bivšoj Jugoslaviji odrastale su uz dobro poznati ukus Carnex delikates viršle, koja je i danas jedan od najprodavanijih proizvoda na našem tržištu. Bogat izvor proteina, bez veštačkih boja, Carnex delikates viršla je omiljeni obrok za sve uzraste, koji daje energiju. Inače, u ovoj kategoriji Carnex u svom asortimanu ima viršle od svinjskog i pilećeg mesa. Delikates viršle od svinjskog mesa mogu se naći u pakovanjima od 95g, 205g i 800g, a viršle od pilećeg mesa su u pakovanjima od 95g, 205g, 410g i 800g. Carnex Delikates viršlu izdvaja veći procenat mesa (svinjsko-goveđe meso 38%).
Kad imate nasledstvo koje nosi tradiciju kvaliteta već 60 godina, onda uvek morate da otvarate nove mogućnosti za potrošače i imate odgovore na sve njihove potrebe. Zato smo u okviru dečije linije Smazalice za najmlađe pažljivo pripremili viršle od najboljih komada mesa sa domaćih farmi, bez konzervansa, pojačivača ukusa i dodatih aroma, u pakovanju od 205g.
U kategoriji kobasica Carnex u asortimanu ima nekoliko vrsta za sve ukuse: Domaću kobasicu u pakovanju od 310g, Grill kobasicu 280g, Grill kobasicu sa sirom 280g koje su odnedavno u novoj ambalaži, kao i novi proizvod u ovoj kategoriji Tanku ljutu kobasicu 230g. Kompaniju Carnex i sve naše proizvode izdvaja kvalitet mesa koje koristimo, a koje potiče sa domaćih farmi, kao i kontrolisani i zaokružen proces prozvodnje od njive do trpeze.
Najbolje prodajne rezultate u kategoriji viršli i dalje ostvaruje dobro poznata Delikates viršla u pakovanju od 205g, koja je ujedno i jedan od najprodavanijih Carnex proizvoda uopšte. Najbolje prodajne rezultate na tržištu i najveće količinsko učešće u kategoriji vakuum roštiljskih kobasica ima Carnex Domaća kobasica 310g¹, i njena prodaja stalno raste. Svoju lidersku poziciju na tržištu Carnex potvrđuje konstantnim unapređenjem na polju tehnologije, receptura i brige o potrošačima, obezbeđujući im proveren i dosledan kvalitet svih proizvoda.

¹ Napomena: Prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa, izveštavano količinsko učešće Carnex domaće kobasice u kategoriji roštilj kobasica u vakuum pakovanju na tržištu Srbije, u periodu MAT DJ19, iznosi 9,5%.

 

Neoplanta

Marketing:
Kompanija Neoplanta je jedan od vodećih igrača i beleži drugu poziciju na tržištu viršli sa tržišnim učešćem 10,4%.¹
Prepoznati smo od strane potrošača po kvalitetu proizvoda i svojim renomiranim brendovima, među kojima se u kategoriji viršli posebno ističu Pipi i Gudi viršle koje su prvenstveno namenjene najmlađim potrošačima. Tajna njihovog neodoljivog ukusa leži u dobrom balansu kvalitetnih komada mesa i začina, a kada na to dodamo činjenicu da su bez glutena i bez omotača, dolazimo do prave dečije viršle, koja je veoma ukusna i laka za pripremu.
Pipi viršle su pripremljene od sirovina dobijenih inovativnom nemačkom Baader tehnologijom separacije pilećeg mesa. Upotreba Baader sirovina najvišeg kvaliteta trend je u zemljama Evropske unije, a mi ih koristimo u proizvodnji Pipi salama i viršli. Gudi viršle su dobitnik ‘Best Buy Award’ za kvalitet (za 2017. i 2018. godinu), što je samo jedna u nizu potvrda od strane potrošača.
Viršle Moja su viršle za celu porodicu, jer identitet Moja brenda je upravo zasnovan na potrebama i željama porodice, pa se tako kroz odličan odnos cene i kvaliteta i širinu asortimana prilagođava našim potrošačima.
Moja viršle su bez glutena, zastupljene u gramažama od 1kg i 205g, a kako je reč  o brendu za celu porodicu, pakovanje od 1kg beleži najveće volumene. Takođe, ove viršle beleže značajan rast prodaje iz godine u godinu.
Kroz ceo svoj asortiman težimo da maksimalno zadovoljimo potrebe i želje potrošača, stavljajući akcenat na kvalitet i inovativnost, što je na kraju i prepoznato i nagrađeno od strane potrošača.

Napomena: ¹Prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa, izveštavano količinsko učešće proizvođača Neoplanta u segmentu viršle, u periodu FM18-DJ19 na tržištu Srbije je 10,4%; a vrednosno 10,5%.

 

Perutnina Ptuj

Marketing tim, Perutnina Ptuj Topiko:
Kao lider u regionu jugoistočne Evrope u proizvodnji i preradi živinskog mesa, Perutnina Ptuj već dugi niz godina u kategoriji viršli i kobasica zauzima jednu od vodećih pozicija. Svetski prehrambeni trendovi ističu važnost zdrave i uravnotežene ishrane i u skladu sa tim potrošače sve više zanimaju nutritivna svojstva hrane i kvalitet proizvoda za koje se opredeljuju. Tri naša brenda dostupna domaćim potrošačima Poli, PP i Topiko odraz su dugogodišnjeg zalaganja i osluškivanja želja i potreba potrošača, kojima je veoma važno da za svoj novac dobiju odgovarajući kvalitet proizvoda.
Najpoznatiji brend kompanije Perutnina Ptuj svakako je Poli. Poli je pre svega poznata pileća barena kobasica i prava avangarda među kobasicama. Obožavaju je sve starosne kategorije i na nju smo posebno ponosni. Pre nekoliko godina linija Poli proizvoda je dobila još jednog interesantnog člana – Poli viršlu. Tražili su je potrošači, hteli su nešto drugačije, a mi smo odgovorili – pileća viršla sa 90% čistog pilećeg mesa. Za nju je vezan i neobičan slogan: ‘Nikada je ne zovite viršla, to je Poli’. Velika i mala, interesantna i sasvim drugačija, za kratko vreme osvojila je naše najmlađe potrošače, ali i njihove roditelje. Naš veliki zadatak je da Poli i u narednom periodu nastavi svoju avanturu, kako bi uvek bila spremna da obraduje svoje verne potrošače.
Pored toga, pod brendom PP na tržištu je već duži niz godina poznata i veoma zastupljena pileća viršla Extra. Blago dimljena, termički obrađena viršla bez omotača, praktična je za konzumiranje. Potrošačima je dostupna u pakovanju od 100g, 200g, kao i u porodičnom pakovanju.